Laatste coronaregels Dolomieten

Even een vraagje aan degenen die net terug zijn uit de Dolomieten.

Hoe is het daar nu met het handhaven van de Mondkapjes regel? Wij waren daar in de 2de week januari en toen waren ze best wel streng. Is dat nog steeds zo of zijn ze al wat makkelijker geworden bij de liften?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 07 mrt 2022 08:59

Ik vond met name bij de dalliften de controles nog best streng. Werden mensen aangesproken door extra personeel wat stond te controleren (en bij ondeugdelijk mondmasker ter plekke aangeboden een FFP2-masker te kopen). Wel werd er veel minder op de 80% capaciteitsregel gecontroleerd en waren alle poortjes geopend (in januari waren poortjes soms gewoon gesloten om de 80 procent af te dwingen).

*bericht bewerkt door brakes op 06 mrt 2022 21:41

Eigenlijk alleen controle in de dichte liften, dus eitjes en vooral gondels. Ook op capaciteit. Verder nauwelijks controles, ook in rijen en restaurants niet. Wij vonden het prima te doen allemaal.

Vandaag nog eens de sella ronda gedaan, is een beetje mijn lakmoes test omdat ze daar toch nog wat strenger zijn. Alleen op de dichte gondels/eitjes wordt gecontroleerd en mensen ook tegengehouden als ze geen FFP2 masker ophebben. Op alle open liften is geen masker nodig.

Ook 2 carabinieries die aan een open lift stonden gepasseerd zonder masker op, geen probleem precies. Is dit nu omdat er geen masker meer gedragen moet worden in open lucht en open liften gezien worden als open lucht. I don’t know ;-)

Opvallend dat ze in de Dolomieten zoveel strenger zijn dan in de Italiaanse Alpen. Ik was vorige week in Cervinia, aldaar vrijwel nergens maatregelen. Zelfs geen QR bij kopen skipas.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Zijn de FFP2 buffs toegestaan?

Edit: ik zie dat die FFP2 buffs helemaal geen FFP2 bescherming bieden. Desalniettemin blijft mijn vraag staan, afgelopen december werd een random buff in de dolomiti ook geaccepteerd ook op de sella ronda, maar ze zijn dus een stuk strenger begrijp ik.

*bericht bewerkt door pahlawan op 07 mrt 2022 09:34

Wij hadden er afgelopen week geloof ik 1 met een ‘ffp2 buff achtige’… Bij de dichte gondels etc werd die er wel degelijk uitgehaald en moest er een ‘gewoon’ mondmasker op. Zeker met klipjes aan je helm vond ik het echt prima te doen. Maar wat hierboven staat, ook wel zeker dagelijks her en der de controles gehad.

*bericht bewerkt door Qp89 op 07 mrt 2022 09:52

Ik heb gewoon een FFP2 masker aan mijn helm hangen (dus niet achter de oren) en een 2de losse in mijn ski jas. Het masker op de helm hangt gewoon onder mijn kin, en als ik een gondel of eitje moet nemen of 't is ergens wat drukker qua aanschuiven dan trek ik dat over mijn gezicht. Hoef er zelfs mijn handschoenen niet voor uit te doen.

En als je vind dat het geen zicht is, koop dan een zwarte, dan valt het helemaal niet op.

Dat het in de rest van de Italiaanse Alpen anders zou zijn lijkt me erg raar. Ik kan me voorstellen dat controle van maskers af hangt van hoe streng de pisteurs zelf zijn, maar de QR code gekoppelt aan de lift pas is toch echt nog een harde regel en dit tot hiertoe tot eind maart.

Zijn de FFP2 buffs toegestaan?

Edit: ik zie dat die FFP2 buffs helemaal geen FFP2 bescherming bieden. Desalniettemin blijft mijn vraag staan, afgelopen december werd een random buff in de dolomiti ook geaccepteerd ook op de sella ronda, maar ze zijn dus een stuk strenger begrijp ik.

pahlawan op 07 mrt 2022 09:26

Ik januari lukte het mij ook niet om met een “gewone” buff de cabinelift in te komen.

Zijn de FFP2 buffs toegestaan?

Edit: ik zie dat die FFP2 buffs helemaal geen FFP2 bescherming bieden. Desalniettemin blijft mijn vraag staan, afgelopen december werd een random buff in de dolomiti ook geaccepteerd ook op de sella ronda, maar ze zijn dus een stuk strenger begrijp ik.

pahlawan op 07 mrt 2022 09:26

Ik januari lukte het mij ook niet om met een “gewone” buff de cabinelift in te komen.

Noblesse op 07 mrt 2022 10:57

Dat je dat überhaupt probeert?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het FFP2 masker nog zal gaan missen eigenlijk. Heb m vrijwel altijd op met skiën en vind het veel fijner dan met een Buff skiën.
Maar als je dadelijk nog een masker draagt terwijl t echt niet meer hoeft (en je de enige bent) dan denkt iedereen dat je een of andere ziekte onder de leden hebt en besmettelijk bent ofzo :) daar heb ik dan ook weer geen trek in. Wordt dus weer met een koud gezicht skiën.

Ik vond de Dolomieten afgelopen week minder streng dan l3v in de tweede week van januari. Mijn vrouw juist niet. Is dus erg interpretatie afhankelijk.
Ik had mijn ff2p masker onder mijn buf. Als het nodig was trok ik die omhoog. Werd wel een paar keer aangesproken omdat ze dachten dat ik geen ffp2 masker droeg.

Bij sommige dalstations moest je FFP2 op… in het gebied was een buff of niks voldoende…
maar goed je kon ook zo de apresski inlopen zonder masker of scannen… dus wat is het nut dan.

Plaats een reactie