Alpine Snowboarden

Ik zou graag willen leren alpine snowboarden en vraag me af hoe lang het duurt voordat ik dat op pak als gevorderd snowboarder en intermediaire skiër. Heeft iemand ervaring met de overgang naar alpine snowboarden en hoe ging dat?

*bericht bewerkt door Hann17 op 12 feb 2022 23:52

Ik denk dat @RFKANGOO hier wel wat over kan vertellen.

Annoying skiers since 2003

Mocht je het willen gaan leren dan loop je tegen een paar problemen aan.
1: Er is nagenoeg geen huurmateriaal om het eens te proberen.
2: Er is naar mijn weten geen snowboardschool die hier les in geeft.

Ik weet niet of je in de buurt woont van Zoetermeer maar elke maandag avond traint daar een groep hardbooters in de slalom.
Je kan daar eens iemand aanspreken om te vragen of het mogelijk is een keer op zo’n board te staan. Mocht er iemand jouw schoenmaat hebben dan is dat vaak geen probleem om iets te proberen.

Of je het snel gaat oppakken is helaas niks van te zeggen. Het is voor mij al wat jaren geleden en ik weet nog dat ik het ook maar eens moest proberen. Heb me gelijk aangesloten bij die slalom groep in Zoetermeer en leer nog elke keer nieuwe dingen. Helaas sinds de corona ben ik er mee gestopt. Maar er word nog elke week getraind.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO Super! Bedankt.

*bericht bewerkt door Hann17 op 13 feb 2022 11:29

Hey, Dat is gaaf.
Ik zat mij net af te vragen of er nog Alpineboarders op deze site zaten. Kom meestal alleen softbooters tegen. Op de wintersporten die ik heb gedaan werd ik meestal vreemd aangekeken;…zo van; “die gek staat met skischoenen op een snowboard!!”
Ik heb zelf nooit op softboots gestaan, want vind het alpine board gewoon zo tof!
Toevallig woon ik dichtbij Zoetermeer, dus ga ik zeker eens op maandagavond kijken.
Leuk om meerdere soortgenoten te ontmoeten.
Wellicht ooit een reisje in het verschiet…

@Berry-S Hoe ben jij begonnen met Alpineboarden?

Er zijn 2 goede sites voor alpine boarden.
Frozen Backside is een Duitse site, met een zeer actief forum en ze organiseren en paar keer per seizoen test trips.

Soelden is de plaats met de meeste alpine boarders, je kunt er goed les krijgen, en je kunt er bovendien zeer goed materiaal huren.
Ik heb er zelf een aantal jaar geleden Virus board gehuurd, dat is de Ferrari onder de alpine boards. Een ervaring die je altijd bijblijft 😁

The older I get, the better I was

In den beginne werd er les gegeven op hardboots bij Alpine sports in Den Hoorn. Daar heb ik les gehad en nooit overgestapt naar softs. Door veel oefenen verder gekomen, maar geen pro hoor! Daarvoor ga ik te weinig!!

En hier is de link naar de 2e goede site voor Alpineboarden, uit de VS https://forums.alpinesnowboarder.com/forum/4-carving-central…

En de link naar Rimml sport, waar je dus Virus boards kunt huren voor een hele schappelijke prijs.

Ik vermoed dat de prijs zo bescheiden is, omdat veel mensen na een weekje huren alsnog verslaafd zijn en er eentje kopen
https://www.sport.riml.com/winter-sport/raceboardshop/…

*bericht bewerkt door Onnem op 13 feb 2022 16:00

The older I get, the better I was

@Onnem en Berry-s Geweldig! Dank jullie wel.

*bericht bewerkt door Hann17 op 13 feb 2022 16:11

Soelden is de plaats met de meeste alpine boarders, je kunt er goed les krijgen, en je kunt er bovendien zeer goed materiaal huren.
Ik heb er zelf een aantal jaar geleden Virus board gehuurd, dat is de Ferrari onder de alpine boards. Een ervaring die je altijd bijblijft 😁

Onnem op 13 feb 2022 15:52

Ik moet zeggen dat ik buiten Sölden nog nooit een shop heb gezien met alpine boards de afgelopen 15 jaar.
En ik zou Virus zelfs nog wel wat hoger inschatten dan Ferrari. Aangezien Ferrari de laatste jaren weinig meer presteert op het hoogste niveau en Virus olympisch kampioen is geworden. 😉

Übung macht den meister!!!

@hann17 Leuk dat je het wil proberen op een alpine board. Dat ik begon op de borstel baan bij Ilprimo was er alleen maar les op alpine boards. Het gevoel met de piste is zo veel mooier en beter dan met soft boots (ik heb met beiden een jaar of 20 ervaring). Lijkt wel dat het tegenwoordig niet “cool” meer is om met hard boots te boarden dit terwijl ik het idee heb dat 90% niet of nauwelijks buiten de piste komt.

U only live ones

@hann17 Leuk dat je het wil proberen op een alpine board. Dat ik begon op de borstel baan bij Ilprimo was er alleen maar les op alpine boards. Het gevoel met de piste is zo veel mooier en beter dan met soft boots (ik heb met beiden een jaar of 20 ervaring). Lijkt wel dat het tegenwoordig niet “cool” meer is om met hard boots te boarden dit terwijl ik het idee heb dat 90% niet of nauwelijks buiten de piste komt.

JorisB op 13 feb 2022 21:02

Ik denk dat het meer een geval is van “gemak dient de mens” en “liever lui dan moe”.
Of dat je nu heel de dag lekkere zachte pantoffels aan hebt of van die martelwerktuigen genaamd hardboots.
Softboot materiaal is over het algemeen vergevingsgezinder dan hardbootmateriaal.
Ja dan is de keus snel gemaakt.
Ook denk ik dat 95% van alle wintersporters het wel prima vind om op een middelmatig niveau van de berg af te komen. Dan kun je in mijn ogen beter op softboots staan dan op hardboots.

Übung macht den meister!!!

Ik heb het 20 jaar gedaan en ben sinds enige jaren gestopt wegens knieoperaties. Mocht je willen, hebt nog een aantal boards liggen die je kunt lenen. Heb ook schoenen maat 42/43. Kan je wat tips geven, ben echter geen snowboard leraar 😉 maar wel veel ervaring dus.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Mijn ervaring van overstap van soft naar hardboots is alweer van een jaar of 20 geleden. Reden dat ik wilde overstappen was omdat ik wilde ervaren dat het ‘gebrek’ aan controle bij hogere snelheden weg zou zijn bij een alpine board icm hardboots. Begon met de huur van hardboots en een freeride board met hardbootbindingen bij een club uit Tilburg. Dat was meteen probleem 1 zoals hierboven al vermeld wordt. Er is nauwelijks markt voor dus het vinden van huurspul wordt je grootste uitdaging.

Op wintersport naar Val Thorens en daar liep ik een F2 Silverpfeil tegen het lijf bij een lokale verhuurshop. Die de rest van de week gehuurd en ik was verkocht. De controle bij hoge (en lage) snelheid was fantastisch. Vanwege de bouw van het board met nagenoeg haakse hoeken op het eind zorgt er wel voor dat fouten harder afgestraft zullen worden. Bij de Silberpfeil zijn die hoeken nog enigzins afgerond dus iets meer vergevingsgezind al werd ik af en toe nog wel eens verrast… Al doende leert men.

Later nog een Swoard en een F2 Speedster erbij gekocht.

In Zinal (Zwitserland, home van Swoard) zal er mogelijk verhuurd worden. Geen ervaring mee. Denk dat je veel moet bellen met lokale shops of via de merken zelf achter verhuurlocaties moet komen…

Succes en veel plezier!

@iorusroos Dank, I will keep it in mind. 👍

Plaats een reactie