Wanneer mag je Oostenrijk in na een besmetting?

Hoezo wordt er op de piste dan gecontroleerd op pcr testen? Da’s toch een inreisregel?

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Suuski op 07 feb 2022 13:31

Waarom zit je vast ? Eenmaal binnen is alles 2G, die Oostenrijkse testuitslag komt niet in je CoronaCheck app.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 15:06

Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat als je eenmaal in Oostenrijk positief test, je daarnaar handelt (en dus ‘vast’ zit) en niet lekker met je 2G vakantie gaat vieren buiten :s

Mickey-1 op 07 feb 2022 15:13

Ik heb het over 18-minners. De theorie is prachtig maar dit handhaven is onbegonnen werk. Zie je het voor je ? De Oostenrijks politie die de berg op komt om kinderen te controleren ?

pizzapuntpflug op 08 feb 2022 08:31

18- of 18+ maakt hierin toch geen bal uit. Zie je het voor je, positief getest de berg op? Positief is positief, hoe oud je ook bent. En dan blijf je binnen (of liever nog: thuis). Ongelooflijk asociaal en onverantwoord als je je hier niet aan houdt.

Mickey-1 op 08 feb 2022 09:34

Dat maakt wel uit, Oostenrijk hanteert een regel die afwijkt van de Europese (en Nederlandse en bovendien ook afwijkt van het advies van de WHO) aangaande de booster voor 18-minners. Op scholen lopen hordes kinderen die zonder klachten en zonder het te weten besmet zijn. Ik heb het ook niet over niet-gevaccineerden maar over 18-minners die keurig 2 keer gevaccineerd zijn.

pizzapuntpflug op 08 feb 2022 11:37

Maar het is zo fijn om als fatsoensrakker met een vingertje te wijzen….

Als je je in Oostenrijk laat testen en de uitslag positief is, kan je controle krijgen. Want dan moet je in quarantaine. Zal misschien niet zo snel op de piste zijn, maar wel in je hotel.
Ik weet ook niet precies hoe dat werkt in Oostenrijk, maar je skipas is wel degelijk gekoppeld aan je QR-code. Dus ze kunnen precies weten wie je bent.

Ik snap alleen nog steeds niet waarom je uberhaupt de piste op zou gaan na een positieve test. Omdat er wel meer mensen rondlopen die besmet zijn en dat niet weten omdat ze niet getest zijn? Dat zal zeker zo zijn, maar daarmee kun je toch niet recht praten waarom je bewust gaat skiën met iemand waarvan je weet dat die positief is.

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Suuski op 07 feb 2022 13:31

Waarom zit je vast ? Eenmaal binnen is alles 2G, die Oostenrijkse testuitslag komt niet in je CoronaCheck app.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 15:06

Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat als je eenmaal in Oostenrijk positief test, je daarnaar handelt (en dus ‘vast’ zit) en niet lekker met je 2G vakantie gaat vieren buiten :s

Mickey-1 op 07 feb 2022 15:13

Ik heb het over 18-minners. De theorie is prachtig maar dit handhaven is onbegonnen werk. Zie je het voor je ? De Oostenrijks politie die de berg op komt om kinderen te controleren ?

pizzapuntpflug op 08 feb 2022 08:31

18- of 18+ maakt hierin toch geen bal uit. Zie je het voor je, positief getest de berg op? Positief is positief, hoe oud je ook bent. En dan blijf je binnen (of liever nog: thuis). Ongelooflijk asociaal en onverantwoord als je je hier niet aan houdt.

