ski voor kleine lichte persoon

Beste,

na enkele jaren op huurlatten wordt het tijd om zelf wat aan te schaffen.
Ik ben een kleine dame: 157 cm en 48 kg. Mijn techniek is nog start parallel en ik wil verder geraken.

Mijn doel is om verder in parallel te groeien. Ik hou van rustig skiën. ik zoek dan ook een vergevingsgezinde ski, die idealiter niet veel weegt.

In de skiwereld val ik zowat tussen junior en dames ski. En dus wou ik even jullie advies horen.

bedankt allemaal!

Maggie

Koop een Fischer F17. Ultra makkelijk te skiën, licht, vergeeft echt alles en spotgoedkoop.
Edit: en toch heel veel grip.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 mrt 2022 01:18

merci voor het meedenken, alleenmaat 140 vinden.
Mochten er nog tips voor kleine vergevingslatten zijn, dan hoor ik het graag.

mvg,
Maggie

Fischer My Turn 74, oud model, is er in 141. https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/fischer/fischer-my-tur….
Versturen ook naar NL als je ze een mailtje stuurt.

En lichter dan de 74 zul je denk ik niet snel vinden.

Volkl Flair 76 is ook een goede dames ski. Eenvoudig te draaien en licht.

Of een Rossignol Experience 76 (vindt mijn vrouw een erg fijne, gemakkelijke ski)

*bericht bewerkt door Denktank op 20 mrt 2022 08:52

Paul

hi,
na wat rondgekeken te hebben, én even een skiwinkel te hebben gebeld, blijf ik verrast van de verschillende tips.

De winkel raadt me Atomic Cloud 11 aan. In de lange lengte, van toch wel 146 of meer. Omdat het een rocker tip heeft. Mij voelt me dit nog te ver van mijn bed show, maar kan 'm wel testen.
Hiernaast valt mijn oog eigenlijk op Rossignol Ski Nova 6. in de 142 cm (perfect tussen mijn neus en kin, en zelfs meer naar mijn kin toe). Lijkt me een intermediate skiër die me verder in mijn groei gaat helpen.
Hebben jullie hiermee ervaring?

mvg,
Maggie

o ja, en wat is dan nog het verschil tussen Rossignol Nova 6 en nova 8?

Waarom vraag je om tips als je toch je eigen plan trekt?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 20 mrt 2022 21:17

He Maggie, hoe lang een ski moet zijn is ook afhankelijk van de tijd waarin we leven en de stand van de (immer voortschrijdende) techniek. Waar vroeger de (klassieke) ski’s allemaal ver boven je hoofd uitstaken, was vijftien a twintig jaar geleden kort een groot goed. In de skiverhuur krijg je nog steeds vrij snel korte ski’s aangemeten, zeker als beginner, maar voor eigen ski’s is het misschien goed om voor een maat te gaan die echt past en die je verder brengt. Afhankelijk van de ski’s die je kiest in combi met je niveau, zijn ski’s met de techniek van vandaag 10-0cm korter dan je eigen lengte. Een beginner van jou lengte zou met een allround ski dan op minimaal 147 uitkomen. Maar jij bent geen beginner meer zeg je, dus om je verder te ontwikkelen in de toekomst zou ik het eerder zoeken in lengtes van boven de 147 in jouw geval (147-152). 142 lijkt echt te kort. Korter wil niet zeggen beter of meer controle, integendeel zelfs denk ik. Als je toch gaat testen is het daarom misschien een idee om toch ook wat langere lengtes te proberen en je niet blind te staren op dat de ski’s perse kort moeten zijn (tenzij je uitsluitend wil slalommen natuurlijk😉).

Anne Marie

Waarom vraag je om tips als je toch je eigen plan trekt?

DrPhil op 20 mrt 2022 17:17

Waarom gelijk zo gepikeerd als iemand ook info van buiten dit forum tot zich neemt?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 20 mrt 2022 21:18

Gepikeerd? Toch knap dat jij dat kunt ruiken, @mijtje. Het is gewoon een vraag.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 20 mrt 2022 21:17

He Maggie, hoe lang een ski moet zijn is ook afhankelijk van de tijd waarin we leven en de stand van de (immer voortschrijdende) techniek. Waar vroeger de (klassieke) ski’s allemaal ver boven je hoofd uitstaken, was vijftien a twintig jaar geleden kort een groot goed. In de skiverhuur krijg je nog steeds vrij snel korte ski’s aangemeten, zeker als beginner, maar voor eigen ski’s is het misschien goed om voor een maat te gaan die echt past en die je verder brengt. Afhankelijk van de ski’s die je kiest in combi met je niveau, zijn ski’s met de techniek van vandaag 10-0cm korter dan je eigen lengte. Een beginner van jou lengte zou met een allround ski dan op minimaal 147 uitkomen. Maar jij bent geen beginner meer zeg je, dus om je verder te ontwikkelen in de toekomst zou ik het eerder zoeken in lengtes van boven de 147 in jouw geval (147-152). 142 lijkt echt te kort. Korter wil niet zeggen beter of meer controle, integendeel zelfs denk ik. Als je toch gaat testen is het daarom misschien een idee om toch ook wat langere lengtes te proberen en je niet blind te staren op dat de ski’s perse kort moeten zijn (tenzij je uitsluitend wil slalommen natuurlijk😉).

AMie op 20 mrt 2022 17:48

Bedankt Anne Marie!
Dat is idd iets wat ik ook nogal hoor: ga lang genoeg. Het kan ook zuiver mijn eigen schrik zijn. Met een tip rocker heb je minder lat om op te steunen. Lengte ga ik zeker eens testen. Ik blijf denken aan die Rossignol, hier kan ik immers zowel wat korter en langer testen.

mvg,
Maggie

Dag Maggie,

Ik ken twee dames van 157cm en ±50kg die de atomic cloud 8 skiën.
De eerste (20jr skie-ervaring) had de skie gekocht na hem te huren, vond hem heel makkelijk en leuk skiën.
De tweede had deze geprobeerd van de eerste en was zelf nog een beginnende skieër maar de skie gaf haar veel vertrouwen en skiet nu een pak beter met deze skie dan daarvoor.

Mvg,

Jimmy

De Cloud lijn van Atomic zijn perfecte ski’s voor vrouwen, lichter gebouwd maar qua prestaties zeer goed. Ik zou direct de Cloud 11 adviseren in 150 cm daar deze qua gewicht licht is tov de Cloud 8 & 9 en je hier gemakkelijk mee kan skiën, misschien kan je ze bij een verhuurbedrijf eerst nog even testen…

*bericht bewerkt door Gerjon op 22 mrt 2022 16:38

Dag JDQ en Gerson,

merci, de cloud reeks vernam ik ook reeds. In Duijvestein hebben ze de 11, dus kan ik al eens vast pakken. Fun fun, zo komt er nog een ski tijd aan :)

mvg
MC

De winkel raadt me Atomic Cloud 11 aan. In de lange lengte, van toch wel 146 of meer. Omdat het een rocker tip heeft. Mij voelt me dit nog te ver van mijn bed show, maar kan 'm wel testen.

Blijf het toch bijzonder vinden dat winkels (wellicht met teveel voorraad van bepaalde ski in gedachte) dan aan een ‘beginnende’ skiër een Cloud 11 aanbiedt. Van een te gevorderde ski wordt je als beginner echt niet beter. Zou dan eerder voor Cloud 9 gaan.

De winkel raadt me Atomic Cloud 11 aan. In de lange lengte, van toch wel 146 of meer. Omdat het een rocker tip heeft. Mij voelt me dit nog te ver van mijn bed show, maar kan 'm wel testen.

Blijf het toch bijzonder vinden dat winkels (wellicht met teveel voorraad van bepaalde ski in gedachte) dan aan een ‘beginnende’ skiër een Cloud 11 aanbiedt. Van een te gevorderde ski wordt je als beginner echt niet beter. Zou dan eerder voor Cloud 9 gaan.

Gerwin op 23 mrt 2022 11:20

Goed punt, zo is er hier ook iemand die te pas (en te onpas) een x9s aanbeveelt hahaha

*bericht bewerkt door evr66 op 23 mrt 2022 11:37

Edwin van Riel

De winkel raadt me Atomic Cloud 11 aan. In de lange lengte, van toch wel 146 of meer. Omdat het een rocker tip heeft. Mij voelt me dit nog te ver van mijn bed show, maar kan 'm wel testen.

Blijf het toch bijzonder vinden dat winkels (wellicht met teveel voorraad van bepaalde ski in gedachte) dan aan een ‘beginnende’ skiër een Cloud 11 aanbiedt. Van een te gevorderde ski wordt je als beginner echt niet beter. Zou dan eerder voor Cloud 9 gaan.

Gerwin op 23 mrt 2022 11:20

Uit nieuwsgierigheid: wat zou dan het voordeel zijn van de Cloud 9 tov de 11? Wat bedoelt u met een ‘gevorderde ski’?
Ik heb zelf de Cloud 11 (lengte 161 voor mijn 1.67m) en vind het een prima ski die gewillig alles doet wat ik (met beperkte techniek en niet zo geweldige conditie) vraag.

De winkel raadt me Atomic Cloud 11 aan. In de lange lengte, van toch wel 146 of meer. Omdat het een rocker tip heeft. Mij voelt me dit nog te ver van mijn bed show, maar kan 'm wel testen.

Blijf het toch bijzonder vinden dat winkels (wellicht met teveel voorraad van bepaalde ski in gedachte) dan aan een ‘beginnende’ skiër een Cloud 11 aanbiedt. Van een te gevorderde ski wordt je als beginner echt niet beter. Zou dan eerder voor Cloud 9 gaan.

Blij dat je dat zegt, soms heb ik ook de indruk dat ik te ver gepusht wordt, wegens betere winst of zo. Ik apprecieer deze eerlijke feedback!
mc

Gerwin op 23 mrt 2022 11:20

De Atomic Cloud C12 is een iets stijve gevorderde ski en de Cloud 11, 9, 8 en 7 zijn een stuk minder stijf, Cloud 11 is een prima ski voor de beginner en meer gevorderde skiester, zou juist die 11 versie adviseren daar je hier langer plezier van hebt tov de 7,8 of 9 versie, ook is de 11 de lichtste van het stel…

*bericht bewerkt door Gerjon op 23 mrt 2022 15:12

@Gerjon @Errant
Ik geloof graag dat de Cloud 11 een heerlijke ski is die ook door de beginner goed te skiën is. En zodra aangekocht heb je toch geen vergelijk met de andere lagere series, dus is het lastig vergelijken.
In dit geval geeft MC aan dat ze een lichtgewicht is; nog beginner is en het parallel skiën (perfectioneren) next on the list is. Waardoor een lagere serie meer voor de hand liggend is. Een stijvere ski zal waarschijnlijk weinig meerwaarde geven; gezien het lichte gewicht waardoor de ski alleen met heel veel kracht tot de limieten gebracht kan worden. Weeg je nou 65+ dan ligt dat uiteraard anders.
Mijn vrouw die echt wel gevorderd is skiet al jaren heerlijk op haar makkelijk draaibare Cloud 9 cruise pantoffels. Maar ook hier geldt; vergelijk is lastig omdat ze niet anders gewend is.

Maar dit is gewoon mijn bescheiden mening en mijn observatie/lichte irritatie dat ik mensen op ski’s zie met dubbel dekker SL Titanium Race met gouden versteviging terwijl ze het geld beter aan een paar (prive) lessen hadden kunnen uitgeven… :)

lichte irritatie dat ik mensen op ski’s zie met dubbel dekker SL Titanium Race met gouden versteviging terwijl ze het geld beter aan een paar (prive) lessen hadden kunnen uitgeven… :)

hahaha spot on

Edwin van Riel

Een van de redenen waarom ik nog steeds ski’s huur ipv eigen ski’s kopen.
Dan kun je gedurende de vakantie nog een keer wisselen van materiaal als de omstandigheden wisselen, of van alles proberen.
Maar als je echt eigen materiaal wilt, dan lijkt het mij ideaal om een keer zo’n testevent te bezoeken om van alles uit te proberen, ook varierend in lengte. want zelf voelen wat een ski doet zegt zoveel meer dan omschrijvingen op een website.

De Cloud serie heb ik nog geen ervaring mee. Ik vond zelf de Head superjoy ook wel een fijne ski (al zou ik graag ook de ower joy zelf willen testen naar aanleiding van reacties hier). Zelf ski ik graag op relatief korte ski’s vanwege chronische belessure, maar als ik jong en fit was, zou ik zeker proberen hoe het voelt om ski’s te testen op ongveer 10cm onder lichaamslengte, dus voor jou minimaal 1,45 .

@Gerwin zonde om Cloud 7,8 of 9 te kiezen. Mijn vrouw heeft die gehele serie getest en ik heb ook de stijfheid gevoeld van al deze ski’s. Qua stijfheid loopt het niet veel uit elkaar en ook een beginnende lichtgewicht skiester heeft veel meer aan een Cloud 11 versie omdat je hier gewoon langer gebruik van kan maken en is dus een betere investering. Heb jij ook deze ski’s qua stijfheid gevoeld? Dus vandaar mij advies kies direct de Cloud 11 daar deze echt niet moeilijk is voor een beginner, het is geen stijve ski en voordeel is dat deze qua gewicht ook de lichtste is van het stel dus super ski voor MC:).

Wat zal ik er eens van zeggen. Zowel mijn vriendin (heeft parallel net onder de knie, maar nog niet volop vertrouwd; 1.66m en 58kg), moeder (72, technisch redelijk maar wat bang en behoudend; 1.59 en 55kg) als ikzelf (zwaar, sterk, snelheid, carving) skiën alledrie lekker op de Salomon S/Max 10W. Zelden een ski meegemaakt met zo’n breed bereik.
De cloud 11 gaat ook goed, maar ben ik niet helemaal dol op.

De 10 kan dus prima op lengte 1.45 of zelfs 1.50, maar de 8W is dan wellicht een betere match. Iets steviger in de basis dan de Atomics (tot de 11), maar je krijgt een fantastische balans en voorspelbaarheid terug.

Bij weinig gewicht en techniek zou ik de ski nemen die je het makkelijkst kan buigen. Een gemakkelijke comfort ski voor beginners dus. Als je niet de techniek of het gewicht hebt om de ski te buigen wordt het nooit wat.

Het kunnen buigen van een ski heeft niet veel te maken met eigen gewicht of kracht wel met techniek.

Plaats een reactie