Corona: doorreis-regels Duitsland met kinderen 6-11 jaar

Voor ons voldoende reden om nog iets door te rijden en net over de Oostenrijkse grens te overnachten. Laatste stukje dan heeeel relaxed door de bergen. Alternatief was over Straatsburg en dan in Frankrijk overnachten en bij Karlsruhe DE induiken. Wel uurtje langer de hele reis.

Ik snap rationeel wel dat de kans op controle en boetes heel klein is, wanneer we in DE zouden overnachten, maar heb zelf geen zin in gezeik als het niet hoeft.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Probleem is dat volgens de huidige regels Duitsland ook bij een doorreis zonder overnachting een negatieve PCR test verplicht stelt voor kinderen vanaf 6 jaar die geen vaccinatie of herstelbewijs hebben.
Vooral aan de grens tussen Oostenrijk en Duitsland veel controle.

*bericht bewerkt door Suuski op 02 feb 2022 11:16

Ik dacht dat een antigeen test ook mocht? Of is dat ook veranderd? Als dat wel mag zou je deze testen kunnen gebruiken: https://www.toegangsbewijs.nu/

*bericht bewerkt door Julia2017 op 02 feb 2022 11:47

Er staat toch duidelijk in de reisapp dat registratie, coronabewijs- of quarantaineverplichting niet nodig is voor ieder die op doorreis is in Duitsland…wil je een restaurant in etc ja dan kunnen ze vragen naar een PCR of Antigen test of geldige QR code (soms zelfs LPF2 masker verplicht)…dus even tanken, toilet, koffie halen, iets te eten voor onderweg geen probleem, wil je in een restaurant gaan zitten ja dan wel PCR of geldige QR nodig. Dus voor een 6 jarig kind op doorreis door Duitsland heb je niks nodig…

*bericht bewerkt door Gerjon op 02 feb 2022 12:10

Mag een antigeentest ook als je uit een virusvariantgebied komt?

*bericht bewerkt door marklit op 02 feb 2022 12:38

nee Gerjon, je moet wel een coronabewijs hebben voor doorreis, of je nu stopt of niet. Dat staat op de site. Overigens staat dat overzichtje wel op de site, maar niet in de app.
En kids van 6 hebben in NL over het algemeen geen coronabewijs. Pas was onze zoon positief, belden naar GGD voor een PCR test, maar moesten we eerst DIGID aanvragen. Daar ging 3 dagen overheen. Dat hebben we dan maar laten zitten, met als gevolg dat hij nu officieel een test moet doen heen en terug. Genoemde test van Julia is dan goed alternatief.

zitten inderdaad verschillen in de reisapp, ANWB en Nederlandweredwijd, lekkere communicatie (enige wat ik gemerkt heb is dat ze naar een QR vroegen aan iemand die eten aan tafel wilde opeten maar om even te tanken, toilet wordt geen QR gevraagd, wel eisen sommige restaurants een LPF2 masker en anderen weer niet)…

*bericht bewerkt door Gerjon op 02 feb 2022 12:31

Op de Duitse site staat duidelijk dat de uitzondering voor doorreis alleen geldt voor de registratie- en quarantaineplicht, maar niet voor het coronabewijs. Bij tankstations ed wordt idd niet perse om een QR gevraagd, maar er wordt wel steeksproefsgewijs gecontroleerd aan de grens, vooral die tussen Oostenrijk en Duitsland.

zie het nu ook dus vervelend voor gezinnen met jonge kinderen die nog geen vaccinatie hebben gehad (geen issue voor kinderen die aan de Ninja pas gaan in AT want die zullen dan op voorhand al een PCR gedaan hebben)…

*bericht bewerkt door Gerjon op 02 feb 2022 14:00

Ik dacht dat een antigeen test ook mocht? Of is dat ook veranderd? Als dat wel mag zou je deze testen kunnen gebruiken: https://www.toegangsbewijs.nu/

Julia2017 op 02 feb 2022 11:46

Bedankt Julia voor die link, dat is wel een goede oplossing misschien, zeker voor de terugweg.

