Gezocht: sfeervol groot familieskigebied

Ik ben vast niet de enige, maar ik zoek weer die ene parel voor de skivakantie met het gezin volgend jaar.

Uitgangspunten:

  • ik ski niet meer, maar hou wel van mooie sneeuwwandelingen rondom het dorp en kijken naar de skiërs in het dal en kinderland. Samen lunchen bij de liften, en na de skilessen met z’n allen sleeën en apres-skiën. Kortom: geen dorp waar iedereen 's ochtends met de gondel de berg op verdwijnt.
  • Dochter (dan 10) skiet vier jaar, voor haar volstaat alles wel. Dikke plus voor een funslope, iglo’s etc.
  • Zoon (dan 5) is een beginner.
  • Man is zeer ervaren en houdt van veel kilometers maken, in een aaneengesloten skigebied.

Ik zoek dus een gezellig skigebied met voldoende blauwe pistes voor de kinderen, wat fun dingen voor de oudste, maar ook vooral veel rood en zwart voor de man. Een kinderland bovenop de berg waar we met de gondel naar toe moeten is nadrukkelijk niet de bedoeling. Dan kan ik niet eenvoudig naar het hotel wandelen om sleetjes op te halen, door het dorp te slenteren etc. De man wil zonder gebruik te maken van de auto enkele lange dagen kunnen skiën.

Harde eisen:

  • Oostenrijk
  • Apres-ski in het dorp
  • Minimaal 100 km piste, liever meer (zowel beginners als zeer ervaren)
  • Geen auto of skibus nodig hebben
  • Kinderland in het dal
  • Aaneengesloten skigebied

Waar zijn we al geweest (met de kids):

  • Flachau. Heerlijk skigebied, leuk dorp, top apres-ski. Nadeel: erg druk in de schoolvakanties
  • Dorfgastein. Geweldig. Kneuterig dorp, kinderland en skischool in het dorp, leuke apres-ski, fijn rustig skigebied. Minpuntje: met skibus naar Bad Hofgastein voor meer ski kilometers en een funslope.
  • Niederau: Leuk dorp, fijne sfeer, rustig, meerdere dalafdalingen en twee kinderlanden in het dorp, voldoende apres-ski. Alle liften prima lopend te bereiken met de kinderen. Groot skigebied maar wel bus nodig om naar Auffach te gaan. Minpunt: skigebied van Niederau zelf is veel te klein voor mijn man. 40 min met de auto naar Alpbach voor een leuke funslope. En teveel sleepliften.

Iemand een aanrader in dezelfde sfeer als bovengenoemde dorpen, waar we niet heel lang in de rij staan voor een skilift? Flachau en Sölden lijkt ons te druk in de voorjaarsvakantie. Zou Maria Alm aan onze wensen voldoen?

*bericht bewerkt door Jessika op 08 mrt 2022 16:07

Niet-skiënde wintersporter en mama van 2 kids. Geïnteresseerd in alles over wintersport met kinderen

Saalbach Hinterglem Het zal wel niet rustig zijn in de vakanties

Hallo,

Ik lees dat je ook drukte wil vermijden? (Omdat je Flachau en Sölden noemt?) Ik denk dat als je kijkt naar jullie wensen lijstje dat je automatisch in een populair en druk gebied gaat komen. Helemaal omdat Oostenrijk een harde eis is.

De eisen die je noemt voor een vakantie in de voorjaar staat garant voor de drukke/populaire geb

Maar mocht drukte acceptabel zijn, dan zou ik is kijken naar Serfaus! Maria Alm is ook zeker het overwegen waard!

Er zijn ook voldoende opties om tussen twee gebieden te gaan zitten! Dan moet je wel iedere dag rijden, maar ontstaan er wel meer opties! Bijvoorbeeld huisje in Kappl dan heb je het kleinere gebied van Kappl om de hoek (kindvriendelijk), maar kan je ook naar een Ischgl rijden.

Ik lees dat je ook drukte wil vermijden? (Omdat je Flachau en Sölden noemt?) Ik denk dat als je kijkt naar jullie wensen lijstje dat je automatisch in een populair en druk gebied gaat komen. Helemaal omdat Oostenrijk een harde eis is.

