Reis PCR test: Wat als je voor vertrek nog positief test na corona besmetting

Afgelopen dinsdag 8 februari testte onze dochter van 12 (2x gevaccineerd) positief op corona. We gaan de 27e naar Oostenrijk.
Voor Duitsland (doorreis) en Oostenrijk heeft zij geen PCR test meer nodig toch? voor doorreis Duitsland, inreis Oostendrijk en skipas?

Haar broertje van 10, geen vaccinaties, had donderdag 10 feb een negatieve test. Morgen (12 feb) laten we hem nog een keer testen omdat hij wel koorts heeft en keelpijn.
Voor Oostenrijk heeft hij geen bewijs nodig,

Alleen voor doorreizen Duitsland moet hij een negatieve PCR hebben. Als we zaterdag 26 febr een commerciele PCR test laten doen, en test nog positief omdat hij morgen positief test bij de GGD, is er dan nog want anders wat we kunnen doen aan een herstelbewijs?
Want mocht hij morgen bij de GGD positief testen, geld deze niet voor Duitsland omdat een herstelbewijs min 28 dagen oud moet zijn.

Hoe lang kan een kind nog pos testen na een positieve test?

Alvast bedankt! klein beetje stress hier!

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 15 feb 2022 14:26

Ik snap je stress, en helaas kan dit weken duren. Een oplossing weet ik ook niet. Een antigeen test is vaak na 10 dagen weer negatief maar ik denk dat dat niet mag in Oostenrijk? ik ken de regels niet van dit land

De jongste mag trouwens wel met een antigeen test door Duitsland, grote kans dat die negatief is mocht hij nu positief testen. Check even de site van de ANWB?

Overigens was ik altijd in de veronderstelling dat je een land mag doorkuisen maar schijnbaar het Duitland iets anders qua regels.

De jongste mag trouwens wel met een antigeen test door Duitsland, grote kans dat die negatief is mocht hij nu positief testen. Check even de site van de ANWB?

Overigens was ik altijd in de veronderstelling dat je een land mag doorkuisen maar schijnbaar het Duitland iets anders qua regels.

Michelle13 op 11 feb 2022 21:15 Dankjewel. Antigeen is dus evt ook een optie. In Oostenrijk heeft hij niks nodig. Alleen de doorreis in Duitsland.

Een artsenverklaring oid is dat een optie?

Volgens mij is het zo dat als je minder dan 24 uur in Duitsland bent je geen negatieve test hoeft te hebben, check even de reisapp van het ministerie.

Volgens mij is het zo dat als je minder dan 24 uur in Duitsland bent je geen negatieve test hoeft te hebben, check even de reisapp van het ministerie.

stefanski op 11 feb 2022 22:11

Helaas, Duitsland ziet Nederland als hoogrisicogebied en eist een vaccinatie, herstel of testbewijs van iedere Nederlander vanaf 6 jaar, ook voor doorreis.

Volgens mij is het zo dat als je minder dan 24 uur in Duitsland bent je geen negatieve test hoeft te hebben, check even de reisapp van het ministerie.

stefanski op 11 feb 2022 22:11

Helaas, Duitsland ziet Nederland als hoogrisicogebied en eist een vaccinatie, herstel of testbewijs van iedere Nederlander vanaf 6 jaar, ook voor doorreis.

Maarten_s op 11 feb 2022 23:51

Dat is jammer! Alleen als onze zoon van 10 morgen positief test bij de ggd (hij is ziek en zus heeft corona sinds maandag) ben ik bang dat hij ook positief test met de commerciele test op de 26e. Dat is 14 dagen later.

Is er een manier om aan een herstel bewijs te komen?

Volgens mij is het zo dat als je minder dan 24 uur in Duitsland bent je geen negatieve test hoeft te hebben, check even de reisapp van het ministerie.

stefanski op 11 feb 2022 22:11

Helaas, Duitsland ziet Nederland als hoogrisicogebied en eist een vaccinatie, herstel of testbewijs van iedere Nederlander vanaf 6 jaar, ook voor doorreis.

Je hebt gelijk, ik had niet gelezen dat hij 10 jaar is en dus niet gevaccineerd is.

Maarten_s op 11 feb 2022 23:51

Dat is jammer! Alleen als onze zoon van 10 morgen positief test bij de ggd (hij is ziek en zus heeft corona sinds maandag) ben ik bang dat hij ook positief test met de commerciele test op de 26e. Dat is 14 dagen later.

Is er een manier om aan een herstel bewijs te komen?

