BMW 1 serie of Ford Fiesta st

Hallo Wintersporters,

Even een vraag met betrekking tot met welke auto naar oostenrijk te rijden. Ik rij zelf een bmw 1 serie 116 met achterwiel aandrijving, nu verwachten ze aankomende dagen behoorlijk wat sneeuw onderweg waardoor ik me af vraag met welke auto we zullen gaan.
Mijn vrouw rijdt namelijk een ford fiesta st 1.0 - 125pk met voorwielaandrijving.

Beide uiteraard op dit moment voorzien van winterbanden

De vraag komt eigenlijk voort uit het feit dat afgelopen jaar in Nederland met de sneeuw. mijn vrouw in een oude peugeot 208, overal kon weg rijden(zonder winterbanden) en ik (op dat moment weliswaar ook nog zonder winterbanden, die ging ik ophalen om erop te laten leggen) direct dwars op de weg stond en niet meer voor of achteruit kon…

Inrit ingereden, banden achterin gelegd. Achteruit rijden, sturen om te draaien; helemaal vast.

Benieuwd naar jullie reactie’s en eventueel tips

Alvast bedankt.

Welja, een 208 oud noemen…
Voorwielaandrijving is wat eenvoudiger te rijden onder gladde omstandigheden. Goede tractie door de motor boven de aangedreven wielen en de auto trekt zichzelf recht bij gasgeven. Plus, dat extra vermogen is ook wel lekker op de snelweg (tov je 116i).

Welja, een 208 oud noemen…
Voorwielaandrijving is wat eenvoudiger te rijden onder gladde omstandigheden. Goede tractie door de motor boven de aangedreven wielen en de auto trekt zichzelf recht bij gasgeven. Plus, dat extra vermogen is ook wel lekker op de snelweg (tov je 116i).

Bennie op 20 jan 2022 06:02

Niet alle 208 ;-) maar die was wel oud!
maar dat is dus een plus 1 voor de fiesta.

Nieuwe 1 series hebben toch voorwielaandrijving?

Volgens mij geef je zelf het antwoord al…😆

Tsja, voorwiel gemakkelijker, achterwiel leuker. Hahaha, keuzes. Je moet meet een 116 met fatsoenlijke banden natuurlijk ook gewoon door de sneeuw kunnen tuffen. Aardig wat jaartjes gedaan met een e-klasse met iets meer vermogen op de achterwielen. Voel je je onzeker, pak je toch de Ford.

Edwin van Riel

Lekker met de BMW gaan. Ik rij al 25 tweemaal per jaar naar de wintersport met een BMW. Altijd prima ook in zwaar winterse omstandigheden. Ook Oostenrijkers rijden met BMW in winterse omstandigheden. Voor mij zou het geen keuze zijn. Fijne vakantie!

Met een lege auto is voorwielaandrijving het beste in de sneeuw, door het gewicht van de motor op de aangedreven wielen. Volgeladen, dus met gewicht in de koffer is achterwielaandrijving het beste, vooral bergop. Ik heb minstens 20 keer met volgeladen bmw op winterbanden gaan skiën en nooit kettingen nodig gehad.

Ligt er ook wel een beetje aan waarheen je gaat, toch? Flachau is volgens mij altijd prima haalbaar, Schrocken is al iets spannender…

Ik zou kiezen voor de auto die je het meest comfortabel vindt voor 90% van de reis. Als het lastig wordt, rustig aan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vorige week met een 1-serie in La Plagne geweest en aangekomen met flink sneeuwval. Geen enkel probleem behoudens een paar keer leuk glijden maar daar heb je DTC voor ;). Enige moeilijkheid kan evt het wegrijden van een besneeuwde parkeerplek zijn. In dat geval DTC uitschakelen of een klein duwtje.

ik moet als auto kenner toch even zeggen dat je vrouw een ST-Line heeft en geen ST. De ST heeft namelijk een stuk meer vermogen.

Des al niet te min is de Fiesta een comfortabele reisauto waarin je niets te kort zult komen. Als je veel sneeuw verwacht zou ik voor de Fiesta kiezen. Mocht je sneeuwkettingen om moeten doen dan heb je de aangedreven en gestuurde wielen grip. Bij jouw BMW enkel de aangedreven wielen…

Met skiën kom je echt tot rust.

Des al niet te min is de Fiesta een comfortabele reisauto waarin je niets te kort zult komen.

Leandro op 20 jan 2022 09:48

Toch eerder stadswagen dacht ik
Als je op winterbanden staat ga je met geen van beide auto’s problemen hebben en zo goed als zeker zelfs geen kettingen nodig hebben.

*bericht bewerkt door DePolle op 20 jan 2022 10:34

Gewoon lekker de bmw pakken. Rijdt op de lange stukken in Duitsland comfortabeler en met goede winterbanden kom je echt wel op plaats van bestemming. Wordt het te stijl en ligt er teveel sneeuw dan moet je toch kettingen omleggen. Dat komt echter niet zo vaak voor. Waar ga je heen?

Wel even oefenen met het omleggen van de kettingen. Ik vond dat om de achterwielen toch wel lastiger dan om de voorwielen.

Des al niet te min is de Fiesta een comfortabele reisauto waarin je niets te kort zult komen.

Leandro op 20 jan 2022 09:48

Toch eerder stadswagen dacht ik
Als je op winterbanden staat ga je met geen van beide auto’s problemen hebben en zo goed als zeker zelfs geen kettingen nodig hebben.

DePolle op 20 jan 2022 10:29

De huidige generatie Fiesta is niet veel kleiner dan een eerste generatie focus. Zelfde verhaal dat een Polo van nu het formaat heeft van een oude Golf.