De eisen die je noemt voor een vakantie in de voorjaar staat garant voor de drukke/populaire geb

egteling op 08 mrt 2022 18:54

Kan ik beamen. Veel parameters die iedereen wenst, dus dat resulteert automatisch in een drukker skigebied (tenzij een week buiten de schoolvakanties).

Maria Alm beantwoordt wel aan de meeste gestelde eisen. Alleen het aantal pistekilometers staat daarmee op gespannen voet. Höchkonig telt ongeveer 100 km aan pistes, maar niet meer. De route om je door het gehele gebied voort te bewegen is altijd dezelfde, wat misschien iets eentoniger is. Persoonlijk vond ik het een aangenaam skigebied met moderne liften, een idyllische ligging, de bekende Oostenrijkse gezelligheid en degelijke pistes. Alleen vonden wij het (te) druk voor een week in februari (weliswaar enkel de Belgische krokus, geen andere landen hadden toen vrij), maar wij zijn zeer verwend op het vlak van drukte.

Volgens het pistenplan zijn er twee verschillende kinderlanden, destijds viel enkel het kinderland op de Aberg (bovenaan de cabinelift) mij op. Blijkbaar is er een tweede kinderland aan de voet van Natrun, tevens in Maria-Alm. Dit gedeelte zou zich wel in het dal bevinden.

Mocht je trouwens overwegen om eventueel enkele dagen met de auto uit te wijken naar andere gebieden in de buurt, is dit een zeer gevarieerde bestemming.

Hallo,

Ik lees dat je ook drukte wil vermijden? (Omdat je Flachau en Sölden noemt?) Ik denk dat als je kijkt naar jullie wensen lijstje dat je automatisch in een populair en druk gebied gaat komen. Helemaal omdat Oostenrijk een harde eis is.

De eisen die je noemt voor een vakantie in de voorjaar staat garant voor de drukke/populaire geb

Maar mocht drukte acceptabel zijn, dan zou ik is kijken naar Serfaus! Maria Alm is ook zeker het overwegen waard!

Er zijn ook voldoende opties om tussen twee gebieden te gaan zitten! Dan moet je wel iedere dag rijden, maar ontstaan er wel meer opties! Bijvoorbeeld huisje in Kappl dan heb je het kleinere gebied van Kappl om de hoek (kindvriendelijk), maar kan je ook naar een Ischgl rijden.

egteling op 08 mrt 2022 18:54

In Niederau en Dorfgastein was het in de schoolvakanties zeker niet druk, echt uitstekend te doen. Vandaar dat ik het probeerde.

Kappl is precies wat ik niet zoek ;-) Geen kinderland in het dal, geen dalafdalingen voor de kleintjes en geen rechtstreekse skiverbinding met een groot gebied. Iedere dag rijden is ook een no go. We willen van de dalafdaling de apres-ski in kunnen en dan zo doorrollen naar het hotel haha. We zijn een beetje verwend de afgelopen 25 jaar met hotels direct in het centrum van Gerlos, Mayrhofen, Saalbach, St.Anton, Flachau etc.

Maria Alm klinkt als een serieuze optie, ik zet het op de lijst.

Niet-skiënde wintersporter en mama van 2 kids. Geïnteresseerd in alles over wintersport met kinderen

Dan is Maria Alm een prima optie! Koningsleiten ook leuk misschien?

Hochkonig vinkt veel boxjes, maar ik deel wel wat @matthijs! zegt: je bent wel wat heen en weer aan het skiën en die 100 km piste lijkt me schromelijk overdreven.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Was vorige week in Haus im Ennstal. Kneuterig dorp ala Dorfgastein, maar een uitstekend skigebied (4 Berge Schladming) met volop funparken en 123 km pistes, waarvan ik nauwelijks kan geloven dat het klopt, want het voelde juist veel groter aan.

