Zal ik het doen of niet?

Zoveelste topic over aanschaf van nieuwe ski’s.
Eerst kort over mijn “skitalent” en voorkeuren.

  • ski alle pistes met gesneden bochten
  • buckels geen problemen
  • heeft nooit haast, ik hou dus van een rustig tempo en maximale controle
  • gaat geregeld met zoonlief (15) de skiroutes af in de gebieden.
  • belangrijk, de ski’s moeten ook geslipt eenvoudig te skiën zijn, ivm begeleiding vrouwlief.
  • 4 x per jaar 10 dgn in de sneeuw en de rest nog wat in nl (rolbaan en Zoetermeer)

Momenteel gebruik ik voor dit alles Blizzard Regulators van 179cm van enkele jaren oud, makkelijke ski met laag instapniveau en het mag wel potiger.
Nu kwam ik voor relatief weinig euro’s Blizzard Brahama’s 82 180cm tegen, zou deze ski voldoen aan mijn wensen of is het een slecht plan?
Iemand ervaring met deze ski?

.

Zonder dat ik persoonlijk deze ski’s heb kunnen testen, denk ik dat je er idd wel op vooruit gaat qua “potigheid”. :-)
De regulators zijn makkelijker en vergevingsgezinder.
De Brahma staat wel bekend als een serieuze ski.
Wat ik ervan mee krijg is de Brahma voor een wat zwaardere, krachtige skiër zeer geschikt. Heel breed inzetbaar ook, wat dat betreft val je geen buil.
Maar nogmaals, niet uit eigen ervaring.

Let op, de Brahma is elke paar jaar flink veranderd, kijk dus goed welke versie je koopt, en van welke versie je en review leest.
@Geenen, wat weeg je en hoe lang ben je?

Maar afgezien van die twee dingen, waarom zou je een Brahma willen? Hun sterke punt is nou juist om op snelheid, stabiel, overal doorheen te beuken.

Terwijl jij zegt meestal gecontroleerd, en niet keihard te skiën, en ook langzamer te skiën met je vrouw, en buckel pistes te doen.
Ik zou dan eerder denken aan een Fischer Ranger, Head Kore, Nordica Enforcer Unlimited 88, of iets anders, iets lichters, dan een Brahma in ieder geval.

*bericht bewerkt door Slim op 07 feb 2022 15:45

Heren dank voor de reacties.
@Slim , lengte is 184 bij 80 kg (in de winter). Opmerking met betrekking tot buckel pistes was ter indicatie van niveau het is niet dat ik gericht zoek naar dergelijke pistes echter je komt wel eens ergens ;-) .

.

Je bent relatief licht voor je lengte. Ik denk idd dat er betere alternatieven zijn voor jouw behoefte.

@Geenen, in je omschrijving is noem je ski routes en bückelpistes , en je zeg die niet vaak te doen. Klopt dat? Met andere woorden, hoe ‘op piste’ focus wil je, en hoeveel off piste gemak/capaciteit van belang?

De Brahma is immers een all-mountain serie, is dat dus de hoek waarin je het zoekt, of liever iets puur “groomer” gefocused, en dan maar beter je best doen op ongeprepareerde sneeuw?

*bericht bewerkt door Slim op 08 feb 2022 14:28

@Slim, voorkeur gaat uit naar smallere all-mountains, pure piste bakken heb ik gehad en bevielen op zich wel (waren ook wel erg de andere kant van het spectrum Atomic dubbeldecks sl) maar hebben niet mijn voorkeur.
Mocht je buiten de reeds geven opties nog wat adviseren, graag.

.

@Geenen, dat is duidelijk.
Dan inderdaad wat ik hierboven noemde. Ik zat nl te denken aan niet al te zware ski’s. Meer massa in een ski helpt meestal om de ski stabiel te houden op snelheid en bij oneffen sneeuw, maar als topsnelheid op slechte sneeuw niet essentieel is, dan kun je met een lichtere ski winnen aan levendigheid en gebruiksgemak in buckels en op lagere snelheden.
Vandaar dat de Kore serie bij me op kwam, stijf maar licht.

De Salomon Stance serie misschien ook de moeite waard?
Ik heb nog geen review gezien van de smallere versie (de 84) maar de bredere lijken wel in je straatje te passen:
Een meer carve gerichte all mountain ski, stevig, maar niet te zwaar.

