A frame en hoe eraan te werken

Hoi allemaal,

Ben een typetje 7 skier (volgens gigi schaal), en woon in de dolomieten.

Mijn skieende vrienden, maar ook een leraar, geven aan dat (vooral) bij het carven mijn binnenste ski niet goed genoeg mee hoekt als de buitenski. Maw als je naar mij skieend kijkt lijkt het alsof de knie van mijn binnen been (in een bocht) naar de buitenknie hoekt en de schenen/benen dus van beide benen dus niet parallel staan.

Nadeel (volgens de leraar) naast het estetische is dat doordat je binnenbeen niet actief mee instuurt, je grotere hoeken op je buitenbeen blokkeert en dat je binnenste ski ook kan zwerven want die is niet zo sterk gehoekt (edge angle) als de buitenski.

De italiaanse leraar gaf als tip aan, meer actief te sturen met je binnenbeen en je binnenknie naar buiten (richting het centrum van de cirkel die je bocht maakt) te drukken. Hij gaf ook een oefening waarbij ik met mijn hand mijn knie naar buiten moet drukken.

Nu heb ik hier wat op zitten surfen, maar krijg heel verschillende verhalen hierover.

Mijn vraag aan de geoefende skier / expert hier is:

  • Hoe kan ik mijn binnenbeen/ski meer activeren? Hoe voelt dit aan? Bv tijdens het initieren van de bocht de binnenski een beetje meer naar voren duwen (ten opzichte van de buitenste ski)
  • Speelt dit vooral een rol bij carven of ook bij korte geroetsjte bochten?
  • Heeft iemand hier ook “last” van gehad en hoe heb je dat opgelost? (welke oefeningen, waaraan denken tijdens het skieen)?

Alvast dank voor de feedback!

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 15 feb 2022 14:25

Het gevreesde A-frame is vaak een symptoom van een ander onderliggend probleem, en niet zozeer een probleem an sich.

Waar de skileraar de focus op de knieën legt (“duw de knie naar buiten”), zou ik eerder willen herinneren aan het feit dat je sturing van beneden (de voet) naar boven gaat, en niet omgekeerd. Bij kantenwissel komt het erop aan dat je voeten gelijktijdig van de ene kant naar de andere kant rollen en daarbij dezelfde hoek aanhouden. Als dat goed gebeurt, is er geen A-frame. In plaats van aan je knieën te denken, kan je je daarbij eerder concentreren op het bewust afrollen van die voet van je kleine teen naar je grote teen, en omgekeerd.

Een oefening die helpt om dat gevoel van gelijktijdige kantenwissel te krijgen, is om op een lichte helling (blauw, niet te steil) naar beneden te glijden, en dan puur met je voeten van kant op kant te rollen en bochtjes te maken (bovenlichaam blijft stabiel en dalgericht). Naarmate je snelheid maakt, zullen je ski’s meer reageren en sneller doorsturen. Als je voelt dat je naar achter wordt geduwd kan je je stokken ook dwars voor je houden. Doordat je in het begin minder snelheid maakt, ga je in het begin heel goed voelen als die voeten niet samen rollen, en naarmate je snelheid maakt zal de omkanting sneller lopen. Het doel is om een mooi, gelijkmatig spoor te maken dat niet in breedte varieert.

Een andere oefening die leuk is om een “lui binnenbeen” te activeren, is het uitvoeren van de kantenwissel op de binnenski. D.w.z. bij de uitstuurfase van de bocht (als je op de buitenski/dalski staat), de binnenski optillen en dan de kantenwissel puur op de binnenski inzetten door de voet te rollen. Eens je de druk voelt komen, zet je je buitenski bij in dezelfde hoek als je binnenski (die zou meteen in een gesneden spoor moeten zitten). Deze oefening gaat ook uit van een actieve sturing van de binnenvoet op het moment van de kantenwissel, en geen correctie achteraf (door je knie “naar binnen te duwen”).

