Fernpass rijverbod (alleen sommige dagen/uren toegankelijk?)

Hoi allemaal,
Weet iemand of het nog steeds zo is dat de Fernpass alleen tijdens bepaalde delen van de week toegankelijk is?
Ik meen mij te herinneren dat het vorig jaar in augustus zo was dat de pas voor reizigers van/naar NL in het weekend niet toegankelijk was. Op internet kan ik geen info vinden over de huidige regels en stand van zaken.
Ik ben nu in de Dolomieten en ga a.s. zondag richting huis.
Groetjes

Vanuit de Dolomieten zou ik sowieso gewoon via München rijden. Ietsjes langer ja, maar zoveel relaxter.

Die Fernpas zou wat mij betreft platgegooid moeten worden en vervangen moeten worden door een tunnel. Schijnbaar was dat ook al heel lang het plan, maar kan het niet omdat de bodem te instabiel is…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Op asfinag ook geen beperkingen te vinden. Zal gewoon open zijn dan. Er waren toen nogal wat werkzaamheden op de pas.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 30 mrt 2022 18:22

Haha meningen verschillen, rijd hem altijd graag in de winter, liefst met caravan 😉

Edwin van Riel

2 weken geleden vanuit Dolomieten via de Fernpas terug naar NL gereden. Waren geen beperkingen. Was wel druk op zondagochtend.

Ben je niet in de war met https://www.meinbezirk.at/reutte/c-lokales/winter-fahrverbot…
Tot Pasen mag in de weekeinden het vakantieverkeer op de L79 niet naar de kleinere wegen uitwijken om files (Grenztunnel) te omzeilen.

Ik herinner me nog de tijd dat het laatste stuk autobahn tot de tunnel nog niet klaar was en ik nog aan de schoolvakanties gebonden was. In het carnavalsweekend reed ik in Hopferau linksaf, langs de Hopfen See, dwars door Füssen, stak de L79 over, en reed dan via Musau door Reutte weer naar de L79 en omzeilde op die manier heel wat kilometers file.

De Fernpass. De nagel aan mijn doodskist. Een keer op een doordeweekse dag gereden medio december, eind van de middag. Toen was het goed te doen. Zaterdag in de winter eigenlijk vrijwel altijd een drama (afhankelijk van welke kant op). Heen vind ik vaak nog wel gaan, omdat dat meer gespreid is. Terug is drama omdat iedereen natuurlijk rond hetzelfde tijdstip uit de skigebieden vertrekt.

Als het doorrijdt best leuk om te rijden, maar ik denk dat ik voortaan ook liever de snelweg pak.

Mr. Slow

Dank jullie wel nog voor de reacties! Ik heb dan denk ik iets verkeerd begrepen.
We zijn via Munchen gereden, goeie tip. Iets van een half uurtje langer, maar rijdt veel rustiger :)

Ik heb hem ook nog nooit rustig meegemaakt. Er is altijd wel een camper of caravan die de boel extreem ophoudt en via München heb ik (in het laagseizoen) eigenlijk nooit file.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Weinig fans van de fernpass hier; wij vinden het altijd wel een mooie winterwonderland onderbreking tijdens de lange rit naar Italië. Via München is wel erg veel saaie snelweg; terwijl het dus ook nog ‘flink’ om is. Omdat we buiten de (kerst/voorjaar)seizoenen rijden en 9 van de 10 keer in Ulm overnachten valt de drukte meestal wel mee. Maar inderdaad je kunt er rekening mee houden dat je achter een vrachtwagen komt te zitten; maar dat is meestal niet het hele stuk (maar wel een goede geduld oefening :)).

Snelweg via München is misschien “om”, maar meestal een heel stuk sneller en veel relaxter, geen zin om uren aan te schuiven voor de Fernpass, nee, rustig cruisen via München heeft ons dit jaar veel stress en tijd uitgespaard.

Ik heb hem ook nog nooit rustig meegemaakt. Er is altijd wel een camper of caravan die de boel extreem ophoudt en via München heb ik (in het laagseizoen) eigenlijk nooit file.

