Hoe vaak val jij?

Vallen hoort erbij, zelfs de beste skiers/boarders vallen wel eens. Hoe vaak val jij eigenlijk?

null

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 10 apr 2022 15:59

Te weinig. Ben iets te voorzichtig geworden op ski’s. Met het snowboard gaat het beter, maar daar ben ik vooral goed in het achter heuveltjes zitten.

Telt worden aangereden door anderen hier ook?🙃

Anne Marie

2x per 3 dagen ofzo? Vooral einde van de dag, als de kracht op is, maar ik wel met dezelfde gang als ‘s ochtends door ga. Eigen schuld haha

Let it snow

dit seizoen (504km) nog niet gevallen maar hij is nog niet voorbij,⛷️

Zelden… laatste keer werd ik door de wind omver geblazen. En als ik alleen ga boarden gaat het allemaal iets rustiger aan.

Regelmatig. Een einfädler op volle snelheid is vaak een acrobatenact. Soms lukt het om dan te blijven staan. En soms eindigt het in een yard sale.

2x dit seizoen. 1x klein stukje afsnijden tussen 2 pistes maar het verval niet gezien en 1x ik iets te nonchalant in de pap. Ging erg zacht beide keren: niets aan de hand gelukkig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Minimaal 1 keer per week wintersport. Meestal omdat 1 van de kinderen dan denkt heel stoer net op tijd kunnen remmen en dat het net niet lukt haha. Afgelopen winter werd ik van achteren aangeskied en lag ik op de piste. Eenmaal op de been viel ik 100 meter verderop door eigen schuld, waarschijnlijk nog afgeleid door het incident daarvoor

Het meeste val ik indoor in Zoetermeer. Soms helemaal niet, soms 3x in een ochtend/avond.
Buiten val ik maar zelden. En als het onvermijdelijke dan toch dreigt te gaan gebeuren probeer ik het zo te camoufleren dat ik ergens ging zitten. Als snowboarder kom je daar altijd mee weg.

Übung macht den meister!!!

Ongeveer 2x per dag (tijdens mijn eerste 3 dagen skiën haha), waarvan 1x in de sleeplift…

Vallen hoort erbij, zelfs de beste skiers/boarders vallen wel eens. Hoe vaak val jij eigenlijk?

null

Martin7182 op 10 apr 2022 11:04

haha dit is een oude foto! :-)

Click. Click. Peace

Heel incidenteel, en dan vaak nog heel lullig. Vanuit stilstand ofzo.
Op de piste doe ik geen gekke dingen (meer). Ik ben een stuk voorzichtiger geworden en daarom hooguit een klein uitglijdertje, maar nooit een flinke klapper.

Deze winter een keer omgevallen, kwam ineens in een dikke bult opgewaaide sneeuw, stond bijna stil. Ik val normaal zelden, dit jaar niet op kamp geweest dus dat scheelt twee flinke val partijen. Dat komt omdat ik meer op de 12/13 kinderen voor naast en achter mij let als op mijn eigen baan op de piste, ben de hele dag aan het tellen 1,2 …12 :)

Dienten Die Alte schule

Pas nog een flinke klapper gemaakt (bewusteloos, spoed, schouder geblesseerd, etc)… maar gemiddeld een keer of 5 per seizoen, meestal zonder veel erg. Buiten de laatste keer, heb ik meestal meer schrik van het “lullig” vallen bij weinig snelheid in de pap of zo… veel meer kans op rare blessures.

1ste keer was 1ste dag van 't seizoen… bijna in stilstand, ook skistok gebroken :-p
2de keer was in een whiteout… erg grappig, ik stop met een hockey stop maar zie geen horizon dus hang teveel door wanneer ik al gestopt ben en val gewoon op.
3rde en 4de keer op dezelfde dag bij het testen van skis. 2 keer op dezelfde piste (diretissima in Alpe Lusia), was een slalom parcour uitgezet op deze zwarte en zowel met de fischers the curv en de atomic X9s onderuit gegaan op die slalom :-p
5de keer grote klapper boven de Cinque Torri in Cortina… hoge snelheid op een blauwe/rode met golven/bumps… verkeerd uitkomen op een bump (midden draai) en terwijl ik in de lucht hing bleef ik draaien, kwam op rechterschouder en hoofd neer. Schouder is 2 weken later nog altijd maar half mobiel (pees gescheurd).

Vind dat (buiten die laatste dan) wel ok, voor mijn beperkt ski vermogen.

Geklasseerd naar het aantal mensen die na de val in kwestie met delen van mijn materiaal komen aangeskied en vragen of alles goed gaat:

  • 4 personen: minstens één keer per seizoen
  • 3 personen: gemiddeld één keer per week
  • 2 personen: minstens twee keer per week
  • 1 persoon (inclusief mensen die zonder materiaal stoppen en gewoon vragen of alles ok is): gemiddeld één keer per dag.

Op indoor trainingen is het vaker zelf spullen bij elkaar zoeken en krijg je op de lift/bovenaan wel de vraag van de collega’s 😂.

Kortom: ik val veel vaker dan de doorsnee skiër van mijn leeftijd, en waarschijnlijk doorgaans ook op hogere snelheid dan de meesten. Goed vallen is een kunst en kan je leren. Ik maak me meer zorgen bij omver vallen in de liftrij dan een klapper op snelheid.

Heel incidenteel, en dan vaak nog heel lullig. Vanuit stilstand ofzo.
Op de piste doe ik geen gekke dingen (meer). Ik ben een stuk voorzichtiger geworden en daarom hooguit een klein uitglijdertje, maar nooit een flinke klapper.

Jay op 10 apr 2022 21:28

Haha, heel herkenbaar.
Sta je net stil,verlies je je evenwicht.

