ski lengte voor 3 jarige?

Hoi allemaal,

Klein vraagje over ski lengte voor kleuters. Wij wonen in de dolomieten en zijn elk weekend wel op de piste te vinden. Onze zoon is nu bijna 3 jaar (verjaart in feb) en gaat elk weekend wel een half dagje mee (daarna droppen we 'm bij de grootouders en gaan wij onze gang).

In praktijk is dat gewoon een uurtje spelen, een uurtje skieen op de kinderwei of mee tss de benen van papa op een blauwe piste (waarbij ik 'm niet ondersteun, want dan gaat ie hangen).

Tot hiertoe huurden we gewoon lekker skis (botjes heeft ie), best kort 70cm. Nu kregen we een vroeg verrassings pakje voor zijn verjaardag van de Belgische familie. Nieuwe salomon ski’s voor onze kleine. Enig probleem is dat deze 90cm lang zijn en hij zelf maar 97cm is.

Deze zijn momenteel precies wel iets te lang want hij krijgt ze niet gemakkelijk in ploeg of de tippen kruisen. Met een verbindingsbandje (zo’n rubber bandje dat de ski tippen met elkaar verbind) is het al een stuk beter. (zie foto).

Nu vraag ik me af… zouden deze ski’s volgend jaar wel goed in lengte zijn (dan is ie ws circa 105 cm)? Indien ja behelpen we ons dit jaar wel met een connectie bandje, indien ze dan ook nog te lang zijn, stuur ik ze liever terug (er is de optie voor retour) en zoek ik ski’s van 70/80cm.

Iemand ervaring met kleuters en skis?

null

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 27 jan 2022 09:15

Afhankelijk hoe sportief/sterk een kind. Maar stelregel bij de skilessen is tussen de borst en schouder.

Edit: voor beginnende kinderen eerder richting borsthoogte

*bericht bewerkt door Dirk_Simpie op 25 jan 2022 14:37

Die kleine gaat heel snel te groot worden voor die latjes, dus vroeg of laat ga je ze toch mogen gebruiken. Terugsturen lijkt me in dat opzicht verspilling van transportkosten en brandstof.

Nu zijn ze inderdaad nog iets te lang (kinderen op die leeftijd missen voornamelijk kracht om ski’s breed in ploeg te duwen), de punten bij mekaar houden is een mogelijk oplossing. Zolang hij het fijn vindt, doe je op dit moment eigenlijk niet veel fout – zeker omdat je de tijd dat hij op de latten staat beperkt. In tegenstelling tot toeristen moet hij er niet meteen een hele week mee naar kinderland.

En wat die ploeg betreft, is het vooral belangrijk dat hij leert de achterkanten uit elkaar te duwen. Dat die voorkanten niet vanzelf héél dicht bij elkaar blijven is niet heel belangrijk.

Ik zou ze nog even een paar maanden of een seizoen in de kast zetten. 90cm kinderski’s zijn best wel groot.
En juist als ze nog zo klein zijn issen ze de kracht en de motoriek om die langere ski’s onder controle te houden.

*bericht bewerkt door Slim op 25 jan 2022 17:09

Hier met net 3 jaar, 70cm, met net 4 jaar 80cm nu 5 jaar (en 115cm) op de baan 90 cm, in de sneeuw een meter.
Als ze zo klein zijn hebben ze naar mijn idee eerder last van te lang dan van te kort.

Ja 't leuke is dat er bij ons geen babyzit en/of ski stress is… 't is gewoon een weekenduitje. Als ie 't eens helemaal niets vind omdat ie te moe is, of gewoon humeurig is of gewoon vindt dat die wolk in de lucht hem boos heeft aangekeken ('t blijft tenslotte een 3 jarige) is er niets aan de hand, gaan we gewoon terug naar huis. We hebben beiden een seizoens skipas, dus we hebben helemaal niet 't gevoel dat we per sé moeten skieen wanneer we er zijn.

Mja 70cm zou idd wel beter zijn, alleen vind ik het best wel erg veel geld om 100-130€ uit te geven aan een paar ski’s die hij volgend jaar al weer kan wisselen. Zeker omdat het echt gewoon spelen is. Langs de andere kant merk ik wel dat deze echt lang zijn voor hem. Keuzes keuzes ;-)

Hou ze gewoon, als het skiën zometeen iets meer skiën wordt draait ie ze zonder problemen om! :-) En dan zijn ze volgend jaar helemaal goed.

Enne de tweedehandsmarkt van deze ski’s is best goed. Dus je krijgt er zo 50-60 euro voor na twee jaar gebruik. Dan is het helemaal niet zo duur!

Click. Click. Peace

Bij de ski school (NL) houden ze schouder hoogte aan. Mijn zoon van 4 heeft nu 80 cm. Voor beide kids prima marktplaats deals gevonden (en ook weer verkocht). Zoals hierboven beschreven, je maakt er naar 2 jaar wel weer iemand blij mee.

Plaats een reactie