Was vorige week in Haus im Ennstal. Kneuterig dorp ala Dorfgastein, maar een uitstekend skigebied (4 Berge Schladming) met volop funparken en 123 km pistes, waarvan ik nauwelijks kan geloven dat het klopt, want het voelde juist veel groter aan.

paolie op 08 mrt 2022 20:29

Klopt het dat hier vooral Duitsers komen en relatief weinig Nederlanders? Want dan zou de drukte tijdens een Nederlandse vakantieweek mee kunnen vallen.

In de week dat wij er zaten (krokusvakantie regio Noord), waren er eigenlijk voornamelijk Oostenrijkers zelf. Relatief weinig Duitsers en weinig Nederlanders. Vanuit de richting Wenen gezien is dit natuurlijk een van de eerste grote skigebieden die je tegenkomt.

*bericht bewerkt door paolie op 08 mrt 2022 21:27

Ik zit momenteel voor 3 weken in Dorfgastein, ben vandaag in Maria Alm geweest en zat hiervoor een week lang in Haus im Ennstal.
Wat betreft de eerdere reacties ben ik het ermee eens dat er gezien je eisen lijst niet heel veel over blijft, wat mij betreft is Maria Alm best een logische bestemming maar ook 4- berge skischakel zou goed kunnen passen.
Zoals eerder werd aangegeven ski je bij Hochkönig snel heen en weer, alhoewel het Aberg deel wel net iets meer afwisseling geeft met wat meer rode en zwarte varianten naast de ‘‘tour’’ afdalingen. Op de Natrun berg bij het dorp ligt een prima kinderland met een paar apres- ski tenten in de nabijheid.

Als je Hochkönig vergelijkt met bijvoorbeeld de 4- berge skischakel dan heeft de 4-berge ski- technisch wel meer te bieden aangezien elk van de 4 aaneengesloten gebieden een grote diversiteit aan afdalingen heeft. Haus heeft een kinderland onderin maar weinig aprés ski. Er zit bij het kinderland 1 tent die opzich best leuk is maar dat is je enige optie (en de drank is extreem duur vergeleken met andere plekken). Kinderen kunnen bovenin haus op de blauwe pistes snel hun weg vinden maar de rode en zwarte naar beneden zijn zeker aan het eind van de dag net te pittig gok ik.
Een andere (wellicht betere) optie om te zitten is het Rohrmoos plateau. Sneeuwzeker, goede kinder opties, rodelen, wandel mogelijkheden en genoeg horeca/ apres- ski. Ook zit het wat centraler waardoor je beter per dag een keuze kunt maken welk(e) deelgebied(en) je bezoekt.

Al met al denk ik:
Maria Alm iets gezelliger dorp, Nederlandstalige les, goede wandel opties en iets wittere pittoreske omgeving.
4- Berge; iets uitgebreidere ski mogelijkheden, Rohrmoos plateau zeer kindvriendelijk, veel ski- in ski out accomodaties, rodelbaan, veel horeca maar geen echt dorp.

Ik zit momenteel voor 3 weken in Dorfgastein, ben vandaag in Maria Alm geweest en zat hiervoor een week lang in Haus im Ennstal.
Wat betreft de eerdere reacties ben ik het ermee eens dat er gezien je eisen lijst niet heel veel over blijft, wat mij betreft is Maria Alm best een logische bestemming maar ook 4- berge skischakel zou goed kunnen passen.
Zoals eerder werd aangegeven ski je bij Hochkönig snel heen en weer, alhoewel het Aberg deel wel net iets meer afwisseling geeft met wat meer rode en zwarte varianten naast de ‘‘tour’’ afdalingen. Op de Natrun berg bij het dorp ligt een prima kinderland met een paar apres- ski tenten in de nabijheid.

Als je Hochkönig vergelijkt met bijvoorbeeld de 4- berge skischakel dan heeft de 4-berge ski- technisch wel meer te bieden aangezien elk van de 4 aaneengesloten gebieden een grote diversiteit aan afdalingen heeft. Haus heeft een kinderland onderin maar weinig aprés ski. Er zit bij het kinderland 1 tent die opzich best leuk is maar dat is je enige optie (en de drank is extreem duur vergeleken met andere plekken). Kinderen kunnen bovenin haus op de blauwe pistes snel hun weg vinden maar de rode en zwarte naar beneden zijn zeker aan het eind van de dag net te pittig gok ik.
Een andere (wellicht betere) optie om te zitten is het Rohrmoos plateau. Sneeuwzeker, goede kinder opties, rodelen, wandel mogelijkheden en genoeg horeca/ apres- ski. Ook zit het wat centraler waardoor je beter per dag een keuze kunt maken welk(e) deelgebied(en) je bezoekt.

Al met al denk ik:
Maria Alm iets gezelliger dorp, Nederlandstalige les, goede wandel opties en iets wittere pittoreske omgeving.
4- Berge; iets uitgebreidere ski mogelijkheden, Rohrmoos plateau zeer kindvriendelijk, veel ski- in ski out accomodaties, rodelbaan, veel horeca maar geen echt dorp.

Amelm op 08 mrt 2022 21:41

Dank je! Toevallig had ik deze week al eens naar 4-Berge gekeken. Had er niet eerder van gehoord, maar de funparken daar voor de kinderen zien er fantastisch uit. Ik zet Haus ook op de optie-lijst. Je beschrijving van Maria Alm klinkt heel goed. Ik hou van pittoreske witte dorpjes.

Rohrmoos zegt me niks, ik ga even zoeken.

Hoe vind je Dorfgastein trouwens? Best een kans dat we daar voor de 3e keer naar toe gaan.

Niet-skiënde wintersporter en mama van 2 kids. Geïnteresseerd in alles over wintersport met kinderen

Edit: Rohrmoos wordt het niet. Ligt op een plateau zie ik en heeft geen authentieke kern. Ik wil op zijn minst een schattig kerkje en een boerderij met stinkende mesthoop midden in het dorp haha.

Niet-skiënde wintersporter en mama van 2 kids. Geïnteresseerd in alles over wintersport met kinderen

Edit: Rohrmoos wordt het niet. Ligt op een plateau zie ik en heeft geen authentieke kern. Ik wil op zijn minst een schattig kerkje en een boerderij met stinkende mesthoop midden in het dorp haha.

Jessika op 08 mrt 2022 21:54

Voor die stinkende mesthoop moet je in Dienten gaan zitten, authentiek bergdorp :)

Dienten Die Alte schule

Oh, ook in Haus hoor. Dat is echt nog een eenvoudig dorp. En vond de apres ski vergelijkbaar met Dorfgastein. Wel wat grootschaliger allemaal qua dalstation. Met de rode en zwarte dalafdaling hadden mijn kinderen (7 en 9) totaal geen moeite, maar voor beginners wel pittig (lift naar beneden is een alternatief). De blauwe pistes boven in Haus zijn daarentegen echt geweldig voor beginners.
Hochkönig ben ik zelf nog nooit geweest, staat op m’n lijstje!

Andere optie, die ook aan al je eisen voldoet, in een hele andere hoek: Gaschurn. Eigenlijk nog mooier gelegen dorp dan Haus of Dorfgastein, gezellige apres ski en sinds vorig jaar eindelijk een dalafdaling die besneeuwd wordt. Skigebied groot en uitdagend genoeg.

*bericht bewerkt door paolie op 08 mrt 2022 22:51

Ik zag dat Serfaus werd genoemd. Voor een iets authentieker dorp zou je Fiss kunnen checken. Kinderland is of te voet, of met de lift te bereiken, ligt aan rand van dorp. Apres ski onderaan de dalafdaling. Skigebied van een kleine 200km. Ook de koeienstront ga je nog wel vinden;)

Let it snow

Rohrmoos zegt me niks, ik ga even zoeken.

Hoe vind je Dorfgastein trouwens? Best een kans dat we daar voor de 3e keer naar toe gaan.

Jessika op 08 mrt 2022 21:51

Rohrmoos ligt inderdaad op een plateau, heeft overigens wel boerderijen zat maar geen gezellige dorpskern inderdaad. Daar moet je het meer hebben van de verschillende horeca, ski- in ski out (dus iedereen altijd dichtbij voor lunch/ gezelligheid), het wandelen en de goede uitvalsbasis.

