Drukte voorjaarsvakantie

Helaas zijn wij gebonden aan de krokusvakantie en weten dat het druk is in deze periode dat weten we. Maar het lijkt dit jaar wel veel erger dan ik gewend van andere jaren of ligt het aan het gebied waar wij zitten. Wij zitten voor het eerst in het Kleinwalsertal maar bij restaurant en soms de bussen geen plek meer te krijgen. Geen parkeergelegenheid en soms moeten wachten op volgende bus omdat de bus vol zit. Of is dat altijd zo in dit gebied?

Is het bijvoorbeeld in Montafon ook zo ontzettend druk? En hoe is het bij jullie in de andere gebieden?

Die drukte in het KleinWalsertal klinkt niet onbekend. In de carnavalsweek is het daar gewoon erg druk, net als in heel veel andere Oostenrijkse en Duitse skigebieden.
Na vorig jaar is het wel iets drukker dan normaal omdat er zowel doorgeschoven alsook nieuwe boekingen zijn nu het wintersporten weer mag in Oostenrijk.

Montafon is in de Duitse vakantieweken ook notoir druk trouwens, maar door de verschillende opstappunten/plaatsen wel iets beter gespreid.

Mwah, de laatste keer dat ik in Montafon was in het hoogseizoen (week na kerst) kon je op mooi-weerdagen bij sommige liften wel een half uur in de rij staan en was een tafel in een van de schaarse restaurants in het gebied na 12u bijna niet meer te krijgen. Op de slechtweerdagen, als de dagjesduitsers thuis blijven, is het stukken beter.

Wij zitten nu in Montafon. Prachtige pistes en het is inderdaad druk maar het verspreid zich zo dat wij bij de liften nooit lang hoeven wachten. Ik denk dat 5 minuten het langst is en vaak schuiven we zo door. Restaurants en terrassen zijn wel heel druk nu. Dat is wel even lastig soms.

In Montafon is het druk en drukker dan bv 2 jaar geleden in dezelfde week. De restaurants zijn rond het middaguur gewoon te vol. De skiklassen puilen uit en bij de liften waar ze met de beginners klasjes komen zijn de rijen langer dan bij de andere liften.

Wat mij wel opviel is dat de drukte veel botsingen veroorzaken onderling.

Mbt tot parkeren: parkeerplaats is over het algemeen om 09:30 uur vol.

Skibus: afhankelijk waar je instap natuurlijk, ook aan de drukke kant en ik hoor ook van de mensen in ons complex dat ze wel eens een bus moeten wachten.

Wij zitten in SHLF en ook hier is het beduidend drukker dan normaal. Pistes zijn vol en rond het middaguur al compleet verspoord en bij de terrassen is het lang wachten. Maar desalniettemin hebben we het erg naar ons zin!

Een eenvoudig, snel bereikbaar skigebied in het hoogseizoen is vaak een vergiftigd geschenk.

Een eenvoudig, snel bereikbaar skigebied in het hoogseizoen is vaak een vergiftigd geschenk.

Mathijs! op 28 feb 2022 21:42

Zeker waar. Vooral als er ook redelijk wat kilometers piste zijn.

Zillertal zitten wij nu.

We hebben wel het idee dat het voller/drukker is dan voorgaande jaren. We vergelijken met voor de COVID er was.

Skischolen waren al een maand volgeboekt: hebben wij hier nog nooit meegemaakt!

Mensen die de skischool in het najaar gevraagd hadden of ze moesten reserveren kregen toen ‘nee’ te horen. Deze mensen komen bedrogen uit en hebben de kinderen de hele week bij zich… vandaag richting Gerlos/Königsleiten geskied. Het was daar wel druk, maar drukker dan anderen jaren met carnaval? 🤷🏻‍♂️

Ik weet het niet….

Morgen naar Hintertux, genieten van het mooie weer!

Ik vond het januari, twee weken na nieuwjaar al druk in de Montafon, en dat is normaal gesproken een ‘tote hose’ week. Zal allemaal wel inhaal-effect na een verloren seizoen zijn.

Life is what happens while you were checking your phone

Hier ook opvallend drukker dan andere jaren in de krokusvakantie.
Ik dacht altijd dat als alle hotelbedden bezet zijn kan het niet drukker worden.
Maar dan ben ik de dagjesmensen waarschijnlijk vergeten, en met dit mooie weer zullen die er zeker zijn.

