Fieberbrunn of Bad Hofgastein

Goedemorgen,
Wij ( gezin met 2 kinderen) gaan al paar jaar te skieen, nu zijn we weer aan het kijken voor wintersport 2023.
We hebben nu 2 opties klaar staan, maar kan moeilijk kiezen tussen deze 2.
We zoeken een gebied, met weinig bospaden ( man snowboarder hekel aan bospaden)
Nederlandse ski klasjes ( als het mogelijk is)
Niet mega druk, maar gezelligheid mag altijd :)
Makkelijk aan te rijden
Onder aan de dalafdaling, of bij de verzamelplaats van de skischool toch een leuk barretje, of eet tentje waar je even kan zitten met de kinderen
Geen 2 uur pauze tussen de ochtend en middag lessen.

Hopelijk kunnen jullie tips geven over welke keuze we mogen maken :)
Dank jullie

@Amelm kan je het nodige vertellen over de gebieden, maar voor de skischoolpauzes kan je denk ik toch gewoon het beste even kijken op de sites van de lokale skischolen?

*bericht bewerkt door Roy83 op 15 mrt 2022 09:27

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bad Hofgastein, Schlossalm schischule. Mag geen reclame maken, maar vriend van ons werkt daar al jaren als leraar. Is een “Veroostenrijkte Nederlander”.

Zelf zijn we er afgelopen week geweest. Onze 4 jarige kreeg les van 2 Oostenrijkers (max 8 leerlingen in een klas en ze hadden 9 kleintjes vorige week). Ging qua communicatie zeer goed. Geen uren pauze tussen ochtend en middag (ze eten met de kids op de piste) Let op, de andere skischool (de blauwe pakken) ramt rustig 14 kinderen in 1 klas, waardoor de leraar niet meer verzekerd is.

Meerdere barretjes onderaan de gondel. Gebied is niet te druk, En ja er zijn paden, maar op je board een beetje gas geven en je komt overal doorheen (board zelf al 30 jaar, misschien niet helemaal representatief meer)

Wat betreft Fieberbrunn en bospaden indien er een hekel is omdat je wellicht zou moeten lopen met een snowboard: Ik heb in heel SHLF alleen moeten lopen in Leogang op piste 203 (laatste stuk in dorp). Maar dat kwam meer doordat ik het gebied niet goed kende en maar ergens heen ging en te weinig snelheid had. Zou die piste niet snel opnieuw doen.
Verder: gang is alles.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 15 mrt 2022 12:48

Wij zijn altijd met veel plezier naar Fieberbrunn gegaan. Het eerste jaar van de verbinding met SHL, was direct ook het laatste jaar dat we daar geweest zijn. We hadden de indruk dat het veel drukker was en iets van de sfeer verloren, maar dat kan ook aan ons liggen. Er zijn daar twee skischolen die beide goed zijn, Widmann en S4. Onder bij Streuboden had je de kleine skibar Biwak, waar het altijd wel gezellig was (destijds Nederlandse eigenaar/uitbater), aan de andere kant bij de Doischberg lift zit de S4 Alm van de gelijknamige skischool.

Verder zijn er weinig tot geen bospaden, een paar leuke blauwe en rode afdalingen en het meer uitdagende Reckmoos Nord.

Wat betreft Fieberbrunn en bospaden indien er een hekel is omdat je wellicht zou moeten lopen met een snowboard: Ik heb in heel SHLF alleen moeten lopen in Leogang op piste 203 (laatste stuk in dorp). Maar dat kwam meer doordat ik het gebied niet goed kende en maar ergens heen ging en te weinig snelheid had. Zou die piste niet snel opnieuw doen.
Verder: gang is alles.

Geraertshoven op 15 mrt 2022 12:28

Nee niet vanwege het lopen, meer omdat hij 2 x naar beneden is gevallen stukje ravijn in… iets van een lichte trauma opgelopen… Ja vaart is alles!!!

Wij zijn altijd met veel plezier naar Fieberbrunn gegaan. Het eerste jaar van de verbinding met SHL, was direct ook het laatste jaar dat we daar geweest zijn. We hadden de indruk dat het veel drukker was en iets van de sfeer verloren, maar dat kan ook aan ons liggen. Er zijn daar twee skischolen die beide goed zijn, Widmann en S4. Onder bij Streuboden had je de kleine skibar Biwak, waar het altijd wel gezellig was (destijds Nederlandse eigenaar/uitbater), aan de andere kant bij de Doischberg lift zit de S4 Alm van de gelijknamige skischool.

