Twijfel maat ski

Ik heb de volgende vraag, ik heb de Elan Wingman 78 C PS op het oog, en twijfel over de juiste maat.

Ik ben 187 cm, 84 kg, 3 weken ski-ervaring, kan al beetje bochten maken (ene kant parallel andere kant trek ik mijn been op het laatste moment wat bij.

Bovenstaand ski kwam goed uit de tests en reviews, en zijn er in maten 168 en 176. Welke maat zou ik aanhouden? Voor nog betere alternatieven sta ik open, hartstikke bedankt allemaal🙂

Ik zou de 176 adviseren, kijk ook eens naar de Atomic redster X5 in 175 of nog beter ga naar een goede sportzaak, zij kunnen je goed advies geven. Of test ski”s in je wintersportplaats…

Dank Gerjon.

Ik denk ook aan de Fischer F18 Progressor, deze is in 170 verkrijgbaar wat mij een goede afmeting lijkt, ik heb vaker met 170cm. Geskied. Ik ga me uiteraard ook wenden tot een adviseur in een sportzaak. De Salomon S Max 8 is nu ook aan het lijstje toegevoegd.

Ik zou zeggen, huur nog even of koop tweedehands. Je boekt elke week nog progressie en wil dan misschien wel wat anders. Ik zou qua lengte juist rond de 170 blijven. Je hebt nu nog weinig voordeel van een langere ski.

@benjie heeft zeker een punt. Wil je wat kopen, pak dan iets gebruikt voor een nette prijs rond de 170. Ga ervan uit, dat je deze vrij snel ontgroeit. Langere skis maken vooralsnog het leven alleen maar (onnodig) moeilijker.

Edwin van Riel

De Wingman 78 is een extreem lichte ski. Die zou ik bij jouw lengte en gewicht daarom niet in 168 pakken maar in 176.
De Fischer F18 bestaat bij mijn weten niet in 170. De lengtes zijn 167 of 174.
Hierbij een erg lovende review van Skicentrum Heemskerk over de Elan:

(@hulst, ik zal eens een keer iets postitiefs over Elan posten)

Ik twijfel nu nog tussen de Fischer RC One F18 en de Salomon S Max 8. Ik heb de laatste skivakantie een set Head VShape V6 Lyt gehuurd.

Skiniveau is 3/4 ik heb 3 weken geskied en ga over een paar weken weer. Ik neig naar de bovengenoemde Salomon. Ik heb bij OutdoorXL een set gezien voor € 339, jaargang 19/20
Ik hoop dat jullie me (nog) verder kunnen helpen…

Ik twijfel nu nog tussen de Fischer RC One F18 en de Salomon S Max 8. Ik heb de laatste skivakantie een set Head VShape V6 Lyt gehuurd.

Skiniveau is 3/4 ik heb 3 weken geskied en ga over een paar weken weer. Ik neig naar de bovengenoemde Salomon. Ik heb bij OutdoorXL een set gezien voor € 339, jaargang 19/20
Ik hoop dat jullie me (nog) verder kunnen helpen…

Tinus72 op 25 jan 2022 21:19

Een verkeerde keuze kun je niet maken, het zijn allebei goede ski’s. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de Fischer, maar ik denk dst ik in de minderheid ben. Als je een mooie aanbieding voor de salomon hebt, dan gewoon die kopen.

Ik heb bij OutdoorXL een set gezien voor € 339, jaargang 19/20

Ik heb vorige week daar deze ski gekocht voor 249,- ouder model de blauwe.

Het advies in de winkel zou ik echter met een korrel zout nemen. Vrienden van ons gingen hier voor hun dochter heen en hun werd de s max 6 geadviseerd voor dochter als zijnde het vrouwen model van de 8.

Dank allemaal, nu nog 1 vraag over de maat, zal ik 170 of 175 cm aanschaffen? Ik ben 187 cm, 84 kg, sportief (hardlopen en wielrennen) en ski nu niveau 3/4.

Ik had 175 gedaan.

Voor de lengte van je ski maakt het ook uit wat voor een type ski (Rocker/Camber) je kiest. Ben je daar al uit? Als je bijvoorbeeld een rocker neemt, moet je langere skies hebben. Ik ben zelf 175 en heb een rocker van 175. Ik heb ook een paar Camber ski’s van 168.

Persoonlijk zou ik in jouw geval voor Camber niet voor 170, maar voor 175 gaan. Je geeft aan dat je sportief bent, dat je hardloopt en aan wielrennen doet. Ik ga er dan ook vanuit dat je redelijk kracht in je benen hebt. En ja, kortere ski’s zijn makkelijker, maar als je aanleg hebt en als je de beenspieren hebt, dan doe je jezelf met kortere ski’s naar mijn idee te kort. En zal je deze kortere ski’s snel ontgroeien.

De tip van Gerjon voor de atomic redster x5 in 175 ondersteun ik volledig. Ik heb vorige week de Atomic redster x5 WB (wide body) getest en was zwaar onder de indruk van deze ski. Stabiel, draaien snel, goed voor korte en lange bochten. Carven mooi. Als ik iemand met 3/4 weken ski ervaring was en ambitie had, dan had ik deze zeker gekocht. Volgens mij een goede keuze om je tot ver gevorderde niveau verder te helpen voor zeker de komende 5 jaar.

You're stronger than the mountain!

Voor de lengte van je ski maakt het ook uit wat voor een type ski (Rocker/Camber) je kiest. Ben je daar al uit? Als je bijvoorbeeld een rocker neemt, moet je langere skies hebben. Ik ben zelf 175 en heb een rocker van 175. Ik heb ook een paar Camber ski’s van 168.

Persoonlijk zou ik in jouw geval voor Camber niet voor 170, maar voor 175 gaan. Je geeft aan dat je sportief bent, dat je hardloopt en aan wielrennen doet. Ik ga er dan ook vanuit dat je redelijk kracht in je benen hebt. En ja, kortere ski’s zijn makkelijker, maar als je aanleg hebt en als je de beenspieren hebt, dan doe je jezelf met kortere ski’s naar mijn idee te kort. En zal je deze kortere ski’s snel ontgroeien.

De tip van Gerjon voor de atomic redster x5 in 175 ondersteun ik volledig. Ik heb vorige week de Atomic redster x5 WB (wide body) getest en was zwaar onder de indruk van deze ski. Stabiel, draaien snel, goed voor korte en lange bochten. Carven mooi. Als ik iemand met 3/4 weken ski ervaring was en ambitie had, dan had ik deze zeker gekocht. Volgens mij een goede keuze om je tot ver gevorderde niveau verder te helpen voor zeker de komende 5 jaar.

Carel op 26 jan 2022 13:59 Kleine correctie. Ik bedoelde de x7 ipv de x5.
You're stronger than the mountain!

Ben nu 4 dagen onderweg met de Elan Wingman 78cPS in Trois Vallees. Ik ben 1.74, skilengte 1,68 en leeftijd meer dan het dubbele van de gemiddelde leeftijd van de enorme hoeveelheid mensen die hier rondskien en boarden. De pistes liggen, na 3 weken enkel zon, erg wisselend maar vooral 's middags erg verspoord. Tussen de buckels geregeld ijzige plekken. Alles wat niet goed gaat, ligt echt aan de berijder. Vanmiddag heb ik bewust de rijen en hopen verspoorde sneeuw opgezocht en de ski gaat daar heerlijk doorheen. Voor mij staat voorop de week veilig door te komen en ik heb het gevoel dat de ski me daar heerlijk bij helpt. Of dat met flinke rijen skiers voor bepaalde liften ook coronaproef gaat lukken is even afwachten. Bij de Folie Douce in Valtho was het vanmiddag weer volle bak en ook bij Croisette in Les Menuires kunnen ze er inmiddels wat van.

Hen48

Voor de lengte van je ski maakt het ook uit wat voor een type ski (Rocker/Camber) je kiest. Ben je daar al uit? Als je bijvoorbeeld een rocker neemt, moet je langere skies hebben. Ik ben zelf 175 en heb een rocker van 175. Ik heb ook een paar Camber ski’s van 168.

Persoonlijk zou ik in jouw geval voor Camber niet voor 170, maar voor 175 gaan. Je geeft aan dat je sportief bent, dat je hardloopt en aan wielrennen doet. Ik ga er dan ook vanuit dat je redelijk kracht in je benen hebt. En ja, kortere ski’s zijn makkelijker, maar als je aanleg hebt en als je de beenspieren hebt, dan doe je jezelf met kortere ski’s naar mijn idee te kort. En zal je deze kortere ski’s snel ontgroeien.

De tip van Gerjon voor de atomic redster x5 in 175 ondersteun ik volledig. Ik heb vorige week de Atomic redster x5 WB (wide body) getest en was zwaar onder de indruk van deze ski. Stabiel, draaien snel, goed voor korte en lange bochten. Carven mooi. Als ik iemand met 3/4 weken ski ervaring was en ambitie had, dan had ik deze zeker gekocht. Volgens mij een goede keuze om je tot ver gevorderde niveau verder te helpen voor zeker de komende 5 jaar.

Carel op 26 jan 2022 13:59

Dank, Carel, maar links en rechts wordt toch geadviseerd 15 a 20 cm aftrek van lichaamslengte aan te houden t.b.v. bepaling skilengte. Als de S Max 8 een rocker zou hebben zou ik denk ik voor 175 gaan, ik denk nu toch aan de 170.

S/Max 8 heeft geen rocker.

S/Max 8 heeft geen rocker.

DrPhil op 31 jan 2022 20:32

Vandaar mijn keuze voor de 170.

Plaats een reactie