Bescherming snowboarden

Onze oudste ( 11) gaat binnenkort een weekje snowboarden voor het eerst .
Er gaan verschillende meningen rond over polsbeschermers .de E en zegt ja en de ander zegt absoluut niet doen .
Wat zijn de nadelen als je wel doet .
Thanks …

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 25 apr 2022 09:55

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6188004/…

Ik weet weinig over de aard van het onderzoek. Maar als je zoekt in het artikel op: wrist, dan is de vierde hit oid de zinsnede: ‘met polsbeschermers half zoveel kans op injury’

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6188004/…

Ik weet weinig over de aard van het onderzoek. Maar als je zoekt in het artikel op: wrist, dan is de vierde hit oid de zinsnede: ‘met polsbeschermers half zoveel kans op injury’

Rinus op 19 apr 2022 23:42

Minder kans op maar als je wat hebt dan is het vaak ernstiger. Je pols kneuzen is niet prettig maar verder niet zo’n probleem. Als die breekt ben je vaak verder van huis.
Heb in het begin wel van die dingen gedragen (van het skaten) maar ben er snel weer van af gestapt. Vond ze maar erg vervelend zitten.

Übung macht den meister!!!

Verreweg de beste remedi tegen polsblessures is een goede cursus valbreken. Kinderen verplicht een jaar op judo doen zou enorm veel botbreuken verminderen. Het eerste wat je daarbij leert is dus je polsen te ontzien.

Born to Ride

Verreweg de beste remedi tegen polsblessures is een goede cursus valbreken. Kinderen verplicht een jaar op judo doen zou enorm veel botbreuken verminderen. Het eerste wat je daarbij leert is dus je polsen te ontzien.

Matthias123 op 20 apr 2022 08:30

Ah dat komt mooi uit . Daar zit hij sinds een aantal maanden op .

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6188004/…

Ik weet weinig over de aard van het onderzoek. Maar als je zoekt in het artikel op: wrist, dan is de vierde hit oid de zinsnede: ‘met polsbeschermers half zoveel kans op injury’

Rinus op 19 apr 2022 23:42

@Rinus, het onderzoek dat je aanhaalt is een review, dat wil zeggen een soort systematisch literatuuronderzoek / overzicht. Het artikel dat wordt aangehaald betreffende de polsblessures (ref 8) betreft een oud artikel uit Canada uit 2000. Er staat dat polsblessures vooral voorkomen bij vrouwen, jongeren en beginners en dat vooral bij beginners de polsblessures kunnen worden teruggedrongen in aantal en ernst bij het dragen van polsbeschermers (waarbij vermoedelijk de soort beschermer vast en zeker ook een rol speelt interpreteer ik er maar even lustig op los gebaseerd op ander (later) onderzoek). Een beginnende snowboard jongeling zou daarom baat kunnen hebben bij polsbeschermers, althans gebaseerd op een artikel dat 22 jaar geleden is gepubliceerd. De associatie met judo vind ik heel mooi (@Matthias123), maar ik gok dat je om goed te kunnen vallen wel iets meer dan een paar maanden moet judoën (zeg ik als ex-judoka (1e Dan), maar nog immer zonder greintje valangst bij het skiën ook al nader ik de 60, wat ikzelf idd relateer aan mijn judoverleden 😊).

Tenslotte, een interessant feitje uit het aangehaalde artikel vond ik dat het aantal ongelukken op de piste met de komst van snowboarder significant is toegenomen, niet alleen onder snowboarders, maar onder alle wintersporters🤔.

*bericht bewerkt door AMie op 20 apr 2022 10:20

Anne Marie

Deze judoka heeft wel een paar maanden les gehad . Maar komt wel net zo goed mee als iemand met gele band 🙈in zijn groep . Tja zonder slip gewoon alle wedstrijdjes winnen in zijn poule ( club kampioenschappen ) .
En je moet niet bang zijn om te vallen .

Hm meer ongelukken door snowboarders , betwijfel ik of dat echt zo is ?
Denk ook groot deel voorbereiding en en lessen, belangrijk is .
Maar ja ongelukje zit in klein hoekje .
En zoals beschreven beschermd wel , maar kan ook tegen werken .
Ik heb ze ook met snowboarden omgehad . Maar vond het vreselijk zitten .

Maar alle tips en ervaringen zijn welkom .

En zeker bedankt voor de bovenstaande reacties …

Regel 1: Niet vallen.
Ownee is regel 2. Regel 1 is: Heb snelheid.

Regel 1: Niet vallen.
Ownee is regel 2. Regel 1 is: Heb snelheid.