Dus als ik het goed begrijp moeten kinderen vanaf 6 jaar een herstelbewijs, of een negatieve PCR/reis antigeen test kunnen overleggen als ze geen vaccinatie bewijs hebben om door te reizen naar in ons geval Oostenrijk?
Of als je niet langer dan 24 uur in Duitsland verblijft?

Er wordt gesproken dat de evt. controles tussen Oostenrijk en Duitsland zijn, dit zou dan na onze vakantie zijn en betekent eigenlijk dat we willen voldoen in Nederland moeten testen en voor de terugreis opnieuw te testen…?

Het blijft tocht uiterst merkwaardig deze regels en eisen die per land anders zijn!

Ik dacht dat een antigeen test ook mocht? Of is dat ook veranderd? Als dat wel mag zou je deze testen kunnen gebruiken: https://www.toegangsbewijs.nu/

Julia2017 op 02 feb 2022 11:46

Deze had ik ook gezien, maar ik vond het tricky omdat ik op de site van het Duitslandinstituut dit lees over de testverplichting: “Dit geldt voor iedereen vanaf 6 jaar. De test mag een pcr- of sneltest zijn, afgenomen door bevoegd personeel.”

Deze test neem je zelf af, maar wordt wel gecontroleerd en het testbewijs wordt ondertekend door een arts. Heb het daarom bij dit bedrijf nagevraagd en zij geven aan dat de test in Duitsland geaccepteerd wordt.

Omdat controle op afstand plaatsvindt, middels foto’s, kun je 'm ook in Oostenrijk gebruiken.

*bericht bewerkt door ssKiwi op 02 feb 2022 14:54

Dat is goed voor de heenreis, nu snap ik dat een van de ouders aangaf om aan eind van de vakantie nog een gorgel testje te doen in AT (kind deed mee aan de Ninja pas) dat is dus voor de terugreis. Tjonge, voor sommige gezinnen wel hindernissen om op plek van bestemming te komen en weer terug…

*bericht bewerkt door Gerjon op 02 feb 2022 14:44

Je kan de gurgltest ook doen als je geen gebruik maakt van de ninjapass

In veel gevallen hoef je de ninja pass niet te gebruiken, als je kind in de afgelopen 180 dagen genezen is dan geldt dat als 2G voor horeca en de skipas. Je hebt dan alleen de PCR test nodig voor het inreizen .

Ik had ons hotel in München gemaild mbt onze overnachting op 25 feb (met twee volwassenen en twee kinderen (5 en 10; beide hebben een herstelbewijs, van de oudste is dit bewijs op 25-feb 31 dagen oud)) met de vraag hoe de regels in München zijn op dit moment (volgens hun) en of we de lokale horeca in konden. Dit kreeg ik als antwoord;

From 27.01.22 the following regulation is valid for all overnight guests in the city of Munich:

    • Tourist travel:
      Here the 2G regulation applies, i.e. overnight stays are only allowed for recovered and vaccinated guests over 18 years of age.
      In the case of schoolchildren who attend school in Germany (between the ages of 14 and 17 inclusive), it is sufficient for them to prove that they are attending school in the respective school year by presenting a current student ID or comparable documents.
      Children (between 14 and 17 years) who do not live in Germany must present a negative PoC test (not older than 24 hours) upon arrival. During the stay, a new test must be presented every 24 hours.
      Children up to the age of 14 are exempt from this rule. (No test necessary!)

Zij stellen dus 2G vanaf 18 jaar terwijl ik dit onderscheid op de Duitse en Bayerse sites niet duidelijk kan vinden.

Verder:
3. FFP2 mask must be worn in the entire hotel. For children up to and including 15 years of age, a medical mask is sufficient.
4. if you have already been vaccinated twice (min. 14 days after the second vaccination), it is sufficient to present the vaccination certificate (no test needed!)
5. for recovered guests (Corona infection must be at least 28 days to a maximum of 3 months ago), it is sufficient to present the corresponding proof (no test needed!)