Zelf rij ik een aantal keer per jaar met een Fiat Panda 100HP 1100 km richting La Norma. Door de sportstoelen en de 6 bak best een prima auto. De meeste mensen zijn hier natuurlijk wel verwend met een leuke SUV of dikke station.

Met skiën kom je echt tot rust.

De BMW rijdt echt niet comfortabeler dan zo’n Fiesta ST-line hoor. Leefruimte is uiteindelijk groter in de Ford. Wat mij betreft een no-brainer. Was het een diesel of zescilinder bimmer is het een ander verhaal.

Gewoon lekker de bmw pakken. Rijdt op de lange stukken in Duitsland comfortabeler en met goede winterbanden kom je echt wel op plaats van bestemming. Wordt het te stijl en ligt er teveel sneeuw dan moet je toch kettingen omleggen. Dat komt echter niet zo vaak voor. Waar ga je heen?

Wel even oefenen met het omleggen van de kettingen. Ik vond dat om de achterwielen toch wel lastiger dan om de voorwielen.

MarkW op 20 jan 2022 11:02

We gaan naar kaprun/zell am see.

Nu ben ik toch wel benieuwd, ik hoop dat hij de auto gekozen heeft waar hij zelf liefst mee rijdt :-)

Zell am See zal geen probleem zijn met eender welke auto.

*bericht bewerkt door DePolle op 20 jan 2022 12:53

Wel of geen winterbanden maken echt een wereld van verschil, dus ga niet af op je eigen ervaring zonder winterbanden. Ter vergelijking; ik stond vorig jaar in NL met 5 cm sneeuw 4 dagen vast in onze straat, iedereen reed lachend weg (nieuwe auto’s, oude auto’s, groot, klein, alles ging) en ik stond met mijn A6 muurvast. Schijnt te maken te hebben met de gewichtsverdeling. Ook met wat modder e.d. is het gelijk mis.

Maar met winterbanden en 15 cm sneeuw of wat ijs rij ik zo door.

Dus schrijf je BMW niet zomaar af o.b.v. de zomerbandjes…

Ik stem voor de Ford Fiesta ST!

*bericht bewerkt door Chonn op 20 jan 2022 15:45

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Over die Oostenrijkers en rijden in de sneeuw: Na een aantal winters tussen ze hebben gewoond kan ik zeggen dat de meerderheid niet kan/durft te rijden in winterse omstandigheden. En als ze met de BMW op pad gaan, is het eigenlijk altijd een x-drive.

Dat Xdrive nóg beter is dan achterwielaandrijving zal niemand ontkennen, daar heb je wel een punt.

Nog steeds niet echt een keuze gemaakt 😅

Nog steeds niet echt een keuze gemaakt 😅

MG1987MG op 20 jan 2022 23:11

Als je het zo spannend vind kun je misschien beter met het openbaar vervoer gaan.

Übung macht den meister!!!

Nog steeds niet echt een keuze gemaakt 😅

MG1987MG op 20 jan 2022 23:11

Als je het zo spannend vind kun je misschien beter met het openbaar vervoer gaan.

RFKANGOO op 21 jan 2022 06:06

Of in elk geval niet met de BMW.

Nog steeds niet echt een keuze gemaakt 😅

MG1987MG op 20 jan 2022 23:11

Als je het zo spannend vind kun je misschien beter met het openbaar vervoer gaan.

RFKANGOO op 21 jan 2022 06:06

Third world problems op zijn zachtst gezegd. Of rotverwend, het is maar net hoe je het bekijkt hahaha

Edwin van Riel

Nog steeds niet echt een keuze gemaakt 😅

MG1987MG op 20 jan 2022 23:11

Als je het zo spannend vind kun je misschien beter met het openbaar vervoer gaan.

RFKANGOO op 21 jan 2022 06:06

Third world problems op zijn zachtst gezegd. Of rotverwend, het is maar net hoe je het bekijkt hahaha

evr66 op 21 jan 2022 08:27

Of binnenkort te zien in zo’n programma bij John Williams. 😉

Effe alles nagelezen , sommige topics zullen vanaf nu moeten worden aangepast :

bijv. Eerst schoenen kopen en dan latten …zal nu worden…

EERST auto-keuze…dan schoenen…dan latten.😨

PS Mijn bescheiden(😁) mening : reed zelf ooit met een BMW 3 serie(met winterbandjes)…NOOIT zoveel geschoven als toen indertijd.😉

Born to run. B.S.

Over die Oostenrijkers en rijden in de sneeuw: Na een aantal winters tussen ze hebben gewoond kan ik zeggen dat de meerderheid niet kan/durft te rijden in winterse omstandigheden. En als ze met de BMW op pad gaan, is het eigenlijk altijd een x-drive.

Bennie op 20 jan 2022 15:47

Oh dat vind ik wel opvallend Bennie. Je zou toch zeggen hoe vaker je in winterse omstandigheden rijdt hoe zekerder je je voelt.

Er zijn een boel natte tosti’s op de weg. De inhalende ‘ik ben sneller’ bergje op of bergje af rijder om te concluderen dat je er 10 seconden mee hebt bespaard maar jezelf inclusief alle oprijdende ermee in gevaar hebt gebracht.

Of wanneer je op cruise control een hollander of belg inhaalt, begint die opeens harder te rijden zodra je er naast hangt. en dan liefst nog aan dezelfde snelheid zodat je moet afremmen.
Zodra je er terug achter hangt gaat ie weer trager rijden.

ST line bedoel je. Geen echte ST. ik zou lekker die beamer pakken.

Plaats een reactie