Ervaringen wintersport bij eerste week na opening

Ik ben van plan om dit jaar een extra wintersport in te plannen omstreeks begin december (10-17 om precies te zijn). Dit zal waarschijnlijk Alpe D’huez of La Plagne worden.

Ik realiseer mij dat er, statistisch gezien, kans is op wat minder goede sneeuwcondities. Wel moet ik de kanttekening hierbij maken dat terugkijkend op afgelopen 10 jaar en meestal ruim voldoende ligt half december.

Waar ik met name benieuwd naar ben is in hoeverre ik drukte kan verwachten of nadelen gezien het slechts de eerste week is (mogelijk alles nog niet goed op gang / niet alle liften open etc.).

See you on the mountain.

Ik ben van plan om dit jaar een extra wintersport in te plannen omstreeks begin december (10-17 om precies te zijn). Dit zal waarschijnlijk Alpe D’huez of La Plagne worden.

Ik realiseer mij dat er, statistisch gezien, kans is op wat minder goede sneeuwcondities. Wel moet ik de kanttekening hierbij maken dat terugkijkend op afgelopen 10 jaar en meestal ruim voldoende ligt half december.

Waar ik met name benieuwd naar ben is in hoeverre ik drukte kan verwachten of nadelen gezien het slechts de eerste week is (mogelijk alles nog niet goed op gang / niet alle liften open etc.).

Pow! op 02 aug 2022 08:20

Wij skiën ook al een aantal jaar rond die periode. Doorgaans boeken we een paar dagen op voorhand ifv de sneeuw die er ligt. Die gebieden heb ik rond die periode nooit echt bezocht, in andere gebieden leert mij de ervaring dat niet alle liften open zijn. 80-90% is vaak wel open in de hoge, sneeuwzekere gebieden.

Druk zal het rond die periode nooit zijn, tenzij er dan al schoolvakanties gaande zijn. Volgens mij beginnen de schoolvakanties in Frankrijk dit jaar al half december.

Belangrijk is om voor die periode op het laatst pas te boeken, afhankelijk van de condities.
Wat je vaak treft is dat er op rotsbodem ondergrond wel redelijk wat sneeuw ligt volgens de sneeuwhoogtes, maar dat het één mijnenveld is met kiezels. Je ski’s gaan er dan helemaal aan. Verstandiger is om het op grasondergrond te zoeken als het niet flink gedumpt heeft in de aanloop naar de opening. Dan zit je in de Oostenrijkse gebieden in het Salzburgerland en oostelijk Tirol (niet Osttirol) beter, of op de Italiaanse kunstsneeuw in de Dolomieten.
De kom van Alpe d’Huez zal zeker oké zijn, maar alles daarbuiten is soms nog een risico.

Ervaring met de week voor kerst (een week later dan jij wilt dus); 1x in Val Gardena; prima te doen en gezellig (niet TE druk dus).
Vorig jaar in Kirchberg; echt ontzettend rustig. Was ook prettig dat je (tijdens corona) alleen in de liften zat.
Maar qua gezelligheid was het wel te rustig. Lekker na het skien een drankje doen is toch leuker met wat meer reuring.

Heb wel besloten dat ik echt niet meer in de week van kerst ga. Of ervoor (wat ik dus deed) of erna (2e week januari). De topdrukte tussen kerst en oud-en nieuw kan me gestolen worden.

Totales Vollidiot

Het is inderdaad belangrijker om te zoeken naar een skizekere bestemming dan een sneeuwzekere bestemming. Vaak openen gebieden in Oostenrijk en Italië (dolomieten) meer kilometers, terwijl in Frankrijk en Zwitserland meer sneeuw ligt. Voorbeelden zijn ski dolomiti, de regio tussen Brixental en Schladming/Obertauern en het Zillertal.

Wachten met boeken tot een paar dagen voor vertrek, dan kun je een gebied zoeken die er het beste bij ligt.
Heb een paar keer Tignes en een keer Les Arcs gedaan eind november/ begin december en was top. Zeker niet druk. Die keer in Les Arcs was trouwens net de week voor de kerstvakantie. Toen wij terug reden, zagen we in tegengestelde richting de files al ontstaan (viel ook aardig wat sneeuw).

