Skischoen

Hallo,

Ik ski al jaren met pijnlijke voeten.
Met name klachten doof gevoel buitenkant/voorkant voet/buitenste tenen.
1 a 2 dagen gaat nog wel, maar daarna wordt het echt vervelend.
Niveau: gevorderd.
Eerst Atomic Hawx schoenen gehad.
Toen enkele jaren schoenen gehuurd, om deze eerst te proberen en daarna eventueel aan te schaffen (Atomic, Rossignol).
Ieder jaar dezelfde klachten.
Vervolgens dit jaar de stap genomen om schoenen op maat te laten maken.
Hieruit kwam dat ik blijkbaar brede voeten heb met een hoge wreef.
Hierdoor zou er een merk geschikt zijn, en is er een Salomon Xpro 110 schoen uitgekomen die is aangepast aan mijn voet.
Tevens Sidas zolen erin die zijn aangepast…
Na een korte wintersport trip toch nog klachten:
De voeten zijn minder pijnlijk dan vorige schoenen, maar zeker nog niet klachtenvrij en het dove gevoel blijft behouden (en daardoor ook koud)
Voel wel dat ik, gelukkig, de tenen wat vrijer kan bewegen dan in elke andere schoen die ik heb gehad.
De tenen zijn dus zeker niet afgekneld.
Ik vraag me toch af waar dit dove gevoel vanaf komt.
De winkel waar ik de schoenen heb laten maken, zegt dat ze in principe altijd meteen goed zijn.
Iemand vergelijkbare klachten, waar moet ik het in zoeken? Schoen, zool en/of sokken?
Moeten de schoenen nog in-geskied worden?
Thanx voor de tips.

Zet je ze niet gewoon te strak? Met name bovenop je voet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Skischoen zit nauwelijks strak bovenop de voet. De fitter gaf al aan om dit niet te doen.
Om het been uiteraard wel wat strakker.

Terug naar de fitter. Misschien knelt ie bij je kuit een bloedvat af, waardoor het in je voet niet stroomt.

Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is, maar de meeste mensen hebben de skischoenen te strak zitten. Dit is leuk voor 1 afdaling, maar niet bij een hele dag skiën. Bij te strakke schoenen gaat het doel van fitting verloren. En anders inderdaad terug naar de fitter……

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Ik vindt het verdacht dat de winkel zegt dat ze meteen goed zouden moeten zijn.
Iedere andere bootfitter zegt: ‘ga nu maar eens skiën, en kom dan terug als er wat is”
Voor Veel mensen is het toch 1 a 2 keer terug komen na de aanschaf.

Gewoon terug gaan. Bij mij duurde het ook een keer of 4/5. Liever in kleine beetjes tweaken dan 1x te veel.

dat verdoofde gevoel klinkt als een Morton’s neuroom, dit is een beknelling van een zenuw voorin de voet en komt vaak voor bij brede voeten in te smalle schoenen en/of een doorgezakt voorvoet
mogelijke oplossingen : bredere schoenen (zoals je nu hebt) en speciale zooltjes die je voorvoet in het midden een beetje optillen

Dat was ook mijn eerste gedachte @ikmattie een mortons neuroom.

Lees eens mijn blog over dit onderwerp: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/mortons-neuroom-p…

Date your skis but marry your boots

Ik vindt het verdacht dat de winkel zegt dat ze meteen goed zouden moeten zijn.
Iedere andere bootfitter zegt: ‘ga nu maar eens skiën, en kom dan terug als er wat is”
Voor Veel mensen is het toch 1 a 2 keer terug komen na de aanschaf.

Slim op 17 feb 2022 13:58

Inderdaad!

Hebben ze in de winkel de binnenvoering en buitenschaal goed verwarmd? En hoe ben je er daarna in gaan staan? Zijn je voeten op de pijnlijke plekken van een laag tape voorzien zodat op die plekken extra druk op de warme schoen wordt uitgeoefend? Ik heb een aantal jaren terug in NL ook mooie Salomon schoenen (Salomon Xpro 120) gekocht en laten aanpassen. Maar dat was dus gewoon met sokken aan. Ik bleef last houden. Op vakantie in Fierberbrun was er in een winkel een zeer ervaren persoon die er bijna een uur mee bezig is geweest mijn voeten en klachten te analyseren, extra tape te plakken zodat de pijnlijke plekken extra ruimte innamen. Daarna in de verwarmde schoenen gestaan (dat heb ik goed gevoeld! ;) ). Sinsdien zijn mijn skischoenen net pantoffeltjes. Heerlijk. Ook met een goed zooltje erin van Sidas natuurlijk.

*bericht bewerkt door RemkoZ op 23 feb 2022 18:15

Plaats een reactie