Geraertshoven op 20 apr 2022 12:07

Whaha dat in denk makkelijker gezegd dan gedaan regel 2 🤣. Zal hem doorgeven .
Regel 3 is zeker , val dan alleen eind van de week 🤣🙈.

Hier polsbeschermers gedragen van dag 1 bij het snowboarden, omdat ik destijds gelezen had dat een eventuele polsbreuk vaak vrij gecompliceerd is: bij het gebruik van polsbeschermers zou de breuk bij een onfortuinlijke val zich dan eerder ter hoogte van de (onder)armen voordoen, wat vaak een minder complexe breuk oplevert.

Of dat allemaal waar is weet ik niet… maar ik blijf ze dragen bij het boarden… zeker nu ik de 60 gepasseerd ben. Stoort mij absoluut niet om ze te dragen, maar maakt het aantrekken van de handschoenen wel wat moeilijker.

*bericht bewerkt door Videast op 20 apr 2022 12:41

beste bescherming om te kopen tegen polsblessures tijdens het snowboarden:

null

oftewel: goed aanleren om zeker niet proberen om een val te breken met je armen gestrekt vooruit.
afrollen of vallen op je onderarmen (niet recht op je ellebogen) zal al veel blessures vermijden.

ook voordeel voor een 11-jarige: die zijn meestal nog vrij stuitervast (hun lichaamsgewicht vs de buigzaamheid van hun beenderen is iets beter dan die van iemand van mijn leeftijd)

Glide on!

beste bescherming om te kopen tegen polsblessures tijdens het snowboarden:

null

oftewel: goed aanleren om zeker niet proberen om een val te breken met je armen gestrekt vooruit.
afrollen of vallen op je onderarmen (niet recht op je ellebogen) zal al veel blessures vermijden.

ook voordeel voor een 11-jarige: die zijn meestal nog vrij stuitervast (hun lichaamsgewicht vs de buigzaamheid van hun beenderen is iets beter dan die van iemand van mijn leeftijd)

Vivace op 20 apr 2022 15:22

Hahaha fijne foto😁. Kleine aanvulling: juist op die leeftijd ( 11 jaar), komen pols en onderarm fracturen heel veel voor.

Anne Marie

beste bescherming om te kopen tegen polsblessures tijdens het snowboarden:

null

oftewel: goed aanleren om zeker niet proberen om een val te breken met je armen gestrekt vooruit.
afrollen of vallen op je onderarmen (niet recht op je ellebogen) zal al veel blessures vermijden.

ook voordeel voor een 11-jarige: die zijn meestal nog vrij stuitervast (hun lichaamsgewicht vs de buigzaamheid van hun beenderen is iets beter dan die van iemand van mijn leeftijd)

Vivace op 20 apr 2022 15:22

Die bovenste zou ik af en toe best willen doen en dan ook nog behang 🤣🤣🤣🤣😜

Als boarder heb ik ooit speciale handschoenen met geïntegreerde bescherming gekocht. Ideaal dacht ik. Inmiddels haal ik de beschermingstukken er uit omdat het erg lastig is een sleeplift vast te houden.
Ik zou wel voor kniebeschermers gaan (soepele, bv volleybal-beschermers) uiteraard een helm en eventueel een valbroekje (vooral ter bescherming van het stuitje).

*bericht bewerkt door G11ling op 21 apr 2022 20:59

zou ook eerder een valbroekje en kniebeschermers nemen (gewone van die goedkope harde skate beschermers …onder de broek dragen) en uiteraard een helm.

kniebeschermers gebruik ik met name om front side te rusten op de piste en dus dan ook makkelijker op te staan. maar ja als je regelmatig op een harde piste op je knieën rust dan worden die nogal beurs

polsbeschermers heb ik nooit nodig gehad (ps ben ook een oud judoka)

From a galaxy far far away.............

Ik wil mijn reactie nog even nuanceren. Angst is niet goed voor je leercurve. Als je er van uit gaat dat je pijn gaat hebben als je valt en daarom dus beschermingsmiddelen gaat gebruiken (of als kind moet gaan gebruiken van je ouders) dan komt er naar mijn idee een bepaalde druk te liggen op je die je niet gaat helpen. En die mogelijk ook weer beperkingen geeft.

Ga het nu gewoon zonder extra middelen proberen. Met een beetje extra snelheid wordt alles makkelijker waardoor je ook niet zo snel valt.
Als het dan echt niet gaat kun je nog altijd middelen gebruiken. Een beetje pijn is niet erg. Je kan niet altijd alle maatregelen maar nemen om elk risico uit de weg te gaan. Overigens is de definitie van veiligheid “het bewust nemen van aanvaarde risico’s”.

Kniebeschermers heb je echt niets aan, zitten alleen maar in de weg. Valbroek? Wat gaat je dat helpen? Zit ook alleen maar in de weg.
Verder eens met Matthias, je moet wel een beetje weten hoe je moet vallen, als je dan toch valt.