Mickey-1 op 08 feb 2022 09:34

Dat maakt wel uit, Oostenrijk hanteert een regel die afwijkt van de Europese (en Nederlandse en bovendien ook afwijkt van het advies van de WHO) aangaande de booster voor 18-minners. Op scholen lopen hordes kinderen die zonder klachten en zonder het te weten besmet zijn. Ik heb het ook niet over niet-gevaccineerden maar over 18-minners die keurig 2 keer gevaccineerd zijn.

pizzapuntpflug op 08 feb 2022 11:37

Maar het is zo fijn om als fatsoensrakker met een vingertje te wijzen….

marklit op 08 feb 2022 11:47

Lekker makkelijk, iemand als fatsoensrakker wegzetten. Maar prima in dit geval. Het ging niet om de booster, het ging erom waar je liever hoort of je besmet bent en wat je daarmee doet. En als je dan impliceert dat het niet uitmaakt omdat je blijkbaar met een positieve test gewoon de berg op wilt, vind ik je asociaal. Noem mij dan maar een fatsoensrakker ja. Je bent te gast in een land en welke regels daar dan ook gelden, het is dan niet aan jou om je eigen versie daarvan te maken. Zeker niet als je anderen daarmee in gevaar brengt door besmet de piste op te gaan.

Lekker makkelijk, iemand als fatsoensrakker wegzetten. Maar prima in dit geval. Het ging niet om de booster, het ging erom waar je liever hoort of je besmet bent en wat je daarmee doet. En als je dan impliceert dat het niet uitmaakt omdat je blijkbaar met een positieve test gewoon de berg op wilt, vind ik je asociaal. Noem mij dan maar een fatsoensrakker ja. Je bent te gast in een land en welke regels daar dan ook gelden, het is dan niet aan jou om je eigen versie daarvan te maken. Zeker niet als je anderen daarmee in gevaar brengt door besmet de piste op te gaan.

Mickey-1 op 08 feb 2022 11:52

Er wordt de laatste tijd te veel ingevuld wat iemands beweegreden is voor iets, je kan ook de keuze maken om na een positieve test naar huis te rijden, einde vakantie of lekker op je balkon door te brengen. Dus hoeft niet zo te zijn dat iemand dan door wil skieen. Er wordt hier direct van het meest negatieve uitgegaan. Geef mensen de tijd om na te denken over de regels en daar hun eigen keuze in te maken. Niet iedereen zit hier permanent en is op de hoogte van alles. Help ze met feitelijke onderbouwingen.

Sommigen maken slimme keuzes en hebben daar de rust van, anderen denken er minder over na en lopen dus ook het risico. Het is aan de overheden om daar beleid op te maken.

Als je nu al je zaken voor elkaar hebt en bewust niet test omdat je de uitslag liever niet weet, ben je dan ook net zo asociaal? (Ik ken er ongelofelijk veel die dat afspreken)

Als je kriebel aan je neus hebt en je trekt je mondkapje kort naar beneden, ben je dan ook asociaal?

Stop met oordelen ajb! (En ja door jou fatsoensrakker te noemen weet ik dat ik ook oordeel, dus sorry)

*bericht bewerkt door marklit op 08 feb 2022 12:56

Ik heb hier nog al veel voorbij zien komen, maar nog niet eerder dat je je kinderen na een positieve test gewoon laten skiën. En dat kennelijk heel normaal vindt 😳😳.

Verder is het zeker niet zo dat een negatieve test op dag één de quarantaine meteen opheft. Wonderbaarlijk hoe mensen toch steeds hun eigen regels verzinnen.

Ik heb ook nog een vraag: wij vertrekken 19 feb naar Oostenrijk. Iedereen van het gezin heeft de afgelopen weken Corona gehad. Alleen dochter van 17 is pas 7-2 positief getest.
Ik kom er niet achter of dit een probleem is en wat we moeten doen…

Ik zie een termijn van 11 dagen, maar hier wordt gesproken van 14 dagen?

11 dagen geldt voor Nederland, 14 dagen voor Oostenrijk.
UItdaging is dat je voor inreizen een negatieve PCR test nodig hebt, en bij een besmetting zo kort geleden kan je PCR test nog positief zijn. De alternatieve medische verklaring die je door een arts kunt laten invullen gaat ook uit van 14 dagen.

