Wanneer mag je Oostenrijk in na een besmetting?

We zijn 3-voudig gevaccineerd maar er zijn zoveel besmettingen om ons heen, ook bij volledig gevaccineerde mensen, dat we ons afvroegen wanneer je weer veilig bent om Oostenrijk in te gaan? Blijft je internationale QR code doorwerken of gaat deze “op rood” als je positief getest bent bij de GGD?

Blijft gewoon werken,

In Nederland blijft deze gewoon werken. Als je besmet bent, blijf je natuurlijk wel gewoon minimaal een week binnen en ga je pas weer naar buiten daarna als je minimaal 24 uur klachtenvrij bent. Daarna mag je ook weer naar Oostenrijk.

We zijn 3-voudig gevaccineerd maar er zijn zoveel besmettingen om ons heen, ook bij volledig gevaccineerde mensen, dat we ons afvroegen wanneer je weer veilig bent om Oostenrijk in te gaan? Blijft je internationale QR code doorwerken of gaat deze “op rood” als je positief getest bent bij de GGD?

Weste048 op 07 feb 2022 00:29

die gaan op rood.
Donderdag PCR-test die vrijdag positief resultaat gaf. QR-code van booster gaf gisteren rood aan.

Ik ben ook benieuwd voor onze tiener. Stel dat ze corona oploopt tussen nu en vertrek. Hoe lang voordat we mogen gaan. En hoe lang voordat je een negatieve pcr hebt?

Een PCR kan tot 8 weken na besmetting nog positief zijn, maar ook na een week negatief.
In Oostenrijk is een herstelbewijs na 14 dagen geldig en herstel geldt ook als booster, dus dan heb je geen PCR meer nodig.
Als je PCR positief is, kun je de hier genoemde doktersverklaring laten invullen, maar ook daarin staat dat de dokter verklaard dast de besmetting minstens 14 dagen oud is.
Dus als tiener besmet raakt binnen 14 dagen voor vertrek, kun je waarschjinlijk niet gaan.

Die berekening had ik ook al gemaakt. Toch hoor ik wel dat de PCR soms na 1,5 week al weer negatief is. Dus als je op de grens van die 14 dagen zit, kan het lonen de gok te wagen en zo kort mogelijk voor vertrek nog een pcr te doen. Er zijn aanbieders die een snelle uitslag garanderen.
Mocht alles hier rustig blijven dan gaan wij zo dicht mogelijk tegen de 72 uur aan testen, dat zal de woensdag zo laat mogelijk zijn. Je kan het resultaat maar hebben.

@WillyD, wat jij aangeeft klopt niet (leg anders even uit wat je gedaan hebt). Als je bij de GGD een test doet en deze is positief dan zie je de volgende dag via Corona print je QR code (dag 11 is de de QR code zichtbaar in de Coronacheck app, je kan via Coronacheck app al het herstel naar bovenhalen maar pas dag 11 is de QR zichtbaar en met Corona print heb je hem direct). Als je de QR code van het Internationale herstel van Coronaprint in de Gruner Pass zet zie je direct tot wanneer deze QR code geldig is en deze is zeker niet rood maar direct groen. Wel staat in de reisapp dat het herstelbewijs de 14e dag geldig is AT. Dus blijkbaar heb je een niet geldige QR code opgeladen waardoor deze rood wordt maar de juiste wordt direct groen.
Dus Willy als jij naar Corona print gaat en je hebt de Nederlandse herstel gescand ja dan is hij rood je moet via Corona print je Int herstel inscannen in bijvoorbeeld de Gruner Pass en dan is hij direct groen en zie je direct de data tot wanneer je restaurants in mag en is ook de datum tot wanneer je je liftpas geldig kan maken.