Nu nog een keer de inreis regels uitpluizen mbt de 24u, registreren of niet vanwege het feit dat je border traffic (zou kunnen zijn) afhankelijk van welke deel van de sites je bekijkt enz…

@Marklit, wat is een gurgltest precies? Kan daar weinig over terugvinden.

In veel gevallen hoef je de ninja pass niet te gebruiken, als je kind in de afgelopen 180 dagen genezen is dan geldt dat als 2G voor horeca en de skipas. Je hebt dan alleen de PCR test nodig voor het inreizen .

marklit op 02 feb 2022 14:45

In Duitsland is op dit moment je herstelbewijs slechts 90 dagen geldig. Dus veel mensen zullen hun kinderen in Oostenrijk moeten laten testen om via Duitsland terug te kunnen reizen.

Weet er alles van, wij moeten op de heenweg laten testen, het ene hersteldbrwijs is dan 3 dagen verlopen, de ander duurt nog 3dagrn tot hij geldig is. Daarom zou die antigeentest een uitkomst zijn, die is iets minder gevoelig en geeft eerder na een besmetting weer een negatieve uitslag.

Maar beetje wat hebben die Duitsers het moeilijk gemaakt

Eefje, zie ivm de terugreis test mogelijkheden. Kinderen die niet volledig gevaccineerd zijn (12-15 jaar) kunnen gebruik maken van de Ninja pas en moeten dan paar keer een test doen die je bij supermarkten of vlakbij de lift kan ophalen. Dat zijn wat gorgel testjes die ingeleverd worden en per SMS krijg je een bericht terug en dat staan dan weer gelijk aan 2G en kunnen deze kinderen mee skiën. Iemand schreef dat hij/zij eind van de week een kind nog zo’n gorgel testje liet doen ook ivm de terugreis.

In AT heb je ook mogelijkheden om bijvoorbeeld via de apotheek of huisarts een antigen test te doen die (indien je wenst) zou kunnen gebruiken voor je kind mbt de terugreis. Overigens is de kans dat je gecontroleerd zal worden in Duitsland of AT heeeel klein…

Zie testen die je kan doen in AT;
https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

*bericht bewerkt door Gerjon op 02 feb 2022 15:47

Dankjewel, ik ga kijken!
De tip van antigeentesten van toegangsbewijs.nl die Julia gaf lijkt me ook wel wat voor onze kids van nog geen twaalf, die kun je dan zelf afnemen in Oostenrijk.

https://www.toegangsbewijs.nu/ dat is inderdaad erg handig, kan je er een paar bestellen en een test thuis doen en als je weer naar huis gaat in AT kan je deze ook doen en van daaruit regelen…(had dit nog niet eerder gezien)

Ik had ons hotel in München gemaild mbt onze overnachting op 25 feb (met twee volwassenen en twee kinderen (5 en 10; beide hebben een herstelbewijs, van de oudste is dit bewijs op 25-feb 31 dagen oud)) met de vraag hoe de regels in München zijn op dit moment (volgens hun) en of we de lokale horeca in konden. Dit kreeg ik als antwoord;

From 27.01.22 the following regulation is valid for all overnight guests in the city of Munich:

    • Tourist travel:
      Here the 2G regulation applies, i.e. overnight stays are only allowed for recovered and vaccinated guests over 18 years of age.
      In the case of schoolchildren who attend school in Germany (between the ages of 14 and 17 inclusive), it is sufficient for them to prove that they are attending school in the respective school year by presenting a current student ID or comparable documents.
      Children (between 14 and 17 years) who do not live in Germany must present a negative PoC test (not older than 24 hours) upon arrival. During the stay, a new test must be presented every 24 hours.
      Children up to the age of 14 are exempt from this rule. (No test necessary!)