Verder zijn er weinig tot geen bospaden, een paar leuke blauwe en rode afdalingen en het meer uitdagende Reckmoos Nord.

franksplinter op 15 mrt 2022 12:43

Ok dus echt sinds de verbindingslift stukken drukker, maar ook wel logische natuurlijk… Rijen dik voor de eerste liften? Ooit in Mayerhoven geweest, daar stonden we rustig 20 min te wachten om naar boven te komen… Daar heb ik ook niet heel veel zin in…

Bad Hofgastein zou ik niet direct aanraden voor een snowboarder. Vanuit Bad Hofgastein naar het Angertal (middelpunt van het gebied) valt het lange pad grotendeels te omzeilen met een ankerlift, vanuit Bad Gastein is het laatste stuk het Angertal in eveneens pad en dan het laatste stuk als skiër prikken (kerst 2016, bij weinig sneeuw, zag je hier bijna alle boarders de binding uitdoen omdat de liften aan de overkant van de beek liggen en bij een dunne sneeuwlaag moet je dan dus net te veel hoogtemeters overwinnen voor de snelheid waarmee je van een pad komt). Weet niet hoe goed jullie kinderen skiën, maar het aanbod qua blauwe en lichtrode pistes is relatief beperkt. Vind het een prachtig gebied voor de meer gevorderde skiër, lange, niet te flauwe pistes en relatief rustig (stand 2016, voor de nieuwe - en noodzakelijke - gondel uit Bad Hofgastein), maar voor jullie dus misschien minder geschikt.

❄️

Wij komen al een aantal jaar met erg veel plezier in Fieberbrunn. Gezellig druk zonder idiote wachttijden bij de liften. Inderdaad beneden bij de dalafdaling mogelijkheden om wat te drinken en gezellige apresski, of na de lessen naar Streuboden en om 1700 gezamenlijk nog een afdaling te maken. Ondertussen zijn die van ons 11 en 13 en trekken we vanuit Fieberbrunn het gehele gebied door en kunnen de kinderen eigenlijk alle pistes mee pakken. Dit jaar (met wat commentaar) al richting de 40km (pistenkilomeyers) kunnen gaan met de meiden. Leuk om bijvoorbeeld helemaal buitenlangs van Fieberbrunn naar Leogang te gaan en vanaf daar met de skibus weer terug (20 minuten)

Wij hebben nu voor 23 en 24 al vooruit geboekt omdat we er voorlopig niet uitgekeken zijn.

@cw26 Ik ben zowel in Fieberbrunn als Bad Hofgastein dit jaar meerdere keren geweest. Beide erg leuke gebieden maar een volkomen verschillend karakter.

Persoonlijk vind ik Fieberbrunn iets kind vriendelijker omdat m.n. met minder weer het zicht/ de omstandigheden een stuk beter zullen zijn. In Bad Hofgastein liggen naar mijn mening de mooiste pistes grotendeels boven de boomgrens. Ook zit er in Bad Hofgastein niet echt gezellige horeca bij de dalgondel (in Angertal wel), in Fieberbrunn zeker wel!
Fieberbrunn is daarnaast voor kinderen wat gemakkelijker, de afdalingen in Bad Hofgastein zijn schitterend maar de dalafdalingen hebben meer dan 1000m hoogteverschil en hebben soms best pittige stukken. In Fieberbrunn zullen de kinderen ook snel de rode afdalingen kunnen doen.

Naast Fieberbrunn kun je daar bijvoorbeeld ook kijken naar Leogang. Veel blauw maar toch lange afdalingen en leuke horeca (bv kraller alm) onderin.
De keren dat ik er was leek het net wat rustiger dan Fieberbrunn, wellicht omdat de Gondels niet samen komen op 1 punt onderin.
Minder vlakke delen dan bijvoorbeeld in Fieberbrunn, waar je op 2 verbindings pistes met snowboard snel stil komt te staan (108 en 110a).

Succes, zijn overigens allemaal mooie gebieden dus “fout” kiezen kun je sowieso niet.

*bericht bewerkt door Amelm op 16 mrt 2022 14:04

@cw26 Ik ben zowel in Fieberbrunn als Bad Hofgastein dit jaar meerdere keren geweest. Beide erg leuke gebieden maar een volkomen verschillend karakter.