Bv tijdens het initieren van de bocht de binnenski een beetje meer naar voren duwen (ten opzichte van de buitenste ski)

Dit is voor mij een dikke neen. Binnenski “naar voren duwen” zorgt er al te vaak voor dat de heup volgt, waardoor je de druk op de buitenski verliest. Eigenlijk wil je eerder het omgekeerde proberen: je binnenski iets naar achter trekken, waardoor je doorgaans je heup iets beter positioneert als je de neiging hebt om die te openen.

Dat wil niet zeggen dat je binnenski nooit voor mag lopen: bij grote kantenhoeken en op een helling heb je gewoon geen plaats om de twee ski’s zuiver parallel te houden. Maar dat voorlopen is dan een gevolg van het kort maken van je binnenbeen: als je stilstaat op je ski’s en één been optilt, gaat dat been ook naar voren gaan als je ski’s parallel blijven – maar je been gaat vooruit omdat je het optilt, en niet omgekeerd.

*bericht bewerkt door Morzel op 14 feb 2022 17:44

Precies wat de Italiaanse leraar gezegd heeft, die knie de bocht in duwen, eventueel met de hand helpen om te voelen waar die zou moeten zitten, met roetsj bochten maakt het wat minder uit, maar des te harder je wilt gaan carven of op hardere pistes carven, dan moet die hoek groter worden.

Ik kan het zelf ook nog niet goed, maar heb exact dezelfde oefening meegekregen in mijn lessen.

Zelf oefen/ski ik te weinig, 2x per jaar een week of 10 dagen, dus telkens inkomen, gewone controle weer krijgen en goed voorover voordat ik weer bij de carv oefeningen kom 😁

Volg het verhaal van @morzel maar, klopt precies. Van duwen met de gans en zijn de meesten geen voorstander. Je moet gaan leren dit vanuit je been te dien, van onder naar boven, voorvoeten rollen, enkels en knieën volgen.

Edwin van Riel

Volg het verhaal van @morzel maar, klopt precies. Van duwen met de gans en zijn de meesten geen voorstander. Je moet gaan leren dit vanuit je been te dien, van onder naar boven, voorvoeten rollen, enkels en knieën volgen.

evr66 op 14 feb 2022 17:43

En zie eerst maar eens aan een gans op de piste te komen :) ;)

On topic, fijne tips, kan ik ook wat mee!

Op de rollerbaan oefenden wij wel met een bal tussen de knieën.
Dat je op deze manier de nieuwe bergski dwong mee te sturen vanuit je enkel en de ski te kanten.
En om de bocht te maken druk van de dalski te halen en de nieuwe bergski als eerste in te sturen.
De nieuwe dalski stuurt er dan ‘automatisch’ achteraan.
Daarna pas uit de bocht druk zetten, als je hier te vroeg mee bent wil de bergski minder goed kanten en heb je ook minder grip.
Klinkt simpel maar heb het zelf pas redelijk onder de knie.

Een oefening die helpt om dat gevoel van gelijktijdige kantenwissel te krijgen, is om op een lichte helling (blauw, niet te steil) naar beneden te glijden, en dan puur met je voeten van kant op kant te rollen en bochtjes te maken (bovenlichaam blijft stabiel en dalgericht). Naarmate je snelheid maakt, zullen je ski’s meer reageren en sneller doorsturen. Als je voelt dat je naar achter wordt geduwd kan je je stokken ook dwars voor je houden. Doordat je in het begin minder snelheid maakt, ga je in het begin heel goed voelen als die voeten niet samen rollen, en naarmate je snelheid maakt zal de omkanting sneller lopen. Het doel is om een mooi, gelijkmatig spoor te maken dat niet in breedte varieert.

en andere oefening die leuk is om een "lui binnenbeen" te activeren, is het uitvoeren van de kantenwissel op de binnenski. D.w.z. bij de uitstuurfase van de bocht (als je op de buitenski/dalski staat), de binnenski optillen en dan de kantenwissel puur op de binnenski inzetten door de voet te rollen. Eens je de druk voelt komen, zet je je buitenski bij in dezelfde hoek als je binnenski (die zou meteen in een gesneden spoor moeten zitten). Deze oefening gaat ook uit van een actieve sturing van de binnenvoet op het moment van de kantenwissel, en geen correctie achteraf (door je knie "naar binnen te duwen"). § Morzel op 14 feb 2022 17:32

Hoi iedereen… maar vooral Morzel, bedankt voor de gedetailleerde uitleg! Hier kan ik iets mee!
Mijn vriendin die zelf op relatief niveau competitie geskied heeft, maar geen leraar is, gaf ook zoiets mee, in de richting van " je binnenbeen is niet actief genoeg". Maar omdat ze geen didactische achtergrond heeft kon ze niet plaatsen wat ik juist moest veranderen.