Zij stellen dus 2G vanaf 18 jaar terwijl ik dit onderscheid op de Duitse en Bayerse sites niet duidelijk kan vinden.

Verder:
3. FFP2 mask must be worn in the entire hotel. For children up to and including 15 years of age, a medical mask is sufficient.
4. if you have already been vaccinated twice (min. 14 days after the second vaccination), it is sufficient to present the vaccination certificate (no test needed!)
5. for recovered guests (Corona infection must be at least 28 days to a maximum of 3 months ago), it is sufficient to present the corresponding proof (no test needed!)

Nu nog een keer de inreis regels uitpluizen mbt de 24u, registreren of niet vanwege het feit dat je border traffic (zou kunnen zijn) afhankelijk van welke deel van de sites je bekijkt enz…

Oscar841 op 02 feb 2022 14:45

Onze dochter van zes heeft geen QR code (niet gevaccineerd en niet hersteld).

Echter met dit verhaal en de nieuwe regels van de EU https://www.consilium.europa.eu/nl/policies/coronavirus/covi… zou je bijna zeggen dat het geen probleem moet zijn om te reizen en in Bayern te overnachten.

Blijft ook vreemd dat Bayern andere regels heeft dan landelijk.

Blijft een moeilijk verhaal. Eens kijken hoe de vlag erbij hangt op in de week van de 21ste. Hopelijk kunnen we ergens overnachten in de nacht van 25 op 26 feb….

De info van het hotel wat ik eerder postte komt overeen met de info van de stad München, bron;
https://www.muenchen.de/int/en/events/corona-virus-current-r…

Verder begrijp ik nu dat registratie níet hoeft. Bron is einreisemeldung.de onder het kopje wanneer je niet hoeft te registreren staat de volgende alinea in het Duits:

Wenn Sie im Rahmen des Grenzverkehrs weniger als 24 Stunden in einem Risikogebiet waren oder weniger als 24 Stunden in Deutschland sein werden.

Google Translate maakt er het volgende van:

Als u minder dan 24 uur in een risicogebied bent geweest in het kader van grensverkeer of minder dan 24 uur in Duitsland zult zijn.

Mijn conclusie: geen registratie nodig.

Blijft voor het inreizen volgens mij nog nodig bij 6 jaar en ouder: PCR/ antigeen-test tenzij gevaccineerd óf genezen met een herstelbewijs ouder dan 28 dgn en jonger dan 90 dagen.

Maar alles kan natuurlijk nog wijzigen tussen nu en de voorjaarsvakantie…

Ik denk dat ons zoontje tijdens de overnachting in Ulm ineens 5 jaar is, in plaats van 6, wat een gedoe…

*bericht bewerkt door Dedek op 02 feb 2022 22:15

De info van het hotel wat ik eerder postte komt overeen met de info van de stad München, bron;
https://www.muenchen.de/int/en/events/corona-virus-current-r…

Verder begrijp ik nu dat registratie níet hoeft. Bron is einreisemeldung.de onder het kopje wanneer je niet hoeft te registreren staat de volgende alinea in het Duits:

Wenn Sie im Rahmen des Grenzverkehrs weniger als 24 Stunden in einem Risikogebiet waren oder weniger als 24 Stunden in Deutschland sein werden.

Google Translate maakt er het volgende van:

Als u minder dan 24 uur in een risicogebied bent geweest in het kader van grensverkeer of minder dan 24 uur in Duitsland zult zijn.

Mijn conclusie: geen registratie nodig.

Blijft voor het inreizen volgens mij nog nodig bij 6 jaar en ouder: PCR/ antigeen-test tenzij gevaccineerd óf genezen met een herstelbewijs ouder dan 28 dgn en jonger dan 90 dagen.

Maar alles kan natuurlijk nog wijzigen tussen nu en de voorjaarsvakantie…

Oscar841 op 02 feb 2022 21:37

Ik heb het ook heel specifiek gevraagd aan het hotel, zij geven zeer duidelijk aan dat we gewoon mogen komen. En van die vertaling van de tekst van einreisemeldung kan ik ook niets anders maken.