Maar andere gebieden kunnen met een grote sneeuwdump ook eerder open gaan. Heb ook weleens op 5 december in Winterberg gestaan met de hele hoofdas open. Afwachten dus en op het laatst boeken.

null

Ik vroeg mij ongeveer hetzelfde af, en heb daarom vorig jaar de geopende pistes in L3V af en toe in de gaten gehouden in december. Dit screenshot is van 6 december 2021, de eerste week na de opening van L3V. Val Thorens was al langer open. Er was toen volgens mij aardig wat sneeuw gevallen, maar het leek erop dat lang niet alle pistes open waren die open zouden kunnen. In de volgende weken kwamen er maar enkele pistes bij. De eerste dag van de (franse) kerstvakantie was echter opeens alles open. Van eerdere jaren herinner ik me ongeveer hetzelfde. Ik zou er dus vooral niet vanuit gaan dat bij voldoende sneeuw alles open is.

null

Ik vroeg mij ongeveer hetzelfde af, en heb daarom vorig jaar de geopende pistes in L3V af en toe in de gaten gehouden in december. Dit screenshot is van 6 december 2021, de eerste week na de opening van L3V. Val Thorens was al langer open. Er was toen volgens mij aardig wat sneeuw gevallen, maar het leek erop dat lang niet alle pistes open waren die open zouden kunnen. In de volgende weken kwamen er maar enkele pistes bij. De eerste dag van de (franse) kerstvakantie was echter opeens alles open. Van eerdere jaren herinner ik me ongeveer hetzelfde. Ik zou er dus vooral niet vanuit gaan dat bij voldoende sneeuw alles open is.

JoeyTribbiani op 02 aug 2022 23:31

Dit geeft voor mij wel de doorslag. Voor de sneeuw ben ik niet zo bang maar een pistekaart als deze wel.

Aangezien ik van 7-14 januari naar Oostenrijk ga, plak ik die extra week wintersport er gewoon achteraan; dus 21-28 januari.

Probleem opgelost :)

See you on the mountain.

Het is wel gedeeltelijk mijn ervaring ook dat niet alles open gaat voor kerst. Maar een week kan wel veel schelen. We zijn in Alpe d’Huez en Chamrousse gaan skiën voor de kerst vorig jaar. Alpe d’Huez was het eerste weekend van december, en toen was misschien maximaal de helft open. Zoals L3V hierboven. Een week later was al wel een stuk meer open. Chamrousse was bijvoorbeeld al wel alles open. Dus het kan wel hard gaan als er genoeg sneeuw ligt in het begin van het seizoen zoals vorig jaar.

Resultaat was wel dat het de eerste weekenden van december best druk was. Eerste weekenden dat het weer kan trekken veel mensen, terwijl de capaciteit nog niet 100% is.

Goede ervaringen met Tignes kort na de opening. Als het maar even kan, echt zo veel mogelijk liften/pistes laten draaien. Waar in dezelfde periode les arcs en l3v nog maar weinig open hadden

Edwin van Riel

Wij waren afgelopen november in alpe d*huez direct na een goeie dump. Ik schat in dat idd max de helft open was. 1e reden zou de wind en lawine gevaar zijn geweest op o.a. de pic blanc. Deze ging later in de eeek wel open. Ook sprak in een pistemannetje die aamgaf dat ze gewoon geen personeel hadden om alle liften te bedienen na de sluiting van 2020. Het was redelijk rustig in het gebied maar door de enkele liften die maar open waren onstonden er toch kleine wachtrijen in het dal aan de kant van huez. Gezien deze ervaring zou ik komend seizoen bij voldoende sneeuw voor een optie in oostenrijk kiezen denk ik

Járen geleden een keer in die week naar St. Anton geweest. Op het laatste moment geboekt - trigger: een vers pak sneeuw! Accomodaties voor het kiezen, “niemand” op de pistes. Ook een dagje Lech gedaan. Daar was écht helemaal niemand te bekennen. Kan ook zijn omdat het de hele week strakblauw was en derhalve - zachtjes uitgedrukt - bijzonder fris.
Advies, als anderen al geopperd hebben, last-minute boeken. En extra warme kleding mee 😁

Vorig jaar vanaf de openingsdag naar L3V geweest, het aanbod viel mij toch wel tegen in de eerste paar dagen. Het heette volgens mij wel pre-ouverture en je kreeg iets van korting op je skipas, maar 80% van de prijs voor nog geen 20% van de pistes is toch een matige deal. Ik had gehoopt dat ze elke dag wat extra pistes zouden openen, qua sneeuw had het gekund. Maar de volgende ronde openingen was pas in het weekend erop. Toen leek er wel meteen een hoop extra te openen inclusief meer verbindingen, dus vanaf de 2e week zit je daar wel prima.

Het was in die periode wel spannend of skigebieden niet weer zouden moeten sluiten vanwege covid (dat was ook de reden om zo vroeg mogelijk te gaan), dus ik weet niet of de opening in normale jaren vergelijkbaar is.

Wij hebben de afgelopen 15 jaar de opening in Val Thorens/3 Vallées meegemaakt. Vorige winter was niet representatief ivm het personeelstekort door de Covid,
Van alle jaren staan er foto’s van de eerste week op: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums
Van diverse jaren heb ik ook een video geplaatst op: https://www.youtube.com/user/vacanski/videos
Je kunt ook terugzoeken in dit forum heb ik regelmatig verslag gedaan van de openingsweek

bon ski

Jaren terug eens in Isgchl geweest begin van het seizoen. Veel pistes niet open, maar drukte genoeg (ook door weinig spreiding). Wel overal zitplaats te regelen. Maar gezien ik wel hou van wat tochten skiën, zou ik het niet snel weer doen.

null

Ik vroeg mij ongeveer hetzelfde af, en heb daarom vorig jaar de geopende pistes in L3V af en toe in de gaten gehouden in december. Dit screenshot is van 6 december 2021, de eerste week na de opening van L3V. Val Thorens was al langer open. Er was toen volgens mij aardig wat sneeuw gevallen, maar het leek erop dat lang niet alle pistes open waren die open zouden kunnen. In de volgende weken kwamen er maar enkele pistes bij. De eerste dag van de (franse) kerstvakantie was echter opeens alles open. Van eerdere jaren herinner ik me ongeveer hetzelfde. Ik zou er dus vooral niet vanuit gaan dat bij voldoende sneeuw alles open is.

JoeyTribbiani op 02 aug 2022 23:31

De openingsweek van Val Thorens 2021 was geen groot sneeuwsucces, alle pistes moesten met kunstsneeuw geprepareerd worden, daarom bleven vele pistes gesloten. Ik schat dat er 8-tal (hoofd)pistes open waren, zonder korte aftakkingen mee te rekenen. Desondanks was de sneeuwkwaliteit goed en hebben we toch een leuke midweek gehad :)

Vorig jaar vanaf de openingsdag naar L3V geweest, het aanbod viel mij toch wel tegen in de eerste paar dagen. Het heette volgens mij wel pre-ouverture en je kreeg iets van korting op je skipas, maar 80% van de prijs voor nog geen 20% van de pistes is toch een matige deal. Ik had gehoopt dat ze elke dag wat extra pistes zouden openen, qua sneeuw had het gekund. Maar de volgende ronde openingen was pas in het weekend erop. Toen leek er wel meteen een hoop extra te openen inclusief meer verbindingen, dus vanaf de 2e week zit je daar wel prima.

Het was in die periode wel spannend of skigebieden niet weer zouden moeten sluiten vanwege covid (dat was ook de reden om zo vroeg mogelijk te gaan), dus ik weet niet of de opening in normale jaren vergelijkbaar is.

ThomasG op 03 aug 2022 22:08

Vorig jaar was er ook een groot sneeuwtekort tijdens de eerste week (20 november) en moest alles met kunstsneeuw gedaan worden. Ik vraag me af hoeveel pistes er dit jaar zullen openen, indien de omstandigheden ‘normaal’ zijn.

Plaats een reactie