Wintersportseizoen geannuleerd of niet?

Ik hoor en lees toch wel steeds meer dat de ski liften exploitatie maatschappijen meer en meer rekening houden met beperkte openingstijden, dan wel sluitingen als gevolg van stroom tekort en/of diesel tekort de aankomende winter. De Zwitserse overheid waarschuwt al dat de skiliften, sneeuwkanonnen afgeknepen kunnen worden (ie bij tekort eerst de ski liften en sneeuwkanonnen dicht, dan pas industrie, of 4 uur open, 4 uur dicht). Het zijn scenario’s die nu intern besproken worden en een risico voor de wintersport. Kunnen jullie als redactie er eens induiken en een artikel over schrijven?

*bericht bewerkt door Hansk op 09 jul 2022 20:02

Dit staat in een plan van de Zwitserse overheid. volgens mij heeft ieder land zo’n plan met meerdere fases waarin staat wat er gebeurd bij tekorten. De vraag is alleen hoe realistisch het is dat je in dit soort laatste fases komt. Als de energie tekorten zo hoog oplopen dat dit nodig is dan blijf ik wel thuis, dan is er naar toe rijden ook niet meer betaalbaar vrees ik

Maar interessant onderwerp is het zeker

Ipv Covid een energie tekort…misschien komt er weer Covid en lossen we dit probleem daarmee weer op ;-)

Wel interessant, wat gaan de skigebieden doen ivm de gasprijzen en andere , gaan de prijzen ferm omhoog of wachten ze , hotels en appartementen gaan zij het doorrekenen, sneeuwproductie kost ook veel energie, @roel of @roger jullie weet hoe de skigebieden ermee gaan omgaan

En zo rolt de elite langzaamaan hun plan uit waarbij de (over)consumptie en hobbies van Jan met de Pet langzaamaan onhaalbaar worden.

Wie had 5 jaar geleden kunnen denken dat we jaar in jaar uit onduidelijkheid hadden over of we wel op wintersport konden omdat er een virus zou zijn (wat zich in de buitenlucht amper overdraagt) of dat de liften niet kunnen draaien vanwege stroomtekort of omdat we ons afvragen of er wel wat te eten is omdat dat jaar de krekeloogst mislukt is.

En zo rolt de elite langzaamaan hun plan uit waarbij de (over)consumptie en hobbies van Jan met de Pet langzaamaan onhaalbaar worden.

Wie had 5 jaar geleden kunnen denken dat we jaar in jaar uit onduidelijkheid hadden over of we wel op wintersport konden omdat er een virus zou zijn (wat zich in de buitenlucht amper overdraagt) of dat de liften niet kunnen draaien vanwege stroomtekort of omdat we ons afvragen of er wel wat te eten is omdat dat jaar de krekeloogst mislukt is.

MiKeZZa op 10 jul 2022 16:24

Als er corona restricties zijn dan kan de elite en jan niet op vakantie.
Als de liften niet draaien idem…
Hoe het met de krekels zit dat weten we pas volgend jaar…

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

En zo rolt de elite langzaamaan hun plan uit…

Je gaat het pas zien als je het door hebt.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 11 jul 2022 13:51

Ik hoor en lees toch wel steeds meer dat de ski liften exploitatie maatschappijen meer en meer rekening houden met beperkte openingstijden, dan wel sluitingen als gevolg van stroom tekort en/of diesel tekort de aankomende winter. De Zwitserse overheid waarschuwt al dat de skiliften, sneeuwkanonnen afgeknepen kunnen worden (ie bij tekort eerst de ski liften en sneeuwkanonnen dicht, dan pas industrie, of 4 uur open, 4 uur dicht). Het zijn scenario’s die nu intern besproken worden en een risico voor de wintersport. Kunnen jullie als redactie er eens induiken en een artikel over schrijven?

