Investeren in materiaal en/of techniek?

Wat is volgens jullie een goede verhouding tussen nieuw materiaal en techniek?
Heb je ooit 3 weken les gehad en koop je elke jaar het beste van het beste materiaal of ga je al 10-20-30 jaar op les/volg je trainingen en sta je al die jaren nog op het zelfde materiaal totdat het uit elkaar valt?
Of hier iets tussenin?
Ik ben wel benieuwd naar de verhouding hiertussen.
En koop je dan materiaal gericht op de toekomst? of iets wat bij je huidige niveau past?

Zelf heb ik het idee dat er na een beginnerscursus vaak regelmatig in nieuw materiaal word geïnvesteerd om op die manier “beter” naar beneden te komen.
Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen maar het lijkt wel een trend te zijn.

Übung macht den meister!!!

Ik huur mijn ski’s nog steeds. Eerst wegens geen plek om ze op te slaan, nu omdat ik het juist wel fijn vind om relatief nieuwe modellen latten onder mijn voeten te hebben. Kopen loont pas als je vaker dan 1 week per jaar gaat.
Schoenen wilde ik wel al snel zelf hebben, want passende schoenen vinden is en blijft voor mij een drama. Na mijn 3e wintersport had ik mij voorgenomen om een schoen waar ik een hele week zonder pijn op kon skiën direct te kopen. Na 10 jaar vond ik ze, maar helaas, toen ze versleten waren, was de fabrikant opgehoudem met skischoenen.
Qua investering heeft mijn cursus op de rolbaan me veel meer gebracht, ik zou zeker als beginner vooral investeren in techniek en dus les.

*bericht bewerkt door Suuski op 27 jan 2022 10:17

Ik heb en ooit 1 week les gehad en ik doe over het algemeen vrij lang met mijn materiaal. Welke categorie is dat?

I can stick uphill ice, on my saucer...

10 weken les gehad, inclusief een soort lerarenopleiding (geen officiele, maar wel gebaseerd op techniek verbeteren en goed les te kunnen geven). De eerste 5 jaar op een boardje van de Makro van 100 euro inclusief bindingen gestaan. Pas tijdens die opleiding liep ik tegen de limiet van dat superflexibele boardje aan.

Daarna een snowboard gekocht dat pastte bij mijn stijl en niveau. En als die niet gestolen was, had ik hem nog steeds gehad.

Skimateriaal is als fotografie: De techniek en ervaring maakt de foto, Het gereedschap is een hulpstuk…

en 99% van de skiërs/snowboards uit Nederland zal niet snel tegen de limieten van hun materiaal aanlopen… Tenzij je een el-cheapo set haalt zonder merk bij de Makro.

Dus als je moet kiezen: Stop het geld niet in elke 2 jaar nieuwe ski’s (aka, 2 tot 6 weken voor Nederlanders), maar stop het in les. Daar heb je uiteindelijk veel meer plezier van dan die high-end raceski’s.

Maar dat is mijn mening. Ik ben maar een Snowboarder die na 3 jaar skiën wel gezien had ;-)

*bericht bewerkt door Waah op 27 jan 2022 10:32

Bij mij is het qua materiaal trouwens eerder andersom. 10 jaar geleden skiedde ik graag hard op high end race-skis, maar nu ik ouder ben en ik aan mijn andere sportliefde een kapotte enkel en knie heb overgehouden, juist liever latten waar ik niet te hard op hoef te werken. Afgelopen vakantie de Head Superjoy en die voldoen voor wat ik nu wil prima.

Ik las hier pas een reactie van iemand die schreef: er zijn genoeg mensen die liever rustig willen dan touren dan de beste te willen worden. Dat herkende ik. Ik ski liever zelf 50km per dag door het hele gebied met mijn kruktechniek dan steeds les te nemen. Qua materiaal ben ik niet maatgevend want ik vind het leuk om nieuwe ski’s te proberen en ik kan met me ook veroorloven.

Ik heb en ooit 1 week les gehad en ik doe over het algemeen vrij lang met mijn materiaal. Welke categorie is dat?

