Eigendom kopen

We staan op het punt in te stappen in een nieuwbouwproject van “AlpenParks” in Oostenrijk. Iemand ervaring hiermee? Het gaat toch over een grote stap en hoor graag van mensen hun mening die in dergelijke projecten zijn gestapt (mag uiteraard via PB)

Ik heb er geen ervaring mee, maar aan wat voor soort bedragen, rendementen moet ik denken. En oh ja, waar eigenlijk in Oostenrijk?

Vermoedelijk dit project; https://alpenparks.nl/actuele-projecten/alpenparks-kitzbuehe… ?

Ik ken dit project en zelfs AlpenParks niet. Maar het stond mij nogal tegen hoe dit concept meestal werkt; zij regelen alles en cashen daar flink voor. Van wat er over blijft is het rendement voor jou. En als je zelf gaat (in bepaalde mate mogelijk) wordt dit verrekend met je rendement. Was voor mij reden om het niet te doen; een eigen ding waar je alsnog niet altijd heen kan en wat soort van geld kost. Maar een ander vindt dit ideaal, omdat alles uit handen genomen wordt (wat uiteraard zijn prijs heeft)…

Als het inderdaad dit concept is en dat weerhoudt jou er niet van om in te stappen koop je volgens mij een mooi appartement in een mooi project in een leuke omgeving!

Ik heb er geen ervaring mee, maar aan wat voor soort bedragen, rendementen moet ik denken. En oh ja, waar eigenlijk in Oostenrijk?

AFB79 op 21 apr 2022 14:58

Haha meer vragen dan antwoorden :-)
Het gaat inderdaad over het project in Oberndorf bij Kitzbuhel. Prijzen gaan van een studio van 300K tot een Loft van 1.200K …

Weer van plan naar Oberndorf terug te keren Bruno?
Bovenstaande geldt in zijn algemeenheid. Daarnaast weet je dan ook dat je zelf alleen buiten ALLE gangbare weken gebruik kan maken van het appartement bij behoud van rendement. Dwz, buiten opening van St. Johann.

Alpenparks bouwt wel mooie (luxe en dure) appartementen, maar locatie is wel belangrijk. En dus daarmee ook verhuurbaarheid.

Vermoedelijk dit project; https://alpenparks.nl/actuele-projecten/alpenparks-kitzbuehe… ?

Ik ken dit project en zelfs AlpenParks niet. Maar het stond mij nogal tegen hoe dit concept meestal werkt; zij regelen alles en cashen daar flink voor. Van wat er over blijft is het rendement voor jou. En als je zelf gaat (in bepaalde mate mogelijk) wordt dit verrekend met je rendement. Was voor mij reden om het niet te doen; een eigen ding waar je alsnog niet altijd heen kan en wat soort van geld kost. Maar een ander vindt dit ideaal, omdat alles uit handen genomen wordt (wat uiteraard zijn prijs heeft)…

Als het inderdaad dit concept is en dat weerhoudt jou er niet van om in te stappen koop je volgens mij een mooi appartement in een mooi project in een leuke omgeving!

MiKeZZa op 21 apr 2022 19:32

Dus je kent AlpenParks niet maar de manier van werken staat je tegen? Hoe verklaar je dat als je ze niet kent weet je ook niet hoe ze werken toch? Vandaar net mijn vraag! Ik wil mensen met ervaringen horen en niet van horen zeggen of denken dat ze het weten…

Ik heb wel regelmatig bezoeken gebracht aan objecten binnen het beheer van AlpenParks. Service richting klant is top, gebouwbeheer goed maar regelmatig leegstand van de minder goed gesitueerde/geprijsde huizen. De studio’s zijn in de praktijk mooi maar wel echt klein, en voor die prijs kun je als stel ook in een hotel gaan zitten inclusief diner.
Houdt dus vooral voor ogen dat het rendement tegen kan vallen, maar de objecten voldoen aan de brochure (wat toch wel een plus is).

Weer van plan naar Oberndorf terug te keren Bruno?
Bovenstaande geldt in zijn algemeenheid. Daarnaast weet je dan ook dat je zelf alleen buiten ALLE gangbare weken gebruik kan maken van het appartement bij behoud van rendement. Dwz, buiten opening van St. Johann.

Alpenparks bouwt wel mooie (luxe en dure) appartementen, maar locatie is wel belangrijk. En dus daarmee ook verhuurbaarheid.

