Vraag: Tassen controle op de piste, bij lift, waarop?

Hoi allemaal!

Vandaag gehoord dat er een (rug)zak/tassen controle was aan de piste (bij een lift) in ValTho.
Iemand enig idee waar ze op zouden controleren? Heb zelf nooit een tas mee. Maar zijn er echt illegale dingen die je niet mee mag nemen?

Ben benieuwd naar de reacties!

Hoi allemaal!

Vandaag gehoord dat er een (rug)zak/tassen controle was aan de piste (bij een lift) in ValTho.
Iemand enig idee waar ze op zouden controleren? Heb zelf nooit een tas mee. Maar zijn er echt illegale dingen die je niet mee mag nemen?

Ben benieuwd naar de reacties!

Chou91 op 23 mrt 2022 16:12

Door wie werden deze uitgevoerd?

In principe mogen alleen politie en douane mensen dit doen (en douane mensen alleen bij verdenking van Fraude)

In Frankrijk wordt dit wel eens gedaan als men op zoek is naar drugs.

Ook mogen portiers tassen doorzoeken (met goedkeuring van eigenaar) binnen gebouwen of binnen de grenzen van de plekkendie zij onder hun hoede hebben. Zo checken de portiers van bijvoorbeeld de folie douce regelmatig rugzakken.

Click. Click. Peace

Het waren mensen met “security” jasjes aan. Geen idee verder. Best een grote groep.

Wij maakten al de grap dat dit best een goede zakkenrollers actie zou kunnen zijn 😅.

Thanks voor je antwoord!

Laatste keer dat ik in VT was, was er controle op alcohol in rugzakken bij de twee liften (Pionniers en ?) die naar Folie Douce gaan. Zal dat wel zijn, alhoewel ik ze in Val d’Isere en Meribel nooit gezien heb 🤷‍♂️

*bericht bewerkt door RK65 op 23 mrt 2022 17:55

Idd, een paar weken terug, bij de Pionniers lift hetzelfde meegemaakt: controle op alcohol in de rugzakken. Naar ik mij kan herinneren waren dat geen mensen in politie-uniform.

Bij La Folie Douce zie je in de middag een hoop mensen op de berg zitten en ze willen niet dat die mensen daar hun eigen alcohol gaan drinken.

Annoying skiers since 2003

Iets niet willen of een tas controleren is nogal een verschil… Ik vraag me af waar men die rechten vandaan heeft gehaald.

Bij La Folie Douce zie je in de middag een hoop mensen op de berg zitten en ze willen niet dat die mensen daar hun eigen alcohol gaan drinken.

sterko op 23 mrt 2022 19:44

Dat is volgens mij niet toegestaan daar - heb daar nog eens een politie controle gehad, kon een ieder zijn blikje of fles leeg laten lopen (in de sneeuw, niet in je keel 😀). Zijn er ook altijd van die bijdehanten die denken dat je met de gendarmerie daarover een discussie kunt aangaan…

Iets niet willen of een tas controleren is nogal een verschil… Ik vraag me af waar men die rechten vandaan heeft gehaald.

MiKeZZa op 23 mrt 2022 19:48

Ik ook, dat ze rond die terrassen geen samenscholing van zuipende personen willen lijkt mij ergens te begrijpen. Maar wie zijn zij om iemands drank onderaan de lift in beslag te nemen? Bij mijn weten is skiën met blikjes bier in de rugzak nog altijd geen strafbaar feit. Die skiërs kunnen ook naar ergens anders onderweg zijn.

Het mag gewoon. En ik denk dat ze ook wel een poot hebben om op te staan. De pisteurs zijn het zat om dronkelappen van de pistes af te halen.
https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F32041…

*bericht bewerkt door Rogier op 23 mrt 2022 21:16

Click. Click. Peace

Dit gebeurt al jaren! Om La Folie Douce te bereiken kun je alleen maar met de stoeltjesliften Pionniers of de Plein Sud, dus op gezette tijden staan daar mensen te controleren. Meestal ‘‘pas’’ vanaf een uur of half 2 en bij lekker weer. Afgelopen week nog meegemaakt: bijna iedereen kan door (ook met rugzak), maar jongeren met een gevulde rugzak worden verzocht deze te openen. Ik vraag mij inderdaad wel altijd af of dit pisteurs zijn of gewoon personeel van La Folie Douce :-)

Paulr

Wat staat er in de “algemene voorwaarden” van je piste pas/lift ticket?

Als het daar in benoemd is, is het geheel legaal te controleren.

Open alcohol “op straat” is in Nederland ook verboden, dus waarom op de piste / naast het officiële terras niet?
Alleen mogen ze onder die noemer geen controle aan de lift houden. Dus het zal vast in de algemene voorwaarden van de lift of in de plaatselijke verordening staan 😜

Wat staat er in de “algemene voorwaarden” van je piste pas/lift ticket?