Shane op 27 jan 2022 10:16

Lig je daarom zo vaak in de kreukels? Misschien toch maar eens een opfriscursus boeken voordat je weer op vakantie gaat. 😉

Übung macht den meister!!!

Bij mij is het qua materiaal trouwens eerder andersom. 10 jaar geleden skiedde ik graag hard op high end race-skis, maar nu ik ouder ben en ik aan mijn andere sportliefde een kapotte enkel en knie heb overgehouden, juist liever latten waar ik niet te hard op hoef te werken. Afgelopen vakantie de Head Superjoy en die voldoen voor wat ik nu wil prima.

Suuski op 27 jan 2022 10:44

Klinkt als een goede reden om een ski te kiezen die het voor jou makkelijker maakt dan dat je gaat investeren om je techniek aan te passen aan het materiaal.

Übung macht den meister!!!

Ik heb en ooit 1 week les gehad en ik doe over het algemeen vrij lang met mijn materiaal. Welke categorie is dat?

Shane op 27 jan 2022 10:16

Lig je daarom zo vaak in de kreukels? Misschien toch maar eens een opfriscursus boeken voordat je weer op vakantie gaat. 😉

RFKANGOO op 27 jan 2022 11:24

Haha, hij maakt 'm gewoon ;) .

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik las hier pas een reactie van iemand die schreef: er zijn genoeg mensen die liever rustig willen dan touren dan de beste te willen worden. Dat herkende ik. Ik ski liever zelf 50km per dag door het hele gebied met mijn kruktechniek dan steeds les te nemen. Qua materiaal ben ik niet maatgevend want ik vind het leuk om nieuwe ski’s te proberen en ik kan met me ook veroorloven.

DrPhil op 27 jan 2022 10:47

Ieder zijn/haar goed recht om dit zo te doen maar ik vind het toch jammer dat je dan niet een paar euro zou willen investeren om van die “kruktechniek” af te komen. Al ben ik nu wel heel nieuwschierig wat ik me bij “kruktechniek” voor moet stellen.

Übung macht den meister!!!

Ik zie nu voor me hoe Dr Phil zijn barkruk op skies heeft gemonteerd en met biertje in de hand te piste af glijdt.

Ik denk dat @DrPhil het wel juist aanstipt. Je hebt mensen die zichzelf echt willen verbeteren en je hebt mensen die gewoon lekker rond willen glijden en dat zo makkelijk/aangenaam mogelijk voor zichzelf willen maken. Materiaal dat bij je stijl past kan daar prima wat bij helpen en dus zal een deel uit die 2e groep regelmatig (uiteraard lekker beïnvloedt door goede marketing) wat nieuw materiaal kopen.

Maar, ik denk dat een flink deel van de “veelkopers” (naast steenrijke Russen) juist mensen zijn die zich ook willen verbeteren. Zie bijvoorbeeld @Zeehaasje hier recent. In de zoektocht naar beter worden, zal denk ik zeker in het begin van de leercurve, ook veel naar materiaal gekeken worden naast regelmatig lessen en trainen.

En tenslotte is lekker spulletjes kopen natuurlijk ook gewoon een heel groot deel van de voorpret. Mensen worden helemaal blij van een Gluhwijntje in de wintersport winkel :) en dan doen ze er naast die nieuwe schoenen, toch ook maar een paar nieuwe ski’s bij. Daar zal het namelijk volgens de verkoper zeker een stuk makkelijker op gaan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben begonnen met een shortski zonder les te nemen. Daarna een uurtje priveles genomen indoor en nog een shortski gedaan. Daarna schoenen gekocht en nog een lesje genomen, daarna ski’s gekocht, van 2 shortski’s naar 12 skidagen per jaar gegaan, en afgelopen winter eindelijk een uur of 10 les genomen op de rollerbaan. Mijn techniek wordt steeds beter maar ik zie ook steeds meer punten die ik kan en wil verbeteren. Ik ben qua instelling gegaan van “Lessen is niet echt nodig, als je maar beneden komt” naar “Lessen hebben altijd zin, het kan altijd beter”, en ben dus van plan om elk jaar te blijven lessen.

