Skipas koppelen aan QR code

In andere corona-gerelateerde tooics werd het wel eens genoemd: je skipas wordt gekoppeld aan je QR code (Oostenrijk).

Iemand die dit kan bevestigen?

Ik vraag me namelijk af hoe. Kan me wel voorstellen dat men de QR code scant bij aanschaf, maar wat nog meer? Dan moet er iemand handmatig controlen hoe lang die vaccinatie nog geldig is, want de green check app geeft gewoon een groen vinkje (op dat moment).

Reden van de vraag is een minderjarige van wie de 2e vaccinatie halverwege de carnavalsweek verloopt.
Op moment van skipas kopen heeft hij dus nog wel een geldige vaccinatie.
Kan hij dan geen weekpas kopen? Wordt deze geblokkeerd halverwege de week? (en weer gedeblokkeerd bij negatieve test)
Of kan hij geen weekpas kopen?

Tussendoor een testje doen geen probleem, maar als het niet hoeft kan ik wel wat leukers verzinnen :-)

Je zoon zal voor dat de skipas verloopt kunnen testen en met die QR kan zijn liftpas verlengd worden, de QR wordt bij de kassa gekoppeld aan de liftpas. De liftpas werkt niet meer als zijn QR verlopen is. Bij de Spar of Enpreis kan je ook gorgel testjes halen en via een app krijg je binnen 24 uur de uitslag en met die QR kan je de liftpas weer verlengen, bel anders de liftpasinstantie waar je kan testen…
https://safe2ski.services.skidata.com/portal/ticket-validati…

Mocht je bv. naar Dolomiti Superski gaan, dan moet iedereen elke dag via de app of bij de kassa z’n QR koppelen (of heractiveren) met z’n skipas.

Voor zover ik het heb kunnen lezen wordt de geldigheid van de skipas gekoppeld aan de geldigheid van de QR code. Verloopt de QR code, dan is de skipas ook niet meer actief. Je kunt hem dan heractiveren met een test QR code.
In de (Europese) QR codes staat naast persoonsgegevens en geboortedatum ook je aantal vaccinaties en wanneer je de laatste hebt gehad. Daarmee kan het systeem snel uitrekenen hoe lang je QR code nog geldig is. En dat wordt gekoppeld aan je skipas.
Op de website van Skiamadé staat dat je het koppelen van QR code en skipas ook zelf online kunt doen. Misschien kan dat in andere skigebieden ook.

Bij ons, Oostenrijk, werd de pas niet gekoppeld. Bij de incheck van accommodatie werd de qr-code gescand. Daarna konden we daar ook gewoon een skipas kopen voor een week. Dit hebben we niet gelijk gedaan vandaar dat ik zelf ook verbaasd was dat het niet gekoppeld werd. Qr is daarna bij de liften geen enkele keer meer gechecked. Wel telkens controle in restaurantjes en barretjes. Dit werd goed nageleefd.
Ffp2 wordt in de liften wel gevraagd maar niet gehandhaafd… vergat het zelf ook wel eens op te zetten maar kreeg er geen opmerkingen over.

*bericht bewerkt door Margriet. op 24 feb 2022 16:13

Bij ons werd alles bij aanschaf zeer nadrukkelijk gecontroleerd. Geen idee hoe het bij verlopen gaat. Daar hadden wij geen last van. Ook op de piste controle bij de restaurants op 2 g 3 g ook op het terras.

Bij ons, Oostenrijk, werd de pas niet gekoppeld. Bij de incheck van accommodatie werd de qr-code gescand. Daarna konden we daar ook gewoon een skipas kopen voor een week. Dit hebben we niet gelijk gedaan vandaar dat ik zelf ook verbaasd was dat het niet gekoppeld werd. Qr is daarna bij de liften geen enkele keer meer gechecked. Wel telkens controle in restaurantjes en barretjes. Dit werd goed nageleefd.
Ffp2 wordt in de liften wel gevraagd maar niet gehandhaafd… vergat het zelf ook wel eens op te zetten maar kreeg er geen opmerkingen over.

Margriet. op 24 feb 2022 16:07

Dat is precies mijn ervaring. Ik was in januari al een lang weekend in Ischgl en daar kocht ik een skipas is het hotel. Daar werd niks gekoppeld :/

Het lijkt dus per skigebied te verschillen.

