Gruner Pass Oostenrijk datum aanpassingen per 1 februari 2022

Voor diegene die de QR’s in de Gruner Pass hebben staan zullen nu zien dat de data mbt “Eintritt & Nachtgastromie” zijn aangepast. Dit heeft dus direct een relatie tot wanneer je liftpas geldig gemaakt kan worden en je een restaurant/berghut etc mag bezoeken.

Voor kinderen onder de 18 is er gelukkig een uitzondering gemaakt (eisen mbt de liftpas kan je online zien bij de liftinstantie van je wintersport plaats).

*bericht bewerkt door Gerjon op 01 feb 2022 11:17

Ik had alleen genesen erin gezet, die datum is gewoon nog gelijk gebleven

voor sommige veranderd er niets en voor anderen wel, is afhankelijk aantal vaccinaties, data vaccinaties, herstel etc etc (je kan in de Gruner pass app alle QR codes zetten van het hele gezin).

*bericht bewerkt door Gerjon op 01 feb 2022 11:37

Ben je nog een specifieke app nodig om je QR in Oostenrijk te laten zien, of kan het gewoon met de coronacheck app? Hier staan ook de data in van vaccineren of herstel.

A Little party never killed nobody

Je gewone CoronaCheck app is voldoende (of uitgeprinte QR codes). Enige voordeel om die QR codes en QR code van je herstel in de Grunner app te zetten is dat je dan kan zien tot wanneer ze geldig zijn in AT meer niet (en je kan alle QR’s van je hele gezin erin stoppen als dit handig voor je is).

*bericht bewerkt door Gerjon op 01 feb 2022 11:49

Je gewone CoronaCheck app is voldoende (of uitgeprinte QR codes). Enige voordeel om die QR codes en QR code van je herstel in de Grunner app te zetten is dat je dan kan zien tot wanneer ze geldig zijn in AT meer niet (en je kan alle QR’s van je hele gezin erin stoppen als dit handig is voor je).

Gerjon op 01 feb 2022 11:42

Bedankt Gerjon, dit is duidelijk!

A Little party never killed nobody

Het is mij een beetje onduidelijk wanneer nu wel PCR en wanneer niet. Ik heb de Grunner Pass gedwonload, mijn pdf ingelezen (jansen in juni, herstelbewijs in januari) en ik heb een groen vinkje bij Entry test en groen vinkje bij Night Club. Geldig tot juni 2022. Is dan alles in order?

Je kan zaken misschien in de reisapp anders lezen en als je dit wilt checken kan je de instantie Ages bellen of mailen (voor de liftpas zit je goed maar snap dat je twijfels hebt mbt de PCR)

zie ook als referentie wat per 24 jan. ingevoerd was mbt de PCR;

Wanneer en PCR-test nodig is voor deze 2G+ regel (niet voor reizigers uit landen met een zorgwekkende virusvariant). Let op de geldigheidsduur van de vaccinatie, het herstel en de test, zie hieronder bij “Deze certificaten zijn geldig”:

2x gevaccineerd (of 1x met Janssen*): PCR-test nodig
3x gevaccineerd (of 1x met Janssen + booster): geen PCR-test nodig
hersteld: PCR-test nodig
hersteld, daarna 1x gevaccineerd: PCR-test nodig
hersteld, daarna 2x gevaccineerd: geen PCR-test nodig
hersteld, gevaccineerd, hersteld: geen PCR-test nodig
1x gevaccineerd, daarna hersteld: PCR-test nodig
1x gevaccineerd, daarna hersteld, en daarna nog een keer gevaccineerd: geen PCR-test nodig
2x gevaccineerd (of 1x met Janssen*), daarna hersteld: geen PCR-test nodig
*) Een eenmalige vaccinatie met Johnson & Johnson (Janssen-vaccin) is momenteel nog geldig bij binnenkomst, maar voor de 2-G status om restaurants etc binnen te komen is een booster nodig tijdens je verblijf in Oostenrijk.

Deze certificaten zijn geldig
Om je 2-G-status te bewijzen, kun je het beste het digitale Covid-certificaat (groene paspoort) van de EU gebruiken. Het vaccinatiebewijs of herstelbewijs kan echter ook worden getoond op papier of met de Corona QR code (vaccinatiebewijs, vaccinatiepaspoort, enz.). Internationale gasten wier bewijs niet in het Duits of Engels beschikbaar is, gelieve de officiële formulieren voor de medische verklaring te gebruiken.

Het volgende wordt beschouwd als een volledige vaccinatie

Attentie! De hieronder vermelde geldigheidsduur heeft uitsluitend betrekking op de reis naar Oostenrijk. Tijdens het verblijf in Oostenrijk is een dubbele vaccinatie vanaf 1 februari slechts 180 dagen geldig. Voor personen onder de 18 jaar is deze 210 dagen geldig, en de derde vaccinatie nog 270 dagen. Ook een eenmalige vaccinatie met Johnson & Johnson is alleen geldig bij binnenkomst, tijdens het verblijf in Oostenrijk hebben met Johnson & Johnson gevaccineerde personen een tweede vaccinatie nodig voor de 2-G status.

Dubbele vaccinatie: geldig gedurende 270 dagen vanaf de datum van de tweede vaccinatie of vanaf de datum van een nieuwe vaccinatie. Tussen de tweede en derde vaccinatie moeten ten minste 90 dagen liggen en tussen de eerste en de tweede vaccinatie ten minste 14 dagen.
Voor Johnson & Johnson is de geldigheid 270 dagen vanaf de 22e dag na vaccinatie.
Indien herstelde personen worden gevaccineerd, is de eerste dosis 270 dagen geldig vanaf de datum van vaccinatie.
Alleen de volgende vaccins komen in aanmerking: BioNtech/Pfizer, AstraZeneca/Covishield, Johnson & Johnson/ Janssen, Moderna, Sinopharm, Sinovac. Covaxin, Covovax und Nuvaxovid (Novavax). Zogenaamde kruisvaccinaties zijn ook toegestaan. De vermelde vaccins zijn geldig bij binnenkomst. Voor de 2-G-regel gelden andere regels dan die tijdens het verblijf in Oostenrijk.

Herstelbewijs

Een herstelbewijs geeft recht op toegang gedurende 180 dagen vanaf de genezing. Een herstelbewijs, een medische bevestiging dat je corona hebt gehad (moet worden bevestigd door een PCR-test) of een bewijs van isolatie gelden hiervoor als bewijs.
Let, indien van toepassing, ook op de paragraaf “Binnenkomst met positieve PCR-test na herstel”.

Testbewijs (in aanvulling op 2-G)

Je hebt een PCR test nodig die niet ouder is dan 72 uur. De test moet worden bevestigd door een erkende instantie (zoals een apotheek, een teststraat). Als je al een booster hebt gehad, hoef je niet nog eens een PCR-test te ondergaan.

bron;
https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

*bericht bewerkt door Gerjon op 01 feb 2022 12:32

Dank voor de info;
Voor ons van toepassing is: 2x gevaccineerd (of 1x met Janssen*), daarna hersteld: geen PCR-test nodig
als ik onze codes check met de green check app, is het bij 2G groen, maar als ik kies voor 2G+ vraagt de app om een geldige pcr.
Is het dan zo dat de 2g+ is vervallen voor Nederlanders?
Alvast dank voor de hulp, want ik word langzaam… gek! maar wil wel skien!!

Zoals ik het vandaag in de kranten lees zou 2g+ voor inreizen vanaf vandaag weer veranderen naar 2g. Dat zou betekenen dat twee keer vaccinatie genoeg is om zonder pcr de grens over te kunnen.

null

zie bijvoorbeeld hier https://www.skiamade.com/FAQ bij wat ze vragen ivm bewijs skipas en Nederland ziet AT niet meer als virusland (heel EU is toch rood:)…voor de kerst was het voor volwassenen PCR + 2 vaccinaties om binnen te komen en op de zaterdag voor kerst was het opeens PCR + booster, als AT je nu ziet dat je een booster gehad hebt is een PCR niet meer nodig om de grens over te gaan…mocht je zaken willen checken bel of mail Ages (0043 800 555621). Het zou mooi zijn als AT die PCR laat vervallen daar het een moment opname is. AT zal stap voor stap naar 3G gaan heb ik gelezen wat het dus gemakkelijker maakt om met een PCR of antigen test dingen te doen in AT (wil je meer zekerheid dan is een booster handiger maar niet iedereen kan deze nu krijgen ivm een herstel of leeftijd (12 t/m 17 jaar ja of in Duitsland of misschien AT)…FFP2 maskers blijven nog verplicht…

*bericht bewerkt door Gerjon op 01 feb 2022 13:26

Gerjon, PCR was al niet meer nodig voor de mensen die een booster hebben gehad. De discussie spitste zich toe op de groep van 16-18 jaar, wel 2 keer gevaccineerd, maar geen booster ontvangen. Voor die groep zou nu ook de PCR test verplichting misschien vervallen?

@koen_geen idee of de PCR komt te vervallen maar dan moet je dit toespitsen mbt de leeftijdsgroep van 12 t/m 17 jaar niet alleen 16-18 jaar. AT heeft nog niet gezegd dat de PCR voor sommige personen gaat vervallen, misschien kan de instantie Ages je dit vertellen…wil je meer zekerheid dan zal een booster (of dat AT je kenmerkt dat je een booster hebt gehad via een herstel etc) helpen en dan is er inderdaad een PCR test niet meer nodig om AT binnen te komen. Overigens in Nederland nog steeds geen bericht of 12-17 jaar nu wel of geen booster krijgt aangeboden, geen idee hoe het in België zit daar ik begreep dat het daar ook speelt…

*bericht bewerkt door Gerjon op 01 feb 2022 13:54

Plaats een reactie