Valbroek? Wat gaat je dat helpen? Zit ook alleen maar in de weg.

Geraertshoven op 22 apr 2022 11:07

Als je als boarder al eens op staartbeentje bent gevallen (welke boarder niet?), dan weet je dat dat ENORM helpt. Stoort absoluut niet tijdens het boarden.

Sinds 2003 en ongeveer 25 weken snowboarden nog nooit op mijn staartbeen gevallen. Wel geregeld (hard) gevallen.

Valbroek? Wat gaat je dat helpen? Zit ook alleen maar in de weg.

Geraertshoven op 22 apr 2022 11:07

Als je als boarder al eens op staartbeentje bent gevallen (welke boarder niet?), dan weet je dat dat ENORM helpt. Stoort absoluut niet tijdens het boarden.

Videast op 22 apr 2022 11:29

Dan kom je toch weer bij het valbreken uit ;) met 25 jaar ervaring in Oosterse vechtsport en 18 jaar snowboarden heb ik nog nooit een blessure of pijnlijk stuitje gehad door het snowboarden.

Born to Ride
niebeschermers heb je echt niets aan, zitten alleen maar in de weg. Valbroek? Wat gaat je dat helpen? Zit ook alleen maar in de weg. § Geraertshoven op 22 apr 2022 11:07

Er is een verschil tussen comfort en valbescherming. Zachte kniebeschermers gebruikte ik als beginner erg veel, kun je tenminste ook in harde sneeuw comfortabel op je knieen zitten.

Crashpants hielpen mijns inziens ook goed te dempen bij vallen. Polsbeschermers nooit behoefte aan gehad, terwijl mijn vrouw ze nog steeds draagt bij het boarden.

Die harde kniebeschermers zou ik niet gebruiken. Sneeuw is niet zo hard of ruw dat je zelf iets breekt of openhaalt aan je knieen. En als je die harde beschermers onder je skibroek stopt, haal je je broek wel open.

Overigens met regelmaat een pijnlijk achterste gehad in de beginjaren van mijn boardende leven (15 weken of zo).

Ik wil mijn reactie nog even nuanceren. Angst is niet goed voor je leercurve.

Geraertshoven op 22 apr 2022 11:07

Op dit punt ben ik het volledig met je eens, alleen niet met je argumenten daar na. Juist door bescherming te dragen, kan iemand zich vrijer voelen om dimgen uit te proberen en zal hij of zij sneller vooruitgaan. Je hoeft maar 1x flink te happen, en je hebt een blessure die je vervolgens probeert te ontzien. Niet goed voor je houding, je angst en je plezier.
Ik ben mijn eerste jaar zo hard op mn stuitje gevallen dat ik de hele week nagenoeg niet kon zitten. Dat hoeft niet te betekenen dat een ander hetzelfde meemaakt, maar ik had die week écht geen plezier meer in het boarden. Als je dat voor kan zijn, why not. En als je skills op een gegeven moment goed zijn, kan je die spullen alsnog thuis laten (al dragen ze hier steeds meer omdat ze ook begonnen zijn met freestylen)

Als je kind voor t eerst gaat, laat m vooral het plezier ontdekken, pijn is echt geen motivator.

Dank voor alle reacties .
Ik ga hem ook vragen wat hij wil .
Ik vond de pols beschermers niet fijn zitten .
Knieën was ik wel erg blij mee .
En de zelf gemaakte val bescherming , was ik ook wel blij mee .
Weet niet of ik dat nog voor mekaar zo kort dag .
In iedergeval hij heeft er zin in .

*bericht bewerkt door miepmiep op 23 apr 2022 20:35

Kniebescherming draag ik zelf altijd. Zit ook een stuk fijner als je even moet wachten:)

Polsbescherming zit in m’n handschoenen. Nooit last van gehad, al draag ik met skiën andere handschoenen.

Valbroekje draag ik altijd. Valt ook in de categorie ‘geen last van’, maar kan wel fijn zijn als je een crash maakt. Zeker toen ik begon met boarden viel ik nog wel eens op m’n stuitje of knieën. Tegenwoordig - en wat blessures verder - ben ik iets voorzichtiger geworden…

Lees niets over rugprotectie. Deze draag ik ook altijd. Doe je het niet voor je eigen crashes, dan is het wel fijn om je te beschermen als iemand anders je even over het hoofd heeft gezien.

Naast een helm ben ik best wel ingepakt…Nogmaals er is tegenwoordig zo veel goed beschermingsmateriaal te koop, dat er bijna geen excuus meer is om het niet te dragen.

Plaats een reactie