Bennie op 21 apr 2022 20:00

Inderdaad… van waar kennen wij elkaar?
Ik ben dus mijn hart verloren in Oberndorf en dit project steekt mijn ogen uit… Voor zover me verteld kunnen we als “eigenaar” bij beschikbaarheid steeds gebruik maken van onze eigendom en er de voordelen van blijven behouden, dit is toch wel een enorm pluspunt. Al moet je je natuurlijk geen illusies maken om in de winterperiode daar veel van te profiteren… De locatie is volgens mij de max, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

We hebben elkaar in je hotel getroffen. En ja, als je het kent dan is Oberndorf uitstekend. Maar de gemiddelde AlpenParks klant komt voor Kitzbühel en moet dan toch wel een eind rijden om te shoppen en een enkele afdaling te maken.

Vermoedelijk dit project; https://alpenparks.nl/actuele-projecten/alpenparks-kitzbuehe… ?

Ik ken dit project en zelfs AlpenParks niet. Maar het stond mij nogal tegen hoe dit concept meestal werkt; zij regelen alles en cashen daar flink voor. Van wat er over blijft is het rendement voor jou. En als je zelf gaat (in bepaalde mate mogelijk) wordt dit verrekend met je rendement. Was voor mij reden om het niet te doen; een eigen ding waar je alsnog niet altijd heen kan en wat soort van geld kost. Maar een ander vindt dit ideaal, omdat alles uit handen genomen wordt (wat uiteraard zijn prijs heeft)…

Als het inderdaad dit concept is en dat weerhoudt jou er niet van om in te stappen koop je volgens mij een mooi appartement in een mooi project in een leuke omgeving!

MiKeZZa op 21 apr 2022 19:32

Dus je kent AlpenParks niet maar de manier van werken staat je tegen? Hoe verklaar je dat als je ze niet kent weet je ook niet hoe ze werken toch? Vandaar net mijn vraag! Ik wil mensen met ervaringen horen en niet van horen zeggen of denken dat ze het weten…

Bruno op 21 apr 2022 20:03

De crux zit hem in het woordje ‘meestal’ waar ik mee begin. Jij geeft zelf nogal weinig info. Maar ik heb me best wel verdiept in dergelijke nieuwbouwprojecten en ken de meest voorkomende vormen wel. Daarom schets ik ook mijn beeld qua verhuur ed, maar ik zeg niets meer…. Succes.

Vermoedelijk dit project; https://alpenparks.nl/actuele-projecten/alpenparks-kitzbuehe… ?

Ik ken dit project en zelfs AlpenParks niet. Maar het stond mij nogal tegen hoe dit concept meestal werkt; zij regelen alles en cashen daar flink voor. Van wat er over blijft is het rendement voor jou. En als je zelf gaat (in bepaalde mate mogelijk) wordt dit verrekend met je rendement. Was voor mij reden om het niet te doen; een eigen ding waar je alsnog niet altijd heen kan en wat soort van geld kost. Maar een ander vindt dit ideaal, omdat alles uit handen genomen wordt (wat uiteraard zijn prijs heeft)…

Als het inderdaad dit concept is en dat weerhoudt jou er niet van om in te stappen koop je volgens mij een mooi appartement in een mooi project in een leuke omgeving!

MiKeZZa op 21 apr 2022 19:32

Dus je kent AlpenParks niet maar de manier van werken staat je tegen? Hoe verklaar je dat als je ze niet kent weet je ook niet hoe ze werken toch? Vandaar net mijn vraag! Ik wil mensen met ervaringen horen en niet van horen zeggen of denken dat ze het weten…

Bruno op 21 apr 2022 20:03

De crux zit hem in het woordje ‘meestal’ waar ik mee begin. Jij geeft zelf nogal weinig info. Maar ik heb me best wel verdiept in dergelijke nieuwbouwprojecten en ken de meest voorkomende vormen wel. Daarom schets ik ook mijn beeld qua verhuur ed, maar ik zeg niets meer…. Succes.

