Profieldiepte wintervanden

Hallo allemaal,

Net als velen van jullie ga ik graag op wintersport met de auto.
Nu was ik aan het inventariseren hoe ik in mijn spullen zit en kwam ik tot de conclusie dat mijn winterbanden nog ~5.2 mm profieldiepte hebben.

Wat is jullie ervaring qua hoeveelheid kms dat dit nog zijn voor deze banden onder de 4 mm duiken en vervangen moeten worden?

Als ik ze in oktober/november omleg en circa 10.000 - 12.000 km rij tot aan eind maart, red ik dat, of ga ik dan voor eind maart onder de 4 mm komen?

Ook overweeg ik na veel goede berichten NOKIAN banden als vervanging, hoe zijn jullie ervaringen met dit merk?

Alex

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 06 jul 2022 10:42

Dat ligt veel aan je rijstijl. Wanneer het rustige snelwegkilometers zijn is het best haalbaar. Rij je veel door de stad en trek je snel op dan heb je nog maar 2,5mm over. Bij een EV en PHEV ga je het sowieso niet halen, door het veel grotere gewicht van deze auto’s slijten banden veel sneller. Een andere optie is om je nieuwe banden alvast te bestellen en ze gewoon te wisselen voordat je op vakantie gaat. Dan kan je lekker met vers rubber op vakantie.

Nokian is trouwens een prima merk voor winterbanden.

Born to Ride

Het ligt ook heel erg aan het weer. Het gebeurd steeds vaker dat we in oktober november december nog temperaturen boven de 10 graden hebben met droog weer. Dan slijten ze harder. Hebben we kouder en natter weer blijven ze beter.

Ik zou ze gewoon van tevoren nog even laten controleren en indien nodig vervangen. Als je een bijzondere maat hebt en graag Nokian wil zou je ze alvast kunnen bestellen. Nokian is een prima banden merk en zeker voor winterbanden komen ze goed uit de tests. Wij monteerden ze veel bij mijn vorige werk. Ik zou me niet blind staren op een merk overigens. Er zijn genoeg goede winterbanden van andere merken namelijk.

🏂

En het ene merk/type band is al na 20 duizend km versleten en het andere merk/type band pas na 70 duizend km, bij dezelfde rijstijl en auto.

Volgens mij mogen winterbanden ook niet ouder zijn dan 6 jaar, ongeacht het profiel datnog aanwezig is… dat kreeg ik te horen bij de laatste vervanging.

Nokian is trouwens ook iets ‘scandinavischer’ ingesteld dan een hoop andere banden… Ik heb er een tijd mee gereden (met hun gewone winterbanden en niet hun studs of banden geschikt voor studs). Top in sneeuw, matig in regen.

Volgens mij mogen winterbanden ook niet ouder zijn dan 6 jaar, ongeacht het profiel datnog aanwezig is… dat kreeg ik te horen bij de laatste vervanging.

Droopy2 op 06 jul 2022 18:19

Volgens mij is dat niet zo. Alleen als de band géén 3PMSF symbool heeft, maar wel een M+S , volstaat de band in ieder geval in Duitsland niet meer na sept 2024.
https://www.anwb.nl/auto/banden/winterbanden/winterbanden-in…

ik kocht altijd banden van 1 seizoen oud, maar ben bang dat ik volgend jaar toch nieuwe zal moeten kopen.
Als je nu nieuwe banden koopt zul je zien dat de profieldiepte een stuk minder diep is dan voorgaande jaren.
Vroeger rond de 9/10 mm, nu waarschijnlijk rond de 7,5/8mm

Disturbing the peace since 1975

ik kocht altijd banden van 1 seizoen oud, maar ben bang dat ik volgend jaar toch nieuwe zal moeten kopen.
Als je nu nieuwe banden koopt zul je zien dat de profieldiepte een stuk minder diep is dan voorgaande jaren.
Vroeger rond de 9/10 mm, nu waarschijnlijk rond de 7,5/8mm

Supergrover op 06 jul 2022 21:44

Dat is voor mij ook een reden om tot 4mm door te rijden, want als ik nieuwe banden monteer met 7.5mm profiel en voor ze onder de 5mm komen al zou vervangen voelt dat als geld verbranden.

Echter is veilig aankomen op wintersport ook belangrijk, dus blijf de profieldiepte opvolgen en bij twijfel bestel ik nieuwe banden en laat ik deze monteren. Maar hoop stiekem het nog 1 jaar uit te kunnen stellen.

1 schuiver maken is echt heel veel duurder (los van de mogelijke andere consequenties) dan de banden 1 seizoen eerder vervangen. Setje banden kost gemiddeld 600 eur, komt (bij mij, afhankelijk van auto en rijstijl) op anderhalve cent per kilometer, 40 eur op een wintersport…

Echt verkeerde zuinigheid. Zorg in hemels naam dat banden, remmen enzovoorts gewoon top zijn. Of neem de trein.

Edwin van Riel

1 schuiver maken is echt heel veel duurder (los van de mogelijke andere consequenties) dan de banden 1 seizoen eerder vervangen. Setje banden kost gemiddeld 600 eur, komt (bij mij, afhankelijk van auto en rijstijl) op anderhalve cent per kilometer, 40 eur op een wintersport…

Echt verkeerde zuinigheid. Zorg in hemels naam dat banden, remmen enzovoorts gewoon top zijn. Of neem de trein.

evr66 op 07 jul 2022 08:21

Zo bekeken moet je ieder jaar nieuwe banden leggen voor optimaal profiel. Je kunt voorzichtigheid ook overdrijven.

Ik zou kijken naar hoe oud de banden zijn en hoeveel profiel je dus per seizoen eraf hebt gereden. Dan kun je beter inschatten of je het nog een wintertje redt of beter nu al vervangt.

1 schuiver maken is echt heel veel duurder (los van de mogelijke andere consequenties) dan de banden 1 seizoen eerder vervangen. Setje banden kost gemiddeld 600 eur, komt (bij mij, afhankelijk van auto en rijstijl) op anderhalve cent per kilometer, 40 eur op een wintersport…

Echt verkeerde zuinigheid. Zorg in hemels naam dat banden, remmen enzovoorts gewoon top zijn. Of neem de trein.

evr66 op 07 jul 2022 08:21

Zo bekeken moet je ieder jaar nieuwe banden leggen voor optimaal profiel. Je kunt voorzichtigheid ook overdrijven.

Ik zou kijken naar hoe oud de banden zijn en hoeveel profiel je dus per seizoen eraf hebt gereden. Dan kun je beter inschatten of je het nog een wintertje redt of beter nu al vervangt.

Hessel op 07 jul 2022 08:42

En hierbij aantekenen dat ouder rubber duidelijk minder goed houdt dan vers rubber. Dus als de banden al 8 jaar zijn zou ik ze eerder vervangen dan als dit het vierde jaar is. Ook hierbij geldt weer hoeveel je werkelijk in sneeuw en ijs rijdt.

Verder maakt Nokian geweldige winterbanden, maar of dit de goede banden voor jou zijn is een andere vraag:

  • Welke auto rij je?
  • Welke band kijk je naar?
  • Hoeveel rij je in de sneeuw / regen / droog wegdek?

Want Nokian is een merk met een heleboel verschillende type banden en dus kun je niet zomaar zeggen of dit de beste banden zijn. het klopt wel dat deze banden wat noordelijker ingestoken zijn en dus vaak erg goed in de sneeuw en soms wat minder op droog en warm wegdek. Maar ook dit is weer per type verschillend.

Click. Click. Peace

1 schuiver maken is echt heel veel duurder (los van de mogelijke andere consequenties) dan de banden 1 seizoen eerder vervangen. Setje banden kost gemiddeld 600 eur, komt (bij mij, afhankelijk van auto en rijstijl) op anderhalve cent per kilometer, 40 eur op een wintersport…

Echt verkeerde zuinigheid. Zorg in hemels naam dat banden, remmen enzovoorts gewoon top zijn. Of neem de trein.

evr66 op 07 jul 2022 08:21

Zo bekeken moet je ieder jaar nieuwe banden leggen voor optimaal profiel. Je kunt voorzichtigheid ook overdrijven.

Ik zou kijken naar hoe oud de banden zijn en hoeveel profiel je dus per seizoen eraf hebt gereden. Dan kun je beter inschatten of je het nog een wintertje redt of beter nu al vervangt.

Hessel op 07 jul 2022 08:42

Haha @hessel, dat roept hier niemand he, iedere winter vervangen. Dan donder je bij wijze van spreken 3 of 4 seizoenen van de band weg. Waar het mij om gaat is, dat ik het ridicuul vind, om echt te gaan kijken of banden die eigenlijk bijna op zijn/nog maar net aan de eisen voldoen, wellicht toch nog een alpenritje extra mee kunnen. Juist in de situatie waar je bij winterbanden het meeste gebaat bent, nog even wat extra eruit plukken. Naar mijn mening het risico niet waard.

Edwin van Riel

1 schuiver maken is echt heel veel duurder (los van de mogelijke andere consequenties) dan de banden 1 seizoen eerder vervangen. Setje banden kost gemiddeld 600 eur, komt (bij mij, afhankelijk van auto en rijstijl) op anderhalve cent per kilometer, 40 eur op een wintersport…

Echt verkeerde zuinigheid. Zorg in hemels naam dat banden, remmen enzovoorts gewoon top zijn. Of neem de trein.

evr66 op 07 jul 2022 08:21

Zo bekeken moet je ieder jaar nieuwe banden leggen voor optimaal profiel. Je kunt voorzichtigheid ook overdrijven.

Ik zou kijken naar hoe oud de banden zijn en hoeveel profiel je dus per seizoen eraf hebt gereden. Dan kun je beter inschatten of je het nog een wintertje redt of beter nu al vervangt.

Hessel op 07 jul 2022 08:42

Haha @hessel, dat roept hier niemand he, iedere winter vervangen. Dan donder je bij wijze van spreken 3 of 4 seizoenen van de band weg. Waar het mij om gaat is, dat ik het ridicuul vind, om echt te gaan kijken of banden die eigenlijk bijna op zijn/nog maar net aan de eisen voldoen, wellicht toch nog een alpenritje extra mee kunnen. Juist in de situatie waar je bij winterbanden het meeste gebaat bent, nog even wat extra eruit plukken. Naar mijn mening het risico niet waard.

evr66 op 07 jul 2022 10:48

Mijn vraag was voor een Mercedes Benz C-klasse uit 2016.
De huidige winterbanden zijn 2 wintersport seizoenen oud en volgens de DOT code zijn ze gemaakt in 2020. Mochten ze 1 seizoen meer meegaan houdt dat dus letterlijk 50% meer leven in de banden & bijbehorende lagere kosten over het leven van de banden.

Echter ben ik wel van mening dat 1 schuiver inderdaad duurder is, vandaar dat ik deze vraag stel bij 5,2-5,4 mm (verschil tussen de hoogst en laagst gemeten waarde bij de banden zowel voor als achter).

De reden dat ik naar NOKIAN kijk is omdat ik vorig jaar door mijn achterwielaandrijving wel eens een parkeervak niet goed uit kwam toen ik vooruit ingeparkeerd stond.

De auto stond onder een lichte hoek met zeer compacte sneeuw (bijna ijs), achterwielen sloegen door en kwam niet weg tot er een aantal behulpzame Duitsers mij een zetje gaven.

Dit stond los van profieldiepte aangezien het bijna ijs was, maar ik wil als gevolg van als volgende set banden die op compacte sneeuw waarschijnlijk net iets meer grip heeft. Vandaar mijn gedachten dat een Scandinavische band onder zulke omstandigheden net beter zal presteren met mogelijk nog zachtere compount.

Als je er in 2 seizoenen plm 3 mm hebt afgereden, weet je vrij aardig waar je op uit gaat komen lijkt me. De grip van dit setje banden is natuurlijk dit seizoen niet beter dan het afgelopen seizoen…

Ik had Nokians op mijn achterwi aangedreven e-klasse. In de sneeuw ok, maar op droge weg vrij veel lawaai en op nat wegdek niet sterk. Wel al een jaar of 5-6 terug, zal ook best weer veranderd/verbeterd zijn

Edwin van Riel

Als je er in 2 seizoenen plm 3 mm hebt afgereden, weet je vrij aardig waar je op uit gaat komen lijkt me. De grip van dit setje banden is natuurlijk dit seizoen niet beter dan het afgelopen seizoen…

Ik had Nokians op mijn achterwi aangedreven e-klasse. In de sneeuw ok, maar op droge weg vrij veel lawaai en op nat wegdek niet sterk. Wel al een jaar of 5-6 terug, zal ook best weer veranderd/verbeterd zijn

evr66 op 07 jul 2022 19:43

Zo over Nokians praten is een beetje als zeggen dat een Toyota geen goede stadsauto is omdat je een keer in een Hilux hebt gereden :-)

Click. Click. Peace

Dit stond los van profieldiepte aangezien het bijna ijs was, maar ik wil als gevolg van als volgende set banden die op compacte sneeuw waarschijnlijk net iets meer grip heeft. Vandaar mijn gedachten dat een Scandinavische band onder zulke omstandigheden net beter zal presteren met mogelijk nog zachtere compount.

