Huurski's fischer rc4 ct kopen: waar op letten?

Heyy,

Ik ben: jongen, midden 20 jaar, 1.88m, 65 kg.
Mijn oude ski’s (elan amphibio 10 geloof ik) waren versleten. Deze week ben ik in Oostenrijk (geluksvogel) en dat leek me een uitstekende kans om wat ski’s te proberen en als ze bevallen ze over te kopen of nieuw te kopen. Ik heb alleen niet al teveel verstand van materiaal. Ik ski van jongs af aan en kom elke piste makkelijk af. Techniek is voor een Nederlandse hobby skiër vrij goed in orde volgens mij. Ik houd van: korte bochten, maar ook lange bochten lekker carven. Maar ik vind t ook altijd wel gaaf wat skiroutes te pakken, stijle pistes met buckels en ik pak nog wel eens een skischansje mee als ik zin heb. Redelijk veelzijdig dus. Offpiste kom ik niet.

Ik ben begonnen met huren van een atomic G9, 180 cm denk ik (radius 18.2 ofzo), maar dit was t niet echt. Vond ik te moeilijk te draaien (vooral korte bochten). Komt ook door de lengte denk ik.

Die heb ik ingeleverd en daarvoor heb ik een setje Fischer rc4 ct gekregen (165 cm, radius iets van 14.5 dacht ik). Deze skiet wel echt lekker vind ik. Stuk makkelijker te draaien (ook door lengte denk ik) en op snelheid vind ik m ook echt primaa presteren (lange en ook wat kortere bochten). Nu vroeg ik of ik die kon overkopen, maar blijkbaar was de ski pas 3 dagen verhuurd, oftewel dat werd bijna de hoofdprijs (600 euro incl bindingen). Mijn vraag is:

  • wat is jullie ervaring met deze ski? Ik zou eigenlijk graag ook nog lengte 1.70 bv willen proberen, maar die is er niet (super veel verhuurd al want hoogseizoen).
  • ze hebben hier veel atomic. Ik zou evt nog atomic s9 kunnen proberen. Iemand ervaring of andere tips?
  • ik twijfel over wat zo’n ski waard is die al verhuurd is geweest. Waar kijk je typisch naar?
    Kijk ik bv naar de staalkanten aan de voorkant, dan lijkt t alsof hier al wel een flink stuk vanaf is (voor mijn gevoel). Bij de voorkant (tip) is de staalkant een stukje dunner dan in t midden in ieder geval. Misschien helpt een foto?? Belag ziet er prima uit verder en de ski verder ook.

Ik hoor het graag als iemand nog tips heeft waar ik op moet letten bij t inschatten van de waarde van de ski en als iemand nog andere aanbevelingen heeft, altijd welkom :)

Staalkanten zijn zeer zeker belangrijk. Als deze nu al flink dun zijn, kun je ze misschien nog maar een paar keer slijpen voordat ze op zijn. Zeker zo’n slalom ski wil je altijd scherp hebben lijkt me. Wellicht is zo’n ski wel in een model van één of twee seizoenen oud(maar wel een nieuwe ski) voor een mooie prijs op internet te krijgen. Zeker als je weet wat voor ski je fijn vindt is dat makkelijker zoeken. De atomic FIS S9 heb ik zelf geskied en vond ik heerlijk op de korte bochten. Voor lange carvebochten zou ik zeker een langere ski met meer radius kiezen. Skiroutes daarentegen. Daar zijn deze ski’s allemaal niet voor gemaakt naar mijn mening.

Dankjewel voor je reactie Rik

Nee precies, dat is wat ik dus ook al dacht.
Korte bochten, lange bochten, skiroutes etc. In principe heb je op ieder gebied wel ski’s die uitblinken. En ik zoek nu helaas niet een ski die op 1 gebied uitblinkt, anders was t wel makkelijker geweest.

Bv de 165 cm lengte (en 14.5 m radius) is denk ik net wat kort voor echt lange carvebochten. Maar ga je een langere ski nemen, dan wordt t weer wat lastiger op korte bochten en zeker skiroutes. Daarom leek me dit wel een goeie middenweg eigenlijk. Kun je best lekker op carven, ook wat grotere bochten. En daarnaast is t een redelijk korte wendbare ski, dus dat is nog best goed te doen op skiroutes bv. Ik ben ook best licht, dus dan wil je ook niet een al te lange ski denk ik.