MiKeZZa op 21 apr 2022 20:32

Sorry maar “ik geef weinig info” …? Ik vraag letterlijk naar mensen die ervaring hebben met AlpenParks… jij verteld me dat je ze niet kent maar gaat toch over hun concept oordelen? Ik had heel graag jou of andere mensen hun oordeel gehad als ze et ervaring ermee hadden, maar niet omdat je denkt hoe het werkt! Ik ben er al maanden mee bezig en kan je vertellen dat al de projecten/aanbieders hele andere voorwaarden en regels hebben. Daar ga ik heel diep in graven en is voor ons uitermate belangrijk! Om ze dan allemaal over 1 kam te scheren zonder enige ervaring zoals jij, is totaal van de pot gerukt en heeft geen enkele meerwaarde als antwoordt! Dus ja een goed idee dat je niets meer zegt, al had je dat beter van in het begin gedaan! Ik weet ook dat de wereld rond draait maar daarom weet ik niet alles wat er in de wereld gebeurd!!!

We hebben elkaar in je hotel getroffen. En ja, als je het kent dan is Oberndorf uitstekend. Maar de gemiddelde AlpenParks klant komt voor Kitzbühel en moet dan toch wel een eind rijden om te shoppen en een enkele afdaling te maken.

Bennie op 21 apr 2022 20:17

Inderdaad, ben helemaal mee :-) zit je nog steeds in Oostenrijk? Maak me weinig zorgen over de verhuurbaarheid… ik was 2 weken terug in Oberndorf op hotel en St Johan was al gesloten toen, moest zoeken voor een hotelkamer en zelf de restaurants zaten volboekt… het draait daar heel het jaar mooi, niet alleen Kitzbuhel doet alles draaien volgens mijn ervaring. Het zal voor ons zelf als potteniële eigenaar zelfs moeilijk zijn denk ik om niet verhuurder periodes te vinden, maar dat is dan weer positief ivm het rendement.

Dus je wilt vooral bevestiging dat je een goede investering doet en zit niet te wachten op kritische noten. Klopt dat? Ik vertaal het maar even ;-)
(Excuses aan de moderatie voor het trollen, ik kon het niet laten)

Dus je wilt vooral bevestiging dat je een goede investering doet en zit niet te wachten op kritische noten. Klopt dat? Ik vertaal het maar even ;-)
(Excuses aan de moderatie voor het trollen, ik kon het niet laten)

Willem7 op 21 apr 2022 22:19

Uiteraard zou ik graag de bevestiging hebben dat ik een goede investering doe!
Maar als iemand met ervaring me kan waarschuwen van reële negatieve feiten hoor ik dat ook graag voor ik de investering doe…!
Maar wat ben ik met een reactie van iemand die letterlijk begint dat hij de firma niet kent, maar er wel een negatieve mening erover heeft?

*bericht bewerkt door Bruno op 21 apr 2022 22:53

De initiële reactie van MiKeZZa leest als een prima, algemeen gestelde, reactie. Die kun je meewegen of terzijde leggen, dat is aan jou. Je hoeft er niet ( ongepast en/ of kwetsend) op te reageren.

Anne Marie

De initiële reactie van MiKeZZa leest als een prima, algemeen gestelde, reactie. Die kun je meewegen of terzijde leggen, dat is aan jou. Je hoeft er niet ( ongepast en/ of kwetsend) op te reageren.

AMie op 22 apr 2022 09:18

Na het nalezen van zijn eerste reactie, is mijn reactie er misschien over… maar hij maakt een vergelijk met andere dat helemaal niet klopt, ik ben het zelf eens met zijn reactie in vergelijk met gelijkaardige projecten waar ik ook niet ben ingestapt, echter heeft AlpenParks enkele meer persoonlijke voordelen waardoor we wel terug in dergelijk project interesse hebben. Daarom vraag ik ook specifiek achter mensen met ervaringen met AlpenParks … Er zijn behoorlijke verschillen tussen de aanbieders, dus je kan ze toch niet allemaal over 1 kam scheren? Daarom vind ik nog steeds dat zijn reactie weinig toebrengt, om nu te gaan zeggen dat ik ze naast me neerleg omdat ze niet positief is helemaal niet waar, ik zou zeer graag iemand zijn persoonlijke ervaring lezen, zelfs als die negatief is, beter nu dan achteraf voor alles getekend is :-)

Vanuit mijn perspectief was je reactie ('totaal van de pot gerukt ') er idd overheen.