Hansk op 09 jul 2022 19:47

Zoals JL Dehaene (de voormalig minister-president van België) jaren geleden al zei: we lossen de problemen pas op wanneer die zich stellen.
Prettige zomervakantie allemaal

En zo rolt de elite langzaamaan hun plan uit waarbij de (over)consumptie en hobbies van Jan met de Pet langzaamaan onhaalbaar worden.

Wie had 5 jaar geleden kunnen denken dat we jaar in jaar uit onduidelijkheid hadden over of we wel op wintersport konden omdat er een virus zou zijn (wat zich in de buitenlucht amper overdraagt) of dat de liften niet kunnen draaien vanwege stroomtekort of omdat we ons afvragen of er wel wat te eten is omdat dat jaar de krekeloogst mislukt is.

MiKeZZa op 10 jul 2022 16:24

Laten we on-topic blijven. Dit soort politieke statements horen niet op een wintersport website thuis. Elke volgende off-topic reactie verwijder ik.

Click. Click. Peace

Ik geloof dat ieder land onderhand wel een plan heeft voor wanneer Vladimir deze winter gekke dingen gaat doen met de gastoevoer.

Van een Zwitserland verwacht je dit soort plannen zeker, het land staat er om gekend de eigen economie goed te beschermen. Jammer dat ze de ski-industrie op de eerste plaats zetten. Maar goed, de consument gaat zijn/haar gedrag deze winter echt wel aanpassen met deze prijzen. Gewoon positief blijven en hopen dat het zo’n vaart niet loopt, afgelopen najaar werd er hier ook geschreeuwd dat door Corona alle skigebieden weer zouden sluiten na Kerst. Das achteraf gezien ook reuze meegevallen.

Puur uit nieuwsgierigheid @Hansk, weet jij of dit soort zaken per kanton of federaal geregeld worden?

*bericht bewerkt door DavidW op 11 jul 2022 11:35

@DavidW
Dat is in Zwitserland altijd moeilijk maar dat zal in eerste instantie per kanton geregeld worden, met in latere stadia per decreet van de Federale Raad (mits alle kantons akkoord zijn). In Zwitserland is het zo, eerst waarschuwingen op basis van vermindering. Dan een fase van beperkingen opleggen, denk aan zwembaden, sneeuwkanonnen, skiliften, en dan concreet restricties. Deze rapporten en impact zijn geheim omdat georganiseerde misdaad dingen kunnen plannen als de plannen openbaar zijn. De meeste liftmaatschappijen houden rekening met een vermindering van 25%. Vooral het sneeuw spuiten aan het begin van het seizoen is complex, ie is het economisch rendabel om te doen of niet, of dit jaar alleen de mooiste pistes of niet? Het zal een impact hebben op het komende wintersport seizoen in Europa

En zo rolt de elite langzaamaan hun plan uit waarbij de (over)consumptie en hobbies van Jan met de Pet langzaamaan onhaalbaar worden.

Wie had 5 jaar geleden kunnen denken dat we jaar in jaar uit onduidelijkheid hadden over of we wel op wintersport konden omdat er een virus zou zijn (wat zich in de buitenlucht amper overdraagt) of dat de liften niet kunnen draaien vanwege stroomtekort of omdat we ons afvragen of er wel wat te eten is omdat dat jaar de krekeloogst mislukt is.

MiKeZZa op 10 jul 2022 16:24

Laten we on-topic blijven. Dit soort politieke statements horen niet op een wintersport website thuis. Elke volgende off-topic reactie verwijder ik.

Rogier op 10 jul 2022 21:12

Volgens mij is het zéér on-topic. Als er sprake is van (wat jij noemt politieke) veranderingen die er voor zorgen dat hobby’s en overconsumpties fors duurder gemaakt worden is het raakvlak met het onderwerp van deze website echt 100%.