Hi Suuski,

Advies wat je aangeeft aan Maritte hoeft niet te kloppen en is van onderstaande afhankelijk (het is wel zo dat het herstel dag 14 geldig in AT). Dus stel dochter is 2 keer gevaccineerd en daarna besmet betekent dat er geen PCR nodig is. Tweede prik heeft leeftijdsgroep van 12-17 jaar vaak rond augustus gekregen en met het herstelbewijs die 180 dagen geldig is hebben ze mooi een verlenging van hun geldige QR en als het stel dat de besmetting pas was verlengen ze het mooi van ca. maart naar juli 2022…(helaas is een herstel maar 180 dagen geldig en een derde prik 270 dagen)…

Volgende gevallen is wel of geen PCR nodig en is alleen om AT binnen te komen;

2x vaccinated (or 1x vaccinated with Johnson & Johnson): PCR test mandatory*
3x vaccinated (or 1x vaccinated with Johnson & Johnson plus Booster): no PCR test needed
Recovered: PCR test mandatory**
Recovered, then 1x vaccinated: PCR test mandatory
Recovered, then 2x vaccinated: no PCR test needed
Recovered, vaccinated, recovered: no PCR test needed
1x vaccinated, then recovered: PCR test necessary**
1x vaccinated, then recovered, then vaccinated: no PCR test needed
2x vaccinated (or 1x with Johnson & Johnson), then recovered: no PCR test needed

*bericht bewerkt door Gerjon op 08 feb 2022 16:08

Hi Suuski,

Advies wat je aangeeft aan Maritte hoeft niet te kloppen en is van onderstaande afhankelijk (het is wel zo dat het herstel dag 14 geldig in AT). Dus stel dochter is 2 keer gevaccineerd en daarna besmet betekent dat er geen PCR nodig is. Tweede prik hebben 12-17 jarige vaak rond augustus gekregen en met het herstelbewijs die 180 dagen geldig is hebben ze mooi een verlenging van hun geldige QR en als het stel dat de besmetting pas was verlengen ze het mooi van ca. maart naar juli 2022…(helaas is een herstel maar 180 dagen geldig en een derde prik 270 dagen)…

Volgende gevallen is wel of geen PCR nodig en is alleen om AT binnen te komen;

2x vaccinated (or 1x vaccinated with Johnson & Johnson): PCR test mandatory*
3x vaccinated (or 1x vaccinated with Johnson & Johnson plus Booster): no PCR test needed
Recovered: PCR test mandatory**
Recovered, then 1x vaccinated: PCR test mandatory
Recovered, then 2x vaccinated: no PCR test needed
Recovered, vaccinated, recovered: no PCR test needed
1x vaccinated, then recovered: PCR test necessary**
1x vaccinated, then recovered, then vaccinated: no PCR test needed
2x vaccinated (or 1x with Johnson & Johnson), then recovered: no PCR test needed

Gerjon op 08 feb 2022 15:59

Dochter is 2 x gevaccineerd (1 aug), maar als ik de 14 dagen aanhoudt is haar herstelbewijs nog net niet geldig, want 12 dagen op dag van vertrek. Risico met een PCR test is dat deze nog positief zal zijn.
Ik kom er niet helemaal uit wat nu wijsheid is en of we een probleem hebben.

Ik kan natuurlijk annuleren, maar liever niet.