Hier een review van de 90mm, dat is misschien nog wat aan de brede kant. Let alleen wel op dat soms de smalste versies van all mountain skis goedkoper en minder stijf gebouwd worden, dus wellicht wat anders skiën.
https://blisterreview.com/gear-reviews/2020-2021-salomon-sta…

*bericht bewerkt door Slim op 08 feb 2022 18:24

Edit, dit misschien niet, dit komt uit de flash review over die Stance 90:

Luke Koppa:
“ With that said, the Stance 90 is not the ski I’d pick if I was going to spend the majority of my time on piste. I’ve still been having a good time carving it (as I mentioned in our recent GEAR:30 podcast), but that’s just not where I’d say it stands out. I can lay it over pretty hard, particularly when the snow isn’t icy, but it’s not a ski that instantly pulls me across the fall line or finishes turns with a ton of precision and power.”

Hier de podcast waar hij het over heeft: https://blisterreview.com/podcasts/1-ski-boot-quiver-listene…

*bericht bewerkt door Slim op 08 feb 2022 18:38

@slim, dank je ik heb de Amerikaanse testen even van de Stance 84 geluisterd en op zich klinken die prima.

.

Kijk ook eens naar de K2 Mindbender 85. Lekker makkelijk in de bediening en kan alles. Iets meer mellow dan de Brahma 82.

Ik zou eens naar de elan amphibian 16ti kijken deze zijn zeer geschikt voor alles van groen tot zwart en van hard Carven tot skidded bochten. Van alles wat ik hoor zijn ze makkelijk te skiën maar niet te makkelijk dat het skiën niet meer uitdagend wordt.

Ik heb zelf ook getwijfeld over deze ski’s ben uiteindelijk toch voor iets meer pit gegaan en voorde head e-rally gekozen.

@sam_barendsma je bedoelt deze? https://www.bever.nl/p/elan-amphibio-16-ti-fusion-x-ski-emx-…

Geenen op 09 feb 2022 18:06

Zeker weten. deze ski’s zijn ook best uniek ivm een rechter en een linker ski de binnen zijde van de ski is met een dikkere laag titanium die ook verder in de punt doorloopt zeer makkelijk om te controleren op lage en hoge snelheden.

Het lijkt op een verkoop praatje maar omdat ik vergelijk bare eisen had voor mijn ski’s wilde ik al deze info even delen

40 skidagen per jaar in de verse sneeuw? Respect 👊🏼 Zou willen dat ik dat ook kon.
Maar is dat dit seizoen of al 20 jaar achter elkaar?

Disturbing the peace since 1975

40 skidagen per jaar in de verse sneeuw? Respect 👊🏼 Zou willen dat ik dat ook kon.
Maar is dat dit seizoen of al 20 jaar achter elkaar?

Supergrover op 09 feb 2022 13:23 [@Geenen](/profiel/geenen) schrijft helemaal niet dat het 40 dagen VERSE sneeuw was, dan zou hij ook wel lekkere dikke poeder latten zoeken 🤔

Ja, klopt 😂
Ik bedoel met frische Schnee, de sneeuw op een berg buiten NL🤪

Disturbing the peace since 1975

@Sam_barendsma In de basis is de e-Rally zelfs eenvoudiger dan de Amphibio 16Ti, maar ook iets energieker. @Geenen Leuke ski die Elan, maar net niet wat je zoekt. Daarvoor is het toch te veel een pisteski. Wel een leuke vind ik.

*bericht bewerkt door Bennie op 09 feb 2022 21:19

40 skidagen per jaar in de verse sneeuw? Respect 👊🏼 Zou willen dat ik dat ook kon.
Maar is dat dit seizoen of al 20 jaar achter elkaar?

Supergrover op 09 feb 2022 20:23

Ha ha, zoals @Slim al zegt het is zeker niet altijd verse poeder. Wel inderdaad bevoorrecht om regelmatig naar de bergen te kunnen. De laatste 4 jaren met uitzondering van afgelopen jaar altijd 4x daarvoor een 11 tal jaren door wat fysieke uitdagingen bij vrouwlief wat minder of niet , de (o.a vrijgezellen) jaren daarvoor altijd minimaal 4 wkn maar dan op een board.

*bericht bewerkt door Geenen op 10 feb 2022 18:39

.

Plaats een reactie