Ik heb het idee dat de vakantiespreiding rondom de voorjaarsvakantie, en dan met name internationaal gezien, een beetje krom is dit jaar. Vorige week in SHLF was het gezellig druk, maar de terrassen / restaurants zaten niet vol en ook bij de liften in het dal hoefde je niet langer dan 2 minuten te wachten. Alleen N-Nederland had vakantie en er waren weinig Duitsers. Wel opvallend veel Scandinaviërs viel me op. Deze week heeft Midden en Zuid Nederland vakantie en héél veel Duitse Bundesländer i.v.m. carnaval. Dat scheelt een flinke slok op een borrel.

Afgelopen week zijn wij in Ischgl geweest. Hier was het ten opzichte van vorige jaren helemaal niet druk.
Alleen 's ochtends wanneer iedereen naar boven wil is het wat druk bij de A1 lift in het dorp. De andere liften zijn niet zo druk als deze.
Op de piste was het bij de liften helemaal niet druk en konden we zo doorlopen. Dit zelfde was het geval in de aprés-ski hutten in het dal. Waar het zoals gewoonlijk wel druk was was bij de restaurants op de Idalp.

Kortom: goed te doen!

A Little party never killed nobody

Wel Interessant om al jullie berichten te lezen. Ik hoor van vrienden in andere gebieden dat het ook daar in de 2e krokusvakantieweek erg druk is. Ook ik had idee appartementen vol dan misschien een handjevol dagjesmensen maar niet zo. Vond het vandaag dinsdag al beduidend minder druk. Of beginnen we eraan te wennen?

Ook genieten wij volop en wat een weer. We worden verwend.

Een beetje van beide denk ik…in het complex waar wij zijn er al verschillende mensen vertrokken ivm met drukte en geen capaciteit bij de skischool.

Wij zijn zelf in de auto gestapt naar een ander deel gebied waar het rustiger was, maar waar het wel drukker was door de dagjes mensen vanuit andere gebieden. Dat vernamen wij dan weer van mensen in de liften.

Al met al heeft het uiteraard te maken met de vakantie indeling en Carnaval. Al denk ik dat de hebberigheid van de Oostenrijker en de behoefte bij de andere hier niet een bijdrage aan levert

Zoals gezegd, denk ook ik dat deze week net even ongelukkig is door de vakanties in NL + DE en doorgeschoven boekingen. Dat Kleinwalsertal relatief kort rijden is, helpt dan ook niet mee.

Wij waren vorige week in het Zillertal en Alpbachtal. Wel druk als je normaal buiten het hoogseizoen gaat, maar ik had me op erger voorbereid. We zijn op vrijdag ook nog naar Gerlosstein geweest. Daar was het - op rodelaars na - oorverdovend rustig.

Geniet er desondanks van!

Sneeuwplanker 🏂🏻

Wij zitten in SHLF en ook hier is het beduidend drukker dan normaal. Pistes zijn vol en rond het middaguur al compleet verspoord en bij de terrassen is het lang wachten. Maar desalniettemin hebben we het erg naar ons zin!

marklit op 28 feb 2022 21:24

Sorry, maar wat een onzin! Het is niet drukker dan andere jaren in de krokusvakantie. Het aantal bedden in het hele gebied is niet significant toegenomen en meer mensen dan bedden zijn er niet. We hebben ook nog nergens op een terras hoeven wachten op een plek. Wij gaan dan ook bewust na de piek, rond 13.30 uur lunchen.
En hoezo zijn de pistes rond het middaguur al verspoord? De omstandigheden zijn juist de hele dag opvallend goed. Alleen onderaan in Saalbach misschien wat hobbels maar dankzij de sneeuwkwaliteit levert dat geen noemenswaardige problemen op. Wij hebben het de afgelopen jaren niet zo perfect gehad als de afgelopen dagen!

Hier in Hochkonig nergens last van. Geringe wachttijden bij de lift en drukte op piste valt mee. Wel reserveren bij restaurants in de avond, maar dat komt door personeelsgebrek.

@JaapD er zijn zo de spits tijden bij het skicentrum, het valt mee, maar ik vindt het erg druk :)
Ben deze dagen even aan het werk bij het Almhausl en heb daar uitzicht op de Burgalm lift.
Maar het weer en de pistes zijn perfect.

Dienten Die Alte schule

Zitten in Hochkrimml (Zillertal Arena). Vind het juist wel meevallen. Zondag was wel erg druk maar toen waren er veel Oostenrijkers op pad. Verder hier de bekende drukke liften maar in Königsleiten kan je bijna overal redelijk omhoog. Beide dalliften in Gerlos lopen goed door (zijn er wel nooit rond 09:30h). Stoeltjes lift terug naar Königsleiten is druk maar we zorgen dat we daar rond 13:00h zijn etc. Oftewel net als andere jaren de dag goed plannen. Of dat voor alle gebieden geldt is natuurlijk de vraag maar in dit “druk bezochte” gebied lukt het aardig.