Zelf herken ik heel erg jou eerste oefening, dat doet zij eigenlijk op elke uitloop van een piste of zelfs blauwe steilere piste. Ze hurkt dan in een soort downhill schuss positie, met de stokken tussen haar oksels en carved/beweegt de skis parallel onder haar in bochten terwijl haar bovenlichaam in schuss stabiel richting vallei blijft richten. Zal ik ook proberen.

De 2de oefening is me niet heel erg duidelijk.

D.w.z. bij de uitstuurfase van de bocht (als je op de buitenski/dalski staat), de binnenski optillen en dan de kantenwissel puur op de binnenski inzetten door de voet te rollen. Eens je de druk voelt komen, zet je je buitenski bij in dezelfde hoek als je binnenski (die zou meteen in een gesneden spoor moeten zitten).

Bij de uitstuurfase, de binnenski optillen snap ik, maar wat volgt niet helemaal bedoel je dit?

Stel ik neem een bocht naar links, bij de uitstuurfase is dan mijn rechterbeen het dalbeen, en hef ik het linkerbeen (binnenski) op. Deze hou ik opgeheft en bij de volgende bocht naar rechts wordt mijn dalbeen waar ik nog altijd op sta mijn toekomstig binnenbeen… dus ik edge naar binnen en wanneer de bocht begint zet ik mijn buitenbeen (linkerbeen bij)? Zoiets? Lijkt me een moeilijke oefening, om op je binnenbeen/heuvelbeen de bocht te starten maar zal het proberen als jij confirmeert dat dit is wat je bedoelt ;-)

Mijn vriendin zegt ook dat ik nog te statisch ben, dat ik eigenlijk constant in reactie op de krachten moet bewegen, op en neer voor en achter, zijwaards. Da’s te wazig voor mij en waarschijnlijk iets voor een ander postje, maar met bovenstaande oefeningen kan ik aan de slag!

Soms helpt het als je aandacht gaat naar het “licht” maken van je toekomstige bergski. Dwz eerst de nieuwe bocht inzetten door het gelijk tijdig rollen van je enkels met als focus je bergski vanaf je kleine teen licht te maken, ipv aandacht op druk op je nieuwe dalski.
Beetje vaag maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Mijn hielp het in elk geval.

@Asterino: nu ik het zelf herlees snap ik wat je bedoelt 😂.

De oefening is makkelijk voor te doen, maar beschrijven is blijkbaar ingewikkelder 😛.

Bekijk even volgende ruwe schets:

null

Uit te voeren op een niet te steile blauwe piste, niet te snel, maar ook niet traag want je hebt reactie van je ski’s nodig 🙃.

  • Fase 1: uitsturen van je bocht, beide ski’s op de grond.

  • Fase 2: aan het einde van uitsturen til je je binnenbeen (bergbeen) op. Je skiet op de binnenkant van je dalski.

  • Fase 3: met de bergski nog steeds in de lucht doe je de kantenwissel op de dalski, waar je je voet van de (in dit geval) grote teen naar je kleine teen rolt, en je op de buitenkant van je dalski komt te staan. Dat gaat alleen maar lukken als je je zwaartepunt over die ski naar de andere kant brengt. Ook met je eraan denken wat nodig is om je evenwicht stabiel op die binnenski te houden (buitenski uitsteken zoals een koorddanser, anguleren).

  • Fase 4: na de kantenwissel ga je de bocht in op de kant van je binnenski. Als die stabiel is, ze je je buitenski bij zodat die meteen parallel ernaast op de kant staat, en kan je je zwaartepunt verschuiven naar de buitenski.

De oefening vergt een decisieve kantenwissel een verplaatsing van je zwaartepunt, en de instuurfase van de bocht wordt volledig door de binnenste ski gedaan. Dat kan alleen maar als die helemaal juist staat.