Roy83 op 05 apr 2022 08:04

Mooi, ik heb m nog nooit druk meegemaakt. Zorg wel altijd dat ik er op een beetje impopulair moment ben.

Edwin van Riel

Hele fijne route, maar niet met de drukke wisseldagen. Buiten het hoogseizoen of doordeweeks kies ik altijd voor de fernpass. Ook op de heenweg van de krokusvakantie, want dat is op een vrijdag in de namiddag of avond.
Terugweg van de krokusvakantie waag ik me er niet aan en kies ik voor de arlbergtunnel. Niet dat het daar zo lekker rustig is, maar iets beter voorspelbaar en uiteindelijk sneller.

Ik heb hem ook nog nooit rustig meegemaakt. Er is altijd wel een camper of caravan die de boel extreem ophoudt en via München heb ik (in het laagseizoen) eigenlijk nooit file.

Roy83 op 05 apr 2022 08:04

Mooi, ik heb m nog nooit druk meegemaakt. Zorg wel altijd dat ik er op een beetje impopulair moment ben.

evr66 op 05 apr 2022 13:09

Hier is nog maar één conclusie mogelijk, toch ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Euh, pardon, leg eens uit?

Edwin van Riel

Euh, pardon, leg eens uit?

evr66 op 05 apr 2022 18:12

Dat jij zelf met de sleurhut rijdt, niet?🤔

Born to run. B.S.

Euh, pardon, leg eens uit?

evr66 op 05 apr 2022 18:12

Dat jij zelf met de sleurhut rijdt, niet?🤔

dan58 op 05 apr 2022 19:41

Dan58 for president! 😎😁

Bla, bla, bla.

Vandaag de Fernpass gereden, geen vrachtwagen of sleurhut gezien of tegen gekomen. Was heerlijk bochtjes draaien.

Haha mannen, met een beetje flinke motor ervoor heb je van die hut qua tijd geen last. Op de snelweg wel, dan scheelt het 1-1.5 uur per dag, ander verhaal. Zo’n pasje over gaat nauwelijks langzamer dan solo.

Edwin van Riel

Zaterdag 09/04 over de Fernpass gereden en het was een ramp.
Het was aan het sneeuwen maar de rijweg was nochtans sneeuwvrij.
3u gedaan over 100km van Sölden tot Füssen (Duitse grens).
Eerst file door ongeluk net voorbij Imst.
Dan heel traag verkeer op Fernpass en continue accordeon files vanaf Lermoos tot aan de grens met Duitsland.

In de andere richting was het zowaar nog erger.
Eén lange file van Duitse wagens van grens tot de Fernpass, pfff niet leuk om zo je verlof te beginnen.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 12 apr 2022 00:29

In Januari 2x de Fernpass gedaan.
1x zondagnacht na middernacht (richting Zuiden): het was toen zo verlaten dat we ons bij het oprijden van de A7 bij Ulm afvroegen of de pas wel open zou zijn. We trokken toen verse sporen in een laagje verse sneeuw wat aangaf dat er in de 15 minuten voor ons zeker niemand kon gereden hebben. Eens op de pas was de sneeuwbui achter ons, we reden daar over een droog wegdek.

1x donderdagavond rond 19u (richting Noorden): ook geen hinder ondervonden, als er al eens een zware vrachtwagen voor ons was, kon je deze nog steeds makkelijk voorbij omdat er weinig verkeer was.

Glide on!

Een 10tal dagen geleden naar Zuid-Tirol gereden, zoals altijd over de Fernpas en voor het eerst eens niet 's nachts of 's ochtends vroeg.
Wat we niet wisten was dat er net over de pas werkjes bezig zijn, over een stukje van zo’n 50m lang kan je maar op 1 rijvak.
4 (vier) uur van de grensovergang D-Ö tot over de pas, een ramp.
Overigens liegen de Ö media dat ze zwart zien over de vertragingstijden (er was sprake van 20 minuutjes vertraging tot een uur, later spraken ze van 2 uur en even nadien terug van 20 minuutjes. Het waren er 4 en 's anderendaags idem dito)
Volgens enkele ingewijden die ik nadien sprak doen ze dat met opzet (de werken en het liegen) die Oostenrijkers. Pestkoppen.