Ook lullig; net niet goed vastzitten in je binding en dan bij bocht nummer 3 of 4 oid als je echt druk gaat zetten je ski ervandoor zien gaan. Gegarandeerde klapper :-)
Is me al een paar keer gebeurd.

Totales Vollidiot

@morzel +10. Vallen is niet erg, hoort er bij. Geen idee hoe vaak, van 1x per week tot 3x per dag afhankelijk van omstandigheden en activiteiten, dat scheelt nogal.

Vallen wordt vervelender op lage snelheid inderdaad.

Edwin van Riel

Meestal val ik zonder ski’s. Gladde vloeren en trappen in restaurants of ijsplaat bij lopen over parkeerplaats op skischoenen, altijd een uitdaging.

Ik ben begonnen in 2009. Na een aantal lessen op de rollerband de sneeuw in.
Veel gevallen de eerste dagen maar langzaam aan van meerdere keren per dag naar 1x per dag naar 1x per week en nu 1x per winter. Ieder jaar meer kunde en dus meer controle helpt enorm ;)
En inderdaad, ook deze winter maar 1x gevallen.
Helaas wel zodanig dat de laatste skidag erbij in schoot maar dat had ook slechter gekund. Hoe het kan weet ik niet maar op een makkelijk stuk hapte de ski, ging uit en met de schoen vervolgens in een net langs de piste terecht kwam en vast bleef zitten ik om mijn eigen as draaide terwijl de voet nog vast zat. Je zou verwachten dat de knie het zou begeven maar het resultaat was een bont en blauw onderbeen, opgerekte (ingescheurde?) enkelbanden en een deuk in mijn zelfvertrouwen. Nu 4 weken later ben ik weer redelijk mobiel.

*bericht bewerkt door Matthieu op 11 apr 2022 08:57

Aftellen maar!

Vallen wordt vervelender op lage snelheid inderdaad.

evr66 op 11 apr 2022 08:33

Agree to disagree :P …

Ik val (viel) zelden, ook indoor zat er vaak weken tussen, maar als ik val dan is het ook gelijk een spektakel van jewelste haha.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@shane alles voor de clicks he ;)

Spektakel is niet erg, vervelend als de kneitjes gaan verdraaien omdat de bindingen niet lossen en zo. Dat soort shit gebeurt verhoudingsgewijs erg vaak bij (te) lage snelheden. Ga je wat harder, dan doet alles (normaal gesproken) wel waar het voor ontworpen is. Dat je nog steeds een smak kunt maken, ok ;)

Edwin van Riel

*edit.
Niet goed gelezen. Excuses.

*bericht bewerkt door Jay op 11 apr 2022 10:17

Te weinig. Ben iets te voorzichtig geworden op ski’s.

Bennie op 10 apr 2022 11:09

Idem, dit seizoen in totaal 0 keer gevallen.
Dat ik bijna val gebeurt iedere skidag wel eens maar met wat gekke capriolen blijf ik alsnog overeind.
Andere seizoenen ging ik om de paar dagen - doorgaans spectaculair - op mijn bakkes.

Bla, bla, bla.

haha dit is een oude foto! :-)

Rogier op 10 apr 2022 20:17

Ja, ik dacht laat ik maar linken naar wintersporters.nl zelf i.p.v. uploaden van gejatte content :-)

Spektakel is niet erg, vervelend als de kneitjes gaan verdraaien omdat de bindingen niet lossen en zo. Dat soort shit gebeurt verhoudingsgewijs erg vaak bij (te) lage snelheden. Ga je wat harder, dan doet alles (normaal gesproken) wel waar het voor ontworpen is. Dat je nog steeds een smak kunt maken, ok ;)

evr66 op 11 apr 2022 09:21

Inderdaad, vorig jaar op lage snelheid na sneeuwval in een greppel naast de piste terecht gekomen, dat vonden de kniën echt niet fijn. Dit jaar flinke klapper na staalkantfout op snelheid in hobbelig terrein; ski netjes uit, maar wel een gekneusde rib.

Haha mooi item. Ik val niet veel(meer) maar ben hardleers. Ik zoek de grenzen van m’n kunnen graag op op skis. Ik ski nog niet zo lang dus tot twee jaar geleden hield ik regelmatig de bochten op hoge snelheid niet meer. Lekker liggen en uit laten glijden 😅 meestal komen de spullen vanzelf weer naar je toe.
Op de piste is het vallen aanzienlijk afgenomen. Maar ik was donderdag offpiste (met een gids), in omstandigheden die ik nog niet eerder had meegemaakt plus een klim van een uur. Toen zat ik wel op t randje. 5 keer gevallen, en dan met die kut pinbindingen weer inklikken en doorgaan . Dat viel me erg zwaar. Vervolgens stond ik op de piste zoals ik me 7 jaar geleden voor het eerst voelde! Moe, kapot, geen enkele bocht meer zoals het hoort in de slush.
Gister gelukkig revanche genomen in heerlijke poeder zonder een enkele val!

Ik denk dat het gemiddelde neer komt op 2x per week bij mij. Vaak is dit op het einde van de dag op een van de laatste pistes. Moe, nonchalant etc.

Bijna nooit. De laatste 2 keren niet gevallen.

@skitiim kingpins? hahaha

Edwin van Riel

Vallen hoort erbij.
Heel vaak hoor ik: “Ik ben niet gevallen vandaag”. Gekscherend antwoord ik dan: “Dan heb je ook niets geleerd.”
Dit gaat natuurlijk niet helemaal op maar meestal val ik meestal als ik iets nieuws probeer. Je leert skiën met vallen en opstaan.
En goed vallen is ook een kunst.

Plaats een reactie