Jouw ex-racer vriendin gaat dit soort oefeningen zeker kunnen voordoen: kantenwissel en insturen van de bocht op de binnenski, daarna buitenski neerzetten.

Ik kan niet meteen een voorbeeld vinden op YouTube en ik zit de eerste anderhalve week niet in de bergen om het zelf voor te doen 😉.

Alhoewel. Toch nog eentje gevonden 😎

Er kunnen tal van oorzaken zijn die bijdragen aan een a-frame, van slecht uitgelijnde schoenen tot een te brede stance vanwege te weinig vertrouwen in de grip van je buitenski, tot hipdump (de bocht initieren vanuit de heup, daar is Morzels oefening goed voor). Maar de kern van het probleem is uiteindelijk dat je te veel op de binnenski staat. Een juiste initiatie is daarbij het belangrijkste en je moet jezelf gaan aanleren om de beweging van de nieuwe binnenski in deze fase dominant te maken i.p.v. je buitenski:

Even een mooie quote van JF Beaulieu: The inside ski is the decider, the outside ski is the rider

Ik denk dus juist dat je je moet focussen op het licht maken van de nieuwe binnenski en het tippen naar je kleine teen. Ik denk dat de phantom move een hele goede is om het juiste gevoel te krijgen:

Daarna, zijn deze drills van Reilly belangrijk. Kijk ook later in het filmpje goed naar de tail van de nieuwe binnenski en hoe licht hij deze maakt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoi Morzel, ik snap wat je bedoelt! Duidelijk zowel in je geschreven en getekende instructie als in het filmpje. Weet wel niet of ik genoeg techniek heb om deze al te doen ;-) Mijn vriendin die skied op blauwe en rode pistes gewoon carvend naar beneden op 1 ski, maar zij moesten in de race training al op 8 jarige leeftijd gewoon op 1 ski de piste af skien als opwarming (1 ski gewoon beneden aan de lift laten)… dus lichtjes ander niveau ;-)

in jou filmpje wordt deze oefening ook aangegeven, lijkt me wat makkelijker, misschien moet ik met deze starten ;-)

Bedankt voor het medenken en alle tips! Erg nuttig.

Beste Shane, dankjewel voor je tips!

Het was in jou filmpje niet helemaal duidelijk, maar ik geloof dat je dit bedoelt niet?


Ik oefen regelmatig het binnenski liften terwijl je de tip op de sneeuw houdt. Eerder om te oefenen op het gewicht op de buitenski te houden en angulatie. Het deel binnenski kantelen (kleine teen) is nieuw. Ben zelf geen hoog niveau, dwz ik kan gedurende de hele bocht mijn binnenski liften, maar als het steiler (steilere blauwe) wordt of sneller gaat blijft die buitenski wel niet carven maar gaat ie eerder roetsjen… blijven oefenen denk ik ;-)

Eerst en vooral sorry voor de muren van tekst en de vele postjes maar ik probeer mijzelf echt te verbeteren en een beetje te snappen hoe deze complexe sport (of een klein deeltje ervan werkt).

Bij deze dus een klein follow up vraagje voor Morzel en Shane zodat ik het goed begrijp, eigenlijk geven jullie beide oefeningen die hetzelfde willen doen. Mijn binnenbeen/ski meer activeren (of dominant maken).

Morzels oefening: verplicht je om de binnenski te activeren en te kanten richting nieuwe bocht (als bergski), je kan niet anders want de andere ski is op dat moment buiten spel (opgeheven).
Shanes oefening: binnenski licht maken en indraaien, waardoor er meer gewicht op de buitenski komt. Wel vraag hoe maak je de binnenski actief/dominant terwijl je eigenlijk tegelijkertijd quasi alle gewicht op je buitenski hebt… hoe voelt dat kanten/edgen op de binnenski? Ik kan carven (afhankelijk van steilte vd piste natuurlijk) en mijn vriendin checkt regelmatig wat voor lijnen ik dan ski, en het is niet zo dat de binnenski niet mee carved (anders zou ik geen 2 parallele lijnen hebben), maar ws gewoon niet genoeg, niet parallel genoeg met het buitenbeen.