Inhoudelijk valt mij op dat je enerzijds schrijft dat je je hart hebt verpand aan Obersdorf, maar anderzijds schrijf je: ‘Voor zover me verteld kunnen we als “eigenaar” bij beschikbaarheid steeds gebruik maken van onze eigendom’. Dat laatste, bij beschikbaarheid, vind ik een (te vage) definitie die ik heel precies zou definiëren in m’n koopcontract. Indien mogelijk zou ik daar ook een of twee periodes vastleggen waarin jij er zelf zit en de woning niet aan derden wordt aangeboden. Anders genieten straks vooral anderen van de plek waaraan jij je hart hebt verpand. Tenzij je het louter doet als investeringsproject natuurlijk (waaraan ook de nodige haken en ogen), maar daarvoor hoef je niet persoonlijk zo’n sterke affiniteit met de plek te ervaren.

Anne Marie

Waar je bij dergelijke formules voor moet opletten is de exclusiviteit die vermoedelijk wordt gevraagd in het beheer en de verhuur van je appartement. Je krijgt dan een gegarandeerde return de eerste jaren, weliswaar beperkt, maar je zit dan ook vast aan het bedrijf of een specifieke makelaar voor de verhuur. Als ze dan ook eigen appartementen in portfolio hebben, of bv appartementen met een hogere commissie, dan worden die natuurlijk als eerste verhuurd. Contract zonder exclusiviteit onderhandelen zodat je ook zelf of via andere wegen kan verhuren.

Waar je bij dergelijke formules voor moet opletten is de exclusiviteit die vermoedelijk wordt gevraagd in het beheer en de verhuur van je appartement. Je krijgt dan een gegarandeerde return de eerste jaren, weliswaar beperkt, maar je zit dan ook vast aan het bedrijf of een specifieke makelaar voor de verhuur. Als ze dan ook eigen appartementen in portfolio hebben, of bv appartementen met een hogere commissie, dan worden die natuurlijk als eerste verhuurd. Contract zonder exclusiviteit onderhandelen zodat je ook zelf of via andere wegen kan verhuren.

Hupla op 22 apr 2022 18:47

Klopt. Volgens de site doet AlpenParks dit ook. En dat was ook waar ik op doelde in mijn reactie. Het is full-service, dus ook full-priced. Daar is niets mis mee, maar een keuze. En vaak houdt dit bij deze concepten ook in dat als je zelf gebruikt in hoogseizoen dat dit fors duurder is (in de zin van lager rendement) dan als je in een laagseizoen week gaat. Maar hier kun je vaak niet onder uit omdat de aanbieder simpelweg alles in eigen beheer houdt en je bij losse verhuur discussie zou krijgen over schoonmaak, receptie, algemene faciliteiten enz enz…

Maar goed, dit soort reacties zit de TO niet op te wachten. Hij wil slechts echte ervaringen met AlpenParks.

“Eigendom kopen” is de titel van dit topic, maar ben je wel eigenaar als je er bijna niets over te zeggen hebt, beperkt in mag, of je huurt het appartement van je buren en betaald er voor, omdat het rendement er wel moet zijn. De enige die er stinkend rijk van worden zijn de project ontwikkelaars en diegene die het hele complex beheren die geld verdienen aan jouw "eigendom "
Of je moet dit alleen doen omdat je geld genoeg hebt en wil investeren/ beleggen.

Dienten Die Alte schule

Ik snap dat mensen zo reageren en als je er gewoon puur zelf van wilt genieten kun je beter iets kopen dat niet via zo’n partij loopt.
Toch wil ik ook even de andere kant benoemen (weliswaar wederom niet AlpenParks maar wel een gelijksoortige partij en module).

Zelf hebben we inmiddels sinds 2 jaar een appartement via zo’n verhuur formule. Veel van de hierboven beschreven dingen zijn deels of op papier waar maar is het nou echt zo erg? Wij verblijven maar een weekje of 2 á 3 per jaar in ons appartement, met name omdat we het ook leuk vinden om andere delen van de alpen/ Oostenrijk te zien. Hiervoor is het perfect want het levert een behoorlijk rendement op waardoor ik er geen kosten/ zorgen over heb en ik zie het inderdaad ook als een investering en niet enkel als eigen huis.

Dat gezegd hebbende, het voelt voor mij wel echt als ‘‘huis’’. Zolang ik maar gewoon van tevoren aangeef wanneer ik er wil zijn kan ik altijd wanneer ik wil (ook met kerst/ voorjaars etc). Buiten de vakantie periodes hoef ik niet ver van tevoren aan te geven wanneer ik wil verblijven en kan ik ook gewoon last minute, dan schuiven ze eventuele klanten gewoon naar een ander appartement. De opbrengsten komen in een poule waarvan ieder het percentage van zijn aanschafprijs heeft, ik heb dus ook niet het risico dat ze eigen appartementen ‘‘voortrekken’’.

