Welke ski jongen 16 jaar

Ik ben voor mijn zoon van net 16 op zoek naar een nieuwe piste ski. Zijn niveau is (op niveau beginner - expert) ver gevorderd, skiet vanaf zijn 4e zowel borstelbaan (ook slalom) als sneeuw. Op borstelbaan heeft hij altijd geskied op gewone ski’s op eigen lengte, in de sneeuw op twintips lengte of boven eigen lengte, breedte 75 en 85. Hij wil eigenlijk wel een keer een gewone piste ski welke met name ook stevigheid geeft bij hogere snelheden en ook vooral grip op ijzige pistes.
Hij is momenteel 175 cm en weegt 55 kg. Verwachting is dat hij nog wel 10 cm gaat groeien en we dus wel op zoek zijn naar een ski die hij toch een jaar 2/3 kan gebruiken.

Ik heb om wat advies gevraagd en heb begrepen dat een GS ski een goede optie zou zijn, die zou passen bij zijn wensen en skiniveau. Gezien zijn gewicht zou het dan nog een junior ski zijn. De onderstaande ski’s zijn voorbij gekomen:

  • Dynastar Speed Team GS R20 Pro JR - 165 cm (de vraag die ik dan heb is deze niet te kort?)
  • Völkl racetiger gs r JR - 171 cm
    Zelf had ik deze ski nog gezien:
  • Rossignol Alpiene Ski Hero Elite Mt - 175 cm

Heb zelf te weinig kennis van de diverse ski’s om een goed oordeel te kunnen vormen. Wat heeft een GS als voordeel b.v. t.o.v. een Rossignol Hero Mt? Hij skiet zowel graag korte als lange bochten, gaat wel graag hard maar niet tot het maximum (wij als ouders zijn niet zo snel ;-)). Is het noodzakelijk dat hij op een jr ski gaat of kan hij ook al op een volwassen ski? Wat is het voordeel van een GS t.o.v. een gewone piste ski als bv Hero Elite.

*bericht bewerkt door wdj75 op 21 jan 2022 21:24

Geen volwaardige raceski’s nemen, maar gewoon een goede consumenten GS. Er zijn genoeg 2e hands Rossignol Hero Elite LT-Ti van 172 lang te vinden. Of zoek eens naar de Elan GSX Fusion van 170 of een vroege Atomic G9.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/526669

Zag deze voorbij komen hier. Tikkeltje lang voor nu, maar hij groeit er wel in.

Mooie voor hem. Niet te heftig, die lengte gaat prima dan.

Edwin van Riel

Waarom geen slalom ski? Dat is toch wat hij doet op de borstelbaan?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarom geen slalom ski? Dat is toch wat hij doet op de borstelbaan?

Shane op 21 jan 2022 21:40

Dat is meer dat ze dat erbij doen, het is vnl gericht op verbeteren techniek.

Waarom geen slalom ski? Dat is toch wat hij doet op de borstelbaan?

Shane op 21 jan 2022 21:40

Dat is meer dat ze dat erbij doen, het is vnl gericht op verbeteren techniek.

wdj75 op 21 jan 2022 21:59

Ok, dan blijft de vraag eigenlijk alsnog staan. Als je techniek wilt verbeteren en de keuze gaat tussen een cheater GS of een slalom ski, dan zou ik persoonlijk zeker voor de slalom ski gaan. Ik denk dat je daar meer op leert, zeker op de borstelbaan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarom geen slalom ski? Dat is toch wat hij doet op de borstelbaan?

Shane op 21 jan 2022 21:40

Dat is meer dat ze dat erbij doen, het is vnl gericht op verbeteren techniek.

wdj75 op 21 jan 2022 21:59

Ok, dan blijft de vraag eigenlijk alsnog staan. Als je techniek wilt verbeteren en de keuze gaat tussen een cheater GS of een slalom ski, dan zou ik persoonlijk zeker voor de slalom ski gaan. Ik denk dat je daar meer op leert, zeker op de borstelbaan.

Shane op 21 jan 2022 22:04 Ik bedoelde ermee te zeggen dat als hij op de borstelbaan lest dit vnl gericht is op techniek. Hij gebruikt daar ook andere ski's voor dan in de sneeuw. We zijn nu echt op zoek naar een ski die hij alleen maar in de sneeuw gebruikt. Het gebruik van een slalom ski kan ik mij op een borstelbaan zeker voorstellen, vraag mij alleen af of hij daar dan op de piste zoveel plezier aan beleeft. Hij skiet nl niet alleen korte bochten maar ook zeker lange bochten. Misschien heb ik het mis, vandaar ook fijn dat jullie reageren. ;-)

Waarom geen slalom ski? Dat is toch wat hij doet op de borstelbaan?

Shane op 21 jan 2022 21:40

Dat is meer dat ze dat erbij doen, het is vnl gericht op verbeteren techniek.

wdj75 op 21 jan 2022 21:59

Ok, dan blijft de vraag eigenlijk alsnog staan. Als je techniek wilt verbeteren en de keuze gaat tussen een cheater GS of een slalom ski, dan zou ik persoonlijk zeker voor de slalom ski gaan. Ik denk dat je daar meer op leert, zeker op de borstelbaan.

Shane op 21 jan 2022 22:04 Ik bedoelde ermee te zeggen dat als hij op de borstelbaan lest dit vnl gericht is op techniek. Hij gebruikt daar ook andere ski's voor dan in de sneeuw. We zijn nu echt op zoek naar een ski die hij alleen maar in de sneeuw gebruikt. Het gebruik van een slalom ski kan ik mij op een borstelbaan zeker voorstellen, vraag mij alleen af of hij daar dan op de piste zoveel plezier aan beleeft. Hij skiet nl niet alleen korte bochten maar ook zeker lange bochten. Misschien heb ik het mis, vandaar ook fijn dat jullie reageren.;-)

*bericht bewerkt door wdj75 op 22 jan 2022 09:24

Ik las tussen de regels door dat het niet per se om techniektraining ging, maar vooral skivaardigheid. Ik zou zeggen, laat hem vooral lekker ontdekken. En dan zijn slalomlatten niet mijn eerste keus als probeerski.

Ik las tussen de regels door dat het niet per se om techniektraining ging, maar vooral skivaardigheid. Ik zou zeggen, laat hem vooral lekker ontdekken. En dan zijn slalomlatten niet mijn eerste keus als probeerski.

Bennie op 22 jan 2022 09:50

Klopt! Daarom dacht ik zelf meer aan hero elite m.
Begreep dat het idd wel heel iets anders dan een raceski, maar misschien wel aansluit bij korte / lange bochten en skiniveau.

Zou die Rossi MT echt afraden, veel te soft. Die LT past veel beter, mits je naar een instap consumenten gs wil.

Als ie evv cv het vergevorderd is, Jannie met gemak op die lt, meer lol van dan van die mt, die kunnen volgend seizoen de deur weer uit 😉. Zoals Elisabeth ook al (iets genuanceerder) opmerkte

Edwin van Riel

Als ie evv cv het vergevorderd is, Jannie met gemak op die lt, meer lol van dan van die mt, die kunnen volgend seizoen de deur weer uit 😉. Zoals Elisabeth ook al (iets genuanceerder) opmerkte

evr66 op 22 jan 2022 18:21

Last van typtyfus jij🤣

Bedankt voor de adviezen.

Plaats een reactie