Nieuwe ski’s

Al 10 jaar ski ik op de rossignol atraxxion 8 (154) Helaas is m’n binding kapot gegaan en na al die jaren ook wel toe aan nieuwe ski’s. Veel ervaring, ben 1,65 en 53 kilo. Ik ski nu voornamelijk op de piste (toen ik m’n huidige ski’s kocht ook geregeld pff piste) en maak graag tochten, de 100 km per dag haal ik met gemak. Wat is een goede opvolger van deze fijne ski?

Dankjewel voor het meedenken!

Atraxxion 8 is een all mountainski

Atraxxion 8 is een all mountainski

Fos op 03 mrt 2022 06:45

Tien jaar geleden misschien. 75 breed. Is nu haast standaard.

Ja dat weet ik… maar daarom weet ik juist niet zo goed wat een goede opvolger zou zijn. Deze ski was perfect voor mij. Ik ga vanmiddag naar een speciaalzaak maar fijn om alvast wat info te hebben. (Ik heb veel reviews gelezen maar kon zijn dat iemand hier een goede tip heeft)

Denk eens binnen Rossignol aan de Experience 82 basalt. Iets aan de speelse kant binnen de smalle all-mountaincategorie. Hier kun je heel wat jaren plezier van hebben, want zijn ook met weinig input te skiën. Er is ook een Ti versie, maar die is wel wat zwaarder en lomper in de bediening.

Fischer heeft in dezelfde breedte ook een mooi aanbod in de vorm van de RC One 82GT.

*bericht bewerkt door Bennie op 03 mrt 2022 11:46

Denk eens binnen Rossignol aan de Experience 82 basalt. Iets aan de speelse kant binnen de smalle all-mountaincategorie. Hier kun je heel wat jaren plezier van hebben, want zijn ook met weinig input te skiën. Er is ook een Ti versie, maar die is wel wat zwaarder en lomper in de bediening.

Fischer heeft in dezelfde breedte ook een mooi aanbod in de vorm van de RC One 82GT.

Bennie op 03 mrt 2022 11:44

Dankjewel!! Deze zal ik zeker meenemen

De Rossignol Attraxion heeft een radius van 11,5m op 1m54. Dat is een slalomski. Als je dat prettig vindt, kun je mi dus beter naar een slalomski kijken naar dan naar (allmountain)ski van 82 breed. Die zal een veel grote radius hebben en die zal je waarschijnlijk ook langer moet kopen. Dat wordt dus een totaal andere ski.

Voor de ski’s die ik aanhaal zou je op 1,52 kunnen gaan zitten en is de radius vergelijkbaar @DrPhil
Slalom adviseren als je de ietwat langzamere bochtinitiatie van een all mountain gewend bent vind ik wel een tikkie onhandig. Zo’n ski is een stuk nerveuzer.

75mm is tegenwoordig bepaald geen allomountain meer. De F18 die ik had was 74 met een radius van 12m. Die paar cm breder dan een echte slalomski merk je echt niet, hoor. De RC 82 op 1m52 pakken lijkt me een vreemde combinatie. Die moet je juist wat langer pakken, anders kun je met zo goed een smallere pakken. (Dan werkt de breedte mi alleen in je nadeel met de kantenwissel).

De RC one 82 is bovendien erg zwaar.

En @Fos geeft aan nu vooral op de piste te skiën, dan zou ik persoonlijk naar een 14/15 mtr radius zoeken met iets van 74 onder de voet. Off topic…53 kilo… #wow

*bericht bewerkt door HN65 op 03 mrt 2022 17:42

De RC one 82 is bovendien erg zwaar.

DrPhil op 03 mrt 2022 17:27

En het (nog bredere) broertje de rc one gt 86 vond ik domweg lompe ski’s waarmee ik totaal geen lol (of grip) had.
Misschien waren ze niet goed geslepen, maar ik ben totaal geen fan van de rc one serie.

Totales Vollidiot

Line blade! Heb er nu echt wel alles mee gedaan, slalom, carving, couloirtjes, buckels en poeder. Bizar wat er op een fijne manier lukt met die lat.

Edwin van Riel

Even gezocht, maar ik kan maar weinig damesski’s vinden van 74/75 breed van een beetje niveau.
De Rossignol Hero Plus zou misschien wat kunnen zijn, maar de kortste daarvan is 1m60.
Anders een Salomon S/Max. 74 breed en middenradius.

Ik had de salomon xwing tornado ti ook met een rafius van 11.4 m op 1.54 cm.
Zocht eenzelfde ski met dezelfde radius.
Kwam uit op de Rossignol Hero Elite St 1.57 cm. Heeeeeeeeerlijk!!!
De plus was niet beschikbaar in Italie. Je bent ook afhankelijk vam het aanbod. Overigens; bij 3 winkels en verhuurbedrijven in Corvara was men niet op de hoogte dat de plus bestond.

Xx10

Toch idd een slalomski dus. Mooi. Maar die is wel een stuk smaller.

Nou ben ik wel benieuwd. Is die 100km met of zonder liften erbij?

Nou ben ik wel benieuwd. Is die 100km met of zonder liften erbij?

DrPhil op 04 mrt 2022 21:29

Who cares, zojuist de halve middag met 1 afdaling bezig geweest. Het was geweldig 😉

Edwin van Riel

Plaats een reactie