Skibril met fotochromatische lens

Ik ben voor de komende wintersportvakantie op zoek naar een nieuwe skibril, één met een meekleurende lens. Er zijn zoveel merken en types te vinden online dat het me een beetje is gaan duizelen. Ik lees vaak positieve berichten over Julbo, maar daar zijn ook weer zoveel verschillende modellen van. En ook allemaal weer met verschillende kleuren meekleurende lenzen, waardoor ik niet weet wat ik moet kiezen.

Zijn er hier mensen met goede ervaringen met dit merk skibril, of een ander merk met fotochromatische lens, die mij kunnen vertellen waar ik op moet letten?

Ik zou een skibril niet online kopen eerlijk gezegd, je kan deze beter gaan passen in de winkel. Qua kwaliteit zit het met de meeste merken denk ik wel goed, maar de pasvorm kan echt enorm verschillen. Zelf gaan passen dus!

Snowcountry heeft vaak veel voorraad. Ik heb de smith 4d met een setje lensen, oa zo’n photochromatische, die bevalt prima (alleen bij echt slecht weer pak ik een lichtere lens), maar t verschilt per hoofd en helm denk ik. Passen dus.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb een goedkopere bril met fotochromatische lenzen van de Decathlon en die bevalt me prima. Hiervoor had ik een bril met oranje lenzen. Die voldeed op zich prima, behalve op dagen met echt slecht weer en op het eind van de dag als de zon al achter de bergen verdwenen was.
Met de bril die ik nu heb merk ik dat het zicht op die momenten ook nog steeds gewoon goed is.

Ik heb de Smith I/O Mag Xl, met 1 van de lenzen photochromatisch.
Ondanks de “Xl” in de naam, valt hij eerder net iets groter dan gemiddeld. Ik heb bijvoorbeeld meestal een M of soms L voor helmen.

De meeste brillen kun je met verschillende lenzen krijgen.
De eerste keuze die je moet maken is, hoe licht of donker wil je de lenzen hebben?
Dit wordt aangegeven met VLT (visual light transmission), hoe hoger het cijfer, hoe lichter.
Soms word alleen de CE categorieën gebruikt, die slaan op hetzelfde, maar dekken (natuurlijk) een bereik af, in plaats van een specifiek %.
Wat fijn is hang natuurlijk in eerste instantie van de omstandigheden af:
Tijdens een sneeuwstorm, in een dicht dennenbos wil je iets lichts, >50%VLT (cat 2). Boven de boomgrens, in volle zon in April? Minder dan ~10%(cat 4).
Het hangt ook van je eigen ogen/voorkeuren af. Vind je het gauw te fel? Heb je altijd een zonnebril op? Zorg dan dat je lenzen hebt die echt goed donker zijn.
Vind je het juist gauw te donker? Til je altijd je zonnebril op? Zorg dan dat je een voldoende licht gekleurde lens hebt.

Julbo heeft geloof ik een lens die van 2-4 gaat, zelf geen ervaring mee.
Anders ben ik toch nog altijd een voorstander van verwisselbare lenzen. Als je dat doet, neem dan een systeem met magneten.

In mijn geval (vindt het gauw te fel), is dat een photochromatische 2-3 [~55%-16%) en een echte donkere zonne lens (9%VLT).

Ik heb de Smith I/O Mag Xl, met 1 van de lenzen photochromatisch.
Ondanks de “Xl” in de naam, valt hij eerder net iets groter dan gemiddeld. Ik heb bijvoorbeeld meestal een M of soms L voor helmen.

Slim op 18 feb 2022 14:37

Welke lenzen heb je bij je Smith?
@sanne1807 Hier op het forum een ander topic over Julbo’s en photochromatische lenzen gevonden: https://www.wintersport.nl/forum/topic/384818 https://www.wintersport.nl/forum/topic/526476

Bedankt voor al jullie fijne reacties! Daar kan ik wat mee!

Ik heb een julbo met zebra light lens, maar vind hem eerlijk gezegd niet zo fijn. Zeker op bospaden met afwisselend zon en schaduw zie ik minder goed doordat de lens te traag meekleurt of überhaupt te donker blijft. Of bij steeds wisselend weer. Ik blijf hem nog even gebruiken voor zonnige dagen, maar voor slecht weer/bewolkt/half bewolkt heb ik nu een oakley waar ik veel beter mee zie. Op sneeuwdagen zie ik ook geen contrast met de julbo. Na het seizoen koop ik er voor de oakley ook een mooi weer lens bij.

Ik vond het in theorie super handig, maar in de praktijk mwoah.

*bericht bewerkt door Tamaravw op 21 feb 2022 18:31

Ik heb er een van Scott, categorie 1 t/m 3 en die was tijdens de Kerstvakantie, met korte dagen en veel schaduw op de piste, perfect. Twee jaar geleden had ik 'm net nieuw gekocht voor mijn vakantie in maart. Dat was uiteindelijk een hele zonnige week, waarin ik vooral mijn cat. 4 goggle van Sinner op heb gehad. Ik overweeg om die van de hand te doen en er een 3-4 of 2-4 fotochromatische bril voor terug te kopen.

Uitrusten doen we thuis wel!

Plaats een reactie