*bericht bewerkt door Gerjon op 07 feb 2022 09:24

@WillyD, wat jij aangeeft klopt niet (leg anders even uit wat je gedaan hebt). Als je bij de GGD een test doet en deze is positief dan zie je de volgende dag via Corona print je QR code (dag 11 is de de QR code zichtbaar in de Coronacheck app, je kan via Coronacheck app al het herstel naar bovenhalen maar pas dag 11 is de QR zichtbaar en met Corona print heb je hem direct). Als je de QR code van het Internationale herstel van Coronaprint in de Gruner Pass zet zie je direct tot wanneer deze QR code geldig is en deze is zeker niet rood maar direct groen. Wel staat in de reisapp dat het herstelbewijs de 14e dag geldig is AT. Dus blijkbaar heb je een niet geldige QR code opgeladen waardoor deze rood wordt maar de juiste wordt direct groen.
Dus Willy als jij naar Corona print gaat en je hebt de Nederlandse herstel gescand ja dan is hij rood je moet via Corona print je Int herstel inscannen in bijvoorbeeld de Gruner Pass en dan is hij direct groen en zie je direct de data tot wanneer je restaurants in mag en is ook de datum tot wanneer je je liftpas geldig kan maken.

Gerjon op 07 feb 2022 09:18

spreek over België, weet niet of het in NL anders is. Ik moest vrijdag ingreep in ziekenhuis laten uitvoeren, zonder onder narcose te gaan. Had last van hoest na een weekje skiên in Hinterglemm en bericht gehad dat ik 112 (???) risicocontacten had gehad en me moest laten testen (PCR). Donderdag dus PCR-test in een triagecentrum. Vrijdag telefoon van de contacttracing dat ik besmet was (ingreep uitgesteld). Mijn QR-code via Covid.be (2 keer vaccin en geboosterd) geeft sindsdien rood aan (alle 3), betekent nergens welkom; Zit volgens de belgische regels tot woensdag in qaurantaine. Als dit kan ontweken worden, dan schort er iets aan het systeem. Qarantaine verloopt woendagavnod en verwacht dus dat vanaf donderdag scannen van de QR-codes opnieuw groen licht geeft. Is m… de reden dat heel wat vlaamse jongeren die booster willen ipv een PCR-test te doen om Oostenrijk in te reizen.

In Nederland blijft de qr code groen, ook na een besmetting, dat heeft met de privacy ofzo te maken, ze kunnen/willen dat niet aanpassen in de app. Is al wat gedoe over geweest, omdat het heel raar is.
Beterschap!

In Belgie wordt de code idd rood. In Nederland niet omdat de app anders gebouwd is en het technisch niet mogelijk is om de code tijdelijk ongeldig te maken. Dus in Nederland moeten we er maar op vertrouwen dat positief geteste mensen netjes wegblijven uit horeca en sportfaciliteiten.

@Willy, snap je verhaal maar met een booster kom je AT gemakkelijker binnen en je QR code is langer geldig maar dat wil niet zeggen dat je dan niet meer besmet kan raken of dus positief kan zijn. Heb al verhalen gehoord van personen die een booster hebben gekregen en daarna toch nog twee keer besmet zijn geraakt…

Die berekening had ik ook al gemaakt. Toch hoor ik wel dat de PCR soms na 1,5 week al weer negatief is. Dus als je op de grens van die 14 dagen zit, kan het lonen de gok te wagen en zo kort mogelijk voor vertrek nog een pcr te doen. Er zijn aanbieders die een snelle uitslag garanderen.
Mocht alles hier rustig blijven dan gaan wij zo dicht mogelijk tegen de 72 uur aan testen, dat zal de woensdag zo laat mogelijk zijn. Je kan het resultaat maar hebben.

Wij testen op de dag van aankomst in Oostenrijk, je kunt online een afspraak maken, PCR-test is gratis, uitslag binnen 24 uur. Een negatieve test heft de quarantaine verplichting op. Om Oostenrijk in te komen heeft je tiener geen negatieve test nodig.

