Verkeerde skischoenen?

Hi medewintersporters,

Ik heb even een vraagje, tijdens het skiën krijg ik na een uurtje ongeveer heel veel last van een slapende voet en pijn, terwijl mijn skischoen niet gek strak staat.
Als ik hem wat losser zet, dan wordt de pijn minder, maar kan ik niet genoeg druk zetten, de skischoen zit dan te los.

Dit is altijd al wel geweest met deze schoenen, ze zijn gebootfit en ik heb een zooltje.

Ook hebben ze een redelijk hoge flex, al weet ik even niet meer hoeveel precies

Heeft iemand dit eerder gehad en zouden andere schoenen dit oplossen denken jullie?

*bericht bewerkt door Edbl op 12 mrt 2022 19:26

Hi Edbl,

Ik heb jaren met pijnlijke voeten geskied, dit vanwege een zeer hoge wreef. Ik heb eerst schoenen gekocht bij MK Bilthoven met een zooltje maar uiteindelijk waren deze ook niet de oplossing. Elke dag moest ik mijn schoenen weer uitdoen om wat ruimte krijgen en de pijn weg laten gaan.

Als laatste redmiddel, heb ik een skischoen op maat laten aanmeten inclusief een zooltje en een aanpassing van de buitenschoen [voetanalyse included]. Dit jaar ben ik een lang weekend weg geweest en een hele krokusvakantie, totaal geen pijn gehad. Was echt een verademing maar het grote nadeel, het kost wat!

En alleen de buckels op de voet losser en die bij je enkel en scheen strakker? Met name de buckel op je voet kan snel problemen geven als je hem te strak zet…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Terug naar de bootfitter? Als dit vanaf het begin zo is geweest, en blijkbaar al heel snel ( na 1 uurtje), dan is de fitting niet juist.
Een heel dunne skisok kan eventueel ook al verschil maken als je die nog niet hebt, bv Falke SK5 of 6.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 13 mrt 2022 10:30

Het lijkt me duidelijk dat er iets wordt afgekneld. Hoge wreef lijkt me niet het probleem omdat dat in mijn beleving niet tot een slapende voet leidt. Waar heb je de pijn?

Slapende voeten, zenuwpijn, te smalle schoenen, te weinig drukpunten, … ken het maar al te goed. Een hoge wreef die afgekneld zit, leidt tot een slapende voet. Een te smalle skischoen of overbelaste drukpunten zorgen dan weer voor een afgeknelde zenuw en vrij intense zenuwpijn.

Voor mensen met een hoge wreef (vaak icm holle voet en brede voorvoet) zijn die zooltjes en standaard bootfitting technieken ook maar een tijdelijke oplossing. Voeten veranderen mettertijd en die materialen slijten ook. Jaar over jaar wordt het minder en dat kan je tijdelijk oplossen met dunnere kousen, maar dat houdt ook een keer op. Schoenen los zetten is geen oplossing. Ik heb dit jaar nog zwart moeten skiën met alle buckles zo goed als helemaal los en veel voordruk om te compenseren. Gaat wel, maar leuk en veilig is anders.

Nu gaan er nieuwe sidas zooltjes in, worden de schoenen vooraan wat breder gemaakt en weer helemaal opnieuw gefit. Als dat niet helpt, zullen het weer andere schoenen worden.
@Mart2 - heb je een link of adresje? Eventueel via PB.

Ik heb een zelfklevende ring van epitact siliconen om op mijn wreef te plakken, onder de sok uiteraard, klinkt gek, iets extra’s plakken op een hoge wreef, maar het verdeeld de druk. En geen dikke sokken natuurlijk.

Life is what happens while you were checking your phone

Als je schoenen door een bootfitter op maat hebt laten maken en je krijgt slapende voeten lijkt het mij dat er nog wat bijgeschaafd moet worden her en der.

Het idee van bootfitten is immers dat schoen zodanig aangepast wordt aan je voet dat deze een ideale pasvorm heeft voor jouw voet? Terug naar de voorzitter denk ik …

🏂

Slapende voeten, zenuwpijn, te smalle schoenen, te weinig drukpunten, … ken het maar al te goed. Een hoge wreef die afgekneld zit, leidt tot een slapende voet. Een te smalle skischoen of overbelaste drukpunten zorgen dan weer voor een afgeknelde zenuw en vrij intense zenuwpijn.

Voor mensen met een hoge wreef (vaak icm holle voet en brede voorvoet) zijn die zooltjes en standaard bootfitting technieken ook maar een tijdelijke oplossing. Voeten veranderen mettertijd en die materialen slijten ook. Jaar over jaar wordt het minder en dat kan je tijdelijk oplossen met dunnere kousen, maar dat houdt ook een keer op. Schoenen los zetten is geen oplossing. Ik heb dit jaar nog zwart moeten skiën met alle buckles zo goed als helemaal los en veel voordruk om te compenseren. Gaat wel, maar leuk en veilig is anders.

Nu gaan er nieuwe sidas zooltjes in, worden de schoenen vooraan wat breder gemaakt en weer helemaal opnieuw gefit. Als dat niet helpt, zullen het weer andere schoenen worden.
@Mart2 - heb je een link of adresje? Eventueel via PB.

Hupla op 13 mrt 2022 13:04

Ik heb het in Driebergen laten doen: https://www.sport2000.nl/nl/vind-een-winkel/details/sport-20…

Gewoon terug gaan net zolang tot ze goed zitten
Zoals ik vaker gezegt heb ben ik ook een keer of 4 terug geweest en toen zaten ze perfect.
Na vorig jaar geen wintersport had ik afgelopen week ook weer wat klachten dus in oktober ga ik ook gewoon weer terug.

Zonder te spammen zou ik je willen vragen dit eens te lezen: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/branderig-gevoel-…

Gr Marco-Paul

Date your skis but marry your boots

Bedankt voor alle reacties en tips! Genoeg mogelijkheden dus! :D

Gebruik je in het dagelijks leven ook steunzolen?
Misschien handig om deze ook in je skischoenen te gebruiken. Ga even met de zolen naar de des betreffende winkel en laat ze opnieuw fitten. Een lichte hakverhoging onder je zooltje kan er voor zorgen dat je voet zich meer afstrekt, hierdoor zal je minder het slapende gevoel hebben bij een hoge wreef.
Mocht je in de buurt van Emmen wonen ben je altijd vrij om even bij mij in de praktijk binnen te lopen;).

Succes!

A Little party never killed nobody

Plaats een reactie