Welke ski is aan te raden??

Hey allemaal,

Ik ben een vrouw van 1.72 lang en 65 kg. Ik ben op zoek naar ski’s en heb bij speciaalzaken advies gekregen. Ik twijfel alleen te veel over de lengte, omdat ik verschillende adviezen heb gekregen. Ik heb 3 jaar ski ervaring. Zou mezelf niet als beginner omschrijven, maar ook zeker niet als ervaren. Ik vind het leuk om lange bochten te skiën en te focussen op techniek. Ik ski op de piste. Nu wordt mij door de ene zaak geadviseerd om een piste ski te nemen van 150 a 152, om de bochttechniek goed onder controle te krijgen en daar kan ik 5 jaar in doorgroeien (157 adviseren ze alleen voor 10 jaar ervaring). En een andere speciaalzaak adviseerd tussen 157 en 160, voor doorgroei mogelijkheden en te werken aan mijn techniek. Wat adviseren jullie skiërs?? Maakt de lengte echt groot verschil?

Ik ben wel iemand die snel leert, en graag echt parrallel ski aan ski wil leren skiën. Ik ski nu ook al wel parrallel, maar nog met meer ruimte (20 a 30 cm??) tussen de ski’s.

Groetjes,
Marijn

*bericht bewerkt door Marijn op 02 mrt 2022 13:14

150-152 vind ik wel kort om ook nog de komende 5 jaar mee vooruit te moeten.

Maar t maakt ook nog uit welke ski bij welke lengte. Als je een ski met veel rocker hebt, dan is de ski effectief korter

Ik ben zeker geen expert, maar de afstand tussen je ski’s/voeten in het “moderne” skieen, is ongeveer schouderbreedte, dus 20 cm zou wel kunnen kloppen. De voeten/skis dicht tegen elkaar is meer “old school”, wedelen, en wordt tegenwoordig niet meer aangeleerd?!

Ski lengte is maar 1 deel van de afweging, ook welk type ski (stijf of minder stijf, radius, breedte vd ski, rocker of niet) zijn belangrijk in de afweging.

https://blisterreview.com/recommended/how-to-think-about-ski…

Het hangt natuurlijk ook erg af van welke ski. Meestal kijk ik een beetje naar de range in een model, en dan zou ik vooral ook de mannen versies mee tellen in die range van maten.

Kleine (lichte) mensen kiezen de kortste maat, grote (zware) mensen de langste.
En dan aanpassen naar voorkeur:
Hoge snelheid en lange bochten > langere ski
Agressief, met veel input skiën > langere ski

Ik heb 3 jaar ski ervaring. Zou mezelf niet als beginner omschrijven, maar ook zeker niet als ervaren. Ik vind het leuk om lange bochten te skiën en te focussen op techniek. Ik ski op de piste.

Marijn op 02 mrt 2022 12:57

Ik heb zelf vergelijkbare ervaring en(gerockerde) ski’s van 168 cm met lichaamslengte 178. De 1e paar dagen waren wat wennen, vooral op krappere paadjes, maar over het algemeen voelen ze niet als lang of kort. Een vriend met vergelijkbare lengte, gewicht en ervaring kreeg een set mee van 155 cm en was daar heel tevreden over, want die slippen makkelijk. Hangt dus ook af van persoonlijke voorkeur, maar als je wil focussen op techniek, zou ik persoonlijk niet onder de 158 gaan zitten.

Zoveel mensen, zoveel wensen.
Ga gewoon voor een goede huurski. Meestal heet dat “Premium”.
Voordelen:

  • eigenlijk altijd goed advies
  • altijd het nieuwste (hooguit een seizoen oud) materiaal
  • bevalt de ski niet, dan probleemloos omruilen
  • zo kun je dus ook meerdere ski’s uitproberen
  • gratis onderhoud tijdens de huurperiode
    Persoonlijk huur ik het liefst bij Intersport, zit in vrijwel ieder gebied.
    Een goede ski kost al gauw 600 tot 800 E. Daar kun je ook 5 jaar (bij 1 week per jaar) voor huren.

Het rekensommetje wordt natuurlijk al heel anders als je meer dan 1x per jaar gaat skien he Ron?

Bovendien denk ik dat de bedragen anders zijn.

Je vindt goede skies voor 400-500 (oostenrijkse webshops).
Superior huur (hoogste categorie, en dat wil je!) is bijna 150 voor een week.

Als je 25.-- rekent voor onderhoud per week ben je na 3 1/2 week beter uit met koopski’s.

Je argument dat het leuk wisselen is ben ik trouwens wel met je eens. Laatst was ik blij dat ik kon wisselen tussen de X9s naar de X9WB (losse sneeuw en slecht zicht).

Totales Vollidiot

Het is over het algemeen belangrijk dat je ski’s vooral niet te kort zijn als je parallel wilt gaan skiën. Mijn eigen ski’s komen zo’n 10 cm boven mijn hoofd uit en ik heb in het verleden wel eens met te korte ski’s geskied en dat komt niet ten goede. Maar hoe langer je ski’s hoe moeilijker het wordt. Ik zou zelf rond je neus aanhouden als maat. Vergis je echter niet in je niveau want over het algemeen kan je pas zeggen dat je na 6 weken skiles kan skiën. Alles daaronder is eerder de berg afkomen zonder te vallen.

Paar jaar geleden was ik zelf ook erg aan het twijfelen over welke ski’s ik wou nemen. Uiteindelijk ben ik naar Duijvestijn Zoetermeer geweest en daar kan je dan ski’s uitproberen op de piste van Snowworld. Echt een super leuke ervaring en je weet zeker wat je koopt. Heb daar ook meerdere lengtes uitgeprobeerd. Je moet een kaartje kopen voor Snowworld en je moet dan 30 euro betalen voor het testen die je terug krijgt als je wat koopt. Super netjes, want ik kreeg ook de huur van mijn broer erbij. Ga je beetje buiten het seizoen zijn er vaak ook mooie acties. Ik had 60% korting op ski’s van 700 euro.

Uiteraard heb je ook op je vakantie vaak deze mogelijkheden, dit is eigenlijk nog mooier. Bijvoorbeeld op een DAKA testdag of bij sommige winkels in het skigebied. Uiteraard betaald je dan wel de volledige prijs meestal.

In mijn twintiger jaren wil ik alle mooiste skigebieden bezoeken!

10cm boven je hoofd 😳😳. Uit welk jaar zijn die, 1990 of zo??

Aha, dus ik moet eigenlijk FIS super-G ski’s en mijn zwager Afdalingsski’s begrijp ik. Vroeg me al af waarom mijn slalomski’s niet parallel wilden skiën 🤔

Te koop gevraagd:
carve-ski’s van meer dan 2 meter.

Anders kan ik het carven dus wel vergeten :-)

Totales Vollidiot

Te koop gevraagd:
carve-ski’s van meer dan 2 meter.

Anders kan ik het carven dus wel vergeten :-)

Kdtl op 03 mrt 2022 12:56

zoiets dus: https://www.skicenter.it/en/rossignol-hero-athlete-fis-sg-r2…
Radius 40m, dus best een brede, lege piste uitzoeken voordat je gaat carven.
Vangnetten op de piste zijn mogelijk ook wenselijk.

OT: het lengteadvies van de fabrikant (range met zoveel cm boven of onder lichaamslengte). Dit is terug te vinden op de site van de fabrikant of al zeker in hun brochures.
Qua skiplezier (zelfvertrouwen!) is het juiste type ski verder veel bepalender.
Ga zeker niet te high-end met slechts 3 weken ski-ervaring (= bij aanname van slechts 1 skiweek per seizoen). Er is ook zeker niets mis met even langer te blijven huren om beter te weten wat je graag wil (korte bochten/lange bochten, vlak terrein/Bückels/off-piste, …). Eigen schoenen zijn wel meestal een goede investering voor comfort + controle.

Glide on!

Ga gewoon voor een goede huurski. Meestal heet dat “Premium”.
Voordelen:
Een goede ski kost al gauw 600 tot 800 E. Daar kun je ook 5 jaar (bij 1 week per jaar) voor huren.

Ron7875 op 02 mrt 2022 20:24

Ik heb in 2020 160 euro af moeten tikken voor 4 dagen huren, en ik heb eigen schoenen. Afgelopen jaar betaalden mijn vrienden rond de 120 euro voor 4 dagen premium skihuur bij Intersport. Ski’s, stokken en tas(samen ± 400 euro) waren voor mij binnen 3 trips terugverdiend, maar als je duurdere ski’s koopt of een keer een ski sloopt kan dat natuurlijk wel langer zijn.

Bedankt allemaal voor de wisselende reacties! Haha. Maar daar kan ik wel wat mee! 😃

Plaats een reactie