Ervaringen met Rossignol Hero Elite Plus ti

Hallo,

Wie heeft deze ski’s en wil hier zijn ervaringen delen?

Ik heb mij al behoorlijk ingelezen (er zijn heel wat recensies op het internet te vinden). Maar dat maakt ook dat ik nogal tegenstrijdige dingen lees over de Plus ti. Voor GiGi zijn het ski’s die iedereen “die op een rode piste parallel kan skiën”, moet aankunnen. Volgens andere bronnen zijn het daarentegen al behoorlijk stijve ski’s die je met de nodige zelfzekerheid en engagement moet skiën en voor de gemiddelde vakantieskiër “too much” kan zijn om er een hele dag op rond te sjeezen.

Eerlijk gezegd twijfel ik een beetje tussen de MT ti en de Plus ti. Ik denk echter dat ik met de laatste iets méér mijn niveau ga kunnen optillen dan met de eerste, die wellicht dicht in de buurt komen van de ski’s die ik momenteel al bezit (Völkl Racetiger SC 165 en Blizzard Quattro 8.0 Ti 174).

Zelf heb ik niveau 6 (comfortabel skiën tot rode pistes en zoek geen al te moeilijk terrein op, dus relatief zelden buckles en geen off piste). Ik ski twee weken per seizoen.

Eerder interesse in de 167 (wil een ski waarmee ik het carven beter onder de knie kan krijgen, de langere Blizzards blijven sowieso als backup bij echt verse sneeuwcondities) en ik stel dus comfort, stabiliteit en een zekere sportiviteit op prijs, zonder dat ik me de hele dag op een stijve lat wil vermoeien.

Die Rossignols zijn niet stijver dan de ski’s die je nu al hebt mijns inziens, dus dat zou prima moeten kunnen.

Ik heb ze even gehad, vond ze net iets minder qua grip dat de Fischer rc4 dus ben daar weer naar terug gegaan. Prima ski’s verder durfde alleen meer en harder op de kanten te gaan op de fischers.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Welke Fischers bedoel je juist? Heb nl wel zitten kijken naar de Fischer RC4 the curv TI.

Ik heb de Fischer RC4 WOrldcup SC. The Curv heb ik nog niet geprobeerd. Ben ik wel benieuwd naar trouwens.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ik heb de fischer RC4 the curv GTs 2022 model in 1m82 (radius 17m). Zijn best pittige skis, zalig om lange en middellange bochten mee te carven, korte bochten vraagt meer input/werk. Je moet er meer bovenop zitten. Ligt misschien aan mijn gebrek aan techniek of aan 't feit dat ik ze nog niet ingeskied heb en nog niet goed ken ;-) Vergelijkbaar met de Atomic X9s revos die ik ook heb getest. De rossignols heb niet geskied dus op dat vlak kan ik geen goed advies geven.

Daarnaast heb ik zelf dynastar speedzone 14pros met raceplaat in 1m74 (radius 15m), die zijn wel van dezelfde “familie” als Rossignol maar misschien niet vergelijkbaar. Deze skieen aanmerkelijk speelser en meer korte bochten, straffen ook minder af. Gebruik deze als de pistes minder goed zijn, of als ik weet dat ik veel donker rood / zwart zal skieen, terwijl ik voorlopig de fischers hou voor corduroy blauwe en rode pistes om te knallen.

Ook ik ben benieuwd naar ervaringen met deze ski. In de verhuur heb ik deze tot nu toe niet gevonden. Juist omdat ik ook later in het seizoen ga zou ik deze graag eens uitproberen op sulz (slush) pistes. Ik heb meestal de Rossignol Hero ST of SL met een radius van 13 of 14 meter en red mij daar prima mee, maar aan de hand van de review van Gigi heb ik het idee dat deze ski net iets meer allround is. Wat dan weer fijn is in verse sneeuw.

Overigens, voor Stefan68: Probeer de Rossignol React 8HP ook eens uit als je de kans hebt. Persoonlijk vind ik dat een prima alternatief voor de Hero.

Die Rossignol Heros zijn in het algemeen ietsje zachter en wat meer vergevingsgezind dan bv de SL/GS ski’s bij Fischer, Atomic of Volkl. Die zijn meestal wat stijver en agressiever. Ook hebben de Rossignols een beetje rocker in de tip.
De Plus is meer allround door de breedte, wat slush en verse sneeuw iets makkelijker maakt, maar zelf vind ik de gewone ST daarvoor al voldoende en makkelijker te skiën in die omstandigheden dan bv de Worldcup SC of de Racetiger.

Ik heb ze…. 3 x 5 dagen mee geskied.
Mijn ervaring: zeker een hele fijne ski, niet te slap maar zeker ook niet te stug. Ik had hier voor Atomic redster dd XT maar die waren mij toch te stug, zeer stabiel maar op losse sneeuw en buckels veel te stijf. Een vriend van mij had ook de Fischer de Curve GT maar is ook overgestapt op de Rossignols nadat die een keer op mijn ski’s had geskied. Ik vind t een heerlijke ski. Ik ski al 30+ jaar, altijd min. 2x per jaar 5 dagen. (Meestal 3x per jaar)

En altijd flink doorgeskied 😅

En welke lengte ski jij dan?

Voor mijn 1.80 m aarzel ik toch wat tussen 1.68 en 1.74. De langere zullen stabieler zijn, maar de kortere zullen makkelijker zijn om beter te leren carven, denk ik zo?

Lengte is minder bepalend in het leren carven; kantengrip des te meer. Wil je veel bochten draaien kun je de kortere kiezen, gaat het je om allround karakter is 174 prima.

Plaats een reactie