Overigens veranderd dit niets aan het feit dat je voor de doorreis door Duitsland wel een test nodig hebt. Kan nou nog steeds niet duidelijk vinden of dat PCR moet zijn of ook antigeen mag zijn.

*bericht bewerkt door marklit op 02 feb 2022 22:42

De info van het hotel wat ik eerder postte komt overeen met de info van de stad München, bron;
https://www.muenchen.de/int/en/events/corona-virus-current-r…

Verder begrijp ik nu dat registratie níet hoeft. Bron is einreisemeldung.de onder het kopje wanneer je niet hoeft te registreren staat de volgende alinea in het Duits:

Wenn Sie im Rahmen des Grenzverkehrs weniger als 24 Stunden in einem Risikogebiet waren oder weniger als 24 Stunden in Deutschland sein werden.

Google Translate maakt er het volgende van:

Als u minder dan 24 uur in een risicogebied bent geweest in het kader van grensverkeer of minder dan 24 uur in Duitsland zult zijn.

Mijn conclusie: geen registratie nodig.

Blijft voor het inreizen volgens mij nog nodig bij 6 jaar en ouder: PCR/ antigeen-test tenzij gevaccineerd óf genezen met een herstelbewijs ouder dan 28 dgn en jonger dan 90 dagen.

Maar alles kan natuurlijk nog wijzigen tussen nu en de voorjaarsvakantie…

Oscar841 op 02 feb 2022 21:37

Ik heb het ook heel specifiek gevraagd aan het hotel, zij geven zeer duidelijk aan dat we gewoon mogen komen. En van die vertaling van de tekst van einreisemeldung kan ik ook niets anders maken.

marklit op 02 feb 2022 22:37

Eefje, zie ivm de terugreis test mogelijkheden. Kinderen die niet volledig gevaccineerd zijn (12-15 jaar) kunnen gebruik maken van de Ninja pas en moeten dan paar keer een test doen die je bij supermarkten of vlakbij de lift kan ophalen. Dat zijn wat gorgel testjes die ingeleverd worden en per SMS krijg je een bericht terug en dat staan dan weer gelijk aan 2G en kunnen deze kinderen mee skiën. Iemand schreef dat hij/zij eind van de week een kind nog zo’n gorgel testje liet doen ook ivm de terugreis.

In AT heb je ook mogelijkheden om bijvoorbeeld via de apotheek of huisarts een antigen test te doen die (indien je wenst) zou kunnen gebruiken voor je kind mbt de terugreis. Overigens is de kans dat je gecontroleerd zal worden in Duitsland of AT heeeel klein…

Zie testen die je kan doen in AT;
https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

Gerjon op 02 feb 2022 15:44

Die kans van controle is niet heel klein, vanuit Nederland Duitsland in heb ik inderdaad nog niet gehoord, maar vanuit Oostenrijk terug naar Duitsland wel.

Ik ga dat risico zeker niet lopen maar maak lekker gebruik van de gurgeltest of de antigeentest die je thuis kan doen.

What tests are recognised?
In principle, nucleic acid amplification techniques (PCR, LAMP, TMA) and antigen tests are recognised for the direct detection of the SARS-CoV-2 coronavirus. Antibody tests are not recognised as proof of testing.

Bron: https://www.bundesgesundheitsministerium.de/en/coronavirus/i…

Ik dacht dat een antigeen test ook mocht? Of is dat ook veranderd? Als dat wel mag zou je deze testen kunnen gebruiken: https://www.toegangsbewijs.nu/

Julia2017 op 02 feb 2022 11:46

Precies. Als die regels nog zo zijn voor vertrek is dit ideaal. Doe je zelf in de auto onderweg, hebben wij ook in Italië gedaan. Super fraudegevoelig, maar wel rechtsgeldig…

Plaats een reactie