Wintersporten (van het er heen reizen, tot het maken van kunstsneeuw tot de materialen) is allemaal belastend voor het milieu en als dat aangepakt wordt dan heeft dit veel impact op juist de mensen die hier zitten, namelijk hen die er helemaal gek op zijn en bij voorkeur zo vaak mogelijk gaan…

Ik denk dat het erg afhankelijk gaat zijn in welk land je zit. Frankrijk heeft 70% van zijn energie uit kerncentrales en nog eens 20% uit water, zon en wind. Die gaan qua elektriciteitsopwekking weinig merken van de hoge gasprijzen. Waren alle landen maar zo slim geweest om flink in kernenergie te investeren. Met de huidige hoge energieprijzen loopt de winst van de kerncentrales met de dag op. Ik zie daarom ook weinig reden om vanuit de overheid gezien beperkingen op te leggen in Frankrijk aan de skigebieden.

Wat dat betreft snap ik trouwens ook niet goed het bericht van de Zwitserse overheid. In Zwitserland komt namelijk 60% van de elektra uit water, 35% uit kernenergie en 5% uit zon/wind. Het enige wat ik me kan bedenken is dat door de droge winter en opvolgende droge zomer de stuwmeren niet voldoende gevuld zijn wat voor potentieel energietekort kan zorgen. Dan komt het niet door een gebrek aan aardgas maar door een gebrek aan water.

Born to Ride

@matthias123
Zwitserland heeft vooral in de winter een chronisch tekort aan stroom en importeert vooral uit Frankrijk en Duitsland en heeft geen eigen gas opslag. Eens over kern energie. Vergeet niet dat Frankrijk zo goed als alle uranium importeert uit Rusland. Dus dat is ook problematisch. Het komend wintersport seizoen zal in heel Europa problematisch zijn verwacht ik.

*bericht bewerkt door Hansk op 11 jul 2022 14:07

Stel dat (een groot deel van) de skiliften en/of sneeuwkanonnen niet lopen, dekt de annuleringsverzekering dat? Of wordt dat onder “overmacht” of “terrorisme (van Putin)” weg geschreven?
Komende winter heb ik via Booking geboekt en kan tot 2 weken voor aankomst probleemloos annuleren. Zie ook het topic daar over.

Stel dat (een groot deel van) de skiliften en/of sneeuwkanonnen niet lopen, dekt de annuleringsverzekering dat? Of wordt dat onder “overmacht” of “terrorisme (van Putin)” weg geschreven?
Komende winter heb ik via Booking geboekt en kan tot 2 weken voor aankomst probleemloos annuleren. Zie ook het topic daar over.

Ron7875 op 11 jul 2022 15:05

Ik ben een leek op dit gebied maar ik durf de gok wel te nemen dat dit een ‘no way’ is. De annuleringsverzekering gaat echt niet betalen voor niet draaiende liften, niet vallende sneeuw of dit soort zaken. Niemand zegt dat jij moet annuleren als de liften niet draaien tenslotte.

Stel dat (een groot deel van) de skiliften en/of sneeuwkanonnen niet lopen, dekt de annuleringsverzekering dat? Of wordt dat onder “overmacht” of “terrorisme (van Putin)” weg geschreven?
Komende winter heb ik via Booking geboekt en kan tot 2 weken voor aankomst probleemloos annuleren. Zie ook het topic daar over.

Ron7875 op 11 jul 2022 15:05

Ik ben een leek op dit gebied maar ik durf de gok wel te nemen dat dit een ‘no way’ is. De annuleringsverzekering gaat echt niet betalen voor niet draaiende liften, niet vallende sneeuw of dit soort zaken. Niemand zegt dat jij moet annuleren als de liften niet draaien tenslotte.

MiKeZZa op 11 jul 2022 15:19

Er zijn wat uitzonderingen als je bijvoorbeeld via Sunweb een vakantie met skigarantie boekt, maar dan nog krijg je pas vergoed als meer dan 50% van de liften in een gebied niet draaien en ook op korte afstand verder de gebieden niet geopend zijn. Maar over het algemeen zal de gemiddelde reisverzekering zeker niets vergoeden.

Born to Ride

En zo rolt de elite langzaamaan hun plan uit waarbij de (over)consumptie en hobbies van Jan met de Pet langzaamaan onhaalbaar worden.