Persoonlijk vind ik Fieberbrunn iets kind vriendelijker omdat m.n. met minder weer het zicht/ de omstandigheden een stuk beter zullen zijn. In Bad Hofgastein liggen naar mijn mening de mooiste pistes grotendeels boven de boomgrens. Ook zit er in Bad Hofgastein niet echt gezellige horeca bij de dalgondel (in Angertal wel), in Fieberbrunn zeker wel!
Fieberbrunn is daarnaast voor kinderen wat gemakkelijker, de afdalingen in Bad Hofgastein zijn schitterend maar de dalafdalingen hebben meer dan 1000m hoogteverschil en hebben soms best pittige stukken. In Fieberbrunn zullen de kinderen ook snel de rode afdalingen kunnen doen.

Naast Fieberbrunn kun je daar bijvoorbeeld ook kijken naar Leogang. Veel blauw maar toch lange afdalingen en leuke horeca (bv kraller alm) onderin.
De keren dat ik er was leek het net wat rustiger dan Fieberbrunn, wellicht omdat de Gondels niet samen komen op 1 punt onderin.
Minder vlakke delen dan bijvoorbeeld in Fieberbrunn, waar je op 2 verbindings pistes met snowboard snel stil komt te staan (108 en 110a).

Succes, zijn overigens allemaal mooie gebieden dus “fout” kiezen kun je sowieso niet.

Amelm op 16 mrt 2022 14:03

Onze kinderen zijn 7 en 10 volgend jaar, dus wat jij hier boven omschrijft, dan zal fieberbrunn voor hun zeker beter zijn!
Bedankt voor de uitgebreide toelichting…

Ik wacht nog meer tips af… en zullen alles eens op een rij zetten.
Het huisje in bad hofgastein is bijvoorbeeld 200 euro goedkoper.
Maar de afstand naar fieberbrunn is weer korter…
Skipas prijzen zijn ongeveer hetzelfde.
Skilessen moet ik nog uitzoeken. Maar we hebben nog even de tijd om een keuze te maken

Inderdaad fout kiezen zal lastig zijn met 2 van zulke gebieden…

Ik kan zeker niet in jouw portemonnee kijken, maar wat is nou 200 euro op een wintersport 😉

Ik kan zeker niet in jouw portemonnee kijken, maar wat is nou 200 euro op een wintersport 😉

marklit op 16 mrt 2022 23:01

Daar heb je echt gelijk in!!! Aan andere kant, je kan er wel weer 3 a 4 keer voor lunchen op de berg :)

Bad Hofgastein zou ik niet direct aanraden voor een snowboarder. Vanuit Bad Hofgastein naar het Angertal (middelpunt van het gebied) valt het lange pad grotendeels te omzeilen met een ankerlift, vanuit Bad Gastein is het laatste stuk het Angertal in eveneens pad en dan het laatste stuk als skiër prikken (kerst 2016, bij weinig sneeuw, zag je hier bijna alle boarders de binding uitdoen omdat de liften aan de overkant van de beek liggen en bij een dunne sneeuwlaag moet je dan dus net te veel hoogtemeters overwinnen voor de snelheid waarmee je van een pad komt). Weet niet hoe goed jullie kinderen skiën, maar het aanbod qua blauwe en lichtrode pistes is relatief beperkt. Vind het een prachtig gebied voor de meer gevorderde skiër, lange, niet te flauwe pistes en relatief rustig (stand 2016, voor de nieuwe - en noodzakelijke - gondel uit Bad Hofgastein), maar voor jullie dus misschien minder geschikt.

David23 op 15 mrt 2022 15:37

@David23 even een compleet off-topic vraagje. Ik ga vanuit Dienten altijd graag naar Bad Hofgastein en dacht het gebied al aardig te kennen. Maar las dat jij aangaf dat je het lange pad naar Angertal (wat ik op zich niet vervelend vind, want je maakt best nog wel snelheid) kan overslaan door een ankerlift te pakken.
Om welke ankerlift gaat het (degene die rechts zit als je vanuit de Schlossalmbaan richting Angertal skiet?) en hoe kom je dan in Angertal. Misschien leuk voor me om dat volgend jaar eens op die manier te doen.

