Investeren in materiaal en/of techniek?

Vind dit een interessant topic! Duidelijk dat iedereen zijn eigen doelen heeft qua winters ontspanning (of sport) ;-)

Ik sit als iets mij interesseert en ik heb de mogelijkheid om het regelmatig te doen echt wel in het “ik wil beter worden” hoekje. Met een vriendin die echt goed skiet (vroeger competitie geskied) en een zoontje dat nu al proeft van de latten en ws snel beter zal worden dan de ouwe heer plus het feit dat we in de bergen wonen geeft me toch wat meer reden om te proberen mij zelf toch nog wat te verbeteren.

Dat lukt ook wel, waar ik 2 jaar terug blauw en licht rood goed afkwam maar donker rood en zwart toch met weinig techniek en veel schouderdraaien was, kom ik nu alle pistes comfortabel met snelheid en controle af, varieer ik korte en lange bochten, carving en roetschen. Mijn vriendin coacht me niet zelf maar suggereert meestal wel waar ik met leraar aan zou kunnen werken (A framing, bukkels, voor-achter beweging/mobiliteit).

Meestal neem ik een halve dag tot een dag prive les in 't begin van 't seizoen dezelfde gekende leraar die me dan op weg stuurt met werkpunten en dan mid seizoen nog eens 2 u tot een halve dag les bij zijn broer (andere focus). Misschien zou ik beter af zijn met meer prive les… moet ik evalueren. Ik geloof ook wel gewoon dat tijd op latten ook veel waard is. Waar ik 20 jaar niet geskied heb en daarvoor telkens 1 week op wintersport ging, sta ik nu wel een stuk meer op de latten (dit seizoen al 19 dagen en we zijn halfweg).

Qua materiaal ben ik altijd wel geinteresseerd. We onderhouden zelf onze skis. Mijn vriendin heeft 4 paar skis (FIS slalom, FIS GS, snelle cruiser (head supershape something), bredere all mountain) en ik 1 paar (dynastar speedzone 14). Ben super tevreden van de speedzone 14, maar ze zijn wel aan de korte kant (174cm terwijl ik 1m91 ben)… dus kijk al wel een tijdje naar iets langer (fischer the curve GT of atomic X9) Soms denk ik wel dat die 700+€ voor een 2de langere ski beter gespendeerd is aan prive les… … maar goed zal daar nog wel eens een apart postje over posten. ;-)

Dus voorlopig toch meer focus op les / vs materiaal… alhoewel dat 1 volle dag prive les per seizoen ook niet erg veel is.

Als het een keuze is, dan liever investeren in techniek, die blijft. Materiaal wordt alleen maar minder, maar heb je wel nodig natuurlijk. Dat zegt overigens niks over het aantal ski’s die ik heb ;)

Eigenlijk beide. En conditie!

Ik dicteer alles, @Shane, dat werkt voor 95% goed, maar soms maakt Apple er andere woorden van.

Ik denk dat het begint met techniek, als je dat je beter aanleert ga je vanzelf het verschil voelen welk materiaal jou het beste bevalt, relax of een stevige skiër, dan kies je dan vanzelf voor het materiaal wat bij jou past!
Ik zelf wil eigenlijk altijd beter worden voor zover dat als 63 jarige gek nog op gaat! Ik ski elk jaar 10 keer op een Indoor baan om alvast soepel op die latten te staan en daardoor de jonge honden achter me te laten!🤣
We gaan elk jaar drie keer te skiën naar uitdagende gebieden, wij zijn eigenlijk van Head Rebels naar Head Magnum uit gekomen,
Ik ski er nu drie seizoenen op en ben er vreselijk tevreden mee⛷

Sinds 2014 les ik elke week op de rolband, het liefst het hele jaar door, al zijn er door een periode van werkloosheid, blessures en de lockdowns meerdere maanden uitgevallen. Ik ga ongeveer 2x per seizoen naar de sneeuw, waar ik ook nog weleens een privé-lesje heb genomen, maar dat doe ik nu niet meer. Begin 2020 en eind 2021, ongeveer een maandje voor mijn vakantie, heb ik deelgenomen aan de Ski Experience (‘Beter skiën in 1 dag’) in SnowWorld, omdat skiën in de sneeuw toch wel anders is dan op de band. Gewoon, om even het gevoel te krijgen.

Je kunt dus wel stellen dat ik fors meer investeer in techniek dan in materiaal. Maarrr… al jaren nam ik me voor om eigen ski’s te kopen. Eerst van alles en nog wat uitproberen tijdens een vakantie en dan kiezen. Toch kwam het er nooit van. Skiede ik de hele week op hetzelfde setje en was ik te lui (of eigenlijk: gunde ik mezelf de tijd niet) om tussen het skiën door m’n ski’s om te gaan ruilen om iets anders uit te proberen. Afgelopen kerstvakantie kwam het er dan tóch van: 4 setjes uitgeprobeerd en zonder acht te slaan op de prijs, heb ik de fijnste gekocht. Waren toevallig niet de duurste :) Slotje, stokken en een leuk tassie d’r bij en ik ben grote blij :D Mede dankzij het advies van Elisabeth101 heb ik nu een setje waar ik wel een paar jaar op vooruit kan.

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik heb zo een 12 jaar skiles gehad denk ik. Misschien iets korter, wel meerdere weken per jaar in Frankrijk en daarnaast op de borstelbaan in Nieuwegein.

Mijn skieschoenen heb ik net na ongeveer 11 jaar vervangen, dit was te lang… Mijn skies heb ik na 8 jaar vervangen. Echter ben ik nu 28 en is mijn salaris wat beter dan 10 jaar geleden dus ik verwacht dat ik na 5/6 intensieve jaren skiën wel weer nieuw spul koop. Wel weer in de uitverkoop uiteraard. Wel de kanttekening dat ik minimaal 3 weken per jaar ski. Dit seizoen zelfs ruim 4 weken, dus kopen is sowieso goedkoper voor mij. Verder kan ik het materiaal bij mijn ouders in Frankrijk laten staan dus ik hoef niet alles mee te nemen :)

Met skiën kom je echt tot rust.

Plaats een reactie