RvRR op 07 feb 2022 08:54

Ik ben ook benieuwd voor onze tiener. Stel dat ze corona oploopt tussen nu en vertrek. Hoe lang voordat we mogen gaan. En hoe lang voordat je een negatieve pcr hebt?

Lotte78 op 07 feb 2022 08:32

Binnen 14 dagen voor vertrek testen bij de GGD is niet handig. Dat maakt bij een positieve test je QR ongeldig.

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Ik ben ook benieuwd voor onze tiener. Stel dat ze corona oploopt tussen nu en vertrek. Hoe lang voordat we mogen gaan. En hoe lang voordat je een negatieve pcr hebt?

Lotte78 op 07 feb 2022 08:32

Binnen 14 dagen voor vertrek testen bij de GGD is niet handig. Dat maakt bij een positieve test je QR ongeldig.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 13:28

Dat is alleen voor de Belgen onder ons, voor de Nederlanders maakt dit niet uit.

Die berekening had ik ook al gemaakt. Toch hoor ik wel dat de PCR soms na 1,5 week al weer negatief is. Dus als je op de grens van die 14 dagen zit, kan het lonen de gok te wagen en zo kort mogelijk voor vertrek nog een pcr te doen. Er zijn aanbieders die een snelle uitslag garanderen.
Mocht alles hier rustig blijven dan gaan wij zo dicht mogelijk tegen de 72 uur aan testen, dat zal de woensdag zo laat mogelijk zijn. Je kan het resultaat maar hebben.

Wij testen op de dag van aankomst in Oostenrijk, je kunt online een afspraak maken, PCR-test is gratis, uitslag binnen 24 uur. Een negatieve test heft de quarantaine verplichting op. Om Oostenrijk in te komen heeft je tiener geen negatieve test nodig.

RvRR op 07 feb 2022 08:54
pizzapuntpflug op 07 feb 2022 13:24

Om Oostenrijk binnen te komen ben je dus geen booster nodig maar moet je officieel in eerst in quarantaine.
Hoe gaat dit dan gecontroleerd worden?

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Suuski op 07 feb 2022 13:31

Precies, als hij positief is zit je daar mooi te kijken. Dan blijf ik toch liever thuis.
Sowieso als je bij de grens staat en je krijgt controle moet je volgens mij in quarantaine en mag je op dag 5 pas “vrijtesten”.
Als je de grens voorbij komt zonder controle zou je zelfs niet hoeven testen want binnen Oostenrijk is gewoon 2G (tenzij je geen geldig vaccinatiebewijs hebt).

When entering Austria, the following two requirements must be met:

Proof according to the 2-G-rule
Entry into Austria is only possible with a valid proof of vaccination or proof of recovery or a medical certificate. These documents must be in Latin script in German or English. If none of this evidence is available, registration for pre-travel clearance must be carried out before entry. Furthermore, a quarantine must be started immediately, which can only be ended by means of a negative molecular biological test (e.g. PCR test) from the fifth day after entry. The day of entry is to be regarded as “Day Zero”.
Negative molecular biological test (e.g. PCR test) OR proof of vaccination for a further dose (“booster”)
When entering Austria, a valid negative molecular biological test result (e.g. PCR test) or a medical certificate must be carried with you. If the 2-G proof is proof of vaccination for a further dose (“booster”), a negative test result does not have to be submitted.
If you enter the country without appropriate proof (“booster” or negative PCR test), you must register for pre-travel clearance before entering the country. Furthermore, a quarantine must be started immediately, which can only be ended by a negative molecular biological test result (e.g. PCR test).
Each additional vaccination dose that goes beyond the “first series of vaccinations” (recovery + 1 vaccination, 2/2 vaccinations or 1/1 for Janssen vaccination) is considered a “booster”. A recovery (valid proof of recovery 180 days) that took place in addition to the first series of vaccinations may also be counted as a “booster”.
(01/24/2022, 00:00)

Ok, zoals ik het hier lees mag je misschien wel meteen testen, maar moet je dan wel het pre-travel formulier invullen.
Hoe dan ook, wij hebben daar helemaal geen zin in. We gaan met hopelijk negatieve PCR de auto in en dan het hele corona gedoe hopelijk loslaten. Als we aankomen gaan we skies huren voor de kinderen en een skipas kopen en heb ik echt geen zin om daar de teststraat te gaan zoeken

Ik ben ook benieuwd voor onze tiener. Stel dat ze corona oploopt tussen nu en vertrek. Hoe lang voordat we mogen gaan. En hoe lang voordat je een negatieve pcr hebt?