Op dit moment heb ik in mijn shortlist volgende oefeningen die ik af en toe doe (ik zal daar jullie 2 oefeningen aan toevoegen). Ik probeer elke ski dag een uurtje te oefenen.

  • Rollerblade turns: (doel=ski edge gevoel, balance op de kanten, enkel mobiliteit, separatie boven/onderlichaam)
  • Inside ski lifting (doel= moedigt sturen met de voeten aan en forceert je gewicht op je buitenbeen), zal hier de phantom turn aan toevoegen
  • poledragging (doel = oefenen op cross under, separatie boven en onderlichaam, sturen met voeten)
  • javelin turn (zelfde als inside ski lifting maar hierbij je dalski onder je opgeheven bergski insturen)

maar als het steiler (steilere blauwe) wordt of sneller gaat blijft die buitenski wel niet carven maar gaat ie eerder roetsjen… blijven oefenen denk ik ;-)

Dat bevestigt dus inderdaad dat je niet goed gebalanceerd bent boven de buitenski @Asterino . Je zult merken dat als je daar steeds beter in wordt, dat het tippen naar de kleine teen van je binnenski ook veel eenvoudiger wordt.

Dat zijn inderdaad betere filmpjes :)

Aangezien je er lekker mee bezig bent zou ik je overigens een abonnementje hier adviseren: https://www.projectedproductions.com/

Hele fijne video’s, vooral omdat ze echt de diepte ingaan en veel uitleggen over het gevoel. Daar steek je veel meer van op, dan alleen een paar oefeningen zien, omdat je echt gaat begrijpen wat je aan het doen bent.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Interessante vraag en ik lees graag mee! Ik worstel hier ook nog wel eens mee!
Sinds begin van dit seizoen doe ik oefeningen op de rolbaan in Utrecht, daar wordt een niet meesturend bergbeen zonder kanthoek direct afgestraft. Gevolg is dat velen op de rolbaan weer in een pizzapunt hun balans, rotatie en edging opnieuw moeten aanleren! Ik vind t erg leuk!
Ook interessant zijn de techniek teardowns van CARV. Ik heb zde carvzooltjes sinds deze winter en vind t heel fijn om op een stevige blauwe piste de oefeningen met oortjes in te doen. Een soort Mario game op de piste! Zeker een aanrader voor skiërs die nog lessen en dus hun basishouding scherp hebben!

Lastig om hier iets over te zeggen zonder video, want de manier waarop je a-framed is best belangrijk voor de oplossing. Overigens is een beetje a-frame bij een grote kanthoek helemaal niet zo erg en m.i. zelfs gewenst. En als ik voor mezelf spreek, ik ben geen fan van positie skiën en coachen op basis van visuele queues, omdat er te veel manieren zijn waarop je visueel hetzelfde resultaat kan bereiken. Je kan op 10 verschillende manieren bewegen, maar als je een snapshot maakt lijkt het in die momentopname 10 keer hetzelfde.

Wat betreft a-framen, dit kan door zowel een te veel aan endorotatie bij het buitenste been, maar ook doordat het buitenste been te weinig exoroteert. Het eerste is problematisch, het tweede niet. Het tweede zie je ook veel in de world cup, kijk bijvoorbeeld naar Vhlova, Odermatt, of Gut.

Visueel is dit het verschil:

null

null

De eerste foto is een zeer problematisch, dit kan leiden tot nare blessures. Het meer naar buiten duwen van je binnenste been zal dit probleem enkel nog erger maken. Je zal in dat geval moeten leren om je ski’s op een andere manier op z’n kant te brengen. Meer vanuit de heup naar binnen, i.p.v. vanuit de knie, zodat het been visueel rechter blijft if that makes sense. De tweede a-stelling maakt minder uit en dan zou ik het eerder zoeken bij balans op het buitenste been.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 15 feb 2022 13:20

@skitechniek, die eerste doet al pijn als je er naar kijkt zeg maar ;)

Edwin van Riel

Haha ja die eerste foto is een heel extreem voorbeeld natuurlijk.