Wat een “rust” vandaag ineens in het ski gebied. Leek wel of de helft van de mensen weg is.

Maar de sneeuwcondities vind ik al de hele week wonderbaarlijk goed voor de tijd van het jaar en de hoogte van het kleinwalsertal. En wat worden we verwend met het weer.

Wij zitten deze week in het Stubaital, de kids hebben de hele week gelest op de gletscher. Waar ik vantevoren bang was voor de drukte, is me dit 100% meegevallen. Ik heb de “bezetting” van het gebied, welke men op de website van de Stubaier gletscher actueel weergeeft, niet boven de 70% uit zien komen. Ook nagenoeg niet in de rij hoeven staan voor de liften.

Vraag me altijd af wat men met druk bedoelt ;-) Had onlangs mijn tante en oom op bezoek die regelmatig in Oostenrijk skieen (ze zijn er deze week ook) en, we skieden op een zondag samen en ik klaagde tegen hun dat het te druk was, waarop zij me vertelden dat het naar hun ervaring juist helemaal niet druk was (in vergelijking met Oostenrijk).

Super sneeuw en kaiserwetter in de vakantie. Tja, dan komt de hele omgeving even een dagje genieten. Beetje drukker lijkt mij daarom normaal.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Deze week was ik in Lofer. Bij het dalstation was het druk. Soms een 15 à 30 min wachten om op de lift te kunnen. Eens op de pistes viel het allemaal zeer goed mee. Alleen bij de zetellift Familyexpress naar de blauwe pistes bleef het voortdurend aanschuiven geblazen. Wat de parkings betreft, stonden die reeds vol rond een uur of tien. Ik nam steeds de auto omdat het na de middag te lang wachten was op de skibus.

hier bij skijuwel valt het ook goed mee. Alleen ochtends met de gondel omhoog is het druk.

4 vallees erg rustig. Arlberg ook prima, kon tot nu toe overal zo doorlopen.

Edwin van Riel

Wij zitten momenteel in Lofer en daar was het zondag tot en met dinsdag inderdaad druk. Bij gondel in de ochtend en bij de restaurants. Een local gaf aan dat ze het zo druk niet hadden verwacht, maar dat dit komt doordat carnaval in Duitsland niet door ging. Vanaf woensdag zou het rustiger worden, want dan gingen ze weer naar huis. En inderdaad is het echt merkbaar beter. Minder drukte, dus prima te doen.

Vraag me altijd af wat men met druk bedoelt ;-) Had onlangs mijn tante en oom op bezoek die regelmatig in Oostenrijk skieen (ze zijn er deze week ook) en, we skieden op een zondag samen en ik klaagde tegen hun dat het te druk was, waarop zij me vertelden dat het naar hun ervaring juist helemaal niet druk was (in vergelijking met Oostenrijk).

Asterino op 03 mrt 2022 22:49

Belangrijke nuance inderdaad. Je leest hier vaak; het was niet druk, nergens langer dan 5 a 10 minuten wachten. 10 minuten bij een beetje fatsoenlijke lift: 400 mensen…bij gondels nog meer. Ik vind het druk als er, bij normale liften in het gebied, überhaupt mensen voor me zijn (waar je op moet wachten).

En eigenlijk los daarvan: als je bij een dal- of verbindingslift moet wachten, soit, het gaat mij veel meer over de drukte op de piste en iets mindere mate in de hutten. Grote gebieden hebben zo’n enorme liftcapaciteit dat het zelfs zonder echte rijen verschrikkelijk druk kan zijn op de piste.

Rustig en druk zijn dus eigenlijk relatieve termen die in die zin lastig te duiden zijn. Wachttijden bij liften zeggen iets meer, maar ook niet alles. Daarbij heb je ook nog risico op een bepaalde bias, niet iedereen zal toegeven dat ie misschien pech had met zijn keuze in een overvol skigebied.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb eigenlijk een omgekeerde ervaring gehad dit jaar In Montafon. We zitten altijd daar rond de zelfde periode. Dit jaar was het van 7 tot 12 februari. En het was extreem rustig in vergelijking met de jaren ervoor. (2021 niet meegerekend) Ik heb in Montafon nog nooit meegemaakt dat ik zo kon plaats nemen op een terras zonder te zoeken. Ook op de bekende lastige stukken waar veel kruisverkeer is, was het gewoon kalm…

Ooit in mijn studententijd een keer naar Pra-Loup geweest in de eerste week van januari, na de schoolvakantie. Toen wist ik pas echt wat rustig was (ik had hele pistes volledig voor mezelf, unieke ervaring)!

*bericht bewerkt door paolie op 04 mrt 2022 08:55

Plaats een reactie