Wie had 5 jaar geleden kunnen denken dat we jaar in jaar uit onduidelijkheid hadden over of we wel op wintersport konden omdat er een virus zou zijn (wat zich in de buitenlucht amper overdraagt) of dat de liften niet kunnen draaien vanwege stroomtekort of omdat we ons afvragen of er wel wat te eten is omdat dat jaar de krekeloogst mislukt is.

MiKeZZa op 10 jul 2022 16:24

Laten we on-topic blijven. Dit soort politieke statements horen niet op een wintersport website thuis. Elke volgende off-topic reactie verwijder ik.

Rogier op 10 jul 2022 21:12

Iemand anders censureren op je forum omdat diegene voor jouw sector onwelgevallige dingen zegt, dat is pas een politiek statement, of beter actie, die op geen enkel forum thuis zou moeten horen.

Toen ik zag hoe jullie hier tekeer gingen tijdens de coronapandemie om elk kritisch geluid over de waanzinnige maatregelen in de wintersportgebieden steeds de kop in te drukken, ben ik hier afgeahaakt, en na deze hersenscheet zie je mij hier ook niet meer terug.

Het is onprettig en onfris, anderen verbieden over politiek te praten, vooral als die politiek zo overduidelijk relevant, mag ik zeggen allesbepalend?, is voor de gedeelde hobby die hier wordt besproken. Waar jij een stickertje op een bepaald stukje plakt en doet alsof het daarmee niet meer bestaat.

Als wij niet meer in staat zijn onze gevoelens jegens de politieke context van onze wintersportvakantie met elkaar te delen, waarom zou je dan verwachten dat we nog wel gezellig naast elkaar in een rij voor een skilift staan te wachten?

Ik vind dit echt wanstaltig. Ga je schamen met je enge censuurgedrag. Bah.

En zo rolt de elite langzaamaan hun plan uit waarbij de (over)consumptie en hobbies van Jan met de Pet langzaamaan onhaalbaar worden.

Wie had 5 jaar geleden kunnen denken dat we jaar in jaar uit onduidelijkheid hadden over of we wel op wintersport konden omdat er een virus zou zijn (wat zich in de buitenlucht amper overdraagt) of dat de liften niet kunnen draaien vanwege stroomtekort of omdat we ons afvragen of er wel wat te eten is omdat dat jaar de krekeloogst mislukt is.

MiKeZZa op 10 jul 2022 16:24

Laten we on-topic blijven. Dit soort politieke statements horen niet op een wintersport website thuis. Elke volgende off-topic reactie verwijder ik.

Rogier op 10 jul 2022 21:12

Iemand anders censureren op je forum omdat diegene voor jouw sector onwelgevallige dingen zegt, dat is pas een politiek statement, of beter actie, die op geen enkel forum thuis zou moeten horen.

Toen ik zag hoe jullie hier tekeer gingen tijdens de coronapandemie om elk kritisch geluid over de waanzinnige maatregelen in de wintersportgebieden steeds de kop in te drukken, ben ik hier afgeahaakt, en na deze hersenscheet zie je mij hier ook niet meer terug.

Het is onprettig en onfris, anderen verbieden over politiek te praten, vooral als die politiek zo overduidelijk relevant, mag ik zeggen allesbepalend?, is voor de gedeelde hobby die hier wordt besproken. Waar jij een stickertje op een bepaald stukje plakt en doet alsof het daarmee niet meer bestaat.

Als wij niet meer in staat zijn onze gevoelens jegens de politieke context van onze wintersportvakantie met elkaar te delen, waarom zou je dan verwachten dat we nog wel gezellig naast elkaar in een rij voor een skilift staan te wachten?

Ik vind dit echt wanstaltig. Ga je schamen met je enge censuurgedrag. Bah.