In Saalbach werd de skipas gekoppeld en heb ik geregeld iemand voor een gesloten poortje zien staan. Die moest dan zijn/haar QR laten scannen.

Momenteel in Schladming. QR wordt bij de kassa gekoppeld. Op het dragen van ffp2 maskers in de wachtrij bij de liften zijn ze hier heel strikt, daar wordt actief op gecontroleerd en je krijgt ook gegarandeerd een opmerking als je er geen draagt.
In restaurants heb ik daarentegen de QR nog nergens hoeven laten zien, uitgezonderd een aprèsskitent afgelopen zaterdag, toen deze bomvol lokale jeugd zat.

Bij ons, Oostenrijk, werd de pas niet gekoppeld. Bij de incheck van accommodatie werd de qr-code gescand. Daarna konden we daar ook gewoon een skipas kopen voor een week. Dit hebben we niet gelijk gedaan vandaar dat ik zelf ook verbaasd was dat het niet gekoppeld werd. Qr is daarna bij de liften geen enkele keer meer gechecked. Wel telkens controle in restaurantjes en barretjes. Dit werd goed nageleefd.
Ffp2 wordt in de liften wel gevraagd maar niet gehandhaafd… vergat het zelf ook wel eens op te zetten maar kreeg er geen opmerkingen over.

Margriet. op 24 feb 2022 16:07

Dat is precies mijn ervaring. Ik was in januari al een lang weekend in Ischgl en daar kocht ik een skipas is het hotel. Daar werd niks gekoppeld :/

Het lijkt dus per skigebied te verschillen.

Jay op 24 feb 2022 21:47

Wanneer je een skipas koopt via het hotel is de hotelier verantwoordelijk voor het controleren van de juiste gegevens en geldigheid van je vaccinaties.
In het hotelreserveringssysteem wordt een koppeling gemaakt en de einddatum van je vaccinatie ingevoerd. In Oostenrijk denk men iets anders over privacy :).
Koop je een skipas via je accommodatie dan worden deze gegevens gebruikt om je skipas te valideren.
Dus je merkt het niet als alles goed is maar het gebeurd wel, in ieder skigebied, is volledig geautomatiseerd en op het niet naleven staan zeer hoge boetes.

Nou, bedankt voor alle reacties maar e.e.a. ontgaat me nog steeds.
Van een technische koppeling lijkt toch echt geen sprake.
Gisteren de weekpas gekocht, als volgt:
Kassameneer vraagt om QR code. Maar nee, niet de code, maar de details.
Kijkt heel uitvoerig naar (vermoedelijk) naam en geboortedatum en vergelijkt dat met paspoort.

De vaccinatiedatum staat net iets lager, niet meer zichtbaar op het scherm. Blijkbaar niet belangrijk want ik kreeg voor iedereen, dus ook voor tienerzoon met aflopende vaccinatiegeldigheid een skipas.

Leg mij maar uit hoe die skipas halverwege de week geblokkeerd zou moeten worden.

In jou gebied hebben ze dus een slechte implementatie gedaan en “kom je er mee weg” simpel gezegd, jou pas zal ook niet geblokkeerd worden.

In Skiwelt moet je na aankoop je melden bij een medewerker met een tablet die een NFC scanner heeft voor de skipas en een camera voor de QR code, en in hun speciale eigen app lezen ze de code details uit en koppelen ze die info.

De (internationale0 QR code bevat gewoon alle data die je kan zien via details, en met die data wordt de termijn van de pas geactiveerd.

In de Kitzbühel regio wordt de pas wel gekoppeld aan de QR code. Bij elke uitgeleverde skipas wordt manuel gekeken naar de geldigheidsdatum van vaccinatie of test.

One ski, more fun.

Vandaag het bewijs… Zijn QR code is verlopen (geeft een rood kruis) maar de skipas werkt nog.
Ze zullen hier inderdaad wat soepeler met de regels omgaan.
Sowieso is nog nergens een QR code gescand, misschien omdat het na morgen allemaal klaar is.
Anyhow, voor ons een meevaller want allemaal geboosterd, behalve de jongste die we in theorie dus 2 dagen te vroeg een 2e vaccinatie hebben gegeven.
In de praktijk maakte het gelukkig niks uit.

bij aankoop skipassen accepteren ze ook het gele boekje (iig skijuwel) en zag het bij Kitzski ook op de website staan

Plaats een reactie