Teleurstellende houding

Met grote regelmaat team ik even met mijn Duitse vrienden die de helft van de tijd in hun Oostenrijke pied a terre bivakkeren. Gewoon voor de gezelligheid, om toch wat meer contact te hebben met de besneeuwde bergen en omdat we beiden al twee jaar in hetzelfde schuitje van thuiswerken zitten en het sociale isolement best groot is.

Regelmatig terugkerend onderwerp is dat aanvaring die ze hebben met Nederlandse vakantievierders die de regels slecht naleven. Discussies in de gondels over het naar beneden trekken van mondkapjes, geen afstand houden etc etc… beetje de houding van … ik ben hier deze week op vakantie en de rest (toekomstperspectief voor de weken er opvolgend) doet er niet toe.

Heel eerlijk gezegd word ik daar wel moedeloos van en ontkennen kan ik het niet.
Want ook ik heb die ervaring in Les Sybelles wel opgedaan.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 24 jan 2022 12:34

It is an amazing world

Het is met Nederlanders altijd hetzelfde.
Ik verbaas me nergens om.

Disturbing the peace since 1975

Het is met Nederlanders altijd hetzelfde.
Ik verbaas me nergens om.

Supergrover op 24 jan 2022 10:14

Het verbaast mij ook niet, maar het stelt me teleur.
En eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal.
Het negeren van de verantwoordelijkheid voor een andere.
Op het asociale af.

It is an amazing world

Ach, mijn franse collega zegt precies hetzelfde, maar dan over het gedrag van zijn landgenoten. Engelse hebben ook geen beste reputatie en heb zelf negatieve ervaringen met Duitsers die op een openingsfeest afkwamen. En dan hebben we nog oost blokkers die nergens naar kijken en zich gedragen alsof ze alleen op de wereld zijn. Hebben we nu de grootste groepen gehad?

Volgens mij heeft ieder land zijn dosis aso’s, dat is echt niet exclusief voorbehouden aan Nederland.

Nederlanders zijn een raar en egoïstisch volkje.
Zo klein als we zijn, zo groot is onze b… mond.
Ze weten het allemaal beter dan de rest van de wereld.

Ondertussen moet iedereen die naar Nederland komt zich wel aanpassen 😄

Disturbing the peace since 1975

Het is met Nederlanders altijd hetzelfde.
Ik verbaas me nergens om.

Supergrover op 24 jan 2022 10:14

Het verbaast mij ook niet, maar het stelt me teleur.
En eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal.
Het negeren van de verantwoordelijkheid voor een andere.
Op het asociale af.

Henrike op 24 jan 2022 10:16

Klopt helemaal al kijk je niet eens naar de wintersport gebieden maar naar de supermarkt!
ben zelf al zover het gewoon te zeggen groot klein dik of dun! ophouden dat ding!

@supergrover … Touché !

Tsja, In Gerlos in een restaurant/bar gezeten waar een groep Amsterdammers van toch zeker 40+ jaar eerst zeer luidruchtig aanwezig was en daarna tot grote woede van de eigenaar hun rekening niet wilden betalen, en ondertussen de eigenaar voor gek aan het zetten waren omdat hij zo kwaad werd. Heb me nog nooit zo geschaamd om Nederlander te zijn.

De plaatsvervangende schaamte tussen Nederlanders onderling verbaast mij regelmatig. Ideaal skigebied => geen andere Nederlanders 😳. Vind zelf dat het allemaal heel goed meevalt hoor, maar om één of andere reden denken veel Nederlanders daar anders over.
Ik was diezelfde week ook in Les Sybelles, samen met een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking @Henrike , maar ik heb me nergens aan gestoord. Integendeel, het liep naar mijn aanvoelen ‘keuriger en netter’ dan anders. Af en toe wat hilariteit in de horeca door de directe Nederlandse aanpak vs de Franse non-verbale cultuur, maar da’s ook alles. De gemiddelde Nederlandse wintersporter skiet ook een stuk beter dan de gemiddelde Franse of Belgische wintersporter. Mag ook eens gezegd worden 👍

*bericht bewerkt door Hupla op 24 jan 2022 10:46

Er zijn genoeg landen met hun eigen cultuur van omgaan met regels. Ook binnen Europa (kijk bijvoorbeeld naar Engelsen, Fransen, Italianen, Spanjaarden). Nederlanders volgen vaak de regels volgens hun interpretatie, maar dat is veel culturen eigen. Hoe dit zich vertaalt naar de naleving van regels verschilt ook weer per cultuur. Zelfs de Zwitsers doen mee aan het naar beneden doen van hun mondkapje. Beetje makkelijk om weer af te geven op ‘De Nederlander’.

Mijn ervaring is wel dat Duitsers zo’n beetje het strakst zijn met regels naleven zonder daar zelf vragen bij te stellen of ze te interpreteren. De regels waar Henrike zich op richt zijn allemaal coronagerelateerd en heel erg vergelijkbaar tussen Oostenrijk en Duitsland. Misschien is dat de reden dat ze door Duitsers strakker worden opgevolgd?

Ach datzelfde hebben wij hier met Duitse toeristen. Hier aan de Zeeuwse kust komen traditioneel erg veel Duitsers en zeker met lockdowns zitten in de grotere toeristische accomodaties grote groepen Duitse jongeren die het wel heel erg gezellig maken met elkaar in ook in periodes dat geadviseerd werd om alleen te gaan winkelen rustig met zijn 8e of 10en de supermarkt binnenstapten, bij voorkeur zonder mondkapje. Ieder land heeft een deel van de bevolking wat asociaal is en dat komt op vakantie extra hard naar voren als ze geen sociale controle hebben van hun eigen woonomgeving en landgenoten.

Born to Ride

Tsja, ik zag dit gedrag ook bij Oostenrijkers, Duitsers en Nederlanders in het gebied in de kerstvakantie. Over het algemeen gaat het goed met het naleven. Maar de fouten worden door iedereen (al dan niet bewust) gemaakt.

Nou zijn Nederlanders in cultuur wel wat minder volgzaam, maar denk niet dat je dit aan een bevolkingsgroep in zijn algemeenheid kan toeschrijven.

Bergen + Sneeuw = ❤

Weet je wat ook typisch Nederlands is…

Dit soort topics openen :D

I can stick uphill ice, on my saucer...

Gewoon altijd zélf het goede voorbeeld geven. Wellevendheid is niet echt een nederlands dingetje, ik heb buitenlandse vrienden die echt aan onze directheid moesten wennen: je ongezouten mening geven geldt hier als assertief, in het buitenland als grof en onbeleefd. En als je de daar geldende coronaregels niet wil naleven, blijf dan gewoon lekker thuis!

Life is what happens while you were checking your phone

@Henrike
“Want ook ik heb die ervaring in Les Sybelles wel opgedaan.”

Ik was van 8-15 januari 2022 in Les Sybelles en verbaasde mij erover dat juist de Fransen zich in en rond de liften slecht aan de mondkapjesplicht hielden. Wel ging men veelal in eigen “bubbel” in de stoeltjeslift, hetgeen mogelijk was omdat het niet druk was."
Liftpersoneel zei niets en ik ben in die week 1x voor een lift op mijn vaccinatiebewijs gecontroleerd. De horeca deed het niet veel beter op één of twee zaken na.

Maak je niet zo druk. If you can’t stand the heat stay out of the kitchen…

Net terug van weekend skien en zag ook hele andere gevallen. Juist ook duitsers die de mondkap niet ophadden. Kortom niet alles over een kam scheren. Dit komt voor bij alle nationaliteiten.

Geniet van de fijne bergen en maak je minder druk om dit soort zaken. :-)

Nederlanders vallen Nederlandsers op omdat ze Nederlands praten…

Niet teveel aan storen en vooral lekker genieten nu het weer kan!

Weet je wat ook typisch Nederlands is…

Dit soort topics openen :D

Shane op 24 jan 2022 11:07

Precies, wat een eikels zijn we allemaal en wat stoort mij dit (waarmee ik mezelf daar dus direct weer boven plaats) hahaha

Edwin van Riel

Weet je wat ook typisch Nederlands is…

Dit soort topics openen :D

Shane op 24 jan 2022 11:07

En dat soort reacties daar dan weer op.

OT: Covid en de bijbehorende maatregelen halen niet bepaald het beste in sommige mensen naar boven. Tel daarbij op de vermeende extra rechten op vakantie ‘want we hebben er genoeg voor betaald en gelaten’ en ‘de klant is koning’-houding en daar heb je je irritatiepunten. Dat zijn wel vaak land- of taalgenoten idd.

Ja wat is Nederland toch een walgelijk volk. Bah, bah, bah. Terecht topic!
Laten we onszelf opheffen. Is voor iedereen beter. Europa zou er zo veel mooier uitzien als iedereen Duitser of Fransoos is. Wat een fijne en verantwoordelijke mensen zijn dat! zij houden zich tenminste aan de regels.

gesetz ist gesetz und ordnung muss sein.

Betwijfel of het door covid komt
Diegene die zich nu misdragen zijn ook diegene die zich normaal ook zouden misdragen. Voordringen bij de lift, wachten midden op de piste, dienbladen laten staan etc.
En die personen heb je in ieder land en in iedere cultuur (en waarschijnlijk omdat je ze kan verstaan valt het meer op)

Laten we onszelf opheffen.

Bas. op 24 jan 2022 12:37

❤❤❤

😁

Bla, bla, bla.

Bla bla bla wat een gejank en alle Nederlanders weer over 1 kam scheren. Werkelijk waar elke nationaliteit heeft wel zo’n groepje mensen die wat meer dwars ligt. Slaat echt nergens op dat een Duitser, Spanjaard of Fransman zo perfect is. Wij merken dat minder.

Waar je je trouwens al niet druk om kan maken. Dat dat kansloze mondkapje een beetje onder de neus hangt. Kan ik me echt totaal niet aan storen.

Ik werk op een vakantiepark en heb genoeg brutale buitenlanders meegemaakt.

*bericht bewerkt door Edwin. op 24 jan 2022 12:45

Not all who wander are lost

Bla bla bla wat een gejank en alle Nederlanders weer over 1 kam scheren.

Waar je je trouwens al niet druk om kan maken. Dat dat kansloze mondkapje een beetje onder de neus hangt. Kan ik me echt totaal niet aan storen.

Edwin. op 24 jan 2022 12:44

Gadverdamme Edwin wat een Nederlandse reactie… Schaam je! En nee dit valt niet te nuanceren. Alle Nederlanders zijn asociaal en alle Duitsers zijn höfflich. punt.

Ik begin met niet druk om maken en dan vervolgens constateer ik dat ik me druk maak om hetgeen er geschreven wordt….

Simpelste advies, ga lekker skieen en geniet en let vooral niet teveel op een ander (behalve op de piste dan)

*bericht bewerkt door marklit op 24 jan 2022 13:02

Bedankt voor de reacties… het is waarschijnlijk inderdaad dat Nederlanders Nederlanders meer opvallen.
Wellicht heb ik minder de focus op andere maar meer op de eigen landgenoten.

Ik laat het los en ga straks lekker van een dikke week sneeuw genieten (doe ik sowieso wel).
Nog even vier weken gezond blijven, en dat is momenteel een aardige uitdaging met een kind op de basisschool.
Al heeft de school in zijn geheel maar 65 leerlingen.

It is an amazing world

In Les Menuires stond ik gisterochtend voor de Mont de la Chambre en de Pointe de la Masse in een wel erg grote rij. Er wordt in 4 talen omgeroepen een masker te dragen en er wordt ook opgetreden als iemand geen masker op heeft. In die omstandigheden blijft het wel erg lastig om alles onder controle te houden. Als je te goed op anderen gaat letten heb je het wel erg moeilijk. Dan kun je inderdaad beter thuid blijven. In de horeca, voor zover wij die hebben bezocht werd wel gecontroleerd.

Hen48

Zat er Nederlands bij die talen? Ik neem aan dat ze het vooral in de talen omroepen waarbij het gedrag wel wat beter mag…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wel lekker rustig op de piste😉

Hier in Italië (en stukjes Zwitserland) is na ruim 2 weken mijn ervaring juist andersom. Buitendlanse toeristen houden zich (grotendeels) aan de regels (iig bij dichte liften). Locals / Italianen, Zwitsers, seizoenswerkers etc doen dat in veel mindere mate

Hier in Italië (en stukjes Zwitserland) is na ruim 2 weken mijn ervaring juist andersom. Buitendlanse toeristen houden zich (grotendeels) aan de regels (iig bij dichte liften). Locals / Italianen, Zwitsers, seizoenswerkers etc doen dat in veel mindere mate

michielr op 24 jan 2022 15:22

Ik was ook in Italië en vond ook dat daar de regels behoorlijk goed werden nageleefd. Voor mij hoeft dat mondkapje ook niet, maar als dat de regels zijn dan is dat zo. En dat er regels zijn kan ik wel begrijpen. Al die ondernemers zijn blij dat eindelijk alles weer open is en dat willen ze zo houden.
In Italie werd er niet veel over mondkapjes gezegd zo lang het om stoeltjesliften ging. Bij de cabineliften werd je er wel op gewezen.

Plaats een reactie