Hier gebeurt echter hetzelfde, maar is het misschien iets minder duidelijk. Het bewegingspatroon van de skiër in kwestie klopt niet en het verder naar buiten duwen van die binnenste knie verandert daar niks aan. Dit is mijns inziens ​de meest voorkomende manier van a-framen.

Skiërs willen graag het gevoel van veel kanthoek, maar skiën met te weinig snelheid en hebben nog niet voldoende gevoel om die buitenste ski op te zoeken. Wat er dan vervolgens gebeurt is dat die binnenste ski als een zijwieltje wordt gebruikt (lees: veel gewicht erop) en het buitenste been kan dan heel makkelijk ontzettend schuin worden gezet. Focussen op dat binnenste been is dan vrij nutteloos. De reden dat het binnenste been niet meegaat is namelijk omdat er te veel gewicht op staat en omdat de manier van kanten van het buitenste been niet klopt.

Waar je op moet letten is je zwaartepunt. In dat filmpje zie je dat de buitenste ski steeds verder op z’n kant gaat, waardoor de a-stelling groter wordt, maar het zwaartepunt van de skiër komt niet dichter bij de grond, omdat enkel dat buitenste been schuin wordt gezet en de kinetische keten verder allang gebroken is. Als echter het zwaartepunt wel naar beneden gaat, zoals bij de foto van Odermatt (de wedstrijdskier), maar het binnenste been gaat niet mee (dus a-stelling), dan kan je wel aan de positie van het binnenste been werken.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 15 feb 2022 17:48

Hoewel de YouTube filmpjes erg verhelderend kunnen werken (grappig hoeveel tips van mijn vroegere ski lessen voorbij komen!) is het van een afstand erg lastig om de gouden tips te geven aangezien de bron van het “probleem” niet gezien wordt. We moeten het doen met de uitleg van het lijdend voorwerp zelf. Ik vraag mij af waarom je niet met enige regelmaat 1 à 2 uur privéles neemt (liefst van dezelfde leraar) zodat je met gerichte oefeningen stap voor stap verder komt?

Hoewel de YouTube filmpjes erg verhelderend kunnen werken (grappig hoeveel tips van mijn vroegere ski lessen voorbij komen!) is het van een afstand erg lastig om de gouden tips te geven aangezien de bron van het “probleem” niet gezien wordt. We moeten het doen met de uitleg van het lijdend voorwerp zelf. Ik vraag mij af waarom je niet met enige regelmaat 1 à 2 uur privéles neemt (liefst van dezelfde leraar) zodat je met gerichte oefeningen stap voor stap verder komt?

Mijtje op 15 feb 2022 18:30

Hoi Mijtje,

Doe ik ook hoor… ben een weekend skier maar heb dit seizoen toch al een uur of 8 prive les genomen (meestal een of twee uurtjes), en daarna verder oefenen. Het hele scala aan verbeter puntjes komt boven hoor, we hebben al gewerkt aan korte bochten, voor en achter beweging, rotatie separatie ( de scheiding van boven en onderlichaam). Alleen is mijn vaste leraar ('t zijn er eigenlijk 2, want broers) nogal druk bezig nu met groepslessen, zeker in 't weekend. Na carnaval is er terug meer mogelijk.

Hi @skitechniek wat bedoel je hier precies mee: “en de kinetische keten verder allang gebroken is.”

Edwin van Riel

Hi @skitechniek wat bedoel je hier precies mee: “en de kinetische keten verder allang gebroken is.”

evr66 op 16 feb 2022 07:54

Ik heb geen computer bij me nu, dus geen plaatjes. Bij een skibeweging zijn meerdere gewrichten/spieren actief. Het samenwerken van al deze gewrichten en spieren in de juiste volgorde is een ‘kinematische/kinetische keten’. Elke beweging die je maakt moet effect hebben op je hele lichaam/bewegingsapparaat.

