Aankoop advies

Goedeavond,
Nadat ik in de voorjaars ski’s heb gehuurd van knorrige skiverhuurders, heb ik het besluit genomen om zelf ski’s te halen. Ik ben nu tussen twee paar aan het twijfelen. Ik ben nu 18, 1.74m lang en hou toch wel wat meer van de middellangere bochten. Ik ben aan het twijfelen tussen de Salomon s/race rush GS van 2019/2020 en Head Supershape e-speed van 2021/2022. De Salomon zijn echte race ski’s, maar ik weet dus niet of ik daar echt gelukkiger van wordt dan de Head ski’s. Ik zou hierbij graag geholpen worden.

*bericht bewerkt door Keeviiiin op 21 mrt 2022 21:00

Best dat je wat meer info geeft over wat voor skier je bent (ervaring, niveau, etc). De ski’s zelf kan ik je niet mee helpen want heb deze nooit zelf geskied.

Wat wil je, hardcore skis zo scherp mogelijk om asn je techniek te werken of er ook gewoon redelijk relaxed de hele week de pistes mee af knallen?

Edwin van Riel

Ik ski nu al iets langer dan 12 jaar, ik heb ook laatst mijn eigen schoenen gehaald. (Tecnica mach 1 mv 120) maar toch zou ik nog beter willen worden, pak altijd de eerste lift omhoog en probeer wel altijd de laatste lift omhoog te pakken, veel kilometers ski ik graag op een dag. Ook ski ik best aggressief als dat kan.

*bericht bewerkt door Keeviiiin op 21 mrt 2022 22:10

Wat voor soort ski’s heb je de laatste jaren uit de verhuur meegekregen?
Misschien een idee (gezien je leeftijd) eens te starten met goede tweedehandsjes van hier op het forum?

Ik zou beide niet kopen maar adviseer je de Atomic Redster X9s, kan je mee scheuren of rustig mee skiën, zal je geen spijt van krijgen (misschien kan je ze eerst testen)👍🏻⛷

@Gerjon De X9s is een prachtige ski, maar zeker niet voor iedereen. Daarnaast is deze ski - mits goed getuned - ook zeker niet zomaar rustig te skiën. Dat vergt kracht en techniek. Heb je die dan wordt je beloond, heb je die niet dan is het zonde van het geld en de ski. Plus, zonder Atomic Hawx Prime 120 schoenen met custom zooltjes skiën ze natuurlijk als een natte krant.

Ik heb de laatste jaren vooral op skis geskied van 160, nadat ik deze vakantie op latten heb gestaan van 173 ging er wel echt een nieuwe wereld bijna voor me open. Ik kan me niet meer zo goed herinneren welke skies ik allemaal heb gehad. Ook huren we de wat duurdere pakketten van de skiverhuur. Aan het begin van februari heb ik op de Fischer RC4 WC RC uit 2017 van 160 geskied. Die vond ik best gaaf, maar wat aan de kortere kant. Ook had ik daarna rode ski’s van 173 gekregen. Waarvan ik het merk niet meer kan herinneren, maar wel in de plaatselijke winkel zag liggen voor 800 exclusief bindingen. Die waren ook erg fijn. Daarna heb ik ook nog op Dynastar Speedzone 12ti geskied, maar die vond ik zelf net wat minder. Tijdens de voorjaarsvakantie heb ik op de Dynastar x80 ski’s geskied maar. Die vond ik niet heel fijn op wat hogere snelheden, wel kon ik er mee leuk op carven. Wat ik ervoor heb gekregen weet ik niet meer zo goed. Het kan best zijn dat ik Head Supershape Magnum ooit heb gekregen.

Wat voor soort ski’s heb je de laatste jaren uit de verhuur meegekregen?
Misschien een idee (gezien je leeftijd) eens te starten met goede tweedehandsjes van hier op het forum?

Bennie op 21 mrt 2022 22:12

*bericht bewerkt door Keeviiiin op 21 mrt 2022 23:22

Het zijn volgens mij hele gave ski’s, maar ze zijn best prijzig vind ik. Ik ga er zeker even naar kijken. Dankjewel.