Thijs71 op 20 jul 2022 15:28

Volgens mij is Rogier zijn reactie heel netjes (laat zelfs de post staan) en heeft niets met politieke voorkeuren of beschermen van wintersport te maken. Het gaat er puur om dat dat type reacties een voor/tegen discussie uitlokt die weinig met het topic te maken heeft. Zoals we de afgelopen 2 jaar al konden zien verzand elk topic zonder moderatie in een (te harde) discussie met weinig toegevoegde waarde voor het betreffende onderwerp.

Er kan best een kern van waarheid inzitten in de reactie van Mike (en zonder het 1e deel van zijn reactie ook zeker waarde toevoegen) maar de woorden ‘‘elite’’ ‘‘plan’’ etc neigen toch snel naar een discussie waar je niet heen wilt.

*bericht bewerkt door Amelm op 20 jul 2022 16:53

@Thijs wat een bizarre reactie van je. Een verzoek om on-topic te blijven heeft niets met censuur te maken. Als jij een discussie wil aangaan over politiek, dan start je toch een eigen website?
Je gebruikte het woord wanstaltig, nou dat vind ik van jouw gefrustreerde reactie. Maar goed, je komt hier niet meer terug. Denk dat dat een verstandig besluit van je is.

Peter Pos

Thijs heeft het waarschijnlijk over de gebeurtenissen in een ander topic, niet in dit topic.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Alle niet on-topic reacties vanaf nu verwijder ik. En alle politieke reacties vallen daar ook onder. Deze eindigen zoals we vaak gezien hebben in onnodig moddergooien.

Iedereen die meerdere keren over de scheef gaat krijgt een ban. Ben je het niet eens met een reactie of een moderatie. Je kunt me altijd een PM sturen of een mailtje.

Click. Click. Peace

Mijn mening: Na de afgelopen 3 corona-seizoenen, zijn de economische belangen enorm. Een omvallend skigebied heeft ook enorme gevolgen voor de lokale economie en daarmee uiteindelijk ook op nationaal niveau enorme gevolgen.

Sneeuwspuiten doe je bij voorkeur als het koud is. Als het overdag is kun je die kanonnen van stroom voorzien met zonnepanelen, en 's nachts is er sowieso een stroomoverschot.

Blijft de stroom voor liften over, als je daarop wilt bezuinigen, kun je beter vakantiegangers van een snelheidslimiet voorzien. Dat bespaart meer energie.

Dus nee, ik verwacht niet dat skigebieden afgeschakeld gaan worden. De belangen zijn gewoon té groot.
@Rogier: Heel goed dat je het forum schoonhoudt. politiek kunnen we werkelijk missen als kiespijn. Daar hebben we het viva forum voor :-)

Mijn mening: Na de afgelopen 3 corona-seizoenen, zijn de economische belangen enorm. Een omvallend skigebied heeft ook enorme gevolgen voor de lokale economie en daarmee uiteindelijk ook op nationaal niveau enorme gevolgen.

Sneeuwspuiten doe je bij voorkeur als het koud is. Als het overdag is kun je die kanonnen van stroom voorzien met zonnepanelen, en 's nachts is er sowieso een stroomoverschot.

Blijft de stroom voor liften over, als je daarop wilt bezuinigen, kun je beter vakantiegangers van een snelheidslimiet voorzien. Dat bespaart meer energie.

Dus nee, ik verwacht niet dat skigebieden afgeschakeld gaan worden. De belangen zijn gewoon té groot.
@Rogier: Heel goed dat je het forum schoonhoudt. politiek kunnen we werkelijk missen als kiespijn. Daar hebben we het viva forum voor :-)

Robert7 op 21 jul 2022 20:40

In de winter is er nooit een stroomoverschot, ook snachts niet. Daarnaast leveren zonnepanelen in de winter amper stroom op, dus daar ga je de sneeuwkanonnen ook niet op laten draaien. Ik wek op 2 dagen in juni met mijn zonnepanelen net zoveel stroom op als in de hele maand december. De stroom voor je sneeuwkanonnen zal toch gewoon van convetionele energiebronnen moeten komen zoals kolen, gas of kerncentrales.