Van de opbrengsten betaal ik inmiddels al mijn vakanties, o.a. ook de 3 maanden afgelopen winter in Oostenrijk dat ik op andere plekken zat. Voor mij een goede deal dus iig, al denk ik wel dat je een goed gevoel moet hebben bij de uitbatende partij. Bij ons ‘‘pakken’’ ze 20%, maar daar regelen ze werkelijk waar alles voor, inclusief een groot marketing netwerk waardoor ik zelf nooit aan dat aantal boekingen zou kunnen komen. Ik ben er erg tevreden mee iig en zou niet graag de zorgen van alles zelf willen regelen naast mijn baan willen hebben.
Ideaal lijkt me zo’n constructie als Elly maar dan moet ik ouder zijn/ stoppen met werken. Wanneer je er niet dicht op zit is zelf regelen wel echt veel werk en provisies via booking.com/ bellvilla etc kosten veel tijd en verlies je bijna hetzelfde aan rendement.

P.S. In Oberndorf zou ik even goed informeren wat de ‘‘plannen’’ zijn m.b.t. lift sluitingen aan die kant van de berg gedurende laag seizoen periodes. Toen ik er afgelopen winter heel januari zat (in St Johann), hadden ze bijna heel januari beperkingen bij de liften in Oberndorf die ze ma t/m wo gesloten hadden. Lijkt me killing voor je rendement (dan gaan ze wel in St Johann zitten) en eigen plezier.
Wel een mooie uitvalsbasis, al hoop ik dat ze de afdaling met tussendoor verplichte sleeplift dan wel aanpakken. Die zwarte is wel een topper trouwens.

AlpenParks communiceert vandaag dat het hele project niet doorgaat omdat het hotel toch niet aan hen verkocht wordt. Misschien heel naïef van mij, maar het voelt voor mij als een vreemde gang van zaken om iets te verkopen aan mensen terwijl je nog geen zekerheid hebt dat iets van jou wordt.

Ik ken verder de details niet en misschien zijn ook zij oprecht verbaasd (genaaid?) o.i.d., maar als we het dan hebben over ervaringen met deze partij zeg ik ‘dit voelt niet als een hele lekkere gang van zaken’.

Wij hadden dus gekocht en zijn zwaar teleurgesteld dat het niet doorgaat! Maar ik moet wel zeggen dat Alpenparks het heel goed geeft gedaan, het gehele proces … ook nog eens tot bij ons thuis komen om te komen vertellen wat er gebeurd is. Alpenparks had een overeenkomst met het hotel (bedrag en alles stond erin) nu de eigenaar verbreekt dit… ze kunnen er een proces van maken, maar waar eindig je dan? We hadden ook nog geen € betaald (pas bij de eerste schup die in Oktober ging gebeuren) … ik zou zo terug bij hen kopen, maar het voorgestelde ligt ons niet 😢

Jammer @Bruno, succes met een nieuwe zoektocht.

Dienten Die Alte schule

@Bruno een advies voor je zoektocht… ik heb zelf een vakantiehuis… wel in het zuiden (Griekenland)… denk twee keer na bij het instappen in zo’n project. Er worden beslissingen genomen boven je hoofd waarbij je bijvoorbeeld moet deelnemen aan bijkomende investeringen waar je het nut niet van inziet. Je hebt geen beslissingsrecht over bijvoorbeeld overheadkosten. De belangrijkste regel wat betreft vakantievastgoed blijft, doe het vooral voor jezelf. €300k beleggen in beursgenoteerd vastgoed zou je netto minimaal 2% rendement per jaar moeten opleveren. Je krijgt dan geen verrassingen aan extra kosten aangerekend en je spreidt je risico tegen leegstand, schade,… de waarde van je aandelen kan zakken (die van je gekochte project ook) maar je rendement zal ongeveer hetzelfde blijven en mogelijk groeien. Ik ben trouwens héél gelukkig met mijn vastgoed in het zuiden maar dat komt hoofdzakelijk omdat ik het niet hoef te verhuren en er minimaal 5 weken per jaar zelf doorbreng. Hiervoor moet ik ook geen toestemming vragen aan een projectbeheerder of uitbater

Plaats een reactie