Als het daar in benoemd is, is het geheel legaal te controleren.

Open alcohol “op straat” is in Nederland ook verboden, dus waarom op de piste / naast het officiële terras niet?
Alleen mogen ze onder die noemer geen controle aan de lift houden. Dus het zal vast in de algemene voorwaarden van de lift of in de plaatselijke verordening staan 😜

mafkACE op 24 mrt 2022 08:23

Open alcohol op straat is niet per definitie verboden in Nederland en alcohol nuttigen op straat ook niet. Dat is per gemeente verschillend en dan ook nog per gebied in de gemeente. Dit alles is ook hier in de plaatselijke verordening van die gemeente terug te vinden.

In Frankrijk is dit op soortgelijke wijze geregeld.

Ik vermoed dat ze het gewoon zat zijn dat er overal dronken mensen zitten die geen drank in die tent hebben gekocht😉

*bericht bewerkt door Martin9 op 24 mrt 2022 08:43

🏂

@Rogier
En terecht natuurlijk, geloof best dat het vervelend is om elke dag weer dronken mensen naar beneden te moeten begeleiden.

Echter, zou het zo effectief zijn om de drank uit de rugzakken te halen, als mensen daarna gewoon aan de bar kunnen/moeten bestellen?

Het komt op mij toch echt over als het beschermen van de inkomsten van de Folie Douce, door te zorgen dat mensen niet daar tegenover op de berg wat kunnen drinken. Want als je daar met 4 blikjes bier in je tas tegenover op de berg gaat zitten, is het qua drankgebruik toch niet anders dan 4 bier drinken in de Folie Douce?

Want als je daar met 4 blikjes bier in je tas tegenover op de berg gaat zitten, is het qua drankgebruik toch niet anders dan 4 bier drinken in de Folie Douce?

Thehenk op 24 mrt 2022 09:13

Met een budget van 20 EUR krijg je in de Folie Douce net 2 Carlsberg biertjes.
Als je met hetzelfde bedrag drank gaat halen in de Super U en dat allemaal opdrinkt op hoogte, denk ik dat je wel een potentieel gevaar gaat zijn op de piste.
Conclusie: de hoge drankprijzen hebben als neveneffect dat ze de alcoholconsumptie binnen de perken houden (hoewel?).

Als ze dus mensen met flessen sterke drank of sixpacks bier per persoon zouden tegenhouden, heb ik hier niets op tegen, zoiets consumeer je beter in het dal (of helemaal niet).

Glide on!

En wat ook vaak meespeelt vaak lijkt het daar wel een vuilstort met achtergelaten blikjes en flessen. Dat helpt ook niet.

Click. Click. Peace

Ik heb daar in die gevallen ook geen moeite mee, echter pakken ze alles af, niet alleen overmatige hoeveelheden. Je blikje Kronenbourg wordt netjes afgepakt, maar vervolgens kun je wel naar boven en een emmer Wodka Red Bull bestellen voor +100 euro.

Er lopen altijd wel groepen mensen rond die wel maling hebben aan dure prijzen en amper op de ski’s kunnen staan wanneer ze naar beneden komen, er lijkt niet echt controle op hoeveel mensen drinken bij de FD zelf. Het komt er een beetje op neer dat als je maar veel betaald hebt voor je drank, het blijkbaar geen probleem is dat je dronken naar beneden moet.

Ik weet ook niet zeker of het zo jofel is preventief (bezit van drank) aan te pakken in plaats handhaving bij overtreding (dronken op de piste).

Ik sanp het wel, maar neig er sterk naar juist dat tweede voor te willen stellen.

Totales Vollidiot

En wat ook vaak meespeelt vaak lijkt het daar wel een vuilstort met achtergelaten blikjes en flessen. Dat helpt ook niet.

Rogier op 25 mrt 2022 10:18

Dat is inderdaad schandalig, sommige mensen hebben 0 respect voor de omgeving waar ze in zitten.

https://www.valthorens.com/pdf/page-setam/ValThorens-Forfait…

Toch vraag ik me af of ze het mogen doen.
In de algemene voorwaarden staat alleen dat je geen brandbare of giftige stoffen mag vervoeren (bier is niet echt brandbaar).
En je mag niet drinken in de gebieden rond de liften. Er staat niets bij dat je het niet bij je mag hebben.

@Togi Try it and let us know.😉

Born to run. B.S.

Als het de gendarmerie of police nationale mocht zijn ipv particuliere beveiliging , worden het toffe discussies. Hahaha, ooit eens (voor wat anders) geprobeerd, dat werd geen gemakkelijk gesprek. Onverrichterzake de kazerne mogen verlaten helaas hahaha.