Alex20101990 op 07 jul 2022 16:12

Ook dit heeft met profieldiepte te maken, want hoe dieper het hoe beter het rubber zich ‘uit kan smeren’, maar echt goede winterbanden zullen dit inderdaad beter doen. Ik rij met de NOKIAN WR SUV 4 en 3 op mijn 4 wiel aangedreven auto’s. En dat zijn echt hele fijne banden, maar hiervoor heb ik ook de Michelin Michelin Latitude Alpin en dat was ook echt een hele goede winterband…

Click. Click. Peace

Gezien dat je ze nu er 2 jaar onder hebt liggen zou ik gewoon lekker alvast nieuwe bestellen, levertijden van bijna alles zijn lang tegenwoordig, en je banden wisselen de week voordat je richting de wintersport vertrekt.

Born to Ride

In Nederland is minimale profieldieptje ik dacht 1.2mm. Voor winterbanden in Oostenrijk eisen ze een minimale profieldiepte van 4mm dacht ik. Alles daarboven is alleen maar beter. En zoals hierboven gezegd niet blind staren op een merk als Nokian. Je kan wellicht beter naar de Duitse ADAC winterbandentest kijken. Daar worden verschillende categorieën autobanden getest. Dat geeft je een beter beeld van welke band in de omstandigheden in Nederland en met de wintersport kunnen werken.

Dat je een parkeervak niet uit komt kan ook te maken met een te gladde ondergrond. Als dat is platgereden dan wel bevroren kom je zelfs met sneeuwkettingen lastig weg. En helemaal als je de kettingen op de NIET-aangedreven wielen hebt gemonteerd. Dan kun je het beter op film zetten en naar Dumpert uploaden ;)

Dat je een parkeervak niet uit komt kan ook te maken met een te gladde ondergrond. Als dat is platgereden dan wel bevroren kom je zelfs met sneeuwkettingen lastig weg.

Marijnt op 08 jul 2022 09:32

Daar ben ik het niet mee eens. Met goede winterbanden kom je echt op ongeveer alles weg, laat staan met kettingen. Maar de vraag is of die winterbanden die dat goed doen de moeite waard zijn als je niet in de Alpen woont.

Click. Click. Peace

Is het minimale profiel voor een winterband geen 5 mm?

Is het minimale profiel voor een winterband geen 5 mm?

Skizoeker op 08 jul 2022 21:29 [https://www.anwb.nl/auto/banden/winterbanden/winterbanden-in...](https://www.anwb.nl/auto/banden/winterbanden/winterbanden-in-oostenrijk "https://www.anwb.nl/auto/banden/winterbanden/winterbanden-in-oostenrijk")
.

Dat je een parkeervak niet uit komt kan ook te maken met een te gladde ondergrond. Als dat is platgereden dan wel bevroren kom je zelfs met sneeuwkettingen lastig weg.

Marijnt op 08 jul 2022 09:32

Daar ben ik het niet mee eens. Met goede winterbanden kom je echt op ongeveer alles weg, laat staan met kettingen. Maar de vraag is of die winterbanden die dat goed doen de moeite waard zijn als je niet in de Alpen woont.

Rogier op 08 jul 2022 21:18

Veel hangt af vd combinatie winterband/bestuurder. Ik heb al genoeg auto’s weggereden van een plek waar de bestuurder absoluut zeker van was dat hij vastzat … Tja … Als je volgas in z’n 1 denkt weg te rijden op een lichte helling, dan helpen de beste michelins met 8mm profiel nog niet.

Is het minimale profiel voor een winterband geen 5 mm?

Skizoeker op 08 jul 2022 21:29 [https://www.wintersport.nl/themas/vervoer/met-de-auto-op-win...](https://www.wintersport.nl/themas/vervoer/met-de-auto-op-wintersport/winterbanden "https://www.wintersport.nl/themas/vervoer/met-de-auto-op-wintersport/winterbanden")

4 mm maar heel eerlijk begin je voor die 4 mm al echt te merken dat de band minder wordt. Hoe groot dat probleem is ligt ook aan je gebruik.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie