Snelheidsboete Zwitserland aanvechten?

Yes, het is me gelukt. Afgelopen winter dikke prent gevangen in Zwitserland, en nu officieel ontvangen. Natuurlijk een enorm bedrag, ik was benieuwd of het zin heeft dit aan te vechten.
Ik las dat al het extra briefverkeer met de Zwitserse rechtbank extra kosten met zich mee brengt, en dat het geen zin heeft als je niet kan aantonen dat je de fout écht niet bent begaan.

Iemand ervaring met dit soort situaties?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 14 aug 2022 15:43

Let it snow

Is er een foto gemaakt of zo? (Gelukkig) geen ervaring mee in CH maar t moet natuurlijk wel een beetje kans maken ;)

Edwin van Riel

Zwitsers zijn streng maar rechtvaardig. Heb je te hard gereden zit er niets anders op dan gewoon te betalen…

Met skiën kom je echt tot rust.

Zit inderdaad een foto bij, stukje waar je van 60 terug gaat naar 40 km/h, en het bord niet gezien…

Streng doch rechtvaardig geen problemen mee, maar 600 Franken voor 16 km/h te hard… noem ik niet rechtvaardig, maar behoorlijk streng…

Let it snow

Oei, da’s een beste ja. Zeker met foto zal er niet heel veel anders opzitten dan dokken.

Edwin van Riel

Mijn zwager had er één voor het dubbele: Baustelle aan het eind van de tunnel even de 60 voor 80 aangezien… Niets anders te doen dan betalen.

Zit inderdaad een foto bij, stukje waar je van 60 terug gaat naar 40 km/h, en het bord niet gezien…

Streng doch rechtvaardig geen problemen mee, maar 600 Franken voor 16 km/h te hard… noem ik niet rechtvaardig, maar behoorlijk streng…

JurrianvanLoo op 10 aug 2022 16:38

Hoe lullig het ook is en hoe veel je het ook vindt. Regels zijn regels in Zwitserland. Dit ga je NOOIT winnen, je reed te hard, punt uit.
En les voor de volgende keer gewoon heel erg opletten. Ik had er vorig jaar ook een net na eerste bord 60 op een 80 weg.

En let op, waarschuwingsapps als Coyote etc zijn heel erg verboden en de boetes zijn: ‘typisch Zwitsers’ zelfs als de app op je telefoon staat en niet aanstaat.

Click. Click. Peace

Zwitserland staat al een poos op mijn bucketlist. Maar als ik dat zo lees dan blijft dat ook nog even zo. Sterkte man!

Zeker, ik reed te hard, I’ll bear my cross… was gewoon benieuwd of er nog mogelijkheidjes waren tot enige straf verlichting;)

Let it snow

Er stond me iets van bij dat de hoogte van Zwitserse verkeersboetes afhankelijk zijn van je inkomen. https://www.autoblog.nl/nieuws/bizar-vrouw-krijgt-snelheidsb…
Het kan dus erger. Misschien verlicht dat de pijn een beetje.

sneeuw witje en de 7 bergen

Er stond me iets van bij dat de hoogte van Zwitserse verkeersboetes afhankelijk zijn van je inkomen. https://www.autoblog.nl/nieuws/bizar-vrouw-krijgt-snelheidsb…
Het kan dus erger. Misschien verlicht dat de pijn een beetje.

SandraSki op 10 aug 2022 21:22

Pas bij zwaardere overtredingen, maar dan kan het erg hard gaan.
@rogier wat doe jij dan, in ch appjes verwijderen? Flitsmeister geeft daar trouwens wel aan, dat ie niet werkt (alhoewel hij dan soms ineens toch doet hahaha)

Edwin van Riel

@evr66 Heel eerlijk gezegd wist ik het niet tot na mijn boete. Ik rijd altijd zonder die apps, aar na mijn sponsoring van de Zwitserse staat dacht ik juist dat het een goed idee was voor Zwitserland tot ik er achter kwam dat het niet mocht. En de boetes nog veel hoger waren dan die 15 km te hard :-)

Click. Click. Peace

Ik wist het wel, maar had eigenlijk zoiets van “hert moet gek lopen willen ze je telefoon gaan controleren”. Kom regelmatig in CH, toch maar eens over nadenken. Heb ook een “Flitsmeister One” in de auto. Mss ook maar eens een beetje netjes wegwerken, zullen ze ook niet bij staan te juichen ;)

Heb de app eigenlijk altijd aan staan. Als het ding dan zegt “hier werk ik niet omdat het niet mag” zou dat wellicht genoeg moeten zijn. Anderzijds wordt ook dat een discussie die je waarschijnlijjk aflegt.

Edwin van Riel

Ik wist het wel, maar had eigenlijk zoiets van “hert moet gek lopen willen ze je telefoon gaan controleren”. Kom regelmatig in CH, toch maar eens over nadenken. Heb ook een “Flitsmeister One” in de auto. Mss ook maar eens een beetje netjes wegwerken, zullen ze ook niet bij staan te juichen ;)

Heb de app eigenlijk altijd aan staan. Als het ding dan zegt “hier werk ik niet omdat het niet mag” zou dat wellicht genoeg moeten zijn. Anderzijds wordt ook dat een discussie die je waarschijnlijjk aflegt.

evr66 op 11 aug 2022 08:45

Collega van mij is na jaren beter weten alsnog met zijn Coyote in Zwitserland betrapt, afgelopen winter dan. Men heeft hem vriendelijk verzocht die coyote af te koppelen in de koffer op te bergen. 't Is bij een waarschuwing gebleven.

Dat is natuurlijk geen garantie dat het altijd zo zal zijn, mijn coyote staat in Zwitserland dan ook af.

*bericht bewerkt door DavidW op 11 aug 2022 09:17

Da’s netjes van ze!

Edwin van Riel

Ik wist het wel, maar had eigenlijk zoiets van “hert moet gek lopen willen ze je telefoon gaan controleren”. Kom regelmatig in CH, toch maar eens over nadenken. Heb ook een “Flitsmeister One” in de auto. Mss ook maar eens een beetje netjes wegwerken, zullen ze ook niet bij staan te juichen ;)

Heb de app eigenlijk altijd aan staan. Als het ding dan zegt “hier werk ik niet omdat het niet mag” zou dat wellicht genoeg moeten zijn. Anderzijds wordt ook dat een discussie die je waarschijnlijjk aflegt.

evr66 op 11 aug 2022 08:45

Ik dat je 9 van de 10 keer geluk zult hebben,. Vriendelijk zijn naar de agent helpt al veel. Maar die ene andere keer kost het je zo 1000 chf ;-)

Click. Click. Peace

Dan beter ergens een oude telefoon tussen de vuile was verstoppen en de tel voorin schoon houden hahaha

Edwin van Riel

Zo hebben wij (lang lang geleden) eens een boete gehad in Basel voor “door rood rijden”
Stond in de file net voorbij de stopstreep van een stoplicht, reed achteruit om ruimte te maken en werd geflitst. Kreeg de foto thuis met brandende achteruitrijverlichting 😂
Bezwaar gegrond 🙏🏼

Disturbing the peace since 1975

Haha da’s een mooie

Edwin van Riel

Ju kunt ‘m ook gewoon niet betalen en alle aanmaningen negeren. Kan een tijdje duren maar uiteindelijk krijg je dan een brief dat je de bak in gaat als je je neus ooit weer over de Zwitserse grens steekt. Geen persoonlijke ervaring overigens.

Life is what happens while you were checking your phone

Indien je niet betaald is er een samenwerking tussen Zwitserland en Nederland en krijg je uiteindelijk het cjib op de stoep.

Ju kunt ‘m ook gewoon niet betalen en alle aanmaningen negeren. Kan een tijdje duren maar uiteindelijk krijg je dan een brief dat je de bak in gaat als je je neus ooit weer over de Zwitserse grens steekt. Geen persoonlijke ervaring overigens.

Leon100 op 12 aug 2022 12:35

Ik zou dat nooit doen, maar met Zwitsers al helemaal niet.

Click. Click. Peace

Ju kunt ‘m ook gewoon niet betalen en alle aanmaningen negeren. Kan een tijdje duren maar uiteindelijk krijg je dan een brief dat je de bak in gaat als je je neus ooit weer over de Zwitserse grens steekt. Geen persoonlijke ervaring overigens.

Leon100 op 12 aug 2022 12:35

Niet waar, wij hadden in de jaren 80 al eens een agent aan de deur die een boete uit Zwitserland kwam innen. (Dezelfde boete als waar ik het hierboven over had overigens)

Disturbing the peace since 1975

Ju kunt ‘m ook gewoon niet betalen en alle aanmaningen negeren. Kan een tijdje duren maar uiteindelijk krijg je dan een brief dat je de bak in gaat als je je neus ooit weer over de Zwitserse grens steekt. Geen persoonlijke ervaring overigens.

Leon100 op 12 aug 2022 12:35

Niet waar, wij hadden in de jaren 80 al eens een agent aan de deur die een boete uit Zwitserland kwam innen. (Dezelfde boete als waar ik het hierboven over had overigens)

Supergrover op 13 aug 2022 09:18

Wij ook, maar de beste man adviseerde gewoon te zeggen dat de dader er niet was. Daarmee was de kous af. Nooit meer wat van gehoord.