Verder kan ik me niet echt mengen in deze discussie. Ik ben helaas nog nooit in Fieberbrunn geweest, maar hoor eigenlijk alleen maar goede verhalen uit SHLF. Al zal het daar in de vakantie denk ik wel drukker zijn dan in Bad Hofgastein…

*bericht bewerkt door peterpos op 17 mrt 2022 15:19

Peter Pos

@peterpos idd die ankerlift (Schlosshochalm), is volgens mij ook de enige ankerlift op de Schlossalm. Vanaf het bergstation moet je naar links en dan bij de splitsing rechts aanhouden, dan ski je zo naar het bergstation van de gondel uit het Angertal en kan je de rode 32 op. Zoals te zien in deze video:


Het pad valt idd mee qua breedte en hellingshoek.

❄️

@David23 mooi filmpje. Lijkt me een mooie afdaling. Vlak aan het einde kom je op het pad dat ik altijd neem. Maar daarvoor is het lekker gas geven.
Heb je dit zelf gefilmd?

Peter Pos

Is niet mijn filmpje.

❄️

In welke periode zouden jullie willen gaan? Twee schoolgaande kinderen dus dat is dan in een schoolvakantie neem ik aan?
Indien jullie mikken op de meivakantie/paasvakantie dan zou ik zeker niet voor Fieberbrunn kiezen, dan zit je beter in Bad Hofgastein met je Ski Amadé skipas … kan je eventueel nog de auto inspringen en naar Schladming rijden om te profiteren vd vele Noord-georiënteerde hellingen … of naar Sportgastein dat hoger gelegen is.

Als jullie liever de auto een hele week laten staan, zou ik dan weer niet voor Bad Hofgastein kiezen. Want dat gebied is - wat mij betreft - toch te beperkt om je een hele week zoet te houden. Ik ben er in Februari geweest en op 2 dagen had ik echt elk centimetertje piste gezien (op één dag alleen al had ik 90% vd pistes gedaan) … nu zit ik er niet mee in om een leuke piste een aantal keer na mekaar te doen, maar om 6 dagen na elkaar voor 60-70% dezelfde pistes te doen zou voor mij wat saai zijn.
Je hebt eigenlijk maar 2 opties in Bad Hofgastein; ofwel blijf je in het deelgebied vd Schlossalm, ofwel maak je de oversteek via Angertal naar Bad Gastein (Stubnerkogel).
Dan heb je in Fieberbrunn meer opties; vanuit Fieberbrunn kan je elke dag wel naar een ander deelgebied (Zwolferkogel en terug / Leogang en terug / Schattberg en terug / …) allemaal leuke tochten. Hou er wel rekening mee dat de liftverbinding naar Saalbach-Hinterglemm weleens gesloten blijft als er wat bovengemiddelde windsnelheden voorspeld worden. Maar voor één of twee dagen kan je je ook wel vermaken in Fieberbrunn zelf. In Fieberbrunn zelf ben ik nog maar één keer geweest, maar de rest v Saalbach-Hinterglemm (incl. Leogang) ben ik al drie keer geweest in de afgelopen 5 jaar en toch staat het telkens weer op het lijstje van mogelijke bestemmingen.

Als je het niet erg vind om af en toe de auto te nemen voor een daguitstap, heb je in Bad Hofgastein natuurlijk veel meer opties; Dorfgastein, Sportgastein, Hochkönig, Alpendorf, … zijn echt niet ver rijden … als je liever wat variatie hebt. Dan kan je afhankelijk vh weer en de verwachte drukte je gebied uitkiezen!!

Voor de volledigheid, met de nieuwe Alpin Card heb je met je skipas in Fieberbrunn ook de mogelijkheid om naar de Kitzsteinhorn te gaan … maar om daar naartoe te rijden is toch een heel eind (op ski’s is het theoretisch ook mogelijk via Schmittenhohe en dan een stukje skibus tot de Maiskogel in Kaprun, maar om dan nog tijdig terug te geraken einde vd dag, dat lijkt me een heuse uitdaging).

In welke periode zouden jullie willen gaan? Twee schoolgaande kinderen dus dat is dan in een schoolvakantie neem ik aan?
Indien jullie mikken op de meivakantie/paasvakantie dan zou ik zeker niet voor Fieberbrunn kiezen, dan zit je beter in Bad Hofgastein met je Ski Amadé skipas … kan je eventueel nog de auto inspringen en naar Schladming rijden om te profiteren vd vele Noord-georiënteerde hellingen … of naar Sportgastein dat hoger gelegen is.

