Aanschaf (all mountain) ski's tips gevraagd

Dag mede sneeuwliefhebbers!

De afgelopen jaren heb ik op de wintersport ski’s gehuurd en vind ik het tijd om tot aanschaf over te gaan naar weer een eigen set.

Mijn gegevens;

  • 1,89m
  • 30 jaar
  • 89kg
  • Ski ervaring sinds 6e, na 12e geen les meer gehad, wel bijna elk jaar op wintersport

De gehuurde ski’s waren Stöckli Laser SX (lengte ??) en dit jaar de Laser AX (182cm).

Na diverse ski finders te hebben ingevuld kom ik toch steeds terecht bij all mountain ski’s, welke voornamelijk piste gericht zijn (80/20), vandaar ook de huur van de AX dit jaar.

Hoe goed deze ook bevallen zijn, knaagt de hoge prijs van de Stöckli’s toch aan het geweten en ben ik zoekende naar alternatieven.

Na wat reviews te hebben gelezen en bekeken op diverse sites zijn dit de alternatieven welke ik ben tegen gekomen:

  • Nordica Enforcer 94 (21/22 model), 179 of 186cm
  • Völkl Mantra M6 (21/22 model), 177 of 184cm

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de AX vs Enforcer 94 vs Mantra M6?
Ervaringen met een van de ski’s is uiteraard ook welkom:)

Hoor graag!

*bericht bewerkt door MdeJong91 op 11 feb 2022 14:18

www.youtube.com/AutomotiveMike

80% geprepareerde pistes, en 20% buckels, tiefschnee, windboard en andere ongeprepareerde sneeuw?

Het hangt er dan vanaf wat je op allebei die terreinen wil. Een ski met minder taper, is waarschijnlijk leuker, omdoet die direct een bocht aansnijden op de piste. Maar ook lastiger in ongeprepareerde sneeuw.
Dat zijn dus meer “brede piste ski’s”

De Laser AX is veel meer die kant op, terwijl de Mantra en Enforcer de andere kant op gaan, namelijk “smalle off piste ski’s”

zou iets zoals een Salomon Stance niet dichter richting de Stockli AX gaan? Of een Blizzard Brahma?

Als Engels geen probleem is, kun je het eens bij ons op Skitalk vragen, daar zijn dat allemaal populaire ski’s.
https://www.skitalk.com/forums/hardgoods-skis-bindings-poles…

Ik denk wel dat ik je nu al kan vertellen dat je te horen gaat krijgen dat die ski’s wat breed zijn voor zo veel piste (groomer) gebruik. Skitalk is nogal van de smalle ski’s. 😁
https://blisterreview.com/gear-reviews/2020-2021-nordica-enf… https://blisterreview.com/gear-reviews/2021-2022-volkl-m6-ma…

En over de Brahma 88:
“ In fact, I would say that the 20/21 Brahma is a much stronger carver than the previous iteration of the Brahma, with better edge hold. (And yes, we need to be careful here because we were skiing on very fresh and quite-sharp tunes, but I am willing to wager that if you put the exact tune on the 19/20 Brahma and the 20/21 Brahma, you’ll get better edge hold out of the new version.)”

Blister doet ook “deep dives” waar ze een aantal ski’s op een rijtje zetten en vergelijken, maar dat is members-only. Lid worden is wel de moeite waard, en dan kun je ze je vraag mailen, dan krijg je persoonlijk advies.

*bericht bewerkt door Slim op 11 feb 2022 15:00

Sorry, had hierbij inderdaad moeten aangeven dat het 80% voor piste zou zijn en 20% voor de andere omstandigheden.

De Saloman Stance (84) had ik ook elders voorbij zien komen, maar nog niet meegenomen in de vergelijkingen/alternatieven.

Beide websites ga ik even bestuderen naar de bevindingen omtrent de ski’s! Bedankt voor de input.

www.youtube.com/AutomotiveMike

misschien handig om een paar ski’s eerste huren die je eventueel wilt kopen, je hebt van Stockli een paar top ski’s onder je voeten gehad. Kijk ook eens naar van Atomic naar de X9S en X9 WB of de iets minder stijve X7…
https://shop.atomic.com/en-nl/products/redster-x9s-revo-s-x-… https://shop.atomic.com/en-nl/products/redster-x9-wb-revo-s-… https://shop.atomic.com/en-nl/products/redster-x7-wb-green-f…

*bericht bewerkt door Gerjon op 11 feb 2022 16:01

Sorry, had hierbij inderdaad moeten aangeven dat het 80% voor piste zou zijn en 20% voor de andere omstandigheden.