Qua materiaal is het lastig om normaal te blijven doen. Mijn F18 ski’s voldoen prima, heb ze nog maar 3 vakanties mee gehad en ik zou niet weten waarom ik ze zou vervangen. Echter ben ik al maanden aan het kijken naar ski reviews, nieuwe modellen en ski adviezen hier. Heb met mezelf afgesproken dat ik op zijn vroegst in 2024 een nieuwe set aan mag schaffen, maar ga in maart dit jaar waarschijnlijk wel een paar dagen huren om te kijken hoe andere modellen(all mountain, SL, GS) me bevallen.

Kortom: mijn hoofd weet dat lessen de betere investering is, maar mijn hart wil ook investeren in materiaal.

Zit er wat tussenin. Ik neem graag les, maar ik hoef ook weer niet een perfecte techniek te hebben. Als ik overal lekker beneden kom en alles onder controle heb, vind ik het wel best.

Qua materiaal: niet alleen met sneeuwsporten maar ook andere sporten, koop ik graag spullen waar flink groei gemaakt mee kan worden. Dus niet het beginners setje, maar zeker niet het high end spul waar je echt hard voor moet werken (moet wel leuk blijven natuurlijk). Meestal kan ik er daardoor vrij lang mee doen. Maar als ik dan weer ergens een interessant koopje zie, kan ik me niet altijd inhouden.

In tegenstelling tot mijn gezinsleden heb ik pas op latere leeftijd leren skiën. Na paar weken lessen wil je dan graag met de groep mee en stop je eigenlijk te vroeg met lessen. Daarna nog wel wat lessen op de rollerbaan gedaan (waar echt elke technische fout wordt afgestraft) en met regelmaat in Oostenrijk een middagje privé les. Moet zeggen dat dat uiteindelijk echt wel bijdraagt aan mijn skiplezier. Voor mij scheelt dat erg in mijn zelfvertrouwen en het gevoel het echt wel te kunnen.

Met nieuwe skies kopen hebben we paar jaar te lang gewacht. Oude waren 15 jaar oud, prima professioneel onderhouden maar je merkte dat de spanning er af was. In Corona tijd met veel korting (een van de weinige voordelen van de Corona geweest) voor hele gezin alles nieuw gekocht en dat maakt toch best veel verschil. Wat stuggere schoenen maakten het voor mij echt af.

Dus wat mij betreft sluit het een het ander niet uit, beiden kunnen je skiplezier bevorderen. Meters blijven (durven) maken zijn echter net zo essentieel wat mij betreft, anders haal je je investeringen er nauwelijks uit.

Hier ook maar 1 weekje les best wel lang geleden. Het lekker rond glijden en het daarbij zo makkelijk mogelijk maken is ook wel van toepassing op mezelf. Er is hier al eens opgemerkt dat gewoon jaarlijks voldoende meters maken ook al helpt om te verbeteren, dus mooi excuus om meer skitripjes te plannen :)

De enige reden om me echt te willen verbeteren zou zijn om de kinderen te kunnen bijhouden, nu lukt dat nog wel, maar dat zal niet lang meer duren vrees ik.

Ik zie nu voor me hoe Dr Phil zijn barkruk op skies heeft gemonteerd en met biertje in de hand te piste af glijdt.

Suuski op 27 jan 2022 11:46

Om lekker relaxed te zitten al afdalend op de piste kun je gewoon snowboarders gebruiken.

Als ik overal lekker beneden kom en alles onder controle heb, vind ik het wel best.

Tiny-M op 27 jan 2022 11:58

Dat dus. Ik heb de eerste jaren les gehad en toen het carven opkwam een week zeer goede les van een Zwitserse ClubMed leraar. Hoe ik moet skiën weet ik dus wel. Ik let er ook op, dus ik ga elk jaar nog vooruit. Maar ik zit vaak te ver achterop, ga niet diep genoeg door mijn knieën en zo. Daarentegen kan ik goed korte bochtjes draaien (ik ski altijd helemaal expres aan de rand van de piste, het liefst om de pistepaaltjes heen - soms zit er een afgrond achter) en ik word erg blij van een blauwe buckelpiste. Maar op keiharde pistes en ijs val ik meteen door de mand. Dat vind ik niet erg. Ik wil vooral plezier hebben en dat haal ik uit mooie tochten door het hele gebied, liever dan les. Met een lekkere (late) lunch. Een uurtje privé-les zou wel een goed idee zijn. Op mijn laatste vakantie kwam ik een oud skileraar tegen, die gaf een paar basic aanwijzingen (die ik zelf natuurlijk ook goed wist, maar vreemde ogen dwingen). Dat vond ik wel erg nuttig.
Ik vind wel dat je materiaal vaak ook heel bepalend is. Met de F18 kon ik in de mist zowat volgas skiën (die vergaven toch alles), dat hoef ik met mijn Salomons echt niet te doen. In zoverre heb ik liever een makkelijke ski dan een ski “die me helpt om beter te worden” 😜.
Ik kan overigens in de mist goed skiën, omdat het dan niet hard gaat en omdat ik dan gedwongen word op mijn techniek te letten.
Tot zover mijn kruktechniek op de piste.
Ik heb ook een kruktechniek voor in de bar.

*bericht bewerkt door DrPhil op 27 jan 2022 12:41

Zoveel mensen zoveel wensen.
Als je na een weekje skiles graag liever je geld uitgeeft aan een kekke nieuwe lat, dan kan dat gewoon.
Een ander investeert graag in lessen en training.
Weer een ander doet allebei.
Zelf train ik op de baan en koop af en toe een nieuwe lat of schoen. Latten gaan wel even mee, maar ik heb verschillende setjes, dat helpt. Baanski’s zijn het snelst aan vervanging toe (twee seizoenen, met wat geluk misschien drie). Sneeuwski’s gaan bij mij 6 tot 8 jaar mee.

Bejaarde 1 week per jaar skier met gebrekkige coordinatie hier. In het begin veel lessen gedaan (cat 3 in Frankrijk?) en een aantal keren een paar ochtenden privéles.
Kom bij goede omstandigheden overal vlot beneden en kan in ons groepje aardig mee (60-80 km per dag, inclusief liften).
Vroeger veel gehuurd (crossmax ti vaak) en nu eigen materiaal. Wil graag beter skieen met dromen van door de poeder stuiven. De realiteit is anders en het blijft aanmodderen. De soepele gesneden bochten die ik in mijn hoofd draai, blijken op de film houterige geslipte bochten te zijn. Daarom nu de 10 jaar oude ambitieuze allmountains ingeruild voor skis die volgens een aantal tests ( niet van verkopers) op de piste overal goed in zijn, behalve voor Max Verstappens (Hero ST Ti). Ik ski nu nog net zo houterig, maar met minder moeite. Had wel lessen geprogrammeerd indoor/rollenbaan, maar de eerste was op eerste dag van de lockdown, dus gecancelled. Ik ga voor de huidige skis ook voor 10 jaar, zij zullen niet de beperkende factor zijn. En toch weer lessen…

Bericht aangepast @DrPhil … maar je gaat nog steeds niet diep genoeg door je skiën, terwijl je korte nichtjes draait op tochten die je liever hebt dan las. Om de ergste nog maar niet te noemen ;). Ben je ziek of heb je een nieuwe Ipad :D ?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik neem graag les, volg graag clinics en trainingen in NL en buitenland en wil me graag blijven verbeteren.
Ik koop elke 2 jaar nieuwe schoenen. En als ik een paar ski’s wil hebben, dan kies ik een paar uit, die ik nodig heb en waar ik op kan groeien. Ik heb nu 3x paar: ski’s slalom voor in de hal en trainingen, een dagelijks paar voor in de bergen en een paar off piste ski’s.
Dus ik koop materiaal en volg lessen om mezelf te verbeteren.

Hier ook een combinatie van beide. Regelmatig les nemen en af en toe nieuw materiaal, maar wel pas nadat ik het echt goed onderzocht heb welk materiaal goed bij mij past, waar ik nog op door kan groeien en wat het leven wat eenvoudiger maakt om goed beneden te komen. Nu skicentrum Brouwersdam is geopend is er eindelijjk ook een borstelbaan lekker dichtbij om regelmatig daar te kunnen gaan lessen en hoeft het niet meer in de Alpen of in Bergen op zoom.

Momenteel erg tevreden met mijn Rossi one mag, heerlijk om op de pistes mee te carven, door de magnetraction perfecte grip op ijs en harde pistes, het board heeft een heel hoog limiet, maar is redelijk eenvoudig te rijden zonder er echt zwaar voor te hoeven werken. Daarnaast is hij als piste georienteerde allmountain ook heerlijk in verse poeder en op zachte voorjaarssneeuw, welke we eind maart aan het eind van de middag nogal eens aantreffen.

Born to Ride

Ik zou overigens wel les nemen als daar steeds filmpjes van werden gemaakt. Ik heb pas een filmpje van mezelf gezien in Snowworld (nee dat ga ik niet posten), en dat zag er verbazingwekkend netjes uit. Niet erg dynamisch maar wel netjes. Van dat soort filmpjes zou ik veel leren.

Schei maar uit, ik wil het zelf niet weten ;)

Edwin van Riel

Die Rossi one is inderdaad zo een plank. Heb ik de Diva van (vrouwelijke versie). Maar ook een leuke poederplank (k2 simple pleasures) en nog een speelplankje van salomon, maar die gebruik ik echt nauwelijks. Pak soms ook nog weleens de Rossi XV van man, maar die is voor een hele dag wat veel (is ook 167). Softboots die ik heb, zijn dan wel weer vrij stijf.

Qua ski’s, heb ik een setje waarop ik naar beneden kom (nordica geen idee wat voor model, in ieder geval piste ski), maar moet echt nog meer lessen om het een beetje te kunnen. Wel afgelopen zomer nieuwe boots gekocht. Beetje mid-range ook. Die hele slappe schoenen duw ik toch echt doorheen ook al ben ik beginner.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 27 jan 2022 12:55

Ik ben begonnen als volwassene, elk jaar aansluiten bij de groepsles totdat na een jaar of vier bleek dat ééns de eerste grote bult op de leercurve gepasseerd is, veel volwassenen in een groepsles in de bergen doorgaans weinig motivatie hebben om veel aan techniek te werken. Dat is dan de @DrPhil -demografie van skiërs die happy zijn met een niveau die hen toelaat om lekker door het skigebied te toeren, en die groepslessen eerder zien als een begeleide uitstap met skiërs van ongeveer hetzelfde niveau en af en toe wat technische tips van de gids (maar niet te veel). Héél die periode op huurski’s rondgegleden, de eerste twee jaar ook met huurschoenen – totdat ik een paar kreeg met een aroma dat zo ranzig was dat ik mijn skisokken 's avonds uit noodzaak uit de kamer moest hangen 😂. Daarna zonder veel advies mijn eerste paar schoenen gekocht.

Omdat ik op mijn honger bleef zitten qua techniek heb ik me dan aangesloten bij wekelijkse techniektraining in Landgraaf gegeven door BFSI. Daar was het al behoorlijk snel duidelijk dat ik tegen het plafond van de huur-flapperlatten van Snowworld aanschurkte, en heb ik mijn eigen nieuwe ski’s gekocht (Blizzard G-Power FS IQ van 2014). Na een paar jaar heb ik daarbovenop een setje FIS Elan SLX slalomlatten gekocht (overjaars), snel gevolgd door een nieuw set schoenen (deze keer aangemeten door een bootfitter), omdat op die FIS latten mijn schoenen gewoon dubbel plooiden i.p.v. druk over te brengen 😜.

Ondertussen zijn we vele weekjes Landgraaf later, waaronder ondertussen ook palen rammen (dus ook die uitrusting gekocht) en verschillende technische stages en fases van de instructeursopleiding doorlopen. Onderhoud van de ski’s doe ik ook gewoon zelf (nog een hoop materiaal 🙃).

Die Blizzards zijn echter nog steeds mijn daily drivers (zalige alleskunners); de Elans doen nog steeds dienst indoor, tussen de palen, en af en toe laat ik ze ook eens uit in de echte bergen. Tussendoor test ik wat andere latten door elke vakantie wel eens een dagje wat te huren, of door met vrienden te wisselen.

In vergelijking met de meeste skiërs heb ik veel materiaal in de breedte (2 paar ski’s, schoenen met zipfit liners, verwarmde schoenenzak, protectiemateriaal voor slalom en racen, onderhoudsmateriaal voor slijpen, waxen en repareren van ski’s). In de diepte kan je stellen dat ik na bijna 8 jaar nog steeds met mijn eerste paar eigen ski’s bezig ben, omdat ik weinig reden zie om ze te vervangen als het niet nodig is voor mijn eigen technische ambities of vanwege sleet (de kantjes beginnen ondertussen wel wat dunnetjes te worden 😆).

Ondertussen ben ik aan het uitkijken naar een GS Master (competitie-beestjes, maar met een zinnige radius), al beschouw ik dat eerder een uitbreiding van mijn set in plaats van een vervanging van de Blizzards. En ooit zal er wel nog eens een paar komen met wat meer breedte onder de voet om buiten de pistes te kleuren. Voorlopig is het ook daar behelpen met de Blizzards 😛.

In mijn geval staat techniek dus met stip op één, en zal ik mijn budget eerder opdoen aan het technisch beter worden dan aan het vervangen van materiaal dat nog goed genoeg is. Eens je in het goeie materiaal hebt geïnvesteerd, denk ik dat materiaalupgrades doorgaans weinig bijbrengen (het blij zijn met nieuwe spullen niet in overweging nemende). Beter materiaal = beter skiën is wat mij betreft een fabeltje, tenzij jouw materiaal echt slecht was voor de upgrade.

Iedereen is natuurlijk vrij om zijn/haar voldoening ergens anders uit te halen. Sommige mensen rijden liever elk jaar met een nieuwe auto (en willen daar graag voor betalen), anderen (zoals ik) beginnen pas na te denken over vervanging als de oude auto quasi uit elkaar valt. Zo heeft ieder diertje zijn pleziertje!

*bericht bewerkt door Morzel op 27 jan 2022 12:55

Ik heb niet zoveel te besteden, dus heb nu een (ex test)snowboard en bindingen die misschien mét een tikkie stijver zijn dan wat nu bij mijn niveau zou passen. Maar ik koop dit ook met idee vooruit te gaan.
Bij mijn vorige boarders voelde ik instabiliteit (geflapper) als ik hard ging, dus zo heb ik mij nieuwe setje gekozen.
Ik besteed dan de volgende vakantie liever geld aan les dan weer nieuw materiaal. Mezelf kennende ga ik gewoon weer lang doen met mijn spullen wat weer geld vrij maakt voor les. Daar heb ik veel meer aan qua zelfvertrouwen en daarmee ook vooruitgang in techniek.

Ik zou overigens wel les nemen als daar steeds filmpjes van werden gemaakt. Ik heb pas een filmpje van mezelf gezien in Snowworld (nee dat ga ik niet posten), en dat zag er verbazingwekkend netjes uit. Niet erg dynamisch maar wel netjes. Van dat soort filmpjes zou ik veel leren.

DrPhil op 27 jan 2022 12:43

Er zijn verschillende meningen, maar ik vind dat een van de grootste voordelen van lessen op de rollerbaan. Je bent in een spiegel aan het kijken en daar leer je wel veel van.

Naast techniek en materiaal. Vergeet ook niet de rol van vitaliteit (ski fit!). Ook een investering in jezelf waar je naast skieen veel voordeel van kan hebben.

Ik heb vrienden die al jaren skiën maar (naar mate ze ouder worden) steeds meer klagen over de condities van het materiaal / weer / piste, terwijl een groot deel van het probleem bij de eigen conditie/fitheid ligt. Vergeet de corona kilo’s ook niet ;-)

*bericht bewerkt door Dix0r op 27 jan 2022 13:44

Goeie Dix0r, regelmatig sporten/bewegen is belangrijk voor om te voorkomen dat je je kids niet kan bijhouden of last van je benen gaat krijgen gedurende de ski week. Dus naast voldoende lessen om te zorgen dat je veilig kan skiën (voor jezelf en anderen) en je er ook plezier aan hebt is bewegen zeker in deze tijd belangrijk:).

Plaats een reactie