Atomic FIS s9 heb ik wat recensies van gelezen, maar die waren minder positief dan van de fischer ski. Al weet je t natuurlijk pas echt als je probeert.

Ik kan morgen wel eens wat foto’s van staalkanten plaatsen, want ik heb daar echt geen verstand van. Nieuw kost de ski 700 euro. Ik kan m krijgen voor 600 en er zou pas 4 dagen op geskied zijn. Ga sowieso proberen dat nog naar 500 te krijgen. Maar t belangrijkste is dan denk ik: hoeveel onderhoud is er gedaan tijdens vorige verhuur, oftewel: hoeveel is er weggeslepen.

Ik stuur morgen wel eens een foto.

Klinkt erg duur voor een ex huur. Vaak hebben verhuurders geen zin om in t seizoen hun spullen te verkopen en vragen ze een nog best hoog bedrag.

Huurski’s kunnen aardig verslepen zijn. Dunne staalkant lekker links laten liggen

Klopt, maar t is nu toch wel aardig einde seizoen. De laatste hele drukke week hier denk ik in ieder geval. Mn vorige ski’s had ik ook uit de verhuur gekocht, zelfde tijd, maar toen voor 150 euro… Echt heel goedkoop was dat toen. 600 euro voor ex huur (maarjah, pas 4 dagen zeggen ze), vind ik ook wel vrij duur.

Ik plaats straks wel eens foto’s, want ik vind die staalkanten moeilijk inschatten. In t midden, onder de schoen, zit er nog heel veel staalkant, terwijk ik zou verwachten dat daar t meeste geslepen moet worden. Bij de tip is de staalkant dunner, maar dan vooral aan 1 kant van de ski (en beide ski’s hebben dat).

Tsja, belangrijkste punt is dat de staalkanten onder de voet goed zijn en het belag in uitstekende staat. Als het echt maar enkele gebruiksdagen zou betreffen zie je dat terug in de topsheet. Deze zou ook maar kleine beschadigingen moeten hebben.

Prijs is niet laag, maar nieuw kosten ze zelfs €800. Dus €500 als richtprijs is prima mits bijna nieuw. (slecht verkrijgbare ski namelijk)

Wat me meer dwars zit is dat je deze ski eigenlijk in 175 of 180 zou moeten proberen. Dat is de aanbevolen en optimum lengte voor jou. Nu heb je een kortere lengte meegekregen die daardoor makkelijker gooit en smijt, maar in de basis mogelijk toch wat te veeleisend is. En dan is de koopprijs wat hoog als je eigenlijk gewoon een F19 had willen hebben.

null
null

Hierbij foto’s (geen idee of t goed te zien is). Onder de schoen is de staalrand nog best breed. Bij de tip is ie een heel stuk smaller, maar geen idee of dat door slijpen komt of dat dat zo hoort. De topsheet is nog heel netjes ook

Over de lengte twijfel ik inderdaad ook. Normaal zou ik iets langer gepakt hebben (1.70 denk ik). Maar maakt dit veel uit denk je? Ik vind deze wel lekker makkelijk draaien en op buckels en skiroutes is een iets kortere ski ook ideaal. Daarnaast ben ik vrij licht (wel lang, maar 65 kg) dus dan is iets kleiner ook niet verkeerd denk ik. De F19 ken ik niet

Bwa wat je leuk vind natuurlijk, maar tenzij 't een echte slalom ski is (wat de CT niet is geloof ik, meer medium radius), is 1m65 wel echt kort voor jou lengte, ga je vooral merken als je met meer snelheid lange bochten skiet. Maar misschien voel je dat met deze ski minder? In ieder geval als jij vind dat ie lekker skiet, dan skiet ie lekker natuurlijk.

Klopt, geen echte slalom, eerder ertussenin beetje.

Ik heb geen idee wat echt “lekker” skied, aangezien ik vrij weinig skies geskied heb. Mn vorige ski van Elan was wel primaa. Maar die was 1.68 dus ook vrij kort.

Die atomic vond ik vooral op korte bochten toch echt wel lastiger. Buckles/routes heb ik met de atomic niet geskied aangezien ik m voor de middag al geruild had. Deze Fischer skied lekker, maar weinig vergelijkingsmateriaal dus. Wat zou je op snelheid met grote bochten moeten merken dan? Denk dat een langere ski dan wat stabieler is ofzo?

Maar wij gaan altijd in t hoogseizoen skiën, dus echt knallen op lange bochten zit er helaas toch niet in :(

Wel eerst en vooral ben ik geen expert (die zullen nog wel binnenspringen met feedback). Zowiezo is lengte maar 1 aspect en is 't door alle andere factoren niet altijd vanzelfsprekend om het effect van lengte te voelen tussen ski’s van verschillende merken of zelfs zelfde merk maar verschillende model.

Maar grosso modo kan je 't volgende wel stellen:
Een langere ski gaat stabieler zijn, meer grip hebben, en kan je dus sneller en krachtiger skieen. Dat komt omdat er gewoon meer lengte is en meer staalkant, langer is ook zwaarder dus ook stabieler, meer gedempter.

't nadeel van een langere ski is dat ze minder gemakkelijk draaien en je dus meer moet werken om de ski in te draaien. Da’s op vlake pistes geen probleem, maar vergt meer impuls/techniek/werk op kapot geskiede pistes of bukkels.

Maar zoals gezegd is lengte maar 1 aspect van hoe een ski voelt. Ik heb laatst een paar fischers gekocht (fischer rc 4 the curv) en deze in verschillende lengtes geprobeerd en je merkt toch een verschil in demping/stabiliteit vs draaien. Maar veel hangt ook van het model af, een cheater Gs ski gaat ook in kortere lengtes gewoon makkelijker lange bochten skieen dan korte een slalom skie 't omgekeerde.

Als laatste ski lengte vs lichaamslengte, je bent lang maar licht dus een korte ski hoeft niet per sé slechter te zijn, en het verschil tss een ski 1m65 of 1m70 ga je niet voelen maar 1m65 vs 1m80 wel degelijk, en dat is toch meer de lengte range die past voor jou lichaamslengte (pak van 1m70 tot 1m85)

Mijn punt is eerder dat je een topsegmentski opzettelijk kort neemt (weinig mis mee, als je dat bevalt). Maar… Je hebt bijna slalomspecs daardoor. En dan is het ineens een beetje dure ski. Want de Fischer Worldcup SC heb je nieuw al voor onder de 500 euro en de Fischer F19 (relaxtere middenradiusski) al voor minder dan €350.
Dus als je die CT in 175 zou kunnen testen weet je al wat meer. En vraag of ze ook de Progressor F19 toevallig hebben.

Top, thanks voor deze aanvulling! Het probleem is: hoogseizoen, dus ze hebben ontzettend weinig op voorraad. En sowieso zijn ze hier nogal fan van atomic, dus ze hebben vooral atomic helaas.

Ik heb weinig verstand verder van ski’s, maar dit helpt wel. De ct is eerder een raceski volgens mij inderdaad. Misschien is een slalom-ski inderdaad wel eerder hetgene waar ik naar op zoek ben.

Ik zal nog eens kijken. Als ik nog een keertje langs kan bij de verhuur, ga ik nog eens vragen of ik wat andere opties kan proberen die jullie hier vermelden. Maar denk dat de kans klein is dat ze dat hebben. Hoe doen jullie dat normaal dan: ski’s testen? In een binnenhal kan vast ook, maar hier in de bergen is t natuurlijk veel makkelijker om verschillende omstandigheden te testen.

Zie inderdaad ook dat een slalomski stukken goedkoper is. Waarom is dat? T is toch niet dat een slalom ski moeite krijgt als je op snelheid probeert te carven?

Aanvulling: ik ben ook verre van pro verder overigens. Voor een Nederlander kan ik vrij leuk skiën volgens mij en ik kom overal met gemak en (naar wat mensen zeggen) technisch goed omlaag. Maar, vergelijk me maar niet met Oostenrijkers of Nederlanders die de techniek tot in de puntjes verfijnd hebben, want dat heb ik niet. Om nu per se een race-ski te moeten hebben is dus misschien ook wat too much. Maar t moet wel een ski zijn die ook op snelheid stabiel is.

