Advies gevraagd in verband met skigebieden in Zwitserland

Beste wintersporters,

Mijn dochter van 14 wil deze winter eens gaan skiën, dus willen we haar naar Zwitserland meenemen tijdens de krokusvakantie (18-25 februari), zodat ze in alle rust zou kunnen leren skiën - beginner dus. Ik wil dus vermijden dat ze kamikazes op de piste zou tegenkomen, zoals dat soms wel in Frankrijk gebeurt. Ook willen wij in een rustige omgeving kunnen genieten en ontspannen. Daarnaast vertoeven we het liefst in een sfeervol en sneeuwzeker gebied.

Wij dachten aan volgende bestemmingen:
• Champéry: we zijn in er in de zomer al geweest en het is ons zeer goed bevallen. Het enige minpunt is misschien de sneeuwzekerheid.
• Saas-Fee: groot genoeg?
• Jungfrau Region: wat met de drukte?
• Laax-Flims-Falera
• Arose Lenzerheide: voldoende blauwe pistes?
• Andermatt: idem
• Aletsch Arena: idem
• Sankt Moritz: idem (Naar het schijnt erg rustig.)
(Les Quatres Vallées of Crans-Montana vermijden we het liefst.)

Bij voorbaat dank voor al jullie nuttige tips en opmerkingen!

*bericht bewerkt door Ushba1234 op 28 aug 2022 00:23

Sneeuwzekerheid zou ik bij geen van de gebieden in die periode druk om maken.

Champéry als onderdeel van PDS kent wel drukkere plekken, dus als je echt rust zoekt in de vakantie, is dat niet direct mijn keuze. Ik kom er heel graag, maar ga altijd buiten de schoolvakanties. 1x met de paasvakantie geweest en op sommige plekken zeker bij verbindingspistes en rondom Avoriaz (dat is natuurlijk wel het Franse deel) wordt het dan best druk.

Verder van jouw lijstje alleen met Saas Fee ervaring met zomerskiën. Vraag me af of dat gebied voor een beginner echt leuk is. Weet dat er in het dorp oefenliften zijn, maar hoog op de gletsjer is allemaal rood. Kan niet beoordelen hoe de blauwe pistes Fellskin/Morenia zijn, maar zo op de kaart zijn het maar een paar pistes bij elkaar.

Gezien je lijst moet het dus één van de grote gebieden zijn.
Sankt Moritz en Arosa zijn goede keuzes qua drukte. Jungfrau region is nooit overvol, maar er zijn er hier die vast goede tips hebben. @Michelle13 meen ik.

Denk ook eens aan Gstaad. Ook mooi en minder druk dan 4Vallees of PdS. Of als het kleiner mag zijn: Scuol. Je dochter heeft geen groot gebied nodig, en als jullie haar af en toe op willen zoeken zal het ook geen reuzentocht worden.

https://www.wintersport.nl/skigebieden/gstaad
Gstaad is inderdaad een prachtige gebied en totaal niet te druk. Kijk het filmpje van wintersport over Gstaad

Zijn allemaal leuke gebieden die je opnoemt. Als je graag in een sfeervol en sneeuwzeker skigebied vertoeft, dan is Zermatt zeker ook een optie denk ik. Veel rode pistes daar neigen naar blauw.

Aletsch Arena is zeker een goede omgeving om te leren skiën.

Jungfrau Region ben ik al geweest rond de nieuwjaarsperiode, daar kan het 's ochtends bij de liften naar boven erg druk zijn. Wellicht kan dit rond de Krokus ook zo zijn. Qua sfeer vind ik Grindelwald-dorp iets minder, skigebied en omgeving is fenomenaal.

*bericht bewerkt door DavidW op 28 aug 2022 13:10

Wij zijn afgelopen jaar naar Laax geweest. Nog nooit eerder in zo’n mooi skigebied geweest. Ook als beginner (ik ben een eeuwige beginner) kan het hele skigebied doorkruisen. Pistes zijn breed, mooi en er zijn er heel veel.
Ik heb geen kamikaze skiërs gezien. Juist niet
wel veel heel ervaren skiërs en genoeg ruimte op de pistes voor beginners. Er is ook heel veel voor freestyle skiërs en snowboarders. Dat was echteuk om te zien (sommige waren zo goed en konden zo hoog en mooi springen).

Nadeel van Laax is de prijs. Skipas is duur maar wij gaan dit jaar weer en wij regelen een skipas direct bij het beschikbaar komen van de passen . Wachtrijen vielen heel erg mee in de drukste week van de voorjaarsvakantie. Alleen de grote lift van Laax naar boven was even wachten voordat je mee kon maar dat was alleen 's morgens vroeg. Skilