Corona: doorreis-regels Duitsland met kinderen 6-11 jaar

Het valt mij op dat er heel veel berichtgeving is over de regels in Oostenrijk en alle bijzonderheden daarbij, onder andere op deze site. Maar dat er weinig melding wordt gemaakt van de regels voor doorreis in Duitsland.

Met name dat kinderen vanaf 6 jaar ook een vaccinatie-, herstel- of testbewijs moeten hebben. Ook voor doorreis in Duitsland! Dat is voor Oostenrijk niet nodig tot 12 jaar, dus wij waren met geboosterde volwassenen gerustgesteld dat we zonder problemen en testgedoe in de voorjaarsvakantie met gezin naar Oostenrijk op vakantie konden. Nu blijkt dat we de kinderen voor vertrek in Nederland én voor terugreis in Oostenrijk moeten laten testen om door Duitsland te mogen reizen. Zie oa hier: https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/coronamaatregelen-du…

Ja, vaccineren mag nu voor deze groep. Maar dat heeft geen invloed hierop, want dat is pas net mogelijk en je haalt het niet meer om voor de voorjaarsvakantie volledig gevaccineerd te zijn. Nog even los van of je daarvoor kiest natuurlijk.

Nu is dat testen op zich niet zo’n punt. Hoewel best een gedoe om dat ook met nog best jonge kinderen voor heen- en terugreis te moeten doen. Het gaat me meer erom dat we dat eigenlijk ‘toevallig’ tegenkwamen. We hadden alleen naar de regels voor Oostenrijk gekeken en niet naar doorreis voor Duitsland. En die zijn voor kinderen dus strenger dan voor verblijf in Oostenrijk! Dat alles is voor gezinnen die op vakantie gaan best een dingetje. En daarom vond ik nogal opvallend dat er zo veel geschreven staat over hoe het allemaal in Oostenrijk werkt, maar dat over deze strenge Duitse regel nauwelijks iets gezegd wordt.

Daarom hier maar even in een topic gepost. Om andere gezinnen op te wijzen, en misschien om een beetje extra aandacht voor te hebben in de corona-berichten op deze site.

*bericht bewerkt door Ski153 op 27 jan 2022 16:52

De Duitsers zelf lijken het ook niet echt te weten, of interpreteren het allemaal anders. We hebben de vraag bij ons doorreis hotel neergelegd en die geven aan:

Thank you for your request. This is all fine for the moment, only guests starting 17 years old need to be fully vaccinated. No additional test is needed for anyone. We wish a good journey.

Dus zeg het maar…

Bedoel je dat ivm een overnachting dan? want als je alleen door Duitsland rijdt hoef je hier geen rekening mee te houden. Sanitaire stop kan bij kleine parkeerplaatsen met onbemande voorziening en eten kan je zelf ook meenemen.

Overigens onlangs met jongste toch gewoon de Macdonalds in gegaan op de terugweg en ze vonden een QR voor hem (8 jaar) niet nodig. Maar dat was misschien een gelukje dan.

Eerste week van januari hadden we voor de kinderen onder 12 niets nodig. Zelfs een overnachting was geen probleem zolang wij als ouders maar voldeden aan 2G+.
Ook bij de mac niets gevraagd mbt kinderen, terwijl wij legitimatie en coronapas moesten laten zien.
Het kan natuurlijk dat ze sindsdien nieuwe maatregelen hebben ingevoerd, maar vanwege vrij verkeer binnen europa zou dat voor een doorreis zonder stop niet moeten mogen.

Ja, ik vind het ook raar. En begin nu wel erg te twijfelen.

Maar het staat toch echt wel heel duidelijk op de site met het officiële reisadvies voor Duitsland: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/r…

En ook bij de ANWB: https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/coronamaatregelen-du…

In beide gevallen staat er: voor doorreis een vaccinatie-, herstel- of testbewijs verplicht vanaf 6 jaar.

Maar ja, Duitsers mogen zelf toch ook gewoon over straat zonder testbewijs? En buitenlanders dan niet?

*bericht bewerkt door Ski153 op 27 jan 2022 19:00

Het staat inderdaad vermeld, maar er wordt volgens mij helemaal nergens op gecontroleerd.

Bij de tankstations wordt er ook niet gecontroleerd, alleen bij de horeca, zo lang is de reis door Duitsland ook niet, dus gewoon een broodje bij de tankdop en het toilet van de tankstations gebruiken

*bericht bewerkt door marklit op 27 jan 2022 19:15

Als je op deze site het hele verhaal doorleest zie je dat de quarantaine regel uitgezonderd is voor onder andere het transitverkeer
https://duitslandinstituut.nl/artikel/36312/corona-in-duitsl…

Quarantaine is uitgezonderd voor de niet gevaccineerde kinderen mits je op doorreis bent (of een tussenovernachting hebt en binnen de 24 uurs limiet blijft). Maar je zult officieel voor de kinderen toch voor zowel de heen- als de terugreis door Duitsland een negatief testbewijs moeten regelen. Ik zou de gok niet nemen in Duitsland, Voor de heenreis is dat geen probleem door vooraf een test te laten doen in Nederland, maar hoe kun je de kinderen in Oostenrijk laten testen en krijg je tijdig de uitslag?

Via de gurgltests die je gratis kan laten doen. Maar stel je eens voor wat je gaat doen als die positief is, iets waarvan de kans nogal groot is na een week skieen in een klasje, ga je dan braaf een weekje daar in quarantaine??

Als je op deze site het hele verhaal doorleest zie je dat de quarantaine regel uitgezonderd is voor onder andere het transitverkeer
https://duitslandinstituut.nl/artikel/36312/corona-in-duitsl…

marklit op 27 jan 2022 23:43

Ja, er is geen quarantaineplicht voor doorreis. Zou ook raar zijn, als je voor doorreis 5 dagen in quarantaine moet (aan de grens ofzo??). Dat zou dan een totaal inreisverbod betekenen. Als je die site die jij aanhaalt goed leest dan zie je dat alle reizigers vanuit NL in Duitsland wel een herstel-, vaccinatie of testbewijs moeten hebben. Daar wordt geen uitzondering voor doorreis gemaakt.

Voor de heenreis is dat geen probleem door vooraf een test te laten doen in Nederland, maar hoe kun je de kinderen in Oostenrijk laten testen en krijg je tijdig de uitslag?

Stephan.L op 28 jan 2022 06:06

Nja, dat vroeg ik me dus ook al af. En ik vond het zo gek dat je daar op Nederlandse sites niet al te veel info over vindt.

Maar stel je eens voor wat je gaat doen als die positief is, iets waarvan de kans nogal groot is na een week skieen in een klasje, ga je dan braaf een weekje daar in quarantaine??

marklit op 28 jan 2022 07:58

Om Duitsland heen rijden misschien… via Zwitserland en Frankrijk… man wat een gedoe! ;)

Ik heb dit topic geloof ik niet gelezen…

Als je op deze site het hele verhaal doorleest zie je dat de quarantaine regel uitgezonderd is voor onder andere het transitverkeer
https://duitslandinstituut.nl/artikel/36312/corona-in-duitsl…

marklit op 27 jan 2022 23:43

Ja, er is geen quarantaineplicht voor doorreis. Zou ook raar zijn, als je voor doorreis 5 dagen in quarantaine moet (aan de grens ofzo??). Dat zou dan een totaal inreisverbod betekenen. Als je die site die jij aanhaalt goed leest dan zie je dat alle reizigers vanuit NL in Duitsland wel een herstel-, vaccinatie of testbewijs moeten hebben. Daar wordt geen uitzondering voor doorreis gemaakt.

Voor de heenreis is dat geen probleem door vooraf een test te laten doen in Nederland, maar hoe kun je de kinderen in Oostenrijk laten testen en krijg je tijdig de uitslag?

Stephan.L op 28 jan 2022 06:06

Nja, dat vroeg ik me dus ook al af. En ik vond het zo gek dat je daar op Nederlandse sites niet al te veel info over vindt.

Maar stel je eens voor wat je gaat doen als die positief is, iets waarvan de kans nogal groot is na een week skieen in een klasje, ga je dan braaf een weekje daar in quarantaine??

marklit op 28 jan 2022 07:58

Om Duitsland heen rijden misschien… via Zwitserland en Frankrijk… man wat een gedoe! ;)

Ski153 op 28 jan 2022 08:40

Ik vind hem nog wel lastig te interpreteren. Inderdaad staat het er zo, maar als je doorleest dan zie je ook ergens de volgende zin staan:

zur Durchreise in die Bundesrepublik Deutschland einreisen und die Bundesrepublik Deutschland auf schnellstem Wege wieder verlassen, um die Durchreise abzuschlie- ßen,

Dit staat weer bij alle uitzonderingen https://www.bundesgesundheitsministerium.de/fileadmin/Dateie…

*bericht bewerkt door marklit op 28 jan 2022 09:57

Sja, en dan hebben ze in Duitsland ook nog verschillende uitzonderingen voor schoolgaande kinderen, want die testen daar verplicht 2 of 3x per week.

Ik vind hem nog wel lastig te interpreteren. Inderdaad staat het er zo, maar als je doorleest dan zie je ook ergens de volgende zin staan:

zur Durchreise in die Bundesrepublik Deutschland einreisen und die Bundesrepublik Deutschland auf schnellstem Wege wieder verlassen, um die Durchreise abzuschlie- ßen,

Dit staat weer bij alle uitzonderingen https://www.bundesgesundheitsministerium.de/fileadmin/Dateie…

marklit op 28 jan 2022 09:49

Als je vlak boven die passage leest die je aanhaalt dan staat daar dat dat uitzonderingen zijn waardoor in dat geval Artikel 3 (Anmeldepflicht / registreren dus) en Artikel 4 (Absonderungspflicht / quarantaine dus) niet gelden.
Artikel 5 (Nachweispfllicht) wordt daarmee NIET uitgesloten voor Durchreise of andere redenen uit de uitzonderingenlijst.

Artikel 5 geldt dus altijd en luidt:
“Personen, die das sechste Lebensjahr vollendet haben, müssen bei der Einreise in die Bundesrepublik Deutschland über einen Testnachweis, einen Genesenennachweis oder einen Impfnachweis verfügen.”

Dat is precies zoals het bij de ANWB staat en ook bij de officiële reisadviezen vanuit Nederlandse overheid.

De regels zijn denk ik helaas wel heel duidelijk. Zelfs voor doorreis zonder overnachting of restaurantbezoek is die verplichting er vanaf 6 jaar.

Of men daar in de praktijk ook op controleert aan de grens, langs de snelweg, of bij een tankstation, dat is natuurlijk een ander ding…

*bericht bewerkt door Ski153 op 28 jan 2022 10:14

Welke boete ga je riskeren voor een test van een paar tientjes. Heb gelezen dat dit tot enkele duizenden Euro’s kan zijn. Er wordt ook steeksproefsgewijs gecontroleerd. Straks in de voorjaarsvakantie gaan we massaal de grens over.

Dat is pas over 4 weken, dan kan alles er weer heel anders uitzien en inderdaad een test is natuurlijk ook niet onoverkomelijk. Maar het is wel heel verwarrend als bijvoorbeeld een hotel weer andere informatie geeft.

Ik maak me ook behoorlijk zorgen…

Ik lees ook dat kinderen vanaf 6 jaar verplicht zijn om een negatieve test te tonen (ook voor doorreis) of een herstelbewijs van min 28 dagen max 90 dagen oud. Er is echter wel een probleem. Een herstelbewijs is pas geldig vanaf 28 dagen. Wat als een kind 2 weken voor vertrek positief test. Dan kan hij nog steeds positief testen na de quarantaine tijd. Het herstelbewijs is dan ook nog niet geldig.

En wat als je dus in Oostenrijk positief test. Betekent dit dan dat je 28 dagen moet wachten in Oostenrijk voordat je de grens over mag?

Hoop dat iemand meer weet?

Ik maak me ook behoorlijk zorgen…

Ik lees ook dat kinderen vanaf 6 jaar verplicht zijn om een negatieve test te tonen (ook voor doorreis) of een herstelbewijs van min 28 dagen max 90 dagen oud. Er is echter wel een probleem. Een herstelbewijs is pas geldig vanaf 28 dagen. Wat als een kind 2 weken voor vertrek positief test. Dan kan hij nog steeds positief testen na de quarantaine tijd. Het herstelbewijs is dan ook nog niet geldig.

En wat als je dus in Oostenrijk positief test. Betekent dit dan dat je 28 dagen moet wachten in Oostenrijk voordat je de grens over mag?

Hoop dat iemand meer weet?

MFJ op 28 jan 2022 14:22

Je kunt dan altijd nog omrijden via Zwitserland en Frankrijk.

*bericht bewerkt door Suuski op 28 jan 2022 14:31

Welke boete ga je riskeren voor een test van een paar tientjes. Heb gelezen dat dit tot enkele duizenden Euro’s kan zijn. Er wordt ook steeksproefsgewijs gecontroleerd. Straks in de voorjaarsvakantie gaan we massaal de grens over.

Stephan.L op 28 jan 2022 10:21

Wir haben es nicht gewußt😂

Ook op de site van de ANWB gevonden:
Reizigers die langer dan 24 uur in Duitsland blijven en/of hier overnachten moeten een inreisformulier invullen.
Dat kun je hier https://www.einreiseanmeldung.de/#/ vinden.

Ook op de site van de ANWB gevonden:
Reizigers die langer dan 24 uur in Duitsland blijven en/of hier overnachten moeten een inreisformulier invullen.
Dat kun je hier https://www.einreiseanmeldung.de/#/ vinden.

WillemM op 31 jan 2022 12:47

Yes, dat klopt ook. Was niet helemaal de strekking van mijn oorspronkelijke post, want die ging over pure doorreis (zonder overnachting) met jonge kinderen.

Daarover toch wel bijzonder: er is wat berichtgeving te doen over nieuwe regels per 1 februari die reizen binnen de Europese Unie moeten gelijktrekken. Oa. mbt de geldigheidsduur van de vaccins e.d.

Lees de Europese informatie hier: https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-re…

Daar staat ook duidelijk te lezen:
“De EU-lidstaten hebben bovendien afgesproken om minderjarigen die samen met hun ouders reizen, vrij te stellen van quarantaineverplichtingen als de ouders evenmin in quarantaine hoeven, bijvoorbeeld omdat ze gevaccineerd zijn. Kinderen jonger dan 12 jaar moeten ook worden vrijgesteld van reisgerelateerde tests.”

De Duitsers houden zich daar voorlopig in ieder geval niet aan dus.

Als je op die site kijkt dan staat bij uitzonderingen als je korter dan 24 uur verblijft, er staat op de Duitse site niets over een hotelovernachting, wij gaan altijd rijden rond het middaguur (ochtend nog school) we zijn dan rond 2200 uur in het hotel en gaan de volgende ochtend om 0800 weer weg en zijn uiterlijk 0900 het land weer uit. Dit is dus volledig binnen 24 uur.

“Wenn Sie im Rahmen des Grenzverkehrs weniger als 24 Stunden in einem Risikogebiet waren oder weniger als 24 Stunden in Deutschland sein werden.”

Of minder als 24 uur in Duitsland zal zijn…

Dit komt van einreiseanmeldung.de

*bericht bewerkt door marklit op 31 jan 2022 15:39

Ik heb hetzelfde probleem en voorgelegd bij het hotel. Zij geven aan dat wij de regels in Bayern moeten aanhouden en dus de kinderen gewoon kunnen komen zonder vaccinatie oid. Ze zeggen letterlijk goede reis en tot snel.
tja wat moet je dan?

Even afwachten wat er na morgen gebeurt… Tenzij je dan al vertrekt.

Duitsland is heel verwarrend momenteel. Tot nu toe lijken ze af te gaan wijken van de nieuwe EU regels. Ik heb gemaild met deelstaat Badem Wuerttemberg (daar ligt ons hotel)
Die verwijzen juist voor de test (en in ons geval quarantaine plicht voor dochter van 4) naar de regels van de Bundesregierung als het om inreizen gaat. In dit geval betekent dat dus kind 5 dagen in quarantaine als we willen overnachten.

Hotel maakt er overigens geen probleem van. Dus dilemma van risico nemen of in 1 keer door naar Oostenrijk

Ze gaan het nog druk krijgen in de voorjaarsvakantie met alle controles, ik denk persoonlijk dat dat nagenoeg niet te doen gaat zijn.

Nogmaals van jou als burger is het nauwelijks te verwachten dat je alle regels kent zeker als alles continue veranderd en de europesche regels er weer haaks opstaan. daarom gaf ik al eerder aan dat het ook gewoon slim is om de gegevens door te sturen naar het hotel en het hotel aan te laten geven of het wel of niet mag.

Tot nu toe lees je ook niet veel over controles en dat mensen teruggestuurd worden, wel kan het zijn dat je verplicht doorgestuurd wordt naar de teststraat als je niet van te voren getest bent. Dat kan dus wel handig zijn dat wel te regelen. Volgens mij geldt die Testplicht pas voor 6 jaar en ouder en staat er duidelijk op einreiseanmelding.de dat aanmelden niet geldt voor een verblijf korter dan 24 uur. Dus zo plannen dat je binnen 24 uur weer weg bent

*bericht bewerkt door marklit op 31 jan 2022 17:35

Ze gaan het nog druk krijgen in de voorjaarsvakantie met alle controles, ik denk persoonlijk dat dat nagenoeg niet te doen gaat zijn.

Nogmaals van jou als burger is het nauwelijks te verwachten dat je alle regels kent zeker als alles continue veranderd en de europesche regels er weer haaks opstaan. daarom gaf ik al eerder aan dat het ook gewoon slim is om de gegevens door te sturen naar het hotel en het hotel aan te laten geven of het wel of niet mag.

Tot nu toe lees je ook niet veel over controles en dat mensen teruggestuurd worden, wel kan het zijn dat je verplicht doorgestuurd wordt naar de teststraat als je niet van te voren getest bent. Dat kan dus wel handig zijn dat wel te regelen. Volgens mij geldt die Testplicht pas voor 6 jaar en ouder en staat er duidelijk op einreiseanmelding.de dat aanmelden niet geldt voor een verblijf korter dan 24 uur. Dus zo plannen dat je binnen 24 uur weer weg bent

marklit op 31 jan 2022 17:30

Juridisch gezien wordt je als burger wel degelijk geacht om de wet te kennen, dus dat je de regels niet kent is geen reden om je niet te beboeten als je ze overtreedt. Je kunt er op gokken dat je niet gecontroleerd wordt, want er is idd geen capaciteit om dit 100% te doen, maar mocht je een grenscontrole krijgen, dan ben je wel de sjaak. Als je alleen doorgestuurd wordt naar een teststraat heb je mazzel, met pech een fikse boete.

Ik zou verwachten dat Duitsland wel gaat voldoen aan de Europese afspraken en dat die test[licht voor kinderen er binnenkort afgaat. En anders vraag ik me af hoeveel niet-besmette kinderen er nog zijn over 3 weken.

Een tip voor de mensen met (kleine) kinderen die graag middels een overnachting richting Oostenrijk rijden, maar dat niet kunnen/het risico niet willen lopen door de beperkte doorreis-regels in Duitsland: je kunt een overnachting in Frankrijk reserveren dichtbij de Duitse grens rechtsboven Straatsburg. Dat is maar een kleine omweg als je normaal via Karlsruhe zou rijden.

Ze gaan het nog druk krijgen in de voorjaarsvakantie met alle controles, ik denk persoonlijk dat dat nagenoeg niet te doen gaat zijn.

Nogmaals van jou als burger is het nauwelijks te verwachten dat je alle regels kent zeker als alles continue veranderd en de europesche regels er weer haaks opstaan. daarom gaf ik al eerder aan dat het ook gewoon slim is om de gegevens door te sturen naar het hotel en het hotel aan te laten geven of het wel of niet mag.

Tot nu toe lees je ook niet veel over controles en dat mensen teruggestuurd worden, wel kan het zijn dat je verplicht doorgestuurd wordt naar de teststraat als je niet van te voren getest bent. Dat kan dus wel handig zijn dat wel te regelen. Volgens mij geldt die Testplicht pas voor 6 jaar en ouder en staat er duidelijk op einreiseanmelding.de dat aanmelden niet geldt voor een verblijf korter dan 24 uur. Dus zo plannen dat je binnen 24 uur weer weg bent

marklit op 31 jan 2022 17:30

Juridisch gezien wordt je als burger wel degelijk geacht om de wet te kennen, dus dat je de regels niet kent is geen reden om je niet te beboeten als je ze overtreedt. Je kunt er op gokken dat je niet gecontroleerd wordt, want er is idd geen capaciteit om dit 100% te doen, maar mocht je een grenscontrole krijgen, dan ben je wel de sjaak. Als je alleen doorgestuurd wordt naar een teststraat heb je mazzel, met pech een fikse boete.

Ik zou verwachten dat Duitsland wel gaat voldoen aan de Europese afspraken en dat die test[licht voor kinderen er binnenkort afgaat. En anders vraag ik me af hoeveel niet-besmette kinderen er nog zijn over 3 weken.

Suuski op 31 jan 2022 17:50

Daarom zeg ik ook dat het handiger is om dat wel te doen, maar aangezien de regels zo complex zijn dat de lokale bevolking er al moeite mee heeft zullen ze het je waarschijnlijk niet direct heel kwalijk nemen als je keurig voorbereid net een dingetje over het hoofd ziet. Afgelopen zomer was dat bij de Duitse politie ook de inzet van de controles.

Voor de doorreis door Duitsland: zou een zelftest (antigeen) voldoen?

Alleen die ene waar je een reiscertificaat bij krijgt, of misschien als je m ter plekke voor de ogen van de controleur uitvoert.
Volgens mij zou een test bij de ggd of van testen voor toegang wel kunnen, omdat je daarmee een QR code kunt aanmaken.

Plaats een reactie