Wat betreft Dorfgastein zou dit naar mijn mening niet volledig voldoen aan je omschrijving; ruim minder dan 100km piste, niet heel sneeuwzeker dorp en wat mij betreft minder winter wandel opties in het dal dan enkele alternatieven. Ik kan het in de voorjaarsvakantie zelf niet beoordelen maar afgelopen zaterdag (laatste dag voorjaarsvakantie zuid-midden) en deze week is met name de Grossarl kant een stuk drukker dan enkele andere gebieden. Verder overigens wel een prima skigebied en wat horeca in het dorp maar ik ben de afgelopen maanden wel in een stuk gezelligere dorpjes gekomen. Filzmoos bijvoorbeeld is echt absoluut top qua sfeer, sleeën, horeca en wandelen maar veel te klein qua skigebied voor je man als hij niet de auto wil pakken.

Andere opties waar je nog aan kunt denken zijn Gaschurn zoals eerder genoemd (leuk dorp, mooi gelegen, zeer veel mogelijkheden qua skiën) of Leogang (goede wandelopties, grote kans op wit dorp, mooi uitgebreid skigebied aan de rustige kant van het gebied) bijvoorbeeld.
Die 2 opties bieden ski- technisch gewoon een stuk meer kilometers. Leogang was overigens de keren dat ik er was (eind jan/ begin feb) opvallend rustig. Als je het echter ‘‘rustig’’ wil in de voorjaarsvakantie dan is die 100km+ eis zonder auto of skibus echter een lastige vrees ik.

*bericht bewerkt door Amelm op 09 mrt 2022 07:08

Harde eis Oostenrijk ? Klinkt als nog nooit ergens anders geweest ? Ik zou namelijk Selva (Wolkenstein) aanraden. Dat voldoet aan al je eisen….gezellig dorp, veel wandelmogelijkheden, oefenliften, kinderland en sleeën in het dorp. Lekker eten, goede koffie en alles ook nog wat voordeliger dan in Oostenrijk. En oja… over ski tochten hoef je je geen zorgen te maken…

Paulr

als je al een aantal gebieden hebt gehad met deze eisen dan blijft er niet veel over… Soms heb je iets gevonden waar je vaker naartoe gaat, het gras is niet altijd groener ergens anders… Zo komen wij al jaren in het Zillertal. We weten wat we hebben en voor de kinderen is het nu nog fijn op bekend terrein te komen elk jaar…

in eerste instantie zou ik denken aan Zillertal-Arena, daar ben je al geweest: gerlos/Konigsleiten…

als je al een aantal gebieden hebt gehad met deze eisen dan blijft er niet veel over… Soms heb je iets gevonden waar je vaker naartoe gaat, het gras is niet altijd groener ergens anders… Zo komen wij al jaren in het Zillertal. We weten wat we hebben en voor de kinderen is het nu nog fijn op bekend terrein te komen elk jaar…

in eerste instantie zou ik denken aan Zillertal-Arena, daar ben je al geweest: gerlos/Konigsleiten…

Nemrah op 09 mrt 2022 09:13

Alleen is in Gerlos het kinderland alleen met de gondel te bereiken, ik weet niet hoe dat in Konigsleiten is.

Al eens aan obertauern gedacht? Heeft alles wat je opnoemt.

Vorige week Obertauern geweest.
Maar Fiss is wel een van de mooiste vind ik (3x geweest)

Konigsleiten/ Fiss/ Kleinarl / Saalbach Hinterglemm

Mijn broek zakt af.

Je wilt eens wat anders. Skigebied 100+ km en authentiek dorp.

Knockout eis: het moet wel in Oostenrijk liggen.

Je sluit direct 80% van de kandidaten uit.
WAAROM?

🙄

The older I get, the better I was

Veel mensen houden nu eenmaal van de typisch Oostenrijkse sfeer. Ik begrijp dat wel, vind die sfeer persoonlijk ook leuk. Hou zelf daarnaast ook heel erg van de Franse sfeer, maar heb dan weer veel minder met Italië en Zwitserland. Zo heeft iedereen z’n eigen voorkeuren.

*bericht bewerkt door paolie op 12 mrt 2022 12:26

Die typisch Oostenrijkse sfeer is in de meeste massaskigebieden al heel lang ver te zoeken mijns inziens.
Die 100km plus, geen skibus en niet te druk maakt het al helemaal lastig.
Hierboven veel tips al langsgekomen. Iets minder km, maar leuk voor de kids en met uitwijkmogelijkheden voor manlief zouden Gosau en Annaberg kunnen zijn. Met een keer een bezoekje aan Hallstatt terwijl manlief gaat freeriden in Obertraun bijvoorbeeld.

Westendorf, Ellmau, Kitzbühel, Saalbach, Lech, etc

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Niet persoonlijk bedoeld maar ik volg @Onnem en @Paulr hierin. Personen die Oostenrijk als harde eis hebben omdat het “gezelliger en sfeervoller” is, zijn waarschijnlijk nog nooit in de andere landen gaan skiën en hebben alles van “horen zeggen”.

Wat denk je van Italië ( Selva ) of Frankrijk ( Valmorel, Valloire, Les Gets )? Al deze plaatsen hebben 100+ of zelfs 150+ aan ééngesloten kilometers. Ze hebben leuke barretjes en een authentiek dorp. Ik ben al zowel in Oostenrijk ( Maria Alm ) als in Frankrijk ( Châtel, Valloire, Les Gets ) geweest en ik merk, behalve de taal uiteraard, erg weinig verschil.

Nu topic-starter heeft Oostenrijk als harde eis dus laat haar maar gaan : dan blijven de franse skigebieden een stuk rustiger 😂🤣.

Mijn broek zakt af.

Je wilt eens wat anders. Skigebied 100+ km en authentiek dorp.

Knockout eis: het moet wel in Oostenrijk liggen.

Je sluit direct 80% van de kandidaten uit.
WAAROM?

Omdat ze géén mesthoop hebben in 't centrum.

Ik dacht ook ONMIDDELLIJK aan Rohrmoos na de introductie van TS, 2 x geweest en voldoet aan AL de vinkjes alleen géén mesthoop.😥😨

🙄

Onnem op 12 mrt 2022 12:10
Born to run. B.S.

Ik heb nog een tip; wat dacht je van Bad Klein Kirchheim - st.Oswald?
Dat ligt in Oostenrijk, heeft meer dan 100 km aaneengesloten piste, kinderland en skischolen in het dal en een leuk authentiek dorp. En als bonus een thermalbad.

En dan nog een optie; Sonnenalpe Nassfeld. (niet het dorp tröpolach maar op de berg)
Ook daar heb je meer dan 100 km aaneengesloten piste.
Zicht op de skischool oefenlift vanaf het terras.
Er is zelfs een kerkje voor het plaatje :)

Ik heb nog een tip; wat dacht je van Bad Klein Kirchheim - st.Oswald?
Dat ligt in Oostenrijk, heeft meer dan 100 km aaneengesloten piste, kinderland en skischolen in het dal en een leuk authentiek dorp. En als bonus een thermalbad.

Alex0 op 14 mrt 2022 00:01

De aangegeven kilometers vond ik schromelijk overdreven, maar desondanks voelt het wel aan als een ruim opgezet skigebied. Het gebied is verdeeld over twee verschillende bergkammen en daardoor lijkt het weids. Moet wel gezegd worden dat het skigebied zich niet meteen leent voor gevorderden, de meeste pistes hebben een matige steilheid.
De après-ski is tevens ook eerder beperkt, maar dat hoeft niet meteen een nadeel te zijn.

Het grootste voordeel van deze tip is dat dit ongetwijfeld de rustigste suggestie is in dit gehele topic. Wachttijden zijn hier eerder uitzonderlijk.
Onlangs werd er ook een apart topic toegewijd aan Bad Kleinkirchheim, specifiek als alternatief voor andere, drukkere gebieden in de voorjaarsvakantie (https://www.wintersport.be/weblog/22/11/2021/rust-in-de-voorjaarsvakantie-bad-kleinkirchheim).

Plaats een reactie