Hi Suuski,

Advies wat je aangeeft aan Maritte hoeft niet te kloppen en is van onderstaande afhankelijk (het is wel zo dat het herstel dag 14 geldig in AT). Dus stel dochter is 2 keer gevaccineerd en daarna besmet betekent dat er geen PCR nodig is. Tweede prik hebben 12-17 jarige vaak rond augustus gekregen en met het herstelbewijs die 180 dagen geldig is hebben ze mooi een verlenging van hun geldige QR en als het stel dat de besmetting pas was verlengen ze het mooi van ca. maart naar juli 2022…(helaas is een herstel maar 180 dagen geldig en een derde prik 270 dagen)…

Volgende gevallen is wel of geen PCR nodig en is alleen om AT binnen te komen;

2x vaccinated (or 1x vaccinated with Johnson & Johnson): PCR test mandatory*
3x vaccinated (or 1x vaccinated with Johnson & Johnson plus Booster): no PCR test needed
Recovered: PCR test mandatory**
Recovered, then 1x vaccinated: PCR test mandatory
Recovered, then 2x vaccinated: no PCR test needed
Recovered, vaccinated, recovered: no PCR test needed
1x vaccinated, then recovered: PCR test necessary**
1x vaccinated, then recovered, then vaccinated: no PCR test needed
2x vaccinated (or 1x with Johnson & Johnson), then recovered: no PCR test needed

Gerjon op 08 feb 2022 15:59

Dochter is 2 x gevaccineerd (1 aug), maar als ik de 14 dagen aanhoudt is haar herstelbewijs nog net niet geldig, want 12 dagen op dag van vertrek. Risico met een PCR test is dat deze nog positief zal zijn.
Ik kom er niet helemaal uit wat nu wijsheid is en of we een probleem hebben.

Maritte op 08 feb 2022 16:13

Je kan de gok nemen een pcr te doen. Zo laat mogelijk. Er zijn aanbieders die snelle uitslag geven. Kost je wel 100 euro. Het komt voor dat ze na 1,5 week weer negatief testen.
En anders is het 2 dagen later vertrekken of annuleren vrees ik.
Ik ken de regels voor Duitsland niet exact. Maar wellicht is op zondag rijden en overnachten net voor de grens een optie? Maandag vroeg eruit en naar hotel rijden en direct de piste op?

Of annuleren en iets in Frankrijk zoeken

Of annuleren en nog boeken in Kleinwalsertal Oostenrijk. Daar gelden de strengere inreisregels niet, maar zit je nog wel in Oostenrijk. Verder geldt wel gewoon 2G. Ik heb het gedaan in ieder geval, want was die pcr stress aardig beu. Heb zelfs 2 maal geannuleerd. Eerst omdat een 16 jarige en een booster en pcr nodig had, later ook vanwege de pcr plicht voor de 13 en 16 jarige geannuleerd vanwege de enorme besmettingsaantallen.

Ik heb ondertussen ook al twee keer geannuleerd. Ik word er ook wel een beetje flauw van: regels veranderen ook continu en nu is dochter weer net twee dagen te laat ziek geworden.
In Frankrijk gaat lastig worden: niets betaalbaars meer te vinden voor de voorjaarsvakantie op dit moment.

Of gewoon lekker gaan en pas twee dagen later gaan skieen. Na twee dagen voldoe je aan 2G dus ze hoeft maar twee dagen in quarantaine

Op voorhand SORRY voor wederom een vraag, maar het zal aan mijn begrijpend lezen liggen. .
Mag ik in de volgende situatie Oostenrijk binnen (overigens verwacht ik geen controles) EN belangrijker krijg ik een ski-pas:

1e vaccinatie 1/2 13 juni 2021
2e vaccinatie 2/2 18 Juli 2021
Corona gehad 22 December 2021 en dus nu een Int. herstelbewijs in mijn corona check app zichtbaar waar op staat geldig tot 21 juni 2022.
Is dat voldoende of moet er alsnog een PCR test en of dokter herstel verklaring?
Ik ga zelf uit van niet namelijk…

Of gewoon lekker gaan en pas twee dagen later gaan skieen. Na twee dagen voldoe je aan 2G dus ze hoeft maar twee dagen in quarantaine

marklit op 08 feb 2022 22:24

Ik zit met name met het inreizen. Hele kleine kans natuurlijk, maar bij controle voldoet dochter niet aan de voorwaarden. Ik kan niet vinden of ze dan in quarantaine moet voor 5 dagen of slechts voor die ene dag.