In het voorbeeld van het a-frame bij de twee recreatieve skiërs is die kinetische keten gebroken, omdat enkel het buitenste been wordt gekant, maar dit geen effect heeft op het zwaartepunt de skiër en het binnenste been. Dus ondanks dat het buitenste been wordt gekant, verandert de positie van het bovenlichaam en het binnenste been niet. Of anders gezegd, het kanten van dat buitenste been is in de getoonde voorbeelden een geïsoleerde beweging zonder effect op het gehele lichaam. Maar als ik mijn buitenste been kant, dan zou dit ook effect moeten hebben op de positie van mijn heupen, buik, schouders, hoofd etc. Bij Odermatt zie je echter ondanks zijn a-stelling dat zijn zwaartepunt wel dichtbij de grond is (veel kanthoek). Dus de onderliggende reden van de a-frame is anders.
Hope it makes sense.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 16 feb 2022 10:36

Duidelijk, dank je! Sluit wel aan, bij het idee, dat dat A-frame slechts een gevolg/signaal is, dan een losstaand “probleem” an sich.

*bericht bewerkt door evr66 op 16 feb 2022 10:39

Edwin van Riel

Hmm, waarbij ik me nog even afvraag: als je het buitenbeen meer kant, maar niet zwaartepunt omlaag brengt ga je daar toch per definitie druk op verliezen? In feite breng je de binnenkant van de buitenvoet iets omhoog wanneer het zwaartepunt op gelijke hoogte zou blijven, maar de kanthoek vergroot wordt. Tenzij je kans ziet dit buitenbeen te verlengen/strekken natuurlijk ;) Hahaha, dit vereist een tekeningetje denk ik, wordt te vaag ;). Maar kortom, als je been even lang blijft, de hoek verkleint wordt en het zwaartepunt op gelijke hoogte blijft, zou de voet moeten stijgen>drukverlies, alleen te voorkomen door verder strekken van het been en/of verlagen van het zwaartepunt. Zoiets ;)

Edwin van Riel

Hmm, waarbij ik me nog even afvraag: als je het buitenbeen meer kant, maar niet zwaartepunt omlaag brengt ga je daar toch per definitie druk op verliezen? In feite breng je de binnenkant van de buitenvoet iets omhoog wanneer het zwaartepunt op gelijke hoogte zou blijven, maar de kanthoek vergroot wordt. Tenzij je kans ziet dit buitenbeen te verlengen/strekken natuurlijk ;) Hahaha, dit vereist een tekeningetje denk ik, wordt te vaag ;). Maar kortom, als je been even lang blijft, de hoek verkleint wordt en het zwaartepunt op gelijke hoogte blijft, zou de voet moeten stijgen>drukverlies, alleen te voorkomen door verder strekken van het been en/of verlagen van het zwaartepunt. Zoiets ;)

evr66 op 16 feb 2022 10:45

Ik volg je verhaal niet helemaal en nu ik mijn eigen verhaal teruglees, vind ik dat ook nogal vaag neergezet met wat uitleg die ogenschijnlijk tegenstrijdig is. Ik had misschien iets beter mijn best moeten doen, maar ik ben al dat typen een beetje zat geworden hahaha. Maar om je vraag te beantwoorden, het leidt niet per se tot drukverlies, maar de druk zal ook niet toenemen.

Als we elkaar ooit nog zien in ZTM, kan je natuurlijk altijd iets aan me vragen! Toch makkelijker om het in persoon uit te leggen haha. Het belangrijkste om te onthouden is inderdaad dat een a-frame an sich nooit ‘het probleem’ is, maar dat er iets anders fout gaat hetgeen resulteert in een a-frame. En het is dus belangrijk om dat onderliggende probleem te identificeren en daarmee aan de slag te gaan.

@skitechniek eens met je, we zien elkaar wel weer. Volgende week eerst even een rondje 4 vallees ;)

Edwin van Riel

De volgende keer dat ik mijn skileraar zie zal ik 'm vragen te preciseren waarom ik juist A frame. Dat wordt wel na de carnavalvakanties, de 2 heren hebben het redelijk druk (gelukkig) nu ;-)

De volgende keer dat ik mijn skileraar zie zal ik 'm vragen te preciseren waarom ik juist A frame. Dat wordt wel na de carnavalvakanties, de 2 heren hebben het redelijk druk (gelukkig) nu ;-)

Asterino op 16 feb 2022 14:07

Precies, oorzaak aanpakken, dan los je het gevolg ook op ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie