Gérardmer / La Bresse of Willingen / Winterberg

Hallo, wie van jullie kent zowel Gérardmer als Willingen? Dit jaar in Gérardmer geweest en voor de beginnende skiërs als wij vonden we het erg leuk dat je redelijk lange afdalingen hebt. Nu las ik dat de pistes in Winterberg veel korter zijn en dat je dan (als je die kant op wil gaan) beter naar Willingen kunt gaan. Ik wil vast boeken voor een volgende keer maar twijfel nu tussen de gebieden. Misschien dan naar La Bresse? Of Willingen? Wie heeft ervaringen? Dank jullie wel!

*bericht bewerkt door CEBE op 03 mrt 2022 12:27

La Bresse Hohneck voelt voor mij veel meer als skigebied(je) aan dan Winterberg. Daar is het veel meer enkele heuvels met kortere hellingen, maar wel mooi overzichtelijk.

Drukte durf ik niet vergelijken, aangezien ik twee compleet verschillende ogenblikken naar beide gebieden ging. Al waren de wachtrijen in Winterberg wel stukken langer dan wat ik me van La Bresse kan herinneren.

Wat après-ski betreft is Winterberg dan weer stukken gezelliger dan La Bresse. Die is in La Bresse echt wel nul.

hoe dan ook; in Winterberg te veel Nederlanders en in La Bresse teveel Fransmannen :D al kan dat ook aan mij liggen natuurlijk… ;)

dit jaar naar de 3 gebiedjes geweest, voor mij is La bresse het leukste. meeste afwisseling in pistes, de kastelberg is heel leuk maar wel een lanceersleeplift om boven te geraken. het kan op zaterdag wel eens een feestje worden aan de refuge.

Dank jullie wel! Zijn jullie ook bekend met Lac Blanc?

Heb ook ervaring in alle 4 de gebieden

Willingen : langere pistes als Winterberg, ook wel leukere pistes,
Maar een halve dag geskied, sneeuwkwaliteit was de dag erna toen veel beter in Winterberg
Toen ook wel wat gedoe om naar de Ritzhagen kant te geraken maar dit zou nu beter zijn met de K1 lift

Winterberg :
Weinig hoogteverschil dus korte pistes of lange vlakkere pistes maar supermoderne infrastructuur waardoor je ook snel terug boven bent op voorwaarde dat er geen lange wachtrijen staan
Sneeuwkwaliteit is meestal TOP ook bij hogere temperaturen. Zelfs eens in regenweer nog goed kunnen skiën.
Door de uitgestrekheid kan je wel een tochtje skiën.
Behalve de Kappe en de pistes naast de skischans weinig uitdaging.

Hoogteverschil in de Vogezen is groter dan in Sauerland dus langere en moeilijker pistes
Gerardmer :
Persoonlijk vind ik de pistes in Gerardmer leuker dan in La Bresse.
Gebied voelt kleiner aan dan La Bresse vind ik, omdat je vaak op hetzelfde punt uitkkomt.
Bij drukte in weekends en vakanties lange wachtrijen aan de stoeltjesliften (1 oude 4p en 1 nieuwe 6p)
De rest allemaal oude sleepliften
Gerardmer is een gezellig dorp met winkels en restaurants

La Bresse :
Grote verscheidenheid aan pistes.
Oudere liftinfrastructuur dan Sauerland maar minder wachtrijen dan de 3 gebieden hierboven
Op de populaire pistes kan het soms wel druk worden.
Enkel beneden aan de La Lande piste kunnen de wachtrijen aan de liften oplopen.
Bij drukte is het aan de Chitelet kant vaak wat rustiger.
Ook enkele steile uitdagende pistes (la Lande, Le Mur, Gaby, …) en zelfs een zwarte maar dat kan je moeilijk een piste noemen eerder offpiste gebied
Ook wel wat beperkte off piste mogelijkheden tussen de bomen.
Dorp La Bresse is…dood…, eventueel slapen in Gerardmer en skiën in La Bresse (15min autorit)

Plaats een reactie