Ik wil wel aankomend jaar eens een cursus gaan doen op een rollerbaan. Ooit 1 lesje gedaan om te proberen en dat viel vies tegen. Dus ik hoop wel nog e.e.a. verder te verfijnen

Wat Bennie zegt is goed advies… je betaalt top euro’s voor het top gamma van een skimerk, iets wat je misschien niet nodig hebt.

Als ze vooral Atomic hebben kan je ook eens de Atomic redster X9 proberen (is hun “race” alles kunner, met medium radius, tussen de G9 (grote bochten)en S9 (slalom) in), maar daar betaal je ook top euro’s voor, meer nog dan Fischer. Heb zelf de X9 getest en dat was echt wel een top ski, meer richting medium en kortere bochten, maar ook goed in lange. Iets meer alleskunner minder stijf is de X9 WB (nooit op geskied) of nog makkelijker de 7 serie.

Bij Fischer kan je ook kijken naar de “the curv” serie van Fischer. Die zit tussen de progressor range (heet nu RC one) en de worldcup range in. Ik ski zelf naast een korte bochten ski ook de fischer RC4 the curv GT (what’s in a name)in 1m82. En dat is echt een heel goede ski, meer richting lange bochten, heel stabiel maar ook stijf.
https://gigiski.com/review-fischer-rc4-the-curv-gt-2/…

Tja testen… zoals je zelf al aangeeft, in een binnenhal (zoetermeer/landgraaf) kan je makkelijk ski’s testen (betaal je een klein bedrag voor) om toch een gevoel te krijgen. Niet hetzelfde als in de bergen maar je hebt ze in ieder geval dan wel geskied. In de bergen, tja een huurcentrum met veel modellen helpt misschien wel, of soms heb je test events (er was deze zondag in San Martino waar ik toevallig skiede een van Nordica).

Ik zelf woon in de bergen, en mijn vriendin haar familie hebben een ski winkel, dus qua testen is dat wel gemakkelijk. Alhoewel, ik probeer ze ook niet teveel te storen, en eerlijk gezegd ben ik ook geen expert in het testen. Ik kan meestal wel voelen wat in verschillende omstandigheden (korte bochten, lange, gecarved of geroetsjt, harde pistes of kapot geskiede pistes) leuke ski’s zijn voor mij, maar heb helemaal geen kaas gegeten van het echte testen of beschrijven wat een ski nu juist doet.

Op zich blijft het gewoon een leuke zoektocht, staar je nu gewoon niet blind op dat 1 paar ski’s, want in de range 500-700€ vind je erg veel erg leuke nieuwe skis (dit seizoen of vorig seizoen modellen).

Mijn eerste eigen paar waren nette tweedehandsjes hier van het forum. Best bestede €200 uit mijn ski carrière.
Maar goed, als je het geld kan missen houd ik je zeker niet tegen om de CT’s te kopen. Kun je nog heel lang plezier van hebben en anders weer doorverkopen (weet wel dat je nooit meer dan de helft van de aanschafprijs kunt krijgen).

Thanks voor de tips nog! Ik heb toch besloten ze niet te kopen. Voelt inderdaad beetje als een raceski verkrachten door de kleine lengte. Zou hem dan op zn minst in een langer formaat willen proberen.

Mn vorige skies, ook uit de verhuur dus, had ik voor 150 overgekocht (geen huur). Dat was nog eens een goeie deal hahah :)

Volgend jaar maar eens wat beter oriënteren en gerichter testen. Hoop ook mn techniek wat beter te krijgen tegen die tijd door lesjes op de rollerband.

Nog een vraag: Wat voor skies zou je normaal typisch gebruiken op buckelpistes en skiroutes enzo (of op kapot geskiede pistes, want die kom je in t hoogseizoen ook vaak tegen)? Ik vind lekker knallen op een strakke (of iets minder strakke) piste heerlijk. Maar in t hoogseizoen is dit er zelden bij. En die keren dat t wel kan, is t extra leuk. In plaats van achter de rest aanhobbelen (+ wachten op de rest van de groep) vind ik t wel leuk om mezelf dan wat uit te dagen door af en toe wat van die skiroutes/buckelpistes te nemen bv. Maar dat is weer een heel vak apart waar ik zeker geen held in ben. Op korte skies die ik nu heb is dit al wel een uitdaging, maar op langere skies zal dit natuurlijk nog lastiger worden.

Plaats een reactie