Edwin van Riel

Rond 11u begint de controle.
Paar jaar geleden hebben enkele zatlappen de liftbediendes ineen geslagen omdat de lift net dicht was. Vanaf toen mag niemand met de lift naar beneden.
Die “ahum” disco heeft toen een wandelpad moeten aanleggen (wat nu verdwenen is) en je eigenlijk niet wilde wandelen.
Toen stonden er ook ong 15 vuilbakken rond FD.
Deze zijn ook verdwenen.
Nu is ook een heel gebied rond FD afgezet.

Maar die “muziek” hoor je op verdere plekken veel harder dan dichtbij.

Als je maar geld genoeg hebt.

*bericht bewerkt door monoskito op 06 apr 2022 20:56

Ik heb weleens aan zo iemand met security op zijn jas gevraagd waaraan hij het recht ontleent rugzakken te controleren. Zijn antwoord: opdracht van mijn baas, de Folie Douce. Als iemand drank bij zich heeft is afgesproken met de liftmaatschappij dat hij niet met de lift mee mag. Omdat de man ook voorbij de tourniquetten van de kaart controle stond denk ik dat het een afspraak tussen SETAM en Folie Douce is. Vervolgens een nutteloze discussie met de betreffende man waar ik niet teveel tijd aan heb besteed.

bon ski

Ik heb weleens aan zo iemand met security op zijn jas gevraagd waaraan hij het recht ontleent rugzakken te controleren. Zijn antwoord: opdracht van mijn baas, de Folie Douce. Als iemand drank bij zich heeft is afgesproken met de liftmaatschappij dat hij niet met de lift mee mag. Omdat de man ook voorbij de tourniquetten van de kaart controle stond denk ik dat het een afspraak tussen SETAM en Folie Douce is. Vervolgens een nutteloze discussie met de betreffende man waar ik niet teveel tijd aan heb besteed.

skifan op 08 apr 2022 09:17

Juridisch is dit volgens mij toch wel allemaal heel flinterdun. Als iedere horeca-ondernemer op de skipiste zo gaat denken dan is het een kwestie van tijd vooraleer piste-restaurants afspraken gaan maken met liftmaatschappijen om mensen met een lunchpakket te weren.

Als ik een voetbalstadion of een festival bezoek wordt ik ook gefouilleerd en moet ik zelfmeegenomen drank inleveren. Daar is juridisch niets vreemds aan.

*bericht bewerkt door paolie op 08 apr 2022 10:44

Dat vind ik wel iets anders. Bij een festival of stadion betaal je entree om een afgesloten evenementen terrein te betreden, dat is dus geen openbare plek. De skipiste is in principe een openbare plek. Je zou het evenementen terrein dan moeten vergelijken met het terras van de horeca-ondernemer bijvoorbeeld.

De skipiste is weliswaar openbaar toegankelijk, de liften zijn dat niet. Daar betaal je net zozeer entree voor. En daar controleren ze ook.

*bericht bewerkt door paolie op 08 apr 2022 13:06

De skipiste is weliswaar openbaar toegankelijk, de liften zijn dat niet. Daar betaal je net zozeer entree voor. En daar controleren ze ook.

paolie op 08 apr 2022 13:05

Een skilift is openbaar vervoer, voetbalstadion is dat niet. Groot verschil imo. Het feit dat zo’n deal enkel voor la folie douce geldt en niet voor andere horecazaken doet mij vermoeden dat een beetje advocaat dit zo onderuit haalt bij een rechter. Iemand die met een skilift - OV- onderweg is naar Les Menuires, waarom zou die geen drinken in de rugzak mogen hebben zitten? Juist omdat folie douce dat niet wilt? Zo werkt het echt niet.

*bericht bewerkt door DavidW op 08 apr 2022 14:05

Een skilift is net zozeer openbaar vervoer als een lijnvlucht. En ook daar mag ik geen eigen drank meenemen. Er zijn overigens skigebieden waar een deel of zelfs vrijwel alle horeca ook onderdeel is van de skiliftmaatschappij. En tot slot zijn skipistes buiten de openingstijden meestal verboden terrein. Dus zelfs over de openbaarheid van het skigebied zelf kun je twijfelen en is de vergelijking met een heel groot festivalterrein zo gek nog niet.

Een skilift is net zozeer openbaar vervoer als een lijnvlucht. En ook daar mag ik geen eigen drank meenemen. Er zijn overigens skigebieden waar een deel of zelfs vrijwel alle horeca ook onderdeel is van de skiliftmaatschappij. En tot slot zijn skipistes buiten de openingstijden meestal verboden terrein. Dus zelfs over de openbaarheid van het skigebied zelf kun je twijfelen en is de vergelijking met een heel groot festivalterrein zo gek nog niet.

paolie op 08 apr 2022 15:33

Absoluut wel. Alleen vanuit veiligheidsperspectief mag je geen vloeistoffen meenemen het vliegveld in/op. Maar als jij na de douane controle eigen drinken regelt (bijv. door deze aan te schaffen of een leeg flesje te vullen) mag dat gewoon mee het vliegtuig in.

Plaats een reactie