Born to Ride

In de Alpen leveren zonnepanelen prima stroom op.zeker hier in de Zuidalpen. En hier in Frankrijk komt veel stroom ook uit waterkracht dus niet alleen kolen en gas ;-)

Click. Click. Peace

null

Slechts 10% waterkracht. Het overgrote deel komt van nucleair.
En ook in Zuid-Frankrijk leveren zonnepanelen in de winter slechts een fractie van de zomer. En als ze met sneeuw bedekt zijn helemaal niks.

Zoals Ron aangeeft, ook in Frankrijk zijn in de winter de zonuren en zonkracht maar een fractie van wat het in de zomer is. Er is in de winter nooit een overschot aan energie dus die vlieger dat er sneeuw geproduceert kan worden van overtollige energie gaat gewoon echt niet op. Van die 8% non hydro renewables zal in Frankrijk in het meest gunstige geval 2% in de 6 wintermaanden worden opgewekt, de rest gewoon echt in de 6 zomermaanden. De zonkracht in Zuid Frankrijk is in december bij een heldere lucht 2 a 3, terwijl in de zomer 10 a 11 behaald word, tel daarbij op dat je veel minder zonuren hebt en de rekensom is snel gemaakt. En met een laag sneeuw er op is het gewoon 0.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 22 jul 2022 11:11

Born to Ride

Matthias, je vergeet windenergie. Meer dan de 60% van de non-hydro renewables energie komt uit wind en dat zal juist meer in de winter opgewekt worden. Dus gemiddeld zal het eerder 10% in de 6 wintermaanden en 6% in de 6 zomermaanden zijn. Overigens zat Frankrijk in 2020 alweer op 11% non hydro renewables.

In Frankrijk staat 17 GW aan windenergie opgesteld. Die gaan juist lekker in de winter en 's nachts. 17 GW wind + 61 GW aan kernenergie + 25 GW aan waterkracht is meer dan zat om de Franse piekbehoefte van 80 GW op te vangen. En 's nachts is er maar 40 GW nodig. Dus 's nachts is er sowieso een overschot.

@bierdopje je gooit een aantal dingen hopeloos door elkaar. Dat je niet je maximale theoretische productiecapaciteit gebruikt wil totaal niet zeggen dat je een overschot aan energie hebt. Een overschot aan energie is in Nederland de afgelopen jaren nog maar een paar keer voorgekomen. Dat gebeurd op zonnige, winderige dagen. Dan wekken de zonnepanelen en windmolens meer energie op dan er gebruikt word terwijl conventionele centrales niet draaien. In de winter zal dit sowieso niet voorkomen omdat dan de energievraag vaak al een stuk hoger is dan in de zomer en omdat er veel minder zon energie aanwezig is. Juist net als nu in tijden van energieschaarste willen ze zo weinig mogelijk stroom opwekken met conventionele energiebronnen, ook waterkracht, om die energie te besparen.

Alle energie die gebruikt word voor besneeuwing zal dus sowieso op een conventionele manier opgewekt moeten worden en dat doen ze in de huidige omstandigheden het liefst zo weinig mogelijk.
@rogier om nog terug te komen op het verhaal over waterkracht, deze stroom gebruiken ze het liefst om pieken in het elektriciteitnet op te vangen doordat het met het snel openen en sluiten van afsluiters heel snel regelbaar is, dit itt kolencentrales en oude kerncentrales welke maar enkele procenten per uur kunnen op- en afschalen.

Born to Ride

@Matthias123 Ik volg je logica totaal niet.

De vraag in dit topic is: zullen overheden skigebieden afschakelen deze winter?

Hierboven werd gesteld: in de nacht is er genoeg energie voor het besneeuwen van de pistes. Ervan uitgaande dat je kunt besneeuwen op elektriciteit. Als je diesel nodig hebt en er is straks geen diesel meer, tja dan wordt het een lastig verhaal.