Edwin van Riel

Ju kunt ‘m ook gewoon niet betalen en alle aanmaningen negeren. Kan een tijdje duren maar uiteindelijk krijg je dan een brief dat je de bak in gaat als je je neus ooit weer over de Zwitserse grens steekt. Geen persoonlijke ervaring overigens.

Leon100 op 12 aug 2022 12:35

Dit adviseer ik bij zo ongeveer alle landen behalve Zwitserland.

Zo hebben wij (lang lang geleden) eens een boete gehad in Basel voor “door rood rijden”
Stond in de file net voorbij de stopstreep van een stoplicht, reed achteruit om ruimte te maken en werd geflitst. Kreeg de foto thuis met brandende achteruitrijverlichting 😂
Bezwaar gegrond 🙏🏼

Supergrover op 11 aug 2022 17:56

Dan heb je dus niet ver genoeg vooruit gekeken als je het kruispunt dichtgezet hebt…

Iemand ook nog tips hoe ik in Zwitserland mijn boodschappen uit de supermarkt mee kan nemen zonder te betalen?
Het is allemaal zo duur… [/sarcasme uit]

Ju kunt ‘m ook gewoon niet betalen en alle aanmaningen negeren. Kan een tijdje duren maar uiteindelijk krijg je dan een brief dat je de bak in gaat als je je neus ooit weer over de Zwitserse grens steekt. Geen persoonlijke ervaring overigens.

Leon100 op 12 aug 2022 12:35

Ik heb het een jaar of vijf, zes geleden zover laten komen. Ik reed course control 98 km per uur. Voor de tunnel stond een bordje dat de max snelheid 80 was. Dat had ik niet gezien. Pas toen ik er voor de tweede keer langs kwam zag ik dat bord staan. Er stond ook niets op het wegdek, dus heel veel moeite om je te informeren deden ze niet.
De boete was erg hoog, dus ik dacht ‘zoek het maar uit’. Maar ze bleven maar brieven sturen en bij de derde, of vierde stond er dat bij het flink verhoogde geldbedrag ook een gevangenisstraf zou komen.
Toen heb ik maar in het Nederlands gereageerd en gevraagd of er een foto was van mijn overtreding. En als die er was, dan zou ik de boete betalen.
Die foto was er. Toen maar het eerste bedrag betaald, daarna nooit meer wat gehoord.
Wel besloten om nooit meer naar Zwitserland te gaan.

Peter Pos

Ju kunt ‘m ook gewoon niet betalen en alle aanmaningen negeren. Kan een tijdje duren maar uiteindelijk krijg je dan een brief dat je de bak in gaat als je je neus ooit weer over de Zwitserse grens steekt. Geen persoonlijke ervaring overigens.

Leon100 op 12 aug 2022 12:35

Niet waar, wij hadden in de jaren 80 al eens een agent aan de deur die een boete uit Zwitserland kwam innen. (Dezelfde boete als waar ik het hierboven over had overigens)

Supergrover op 13 aug 2022 09:18

Ik denk niet dat de politie in NL dit nog gaat doen. Want dat doen ze ook niet met Nederlandse boetes, die niet betaald worden. De tip van die agent vond ik wel erg mooi. Daarbij liet hij duidelijk zien hoe hij er in stond :-)

Peter Pos

…Voor de tunnel stond een bordje dat de max snelheid 80 was. Dat had ik niet gezien. Pas toen ik er voor de tweede keer langs kwam zag ik dat bord staan. Er stond ook niets op het wegdek, dus heel veel moeite om je te informeren deden ze niet.

peterpos op 14 aug 2022 21:40

Bij hoeveel borden zou het voor jou wel moeite genoeg zijn?

…Voor de tunnel stond een bordje dat de max snelheid 80 was. Dat had ik niet gezien. Pas toen ik er voor de tweede keer langs kwam zag ik dat bord staan. Er stond ook niets op het wegdek, dus heel veel moeite om je te informeren deden ze niet.

peterpos op 14 aug 2022 21:40

Bij hoeveel borden zou het voor jou wel moeite genoeg zijn?

In ieder geval ook een bord aan de linkerkant. Zodat je het kan zien als je niet net achter een vrachtwagen zit.
En de max. snelheid op het asfalt vind ik ook geen overbodige luxe als je echt wil dat de snelheid omlaag gaat. Wil je vooral dat er geflitst wordt, dan kun je het idd wel houden bij één bord aan de rechterkant op zo’n manier dat hij gemist kan worden.

Tevreden met het antwoord?

Hans- op 15 aug 2022 17:49
Peter Pos

20 jaar geleden ook een boete ontvangen. Een mail gestuurd dat ik er niet was gestuurd. 5 dagen later lagen de foto’s in de brievenbus. Strijd gestaakt en netjes betaald.

Plaats een reactie