Als jullie liever de auto een hele week laten staan, zou ik dan weer niet voor Bad Hofgastein kiezen. Want dat gebied is - wat mij betreft - toch te beperkt om je een hele week zoet te houden. Ik ben er in Februari geweest en op 2 dagen had ik echt elk centimetertje piste gezien (op één dag alleen al had ik 90% vd pistes gedaan) … nu zit ik er niet mee in om een leuke piste een aantal keer na mekaar te doen, maar om 6 dagen na elkaar voor 60-70% dezelfde pistes te doen zou voor mij wat saai zijn.
Je hebt eigenlijk maar 2 opties in Bad Hofgastein; ofwel blijf je in het deelgebied vd Schlossalm, ofwel maak je de oversteek via Angertal naar Bad Gastein (Stubnerkogel).
Dan heb je in Fieberbrunn meer opties; vanuit Fieberbrunn kan je elke dag wel naar een ander deelgebied (Zwolferkogel en terug / Leogang en terug / Schattberg en terug / …) allemaal leuke tochten. Hou er wel rekening mee dat de liftverbinding naar Saalbach-Hinterglemm weleens gesloten blijft als er wat bovengemiddelde windsnelheden voorspeld worden. Maar voor één of twee dagen kan je je ook wel vermaken in Fieberbrunn zelf. In Fieberbrunn zelf ben ik nog maar één keer geweest, maar de rest v Saalbach-Hinterglemm (incl. Leogang) ben ik al drie keer geweest in de afgelopen 5 jaar en toch staat het telkens weer op het lijstje van mogelijke bestemmingen.

Als je het niet erg vind om af en toe de auto te nemen voor een daguitstap, heb je in Bad Hofgastein natuurlijk veel meer opties; Dorfgastein, Sportgastein, Hochkönig, Alpendorf, … zijn echt niet ver rijden … als je liever wat variatie hebt. Dan kan je afhankelijk vh weer en de verwachte drukte je gebied uitkiezen!!

Voor de volledigheid, met de nieuwe Alpin Card heb je met je skipas in Fieberbrunn ook de mogelijkheid om naar de Kitzsteinhorn te gaan … maar om daar naartoe te rijden is toch een heel eind (op ski’s is het theoretisch ook mogelijk via Schmittenhohe en dan een stukje skibus tot de Maiskogel in Kaprun, maar om dan nog tijdig terug te geraken einde vd dag, dat lijkt me een heuse uitdaging).

Steven_817 op 17 mrt 2022 19:03

Hoi…
Bedankt voor uitgebreide antwoord.
Ja we zitten aan de vakanties vast, dus de drukste weken van het seizoen ):…

De auto laten we het liefst staan, we zijn er zo aan gewend om vanuit ons appartement even te lopen en dan te skieen. We zoeken ook altijd een app op minder dan 1 km afstand van de lift.
We hebben de auto ook nog nooit hoeven te gebruiken.
Dus op dat punt zal Fieberbrunn weer beter zijn.
En qua drukte zal bad hofgastein weer beter zijn.
Begrijp ik uit de antwoorden.
Waarbij Fieberbrunn nog wel eens afgesloten, zou kunnen worden doordat de verbinding eruit ligt.

Toch zegt me gevoel ook Fieberbrunn, me man ( natuurlijk) wil meer richting bad hofgastein… maar dat is normaal bij ons als de 1 links zegt, zegt de ander rechts:)…

Zijn er overal genoeg eet tentjes??? Afg jaar zaten we in een gebied waar dat echt een stuk minder was, en je echt op zoek moest gaan om te eten.

Toch zegt me gevoel ook Fieberbrunn, me man ( natuurlijk) wil meer richting bad hofgastein… maar dat is normaal bij ons als de 1 links zegt, zegt de ander rechts:)…

cw26 op 18 mrt 2022 07:01

Handig 😂

Zijn er overal genoeg eet tentjes??? Afg jaar zaten we in een gebied waar dat echt een stuk minder was, en je echt op zoek moest gaan om te eten.

cw26 op 18 mrt 2022 07:01

In de vakanties is het altijd wel even zoeken maar in principe in beide gebieden (ruim) voldoende. Als de verbinding eruit ligt in Fieberbrunn wordt het aanbod wel beperkt overigens. Mocht je een keuze hebben gemaakt dan heb ik in beide gebieden wel wat leuke tips😉

*bericht bewerkt door Amelm op 18 mrt 2022 10:30

In alle jaren dat wij nu naar Fieberbrunn gaan heb ik 1 keer meegemaakt dat de verbinding eruit lag, dat was nou net de dag dat we heerlijk ervoor kozen om in het zwembad te liggen

Plaats een reactie