Ada80 op 11 feb 2022 23:53

Volgens mij is het zo dat als je minder dan 24 uur in Duitsland bent je geen negatieve test hoeft te hebben, check even de reisapp van het ministerie.

stefanski op 11 feb 2022 22:11

Helaas, Duitsland ziet Nederland als hoogrisicogebied en eist een vaccinatie, herstel of testbewijs van iedere Nederlander vanaf 6 jaar, ook voor doorreis.

Maarten_s op 11 feb 2022 23:51

Dat is jammer! Alleen als onze zoon van 10 morgen positief test bij de ggd (hij is ziek en zus heeft corona sinds maandag) ben ik bang dat hij ook positief test met de commerciele test op de 26e. Dat is 14 dagen later.

Is er een manier om aan een herstel bewijs te komen?

Ada80 op 11 feb 2022 23:53

Een antigeen kan ook toch? Die is dan waarschijnlijk wel negatief Sneltest doen dus bij commerciële instelling. Thuis kan je dit al testen na een dag of 10. Thuis negatief, dan zal ook officiële sneltest in orde zijn want dit is dezelfde methode.

Ja antigeen mag voor Duitsland ook. Mijn dochter teste vorige week vier dagen na een positieve test alweer negatief.

Ja antigeen mag voor Duitsland ook. Mijn dochter teste vorige week vier dagen na een positieve test alweer negatief.

marklit op 12 feb 2022 07:21

Dat geeft hoop! Dankjewel! Dan gaan we onze test omzetten. Alleen de antigeen test is 24 uur geldig. Maar bedankt voor de tip!!

Je kunt in de checkapp 11 dagen na je positieve ggd-pcrtest een herstelbewijs uploaden. Dus volgens mij heb je geen probleem.

Voor enkel doorreizen in Duitsland heb je helemaal geen test nodig. Waar halen mensen dat vandaan? Doorreizen= niet stoppen. Tanken en plassen mag wel.

Voor enkel doorreizen in Duitsland heb je helemaal geen test nodig. Waar halen mensen dat vandaan? Doorreizen= niet stoppen. Tanken en plassen mag wel.

DrPhil op 12 feb 2022 09:34

Dat dacht ik ook tot deze week. Op de site van de anwb staat dit:
Doorreizen met de auto: Hiervoor is een vaccinatie-, herstelbewijs of negatieve test (3G) noodzakelijk, vanaf 6 jaar. Doorreizigers die Duitsland binnen 24 uur weer verlaten hoeven zich niet te registreren en hoeven niet in quarantaine

Dus hoe lees je dat dan? is de laatste zin een vrijbrief voor de bovenste zinnen? Het speelt bij ons niet maar ik kan deze topic opener aanraden om even bij het Robbert Koch instituuut te kijken, dat is het duitse RIVM

En als ik haar was…ik zou gewoon rijden en nergens stoppen in Duitsland. Heb nog geen controle gezien daar. Sanitaire stop kan op een parkeerplek waar alleen een toilet is en verder geen voorzieningen.

Voor enkel doorreizen in Duitsland heb je helemaal geen test nodig. Waar halen mensen dat vandaan? Doorreizen= niet stoppen. Tanken en plassen mag wel.

DrPhil op 12 feb 2022 09:34

Wijs op reis en anwb zeggen dat: https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/coronamaatregelen-du…

Doorreizen met de auto Hiervoor is een vaccinatie-, herstelbewijs of negatieve test (3G) noodzakelijk, vanaf 6 jaar. Doorreizigers die Duitsland binnen 24 uur weer verlaten hoeven zich niet te registreren en hoeven niet in quarantaine.

De Nederlandse sites schrijven zoveel onzin. Het is ook volstrekt in strijd met de Europese regels.
Vermoedelijk doelt de ANWB op de situatie als je onderweg stopt en is het gewoon onduidelijk opgeschreven. Als hoofdregel is het ook juist wat de ANWB schrijft.
Dit is de Duitse toelichting.

”Personen, die lediglich durch ein Hochrisiko- oder Virusvariantengebiet durchgereist sind und dort keinen Zwischenaufenthalt hatten sind von der Anmeldepflicht ausgenommen. Zwischenaufenthalte sind Aufenthalte, die die übliche Zeitdauer notwendiger Halte zum Beispiel zur Rast oder für Tankvorgänge überschreiten; Umsteigezeiten an einem Flughafen gelten nicht als Zwischenaufenthalt.
Beispiel: Eine Pause für einen Toilettengang an einer Autobahnraststätte ist kein Zwischenaufenthalt. Wenn Sie jedoch auf dem Weg an Ihr eigentliches Ziel jemanden besuchen oder mehrere Stunden in einer Stadt verbringen, handelt es sich um einen Zwischenaufenthalt.

Dasselbe gilt für Personen, die zur Durchreise in die Bundesrepublik Deutschland einreisen und die Bundesrepublik Deutschland auf schnellstem Wege wieder verlassen, um die Durchreise abzuschließen.

Welche Ausnahmen gibt es von der Einreisequarantänepflicht?
Der unten stehenden Liste können Sie entnehmen, welche Ausnahmen von der Einreisequarantänepflicht bestehen. (…)
Die einzelnen Ausnahmen:
1. Durchreise
Personen, die lediglich durch ein Hochrisiko- oder Virusvariantengebiet durchgereist sind und dort keinen Zwischenaufenthalt hatten sind von der Einreisequarantänepflicht ausgenommen. Zwischenaufenthalte sind Aufenthalte, die die übliche Zeitdauer notwendiger Halte zum Beispiel zur Rast oder für Tankvorgänge überschreiten; Umsteigezeiten an einem Flughafen gelten nicht als Zwischenaufenthalt.
Beispiel: Eine Pause für einen Toilettengang an einer Autobahnraststätte ist kein Zwischenaufenthalt. Wenn Sie jedoch auf dem Weg an ihr eigentliches Ziel jemanden besuchen oder mehrere Stunden in einer Stadt verbringen, handelt es sich um einen Zwischenaufenthalt.

Dasselbe gilt für Personen, die zur Durchreise in die Bundesrepublik Deutschland einreisen und die Bundesrepublik Deutschland auf schnellstem Wege wieder verlassen, um die Durchreise abzuschließen.”https://www.bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus/info….

Ook even logisch: waarom zou je 3G moeten zijn als je niet mag stoppen?
Dat is echt onzin. En zoals gezegd in strijd met de Europese regels.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 feb 2022 11:37

Volslagen onzin dus. Kwalijk toch wat er voor desinformatie op de Nederlandse sites staat.

DrPhil op 12 feb 2022 11:24

Ik geloof je graag @DrPhil maar wat je hierboven aanhaalt geldt toch alleen voor de registratieplicht?

Edit: iets dergelijks staat ook bij quarantaineplicht. Alleen voor de testplicht boven de 6 jaar zie ik het nog niet terug.

*bericht bewerkt door Ee1co op 12 feb 2022 11:56

Ik heb het alsnog vet gemaakt zodat het idd beter opvalt.

Als je auto onderweg kapot gaat, heb je natuurlijk wel een probleem. In zoverre is het natuurlijk juist wat de ANWB schrijft.

De Nederlandse sites schrijven zoveel onzin. Het is ook volstrekt in strijd met de Europese regels.
Vermoedelijk doelt de ANWB op de situatie als je onderweg stopt en is het gewoon onduidelijk opgeschreven. Als hoofdregel is het ook juist wat de ANWB schrijft.

DrPhil op 12 feb 2022 11:24

Je heb inderdaad geen aanmeldplicht.

Maar op dezelfde site staat:

Nachweispflicht
Für wen gilt die Nachweispflicht?
Reisende ab 6 Jahren müssen unabhängig von der Art des Verkehrsmittels und unabhängig davon, ob ein Voraufenthalt in einem Hochrisiko- bzw. Virusvariantengebiet stattgefunden hat grundsätzlich bei Einreise über ein negatives Testergebnis, einen Impfnachweis oder einen Genesenennachweis verfügen. Der Nachweis kann bei der Kontrolle des grenzüberschreitenden Verkehrs nach Deutschland durch die Bundespolizei oder durch die zuständige Behörde verlangt werden. Flugreisende müssen dem Beförderer den Nachweis schon vor Abreise vorlegen.

Google translate vertaling:
bewijsplicht
Voor wie geldt de bewijsplicht?
Reizigers vanaf 6 jaar dienen bij binnenkomst altijd een negatieve testuitslag, bewijs van vaccinatie of bewijs van herstel te hebben, ongeacht het type vervoer en ongeacht of een eerder verblijf in een risico- of virusvariant gebied heeft plaatsgevonden. Bij de controle op grensoverschrijdend verkeer naar Duitsland kan door de federale politie of de bevoegde autoriteit bewijs worden verlangd. Luchtreizigers moeten de vervoerder voor vertrek een bewijs overleggen

*bericht bewerkt door Arjann op 12 feb 2022 12:11

(Vergissing)

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 feb 2022 12:16

Hm. Ik moet toegeven dat het niet bij de uitzonderingen van de Nachweispflicht staat.
Sterker nog, het geldt ook voor grensverkeer.
Ik denk dat ik het fout heb.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 feb 2022 12:21

Dr Phil, was het maar waar wat je schrijft. Maar je leest zelf niet goed helaas. De passage die je hierboven plaatst, is puur voor de quarantaineplicht. Het heeft niets met de Nachweispflicht te maken. Een test is gewoon verplicht bij doorreizen, hoe krom de regel ook is, omdat je grotendeels gewoon in je eigen auto zit.