Maar goed, in Frankrijk is er in de winter 61 GW aan kernenergie, 17 GW aan windenergie en 25 GW aan waterkracht beschikbaar. En dat terwijl er in de nacht maar 40 GW aan elektriciteit nodig is. Zelfs zonder waterkracht (die wil je misschien bewaren voor de echte pieken) en ook zonder windenergie (het waait niet altijd) is er nog een overschot van 21 GW aan kernenergie in de nacht. De Franse overheid zal dus niet verbieden om te besneeuwen, want er is geen enkel gebrek. Sterker nog, het zal juist aangemoedigd worden om elektriciteit te verbruiken in de nacht. Een kerncentrale die afgeschakeld moet worden levert niks op en kost alleen maar geld. Het liefst draai je die altijd op 100%. Wat wel een probleem kan opleveren is de piekbelasting. Als olie, gas en kolen (in 2020 in Frankrijk goed voor 10% van de elektriciteit) niet meer beschikbaar zijn, dan zul je misschien om 18u 's avonds een tekort hebben. Dan zou het kunnen zijn dat grootverbruikers afgeschakeld worden. Maar ja, de vraag is of skiliften overdag in Frankrijk echt het verschil maken.

Ik zie verder niet echt in hoe zonne-energie of windenergie verder relevant zijn. Of hoe het relevant is dat wind- of zonne-energie op sommige dagen meer opwekken dan nodig. Daar gaat het toch niet om. Zonne-energie is voor de wintersport ook nog vele malen minder relevant dan windenergie. Zoals al gesteld, windenergie is in de winter in Frankrijk goed voor minstens 10% van de energiebehoefte en zonne-energie zal inderdaad niet zoveel doen.

Als laatste, een overschot aan energie komt als het goed is in Nederland en Europa 24/7 voor. Een tekort is namelijk direct een probleem. Op ieder moment van de dag zijn netbeheerders bezig om te zorgen dat de productie en het verbruik perfect in balans zijn. Zodra dat niet het geval is, dan gaat de frequentie op het net omhoog (overschot) of omlaag (tekort) en dat moet je niet willen. Vroeger hadden we op veel momenten een overschot aan kolen- en gascentrales, nu hebben we op sommige dagen ook een overschot aan wind- of zonne-energie. Frankrijk heeft op heel veel momenten een overschot aan kernenergie.

De waardes die jij noemt zijn de maximale theoretische capaciteit die geleverd kan worden. Niet wat ze leveren. Hoe minder ze hoeven te leveren des te beter het is. Snachts staan veel centrales uitgeschakeld om energie te besparen. Energie besparen is juist wat ze zoveel mogelijk willen doen. Als alle skigebieden flink gaan besneeuwen snachts dan moeten er een hoop extra centrales draaien, wat dus een hoop extra energie kost.

De centrales draaien niet op overcapaciteit, ze berekenen continu hoe hard centrales moeten draaien om het netwerk stabiel tussen de 230V en 245V moeten houden.

Komt de spanning boven de 250V dan is er overcapaciteit en schakelen installaties zoals zonnepanelen automatisch uit om nog verdere stijging van de spanning te voorkomen, op dat moment spreken ze van overcapaciteit.

Jij lijkt er vanuit de gaan dat alle centrales continu op maximaal vermogen draaien en je dus in de nachten een hoop stroom over hebt, wat dus totaal niet waar is.

Het maar beperkt mogen besneeuwen, ook in de nachten, kan dus een hele goede optie zijn om energie te besparen.

Born to Ride

@Bierdopje,
“…is er nog een overschot van 21 GW aan kernenergie in de nacht. De Franse overheid zal dus niet verbieden om te besneeuwen, want er is geen enkel gebrek.”

Je vergeet even dat Frankrijk niet alleen voor zichzelf produceert maar contractueel een hoop dient te exporteren: https://nl.frwiki.wiki/wiki/%C3%89lectricit%C3%A9_en_France…

Plaats een reactie