Van het weekend dan maar teruggereden via de Arlbergtunnel en Bregenz, beetje om maar daar reed geen kat en ging als lekker vlot. Mooie weg bovendien maar niks voor tunnelhaters en mensen die 11 euro willen besparen (of meer want daar staan ze natuurlijk wel te flitsen)

De werken zouden klaar moeten zijn tegen de winter.
Zeggen ze.

Bla, bla, bla.

Bedankt voor je bericht Bart. Ik rij over een week of 3 ook die kant op en zal het even via google maps in de gaten houden of ik via de Fernpas rij of via Bregenz. Ik vind de route over de fernpas wel erg fijn qua aanrijroute en ook mooi rijden dus heeft normaal gesproken wel mijn voorkeur.
Op welke dag reed je, zou het op een vrijdagochtend- begin middag ook zulke files opleveren?

Ik ga terug denk ik ook maar via bregenz. Schoot echt niet op afgelopen zondag.

Afgelopen vrijdagmiddag geen enkel oponthoud gehad op de Fernpass. In anderhalf uur van Sölden naar Reutte huiswaarts gereden. We hebben geluk gehad als ik de ervaringen hierboven lees.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Op welke dag reed je, zou het op een vrijdagochtend- begin middag ook zulke files opleveren?

Amelm op 27 sep 2022 16:22

Zaterdag. Vermoedelijk op vrijdag wat beter.

Bla, bla, bla.

Afgelopen vrijdagmiddag geen enkel oponthoud gehad op de Fernpass. In anderhalf uur van Sölden naar Reutte huiswaarts gereden. We hebben geluk gehad als ik de ervaringen hierboven lees.

Nick_Lobé op 27 sep 2022 16:40

Wij waren op de zondag

Het zit er aan te komen , tol heffen op de fernpass. Wordt het wel wat rustiger van hoop ik. https://www.tt.com/artikel/30835595/mautpflicht-am-fernpass-…

Tsja, de Arlbergtunnel kost ook 11 euro en op de Brenner betaal je ook. 🤷‍♂️

*bericht bewerkt door bartvwg op 25 okt 2022 20:14

Bla, bla, bla.

Het motief voor de tolheffing is toch minstens tegenstrijdig met andere voornemens in het artikel. Enerzijds een tolheffing voorstellen om de lokale bevolking te ontlasten en anderzijds voorstellen lanceren voor een vlottere doorstroming op dezelfde route (Fernpasstunnel, Tschirganttunnel).

Mocht men evenwel overgaan tot de effectieve tolheffing, dan denk ik niet meteen dat dit tot een noemenswaardige gedragsverandering zal leiden voor de gemiddelde automobilist. De alternatieven nemen aanzienlijk meer kilometers in beslag. Eventueel zou de route over de Zirler Berg interessanter worden, chauffeurs zouden dan ook het drukkere gedeelte tussen Ulm en Füssen kunnen vermijden.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 25 okt 2022 22:34

Het motief voor de tolheffing is toch minstens tegenstrijdig met andere voornemens in het artikel. Enerzijds een tolheffing voorstellen om de lokale bevolking te ontlasten en anderzijds voorstellen lanceren voor een vlottere doorstroming op dezelfde route (Fernpasstunnel, Tschirganttunnel).

Mocht men evenwel overgaan tot de effectieve tolheffing, dan denk ik niet meteen dat dit tot een noemenswaardige gedragsverandering zal leiden voor de gemiddelde automobilist. De alternatieven nemen aanzienlijk meer kilometers in beslag. Eventueel zou de route over de Zirler Berg interessanter worden, chauffeurs zouden dan ook het drukkere gedeelte tussen Ulm en Füssen kunnen vermijden.

Mathijs! op 25 okt 2022 22:34

Ben het met je eens @Matthijs! maar via de Arlbergtunnel is het 45km omrijden (over autostrade) dus dat valt (zeker bij drukte op de Fernpas) best wel mee (als je niet te groen bent en die 11 euro er voor over hebt).
Maar van een route over Zirlerberg heb ik nog nooit gehoord, hoe rij je dan? Over München/Garmisch?

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie