Met baby naar mittelstation Gaislachkogl

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden

Hi,
In de carnaval vakantie ga ik met mijn vrouw en 1 jaar oude baby naar Sölden, ze skiet niet maar we willen samen lunchen bij het mittelstation van de Gaislachkogl. Is het mogelijk om met een baby de berg op te gaan en daar te lunchen?

Mvg,
Sander

Voor een baby is in zijn algemeenheid de grens zo’n beetje 2.000 meter. Wil je iets hoger, laat de baby dan iets van drie dagen wennen boven de 1.000 meter. Het mittelstation ligt op iets van 2.175 meter dus ik zou niet direct de eerste dag de baby naar boven vervoeren.
Vergeet ook niet de bescherming. Pak de baby goed in (vergeet geen muts, wanten, sokken want de meeste warmte gaat via hoofd, voeten en handen het lichaam uit) en doe je kind een plezier: koop een goede UV werende baby sneeuw/zonnebril. Tussen al dat wit is een babyoog zo verpest. Wij hadden altijd goede resultaten met Babybanz. Die hebben een band die om het hoofdje gaat.

Precies wat Hans zegt, mocht de kleine toch evt oorpijn aangeven vanwege de hoogte en het dalen, neem uitvoorzorg Lidacoine 0,5% oordruppels van het kruitvat mee, kan geen kwaad en misschien heb je het ook niet nodig maar voor die paar euro. Oorpijn door druk gevoel kan erg vervelend zijn, niet gebruiken bij een loop oor

Dienten Die Alte schule

Neem babyparacetamol mee vanuit Nederland, in Oostenrijk is dat alleen op doktersrecept verkrijgbaar. Stel dat je kindje wat last heeft van een tandje dat doorkomt, dan wil je niet eerst langs een dokter hoeven.

oh echt? dit wist ik niet. Mijn zoontje ging met 7 maanden gewoon met de gondel in de rugdrager naar 2000 meter om te lunchen. Ik zie in Riederalp ook zat mensen met hun babies naar het dorp gaan. Van Morel naar Ried, is ook op 2000 meter. In chamonix mochten babies niet in de gondel naar 3800 meter maar dat is ook wel even iets anders dan 2000. Ik dan idd even kijken hoe het gaat. Als ze aan de oortjes zitten dan gewoon naar beneden gaan

.....Als ze aan de oortjes zitten dan gewoon naar beneden gaan... § Michelle13 op 13 feb 2022 18:40

Hoogteziekte heeft wel iets meer verschillende mogelijke symptomen dan alleen aan de oortjes zitten.
De meest voorkomende: hoofdpijn, verwardheid, misselijk, duizelig, moe, onrustig slapen, geen eetlust, kortademig.
Als iemand deze symptomen heeft hoeft dat niet per se gelijk hoogteziekte te zijn, maar het kan wel.
Zodra er sprake is van echt flinke hoofdpijn, dubbel zien en/of zelfs bloed ophoesten is er nog maar één devies: zsm naar beneden.

Je kunt eenvoudig naar boven gaan. Er is een mooi (zelfbediening) restaurant met groot terras in de zon (als ie schijnt)

Daarnaast kun je via de rodel tunnel een winterwandelpad nemen naar de Heidealm. Om hier te komen moet je uiteindelijk een klein stukje piste over steken, maar mijn (destijds zwangere) vrienden is het zonder noemenswaardigheden gelukt.

De verhalen hierboven zou ik inderdaad wel even na lezen.

Hoi Jan,
Moet er voor het ene ritje naar het mittelstation een dagpas gekocht worden of is er een andere mogelijkheid?

@allen, dankje voor de tips.

Groetjes Sander

.....Als ze aan de oortjes zitten dan gewoon naar beneden gaan... § Michelle13 op 13 feb 2022 18:40

Hoogteziekte heeft wel iets meer verschillende mogelijke symptomen dan alleen aan de oortjes zitten.
De meest voorkomende: hoofdpijn, verwardheid, misselijk, duizelig, moe, onrustig slapen, geen eetlust, kortademig.
Als iemand deze symptomen heeft hoeft dat niet per se gelijk hoogteziekte te zijn, maar het kan wel.
Zodra er sprake is van echt flinke hoofdpijn, dubbel zien en/of zelfs bloed ophoesten is er nog maar één devies: zsm naar beneden.

Hans- op 13 feb 2022 20:24

Maar kan je dat dan al krijgen als je een uur /2 uur op 2000 meter bent? Of is een baby van daar gewoon gevoeliger voor? ben gewoon ff benieuwd hoe dat dan zit. Zelf wel eens gemerkt op 3600 meter en 4000 meter, wat licht in mijn hoofd, en dan ook weer snel naar beneden gegaan.

De oortjes bedoelde ik eigenlijk meer voor in de lift. Net als in een vliegtuig is dat vaak wat vervelend. Opzich zou dat dan weer vanzelf moeten weggaan mits de oortjes.neus niet verstopt zijn maar kan wel heel vervelend zijn voor een kleintje.

Hoi Jan,
Moet er voor het ene ritje naar het mittelstation een dagpas gekocht worden of is er een andere mogelijkheid?