Ja, ik zag het net. Ik had mijn laatste bericht al aangepast.
Het geldt ook voor grensverkeer, zij het iets versoepeld.
Blijft natuurlijk wel erg vreemd dat je 3G moet zijn als je niet mag stoppen. Dat is volgens mij in strijd met het Europese recht van vrij verkeer.

Ja, ik zag het net. Ik had mijn laatste bericht al aangepast.
Het geldt ook voor grensverkeer, zij het iets versoepeld.
Blijft natuurlijk wel erg vreemd dat je 3G moet zijn als je niet mag stoppen. Dat is volgens mij in strijd met het Europese recht van vrij verkeer.

DrPhil op 12 feb 2022 12:25

Precies dat is wat ik ook dacht. Dat je altijd een land mag doorkruisen. Erg verwarrend dit allemaal

Bei Voraufenthalt in einem Hochrisikogebiet gilt dies für Grenzpendler und Grenzgänger, die über keinen Impfnachweis oder Genesenennachweis verfügen, mit der Maßgabe, dass sie einen Testnachweis (Antigen- oder PCR-Test) lediglich zweimal pro Woche erneuern müssen. Dasselbe gilt für Personen, die sich im Rahmen des Grenzverkehrs weniger als 24 Stunden im Ausland aufgehalten haben oder für bis zu 24 Stunden in die Bundesrepublik Deutschland einreisen (sogenannte Tagesaufenthalte).

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 feb 2022 12:28

En inderdaad, geen uitzondering voor Durchreise.

Ja, het is zeker krom allemaal. Ook omdat dus een aantal landen in Brussel van alles afspreken onderling, maar terug in de heimat weer gewoon hun eigen ding doen. Ik snap ook niet dat dus de overheid hier dat weer aan gaat kaarten per direct. We zijn al weer 2 weken verder. Er komt ook geen enkele mededeling vanuit Duitsland of Oostenrijk dat zij zich niet houden aan de regels die in Europa zijn afgesproken. Er wordt gewoon niks gezegd, terwijl zoveel mensen er mee te maken hebben…

Volgens mij is het zo dat als je minder dan 24 uur in Duitsland bent je geen negatieve test hoeft te hebben, check even de reisapp van het ministerie.

stefanski op 11 feb 2022 22:11

Helaas, Duitsland ziet Nederland als hoogrisicogebied en eist een vaccinatie, herstel of testbewijs van iedere Nederlander vanaf 6 jaar, ook voor doorreis.

Dank voor de tip. zoontje testte zaterdag positief. Dus heb nu de pcr omgezet in een antigeen.

Maarten_s op 11 feb 2022 23:51

Dat is jammer! Alleen als onze zoon van 10 morgen positief test bij de ggd (hij is ziek en zus heeft corona sinds maandag) ben ik bang dat hij ook positief test met de commerciele test op de 26e. Dat is 14 dagen later.

Is er een manier om aan een herstel bewijs te komen?

Ada80 op 11 feb 2022 23:53

Een antigeen kan ook toch? Die is dan waarschijnlijk wel negatief Sneltest doen dus bij commerciële instelling. Thuis kan je dit al testen na een dag of 10. Thuis negatief, dan zal ook officiële sneltest in orde zijn want dit is dezelfde methode.

Michelle13 op 12 feb 2022 00:01

Voor enkel doorreizen in Duitsland heb je helemaal geen test nodig. Waar halen mensen dat vandaan? Doorreizen= niet stoppen. Tanken en plassen mag wel.

DrPhil op 12 feb 2022 09:34

Wijs op reis en anwb zeggen dat: https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/coronamaatregelen-du…

Doorreizen met de auto Hiervoor is een vaccinatie-, herstelbewijs of negatieve test (3G) noodzakelijk, vanaf 6 jaar. Doorreizigers die Duitsland binnen 24 uur weer verlaten hoeven zich niet te registreren en hoeven niet in quarantaine.

Chris1985 op 12 feb 2022 09:53

Dankjewel. Herstelbewijs moet 28 dagen zijn, van hem is 14 (testte zaterdag toch positief) We doen nu een antigeentest en krijg een extra positief verklaring van de GGD. Mocht hij negatief testen de 26e

Negatief testen is toch juist de bedoeling? Ik zie iemand eerder ergens schrijven dat een antigeen test 24 uur geldig is, maar een antigeen test is 48 uur geldig in Duitsland.

*bericht bewerkt door marklit op 14 feb 2022 20:00

Plaats een reactie