Ik zou beide niet kopen maar adviseer je de Atomic Redster X9s, kan je mee scheuren of rustig mee skiën, zal je geen spijt van krijgen (misschien kan je ze eerst testen)👍🏻⛷

Gerjon op 21 mrt 2022 22:14

of je kan bijvoorbeeld mbt de X9 nog het vorige model 2020/2021 kopen, zie bijvoorbeeld;
https://www.duijvestein-winterstore.nl/atomic-redster-x9-s-2…

Daar had ik al even naar gekeken, ik vind 800 euro toch nog een beetje duur, maar als ik er 5-10 jaar er mee door kan gaan, valt de prijs nog wel mee.

of je kan bijvoorbeeld mbt de X9 nog het vorige model 2020/2021 kopen, zie bijvoorbeeld;
https://www.duijvestein-winterstore.nl/atomic-redster-x9-s-2…

Gerjon op 22 mrt 2022 09:18

@Keeviiiin Vergeet je niet het onderhoud in te calculeren? Na aankoop eerst extra laten waxen (€8-10), dan na elke week op raceski’s als de X9s ook slijpen (€25). Af en toe belag weer structuur laten slijpen (€40). Gemiddeld ben je dus €25 per week skiën kwijt naast aanschaf. Zelf doen kan, maar vergt ook weer een investering.

Mijn advies: start met een 2e hands setje en kijk of het bevalt. Daarnaast kun je makkelijker doorverkopen en wisselen, aangezien de grootste devaluatie al is geweest. (Daarnaast is alles boven de €600 voor een nieuw paar wat aan de hoge kant, tenzij premium brands als Stöckli, Kästle, Volant, Blossom, Bomber, Augment etc)

Bedankt voor je advies, beide skis waar ik naar keek waren onder de 600 euro, ik heb ook eigenlijk niet veel idee waar ik tweedehands ski’s kan vinden. Op internet is er niet heel veel keus. Of ik zoek niet op de juiste termen. Ik zou hiervoor eigenlijk langs de skiwinkel bij mij in de buurt (skishop Nieuwegein/skizaak Utrecht) willen gaan toch? Wanneer is in het jaar het aanbod van tweedehands ski’s hoog? Onderhoudskosten vind ik niet heel erg.

@Keeviiiin Vergeet je niet het onderhoud in te calculeren? Na aankoop eerst extra laten waxen (€8-10), dan na elke week op raceski’s als de X9s ook slijpen (€25). Af en toe belag weer structuur laten slijpen (€40). Gemiddeld ben je dus €25 per week skiën kwijt naast aanschaf. Zelf doen kan, maar vergt ook weer een investering.

Mijn advies: start met een 2e hands setje en kijk of het bevalt. Daarnaast kun je makkelijker doorverkopen en wisselen, aangezien de grootste devaluatie al is geweest. (Daarnaast is alles boven de €600 voor een nieuw paar wat aan de hoge kant, tenzij premium brands als Stöckli, Kästle, Volant, Blossom, Bomber, Augment etc)

Bennie op 22 mrt 2022 10:19

*bericht bewerkt door Keeviiiin op 22 mrt 2022 10:46

Hier op het forum zijn vrijwel alle aangeboden ski’s in nette conditie voor een goede prijs. In Nieuwegein kun je eens bij Crossdock binnenlopen en kijken of ze nog wat moois in de aanbieding hebben. Zelf kijken helpt, want niet elke ski is even netjes. En misschien kun je zo eind van het seizoen wat van de prijs afpraten.

Wanneer ik tijd heb, ga daar wel een keer langs. Ook hou ik een oog op het forum. Bedankt voor je advies

Hier op het forum zijn vrijwel alle aangeboden ski’s in nette conditie voor een goede prijs. In Nieuwegein kun je eens bij Crossdock binnenlopen en kijken of ze nog wat moois in de aanbieding hebben. Zelf kijken helpt, want niet elke ski is even netjes. En misschien kun je zo eind van het seizoen wat van de prijs afpraten.

Bennie op 22 mrt 2022 10:53

Zijn er ook oostenrijkse webwinkels, waarbij ik ook ski’s kan kopen die in de sale zijn? Het aanbod zou vast groter zijn in landen zoals Oostenrijk.

Sport-robl, sport-bittl, ekosport, xspo bijv.

Snowcountry.nl, snow-how.de, sport Conrad, 3s-ski.de
Genoeg online keuze.

op marktplaats kan je ze ook vinden, tik in Atomic X9 en dan zie je er verschillende staan;
https://www.marktplaats.nl/v/sport-en-fitness/skien-en-langl…

Overigens mbt onderhoud: ik laat elke week bij X9’s waxen en slijpen in AT a Eur 20,00 en is voldoende (ja mocht je beschadigingen hebben dan kost het iets meer). Qua onderhoud kost deze ski niet meer dan andere ski’s.

*bericht bewerkt door Gerjon op 22 mrt 2022 13:37

Mardosport krijgt alleen helaas echt hele slecht recensies.

op marktplaats kan je ze ook vinden, tik in Atomic X9 en dan zie je er verschillende staan;
https://www.marktplaats.nl/v/sport-en-fitness/skien-en-langl…

Gerjon op 22 mrt 2022 13:32

ik lees op Marktplaats maar 2 ervaringen en die zijn positief, up to you of je er iets mee doet of niet of zoek even via google of je ze nog ergens anders kunt krijgen in de lengte die geschikt voor je is…

*bericht bewerkt door Gerjon op 22 mrt 2022 13:47

Voordat je hier een paar honderd EUR tegen aan slingert zou ik ze toch echt eerst even proberen. Allemaal (wellicht muv de e-speed) vrij stevige ski’s waar je van moet houden.

Mardosport hier op het forum genoemd onlangs (helaas niet echt heel positief): https://www.wintersport.nl/forum/topic/527326

Edwin van Riel

zou zeker eerst ski’s willen zien voordat ik ze zou kopen dus als die gasten in het buiteland zitten daar niet kopen…

Tweedehands is een dingetje inderdaad. Hier op het forum zal je zeker nettere paren kunnen scoren, maar uiteraard minder kans.
Online bij topnsport.com, mountainlab.be, OutdoorXl heeft de Salomon in 170 en 175 als testski voor 499,95

Ik weet eigenlijk niet of dit mag, maar hier ben ik weer. Ik ben vandaag skis gaan testen in zoetermeer. En heb de Atomic S9 (165), G9(177) & X9 (175) en de Fischer RC4 Superior Pro (175) en de Salomon s/race MT (170) kunnen testen. Hieruit vindt ik de RC4 met als tweede plek de S/race wel de beste ski voor mijzelf. (3e G9, 4e X9 & 5e S9) (De versnelling van de s/race vind ik iets te hoog, maar hier kan ik dus ook aan wennen als ik deze koop. Hij carvt wel heerlijk.) Alleen vind ik eigenlijk de RC4 niet zo heel gaaf qua uiterlijk. Weten mensen welke ski er ongeveer hetzelfde skied?

*bericht bewerkt door Keeviiiin op 23 apr 2022 19:39

@Keeviiiin Zet je over de looks heen en kies de ski die je het fijnste vind. Als je er op naar beneden raast zie je er toch weinig van. En is ie te mooi, is de kans op diefstal groter.
Uiteindelijk draait het gebruik toch echt om hoe de ski je op de sneeuw laat voelen qua grip en performance, niet qua uiterlijk.

Anders kun je je ski’s altijd nog stickerbomben. En aangezien de Superior Pro voordeliger is dan je andere testski’s, zal er nog wel wat pimpbudget over zijn.

Looks moeten eigenlijk niet uitmaken, maar ik ben hierbij een beetje kinderachtig in. Ik heb dan ook geen idee hoe je skis kan customizen. Ik dacht misschien aan een custom bovenkant en onderkant, maar waar ik dit kan doen, geen idee. De Fischer Curv GT leek mij ook best interressant. Ook hetzelfde radius. Alleen is hij iets breder in het midden. (4mm) Iemand ervaring mee?

*bericht bewerkt door Keeviiiin op 23 apr 2022 20:14

Veel stijvere ski dan de superior pro. Ook is de radius in de praktijk daardoor groter.
Ook al eens naar overjarige modellen gekeken? https://skiservicedoetinchem.nl/shop/skis/heren/fischer-rc4-…
Oudere modellen hebben een gele print.

*bericht bewerkt door Bennie op 23 apr 2022 20:36

@evr66 @elisabeth101 @sjaak27 nog ideeën voor shops?

Hahaha, ik heb tot nu toe altijd de ski’s gekocht die ik qua uiterlijk eigenlijk echt niet wilde, maar hey het gaat om het gevoel tussen jou en de ski en dat moet goed zijn. Het uiterlijk went, maar wat niet went is skiën op ski’s die wel ok, maar niet super zijn voor jou en helemaal niet als je weet dat er een paar is dat fijner skiet 😁. Ik citeer ook even een van mijn zoons die nieuwe skischoenen kocht en natuurlijk hele coole wilde, maar uiteindelijk zaten een paar witte het beste. Dat was even slikken. Nooit gedacht dat ik witte skischoenen zou kopen zei hij. Drie jaar later is hij er nog steeds helemaal gelukkig mee, zelfs wit went. Koop gewoon de ski’s waar jij het beste op skiët en boost je look door je kleding, helm, handschoenen en bril😁.

Anne Marie

Ik herken het @AMie. Ik ben zelf volledig in het rood en heb laatst een hele gave bril van Oakley gehaald. Alleen zijn mijn skischoenen donkerblauw en oranje, wat niet erg matched. Maarja, veel kon ik er niet aan doen. Erg platte en brede voeten heb ik. De schoenen passen dan ook niet bij de ski’s die ik echt erg top vind. Dit vind ik ook erg jammer.

*bericht bewerkt door Keeviiiin op 23 apr 2022 21:26

Plaats een reactie