Lotte78 op 07 feb 2022 08:32

Binnen 14 dagen voor vertrek testen bij de GGD is niet handig. Dat maakt bij een positieve test je QR ongeldig.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 13:28

In Nederland dus niet. Dus als je gevaccineerd en geboosterd bent kun je gewoon Oostenrijk in, ook al heb je een recente positieve test.

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Suuski op 07 feb 2022 13:31

Waarom zit je vast ? Eenmaal binnen is alles 2G, die Oostenrijkse testuitslag komt niet in je CoronaCheck app.

Ik ben ook benieuwd voor onze tiener. Stel dat ze corona oploopt tussen nu en vertrek. Hoe lang voordat we mogen gaan. En hoe lang voordat je een negatieve pcr hebt?

Lotte78 op 07 feb 2022 08:32

Binnen 14 dagen voor vertrek testen bij de GGD is niet handig. Dat maakt bij een positieve test je QR ongeldig.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 13:28

In Nederland dus niet. Dus als je gevaccineerd en geboosterd bent kun je gewoon Oostenrijk in, ook al heb je een recente positieve test.

RvRR op 07 feb 2022 14:33

Ik blijf erbij dat het weinig zin je heeft om je vantevoren te testen. Maak vooraf een afspraak voor een Oostenrijkse teststraat (voor het geval je aan de grens gecontroleerd wordt). Eenmaal in Oostenrijk heb je overal aan 2G genoeg.

Ik ben ook benieuwd voor onze tiener. Stel dat ze corona oploopt tussen nu en vertrek. Hoe lang voordat we mogen gaan. En hoe lang voordat je een negatieve pcr hebt?

Lotte78 op 07 feb 2022 08:32

Binnen 14 dagen voor vertrek testen bij de GGD is niet handig. Dat maakt bij een positieve test je QR ongeldig.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 13:28

In Nederland dus niet. Dus als je gevaccineerd en geboosterd bent kun je gewoon Oostenrijk in, ook al heb je een recente positieve test.

RvRR op 07 feb 2022 14:33

Ik blijf erbij dat het weinig zin je heeft om je vantevoren te testen. Maak vooraf een afspraak voor een Oostenrijkse teststraat (voor het geval je aan de grens gecontroleerd wordt). Eenmaal in Oostenrijk heb je overal aan 2G genoeg.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 15:08

Als je zonder test Oostenrijk in wil moet je de pre travel clearance invullen, ze weten dus wie je bent en waar je zit. Ik denk dat je dan echt wel controle kunt verwachten

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Suuski op 07 feb 2022 13:31

Waarom zit je vast ? Eenmaal binnen is alles 2G, die Oostenrijkse testuitslag komt niet in je CoronaCheck app.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 15:06

Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat als je eenmaal in Oostenrijk positief test, je daarnaar handelt (en dus ‘vast’ zit) en niet lekker met je 2G vakantie gaat vieren buiten :s

Ik kan me zomaar voorstellen dat die testlocatie het ook ergens moet registreren als je positief test, en dat ze dat net zo streng controleren als de 5daagse quarantaine.
In Italie waren twee mensen van de piste geplukt die na een positieve test toch waren gaan skiën, dus in Oostenrijk kunnen ze dat vast ook.

De politie doet in Oostenrijk huiscontroles. Bij onze zoon 2 keer in de week. Iemand die een wandelingetje maakte kreeg een boete van 300,-. Maar los daarvan ga je natuurlijk niet skiën met een positieve uitslag….en om hier te adviseren de inreisregels te negeren is niet wenselijk.