MdeJong91 op 11 feb 2022 08:0

Nee dat was wel duidelijk, want je schreef: “voornamelijk piste gericht”
ik wilde alleen even checken of wij hetzelfde verstonden onder “piste” en “overig”.
Een buckelpiste is immers in lettterlijke zin ook een “piste”.
En Skiroutes zou je ook nog wel onder die noemer kunnen scharen.

*bericht bewerkt door Slim op 11 feb 2022 17:09

Vorig seizoen de Elan Wingman 82 aangeschaft en dit seizoen voor het eerst gebruikt. Carven als op het spoor en knalt lekker door buckels en verspoorde pistes.

Wat zijn die 20 procent andere omstandigheden? Zoek je niet stiekem een piste ski? Met welk soort gezelschap ga je op pad?

Voor een piste ski met meer float is ergens tot 80-85mm onder de voet lekker. Die stockli ax is volgens mij 78mm breed. Breder vind ik op de piste vervelend worden (trager kanten).

Ik heb de AR in 175. Had de 182 moeten kopen. Wil je ze nieuw kopen of is twee jaar oud ook goed?

Ik kreeg laatst nordica doberman spitfire skies aangeraden als sportieve allround pisteski.

Misschien is de Spitfire 80 RB een mooie ski voor je.

Breed, sportief en prima betaalbaar als je even rondkijkt.

Totales Vollidiot

Bedankt allen voor de feedback tot nu!

De samenstelling met wie ik op wintersport ga wisselt per keer, mijn doel (indien de omstandigheden het toelaten) is over het algemeen toch 30-50km per dag te kunnen maken. Afhankelijk van de reisgenoten is het lekker de gebieden door of meer afdaling of 2, drankje en weer verder. Over het algemeen voor 9.00 in de lift en rond 16.00-16.15 de laatste afdaling.

Zoals aangegeven 80% op pistes, 20% op skiroutes, buckles en off-piste tussen de pistes in/langs de lift naar beneden. Qua bochtenwerk is het een mix van mooie lange bochten en korte bochten, het liefste wel met wat snelheid. Of een piste geprepareerd is, er verse sneeuw ligt of lichtelijk kapot is geskied, dat houdt mij niet tegen.

Als ik een beetje de conclusie maak van wat er wordt aangeraden, kan ik beter kijken naar een piste ski, welke eventueel ook nog een beetje off-piste mee zou kunnen in plaats van een ‘echte’ all mountain ski.

##waaromzoveelkeuzes haha

www.youtube.com/AutomotiveMike

Zou ook eens kijken naar de Fischer rc4 the curve serie. De GT is 76mm onder de voet, wat toch al een beetje meer is dan de pure piste carvers, maar is toch een erg performante ski … heb 'm zelf ook in 1m82 (ben dus wel niet helemaal objectief).
https://www.skiessentials.com/Chairlift-Chat/2022-fischer-rc…

Als je een breed inzetbare (piste) ski zoekt die een beetje naar allmountain neigt (doet het meer dan goed ook in versoord terrein) kun je de line blade ook proberen. zeker de moeite waard.

Edwin van Riel

Na een week op Black Crows Vertis kan ik deze zeker aanraden op basis van je wensen.
85mm maar skiet als +/- 80mm.
Zeer toegankelijke ski die prima carved, stabiel is, krachtbesparend en toch een hoog plafond heeft.
Een pisteski maar heel veelzijdig en zoals ik tegen mijn vriendin zei: deze ski maakt me een betere skiër.

In mijn beleving een bijna vergelijkbaar kwaliteitsgevoel als de Stockli AX, waar hij qua gedrag ook wel op lijkt.
De AX gaat wel net iets makkelijker op de kant, maar is dan ook smaller (en duurder natuurlijk).

Ik heb hem 80/20 geskied in zeer uiteenlopende omstandigheden en had een topweek ! (ik heb ze na afloop gekocht ;-)

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Plaats een reactie