@allen, dankje voor de tips.

Groetjes Sander

Shadicke op 13 feb 2022 21:31

Je kunt inderdaad aan de kassa een wandelpas kopen waarmee je omhoog kan. Tot het middelstation kost het rond de 20€

Als je de ‘buslift’ neemt kan je tot bij het grote terras van Philip komen. Daar kan je perfect ook met ski’s komen. En bovendien is die buslift gratis. Bij ons deden de grootouders dat zo om met de kleinkinderen te komen eten. En het is ook niet zo hoog. Buslift s langs hotel Bergland.

Als je gewoon niet de eerste 2 dgn gelijk naar boven gaat is er niets aan de hand, hoogte ziekte krijtg een een jarige niet op 2000 mtr hoor. En die oortjes staat daar los van, het gaat er om als je snel stijgt of daalt heb je wel last van je trommelvliezen door druk verschil net als een zak chips die bol staat. kids kunnen dit als pijnlijk ervaren die lidacoine druppels verzachten dan.

Dienten Die Alte schule

Je kunt ook naar de Gaislachalm gaan. Daar zit je (imho) wat gezelliger dan bij het Mittelstation. Het eten is goed betaalbaar. Als het lekker weer is, wil ze er niet meer weg. De rit er naar toe is een avontuur, vooral als er veel sneeuw ligt. Maar de chauffeurs doen dit dagelijks.
https://www.gaislachalm.com/fahrplan-linienbus/

*bericht bewerkt door JaapD op 14 feb 2022 09:49

Is je baby exact 1 jaar, of al klein beetje ouder? We zijn met de onze naar de Silvretta Bielerhohe (2100m) geweest. (22 maanden oud) Ik zou het misschien niet direct de eerste dag doen, maar voor de rest zie ik eigenlijk geen probleem.
Deze zomer is ze ook reeds meegeweest naar de Rosenalm in Zell am Ziller. Ze vond het fantastisch en heeft nergens last van gehad of geweend! Dus niet te veel zorgen maken. Toen ze 5 maanden oud was, heeft ze haar proefrit reeds gemaakt in de gondel van Willingen. :p

Qua hoogte zal het inderdaad allemaal afhangen van kind tot kind, net zoals de ene wel last heeft in hetvliegtuig tov. de andere.

Onze dochter was 2 maand en enkele dagen oud toen ze wat uitstapjes naar 2000m en toen dat goed ging uitendelijk naar 3000m+ gedaan heeft en was daar toch gelukkig. (Let wel, dit was in de zomer.)

@2900 meter:

null

Ben geen dokter en onderstaande is volstrekt anekdotisch maar ons kleintje is in zijn eerste levensjaar erg veel mee de bergen in gegaan. Hij is van Februari en het eerste zomerseizoen heeft hij (in de wandelrugzak) toch een rifugio of 11 gezien hoor, waarvan sommige wel een stukje boven 2000m.

Wij wonen ook maar op 300m boven zeeniveau, dus van gewenning is ook niet zoveel sprake. Onze pediater (die we er toen over aanspraken) gaf aan “zolang je met Aster niet de mont blanc gaat beklimmen is er niets aan de hand”. Gewoong gezond verstand gebruiken.

.....Als ze aan de oortjes zitten dan gewoon naar beneden gaan... § Michelle13 op 13 feb 2022 18:40

Hoogteziekte heeft wel iets meer verschillende mogelijke symptomen dan alleen aan de oortjes zitten.
De meest voorkomende: hoofdpijn, verwardheid, misselijk, duizelig, moe, onrustig slapen, geen eetlust, kortademig.
Als iemand deze symptomen heeft hoeft dat niet per se gelijk hoogteziekte te zijn, maar het kan wel.
Zodra er sprake is van echt flinke hoofdpijn, dubbel zien en/of zelfs bloed ophoesten is er nog maar één devies: zsm naar beneden.

Hans- op 13 feb 2022 20:24

Maar kan je dat dan al krijgen als je een uur /2 uur op 2000 meter bent? Of is een baby van daar gewoon gevoeliger voor? ben gewoon ff benieuwd hoe dat dan zit. Zelf wel eens gemerkt op 3600 meter en 4000 meter, wat licht in mijn hoofd, en dan ook weer snel naar beneden gegaan.

De oortjes bedoelde ik eigenlijk meer voor in de lift. Net als in een vliegtuig is dat vaak wat vervelend. Opzich zou dat dan weer vanzelf moeten weggaan mits de oortjes.neus niet verstopt zijn maar kan wel heel vervelend zijn voor een kleintje.

Michelle13 op 13 feb 2022 21:38

Baby’s zijn idd veel gevoeliger voor hoogteziekte dan volwassenen.
Maar een paar uurtjes boven zal meestal geen probleem mogen zijn, maar er zijn altijd uitzonderingen: sommige baby’s zullen (net als sommige volwassenen) veel sneller klachten krijgen, anderen weer helemaal niet.

Voor de druk op het oor in het vliegtuig en in de lift zijn voor zowel kinderen als volwassenen speciale oordopjes van bijvoorbeeld het merk Pluggerz te koop. Werkt prima!

Plaats een reactie