Aankoopadvies gevraagd: damesski’s gevorderd

Beste forummers,

Na heel wat jaren skiën en huren moet het er toch echt maar eens van komen: ik wil zelf ski’s aanschaffen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ski ongeveer 15 jaar, ben een gemiddelde skiër (met hoogtevrees) waarvoor het allemaal niet te hard of gek hoeft. Eigenlijk 100% on piste. Carven kan ik redelijk, maar voorkeur voor controle en vrij korte bochten. Vooral blauwe en rode pistes en her en der een (niet te smal of steil) stukje zwart. Bij goede sneeuw en weersomstandigheden doe ik een afdaling of 15 per dag. Ik hou vooral van grip en controle, en soepel bochten draaien.

De afgelopen jaren vooral erg goede ervaringen op Rossignol ski’s, dus daar lichte voorkeur voor. Laatste jaar op de Famous 8 geskied. Vooral de Nova 6, 7 of 8 lijken me nu interessant, maar ik zie amper onderling verschil. Ook Atomic Clouds lijken nog wel wat. Lengte zal rond de 156 zijn (ik ben zelf 171 en iets boven de 65 kilo).

Wie heeft de gouden tip waar ik op moet letten of wat van dit rijtje geschikt zou zijn?

Geen ervaring met je genoemde exemplaren.
Maar ik herken me in je beschrijving. Ben alleen wat langer en zwaarder.
Sinds dit seizoen heb ik zelf Elan Insomnia ski’s (170 cm bij mijn lengte van 179)
Ben er zo enorm blij mee!
Geven me heel veel vertrouwen op harde ijzige pistes door goede grip en gemak van kanten.
Daarnaast kan ik er echt lekker mee carven.
Vertrouwen en snelheid haal ik er uit.
Hiervoor 5 seizoenen op Rossignol Temptations geskied, ook heel fijn, maar sinds de overstap vooral veel zekerder op hard/steil/ijzig.
(En langer geleden huurde ik altijd)

*bericht bewerkt door Marije77 op 05 mrt 2022 18:25

❄️

Ik denk dat de Nova 8 de 1-op-1 opvolger is van de Famous 8.
Over het algemeen geldt bij Rossignol (maar ook bij Elan): hoe hoger het getal, hoe stijver de ski (bij gelijke radius) en/of hoe hoogwaardiger de constructie. De Nova 8 is dan de hoogste versie zonder Titanal-Laag.
Als je al met plezier met de Famous 8 geskied hebt, zou ik de 6 en 7 zeker links laten liggen.
Info van de fabrikant: https://www.rossignol.com/nl/rossignol-famous-8-xpress-skis-… https://www.rossignol.com/nl/railh02-000.html

Qua lengte heb je natuurlijk te maken gehad met het typische verhuursysteem: je hebt een relatief korte lengte (156cm = -15cm t.o.v. je lichaamslengte) meegekregen omdat een korte lengte met minder kracht in een bocht te krijgen is.
De fabrieksaanbeveling van Rossignol is voor deze skis tussen de -5cm en -15cm te nemen (voor vrouwen), dus zou een 163cm ski ook niet misstaan.
Deze kan dan iets meer grip geven op snelheid of in ijzige omstandigheden.

alternatieven (bv. Atomic Cloud 9): https://www.ski-online.de/tipps-infos/dsv-skitest/lady-genus…

Glide on!

Waar is onze materiaalexpert gebleven? Kniebanden gescheurd? Gaan meevechten in Oekraïne?

Ik heb dit jaar nieuwe ski’s aangeschaft de Head Joy9
Langer dan ik eerst had van 1.40 naar 1.56. Bij lengte van 1.68. Artrose in knie.
Ik was bang dat de ski te lang zou zijn ivm draaien in de bochten. Ben ervaren en hou niet van te veel snelheid en wil graag dat de ski het werk doet ivm knie.
Moet zeggen heeft alle verwachtingen overtroffen. Carven gaat prima, voor mijn gevoel iets minder ronde, ruime bochten. Draait goed en ligt lekker op de gladde stukken. Heel blij mee.

Dank allen, hier kan ik wel wat mee!

@Marije77: welke Insomnia heb je?

@Vivace: goeie tip qua skilengte.

*bericht bewerkt door Mart86 op 09 mrt 2022 09:52

Head Super Joy zou ook een optie zijn.

Head Super Joy zou ook een optie zijn.

Ivski op 09 mrt 2022 12:19

Ik vond het lastig om die goed op de kant te zetten in harde sneeuw/ijs. Steile piste in de schaduw kwam ik er niet lekke mee af want voor mijn gevoel te weinig grip. Voor verse sneeuw of slush perfect, want ze draaien heel makkelijk. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dank allen, hier kan ik wel wat mee!

@Marije77: welke Insomnia heb je?

@Vivace: goeie tip qua skilengte.

Mart86 op 09 mrt 2022 09:52

Elan Insomnia PowerShift (2018/2019)

❄️

Head Super Joy zou ook een optie zijn.

Ivski op 09 mrt 2022 12:19

Ik vond het lastig om die goed op de kant te zetten in harde sneeuw/ijs. Steile piste in de schaduw kwam ik er niet lekke mee af want voor mijn gevoel te weinig grip. Voor verse sneeuw of slush perfect, want ze draaien heel makkelijk. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Suuski op 09 mrt 2022 12:31

Grappig, mijn ervaring is exact andersom

Life is what happens while you were checking your phone

wil je een iets wat gevorderde ski en jaren hiermee doen dan zou ik de Cloud C12 adviseren van Atomic, een iets minder stijve ski is de Cloud 11, deze zou je in 1.61 kunnen nemen en of iets korter de 1.54 versie…zou de C12 maar nemen…(qua gewicht zijn deze ski’s ook prettig), versie 2021 of 2022 zijn dezelfde (alleen de kleur is iets anders)…of misschien kan je ze eerst even testen…
https://shop.atomic.com/en-nl/women/alpine/skis.html…

Head Super Joy zou ook een optie zijn.

Ivski op 09 mrt 2022 12:19

Ik vond het lastig om die goed op de kant te zetten in harde sneeuw/ijs. Steile piste in de schaduw kwam ik er niet lekke mee af want voor mijn gevoel te weinig grip. Voor verse sneeuw of slush perfect, want ze draaien heel makkelijk. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Suuski op 09 mrt 2022 12:31

Grappig, mijn ervaring is exact andersom

Leon100 op 10 mrt 2022 07:38

Zo zie je maar weer, beter zelf testen en niet afgaan op het oordeel van anderen.

Ski’s een dagje huren in de plaatselijke skishop en zo een keuze maken op basis van je eigen ervaringen.

Ben zelf net overgestapt op de Cloud c12. Wat een genot! Draait makkelijk op lagere snelheid, carved lekker op wat hogere snelheid. Is goed op de kanten te zetten bij wat ijziger pistes. Ik ben helemaal verliefd. Ben ongeveer even lang en ietsjes zwaarder. Heb de 164 gekozen en ben super tevreden. Zeker in combinatie met een ook wat stuggere schoen (Hawx Magna 85) en feestje om te skiën!

Hier idem, Atomic c12 servo gekocht vorige week ( in Oostenrijk waar ik mocht uitproberen, altijd fijn), in een woord geweldig. Ik ben 166 en heb lengte 161 en dat is prima voor gevorderde skiërs. Het Carven gaat fantastisch, alsof je op kleine wieltjes rijdt. Op de Black Power ( Reiteralm, 60%) had ik ook op het bovenste steile ijzige stuk ( de afgrond zeg maar) prima grip, ik kon er zonder glijden vanaf skiën. Het gevoel van controle is enorm, ook bij ijzige omstandigheden. Dit zal ook komen door de Servo techniek, een soort ‘stuurbekrachtiging’. Kortom, een echte aanrader, iig voor mensen die hel redelijk kunnen skiën, want erg vergevingsgezind zijn ze niet deze ski’s.

Anne Marie

Plaats een reactie