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Suuski op 07 feb 2022 13:31

Precies, als hij positief is zit je daar mooi te kijken. Dan blijf ik toch liever thuis.
Sowieso als je bij de grens staat en je krijgt controle moet je volgens mij in quarantaine en mag je op dag 5 pas “vrijtesten”.
Als je de grens voorbij komt zonder controle zou je zelfs niet hoeven testen want binnen Oostenrijk is gewoon 2G (tenzij je geen geldig vaccinatiebewijs hebt).

RvRR op 07 feb 2022 14:27

“Volgens mij” hebben we hier niets aan. Een negatieve test heft de quarantaine direct op.

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Suuski op 07 feb 2022 13:31

Waarom zit je vast ? Eenmaal binnen is alles 2G, die Oostenrijkse testuitslag komt niet in je CoronaCheck app.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 15:06

Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat als je eenmaal in Oostenrijk positief test, je daarnaar handelt (en dus ‘vast’ zit) en niet lekker met je 2G vakantie gaat vieren buiten :s

Mickey-1 op 07 feb 2022 15:13

Ik heb het over 18-minners. De theorie is prachtig maar dit handhaven is onbegonnen werk. Zie je het voor je ? De Oostenrijks politie die de berg op komt om kinderen te controleren ?

Ooit gehoord van je verantwoordelijkheid nemen?

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Suuski op 07 feb 2022 13:31

Waarom zit je vast ? Eenmaal binnen is alles 2G, die Oostenrijkse testuitslag komt niet in je CoronaCheck app.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 15:06

Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat als je eenmaal in Oostenrijk positief test, je daarnaar handelt (en dus ‘vast’ zit) en niet lekker met je 2G vakantie gaat vieren buiten :s

Mickey-1 op 07 feb 2022 15:13

Ik heb het over 18-minners. De theorie is prachtig maar dit handhaven is onbegonnen werk. Zie je het voor je ? De Oostenrijks politie die de berg op komt om kinderen te controleren ?

pizzapuntpflug op 08 feb 2022 08:31

18- of 18+ maakt hierin toch geen bal uit. Zie je het voor je, positief getest de berg op? Positief is positief, hoe oud je ook bent. En dan blijf je binnen (of liever nog: thuis). Ongelooflijk asociaal en onverantwoord als je je hier niet aan houdt.

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Suuski op 07 feb 2022 13:31

Waarom zit je vast ? Eenmaal binnen is alles 2G, die Oostenrijkse testuitslag komt niet in je CoronaCheck app.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 15:06

Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat als je eenmaal in Oostenrijk positief test, je daarnaar handelt (en dus ‘vast’ zit) en niet lekker met je 2G vakantie gaat vieren buiten :s

Mickey-1 op 07 feb 2022 15:13

Ik heb het over 18-minners. De theorie is prachtig maar dit handhaven is onbegonnen werk. Zie je het voor je ? De Oostenrijks politie die de berg op komt om kinderen te controleren ?

pizzapuntpflug op 08 feb 2022 08:31

18- of 18+ maakt hierin toch geen bal uit. Zie je het voor je, positief getest de berg op? Positief is positief, hoe oud je ook bent. En dan blijf je binnen (of liever nog: thuis). Ongelooflijk asociaal en onverantwoord als je je hier niet aan houdt.

Mickey-1 op 08 feb 2022 09:34

Dat maakt wel uit, Oostenrijk hanteert een regel die afwijkt van de Europese (en Nederlandse en bovendien ook afwijkt van het advies van de WHO) aangaande de booster voor 18-minners. Op scholen lopen hordes kinderen die zonder klachten en zonder het te weten besmet zijn. Ik heb het ook niet over niet-gevaccineerden maar over 18-minners die keurig 2 keer gevaccineerd zijn.

Plaats een reactie