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Suuski op 07 feb 2022 13:31

Waarom zit je vast ? Eenmaal binnen is alles 2G, die Oostenrijkse testuitslag komt niet in je CoronaCheck app.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 15:06

Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat als je eenmaal in Oostenrijk positief test, je daarnaar handelt (en dus ‘vast’ zit) en niet lekker met je 2G vakantie gaat vieren buiten :s

Mickey-1 op 07 feb 2022 15:13

Ik heb het over 18-minners. De theorie is prachtig maar dit handhaven is onbegonnen werk. Zie je het voor je ? De Oostenrijks politie die de berg op komt om kinderen te controleren ?

pizzapuntpflug op 08 feb 2022 08:31

Ze gaan hotels langs, deur aan deur. Dit kreeg ik mee van iemand die net terug is en dat moest ondervinden.

Of annuleren en nog boeken in Kleinwalsertal Oostenrijk. Daar gelden de strengere inreisregels niet, maar zit je nog wel in Oostenrijk. Verder geldt wel gewoon 2G. Ik heb het gedaan in ieder geval, want was die pcr stress aardig beu. Heb zelfs 2 maal geannuleerd. Eerst omdat een 16 jarige en een booster en pcr nodig had, later ook vanwege de pcr plicht voor de 13 en 16 jarige geannuleerd vanwege de enorme besmettingsaantallen.

NSprotoFR op 08 feb 2022 16:35

Wat zeg je nou? Die inreisregels zijn toch om het land in te komen? Niet eenbepaald gebied?

We zijn 3-voudig gevaccineerd maar er zijn zoveel besmettingen om ons heen, ook bij volledig gevaccineerde mensen, dat we ons afvroegen wanneer je weer veilig bent om Oostenrijk in te gaan? Blijft je internationale QR code doorwerken of gaat deze “op rood” als je positief getest bent bij de GGD?

Weste048 op 07 feb 2022 00:29

die gaan op rood.
Donderdag PCR-test die vrijdag positief resultaat gaf. QR-code van booster gaf gisteren rood aan.

WillyD op 07 feb 2022 08:05

?Echt? Dit is volledig in strijd met wat ik tot nu toe overal gelezen heb. Positieve test doet niks met je QR geldigheid dacht ik tot op heden altijd.

We zijn 3-voudig gevaccineerd maar er zijn zoveel besmettingen om ons heen, ook bij volledig gevaccineerde mensen, dat we ons afvroegen wanneer je weer veilig bent om Oostenrijk in te gaan? Blijft je internationale QR code doorwerken of gaat deze “op rood” als je positief getest bent bij de GGD?

Weste048 op 07 feb 2022 00:29

die gaan op rood.
Donderdag PCR-test die vrijdag positief resultaat gaf. QR-code van booster gaf gisteren rood aan.

WillyD op 07 feb 2022 08:05

?Echt? Dit is volledig in strijd met wat ik tot nu toe overal gelezen heb. Positieve test doet niks met je QR geldigheid dacht ik tot op heden altijd.

Hjdijk op 09 feb 2022 14:22

Even teruglezen. Dit was een reactie uit België. In NL blijft je code groen. Maar dat betekent niet dat je niet thuis hoeft te blijven bij een positieve test

Ik zou toch liever voor vertrek de uitslag van een test hebben. Want als je dan in Oostenrijk onverhoopt positief test, zit je daar vast.

Suuski op 07 feb 2022 13:31

Waarom zit je vast ? Eenmaal binnen is alles 2G, die Oostenrijkse testuitslag komt niet in je CoronaCheck app.

pizzapuntpflug op 07 feb 2022 15:06

Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat als je eenmaal in Oostenrijk positief test, je daarnaar handelt (en dus ‘vast’ zit) en niet lekker met je 2G vakantie gaat vieren buiten :s

Mickey-1 op 07 feb 2022 15:13 Suus en pizzapuntpflug gaan dan uiteraard de deur niet uit, maar voor de rest denk ik dat het ijdele hoop is. Er zullen in de krokusvakantie duizenden toeristen op de pistes zijn die het virus bij zich dragen en besmettelijk zijn, terwijl ze dat niet weten. Die zijn namelijk niet getest maar hebben wel een geldige QR code. Dan heb je nog duizenden die het wel weten omdat ze klachten hebben en/of al dan niet (zelf) positief getest zijn, maar na 2 jaar ellende en het einde van de pandemie in zicht, hun vakantie niet nog eens laten "verknallen". Ga er vanuit dat er overal besmettelijke mensen om je heen zullen zijn. Ik zou mij daarom minder druk maken om wat anderen doen, want dat is unstoppable, en dit wetende voor jezelf bepalen wat je met de wintersport wilt doen.

*bericht bewerkt door Hjdijk op 09 feb 2022 14:54

Is er nog kans dat deze pcr test er af gaat tussen nu en carnaval?

Ik vind het nogal een gedoe dat de tiener een pcr test moet voor Oostenrijk. En onze twee jongere kinderen een antigeen test voor de doorreis door Duitsland. Alle die een antigeen vind ik fijner…

Of annuleren en nog boeken in Kleinwalsertal Oostenrijk. Daar gelden de strengere inreisregels niet, maar zit je nog wel in Oostenrijk. Verder geldt wel gewoon 2G. Ik heb het gedaan in ieder geval, want was die pcr stress aardig beu. Heb zelfs 2 maal geannuleerd. Eerst omdat een 16 jarige en een booster en pcr nodig had, later ook vanwege de pcr plicht voor de 13 en 16 jarige geannuleerd vanwege de enorme besmettingsaantallen.

NSprotoFR op 08 feb 2022 16:35

Wat zeg je nou? Die inreisregels zijn toch om het land in te komen? Niet eenbepaald gebied?

Ramonski_ op 09 feb 2022 14:14

In die delen van Oostenrijk waar je alleen via Duitsland in en uit kunt en nietverder Oostenrijk in, hanteren ze Duitse regels. Dat zijn Jungholz en Kleinwlsertal.

Is er nog kans dat deze pcr test er af gaat tussen nu en carnaval?

Ik vind het nogal een gedoe dat de tiener een pcr test moet voor Oostenrijk. En onze twee jongere kinderen een antigeen test voor de doorreis door Duitsland. Alle die een antigeen vind ik fijner…

Lotte78 op 09 feb 2022 15:04

Eens kans is er altijd natuurlijk. Maar volgens mij weet niemand dit.

Ik ben het spoor ondertussen aardig bijster. De site van de Grüner Pass spreekt nu weer over een termijn van 11 dagen ipv 14.
Gekopieerd van de site:

========================================================
Das Genesungszertifikat gilt sechs Monate lang – frühestens vom 11. Tag nach der ersten molekularbiologisch bestätigten Infektion (mittels PCR-Test) eines Krankheitsfalles bis zu 180 Tage danach.

Het blijft toch een beetje een onduidelijk gebeuren.

*bericht bewerkt door Maritte op 09 feb 2022 19:31

Dus opgelost Mariitte, eventueel kan je de instantie Ages nog bellen en dan moet je tocht echt overtuigd zijn dat het okay is😃👍🏻

*bericht bewerkt door Gerjon op 09 feb 2022 20:18

Op de site van de ANWB melden ze ook een termijn van 11 dagen voor de geldigheid van het herstelbewijs. Mijn zoon had zijn positieve test op 6-2. Dus het is wel cruciaal of het nu 11 dagen is of 14, maar eerlijk gezegd lijkt het mij dat het gewoon 11 dagen is. https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/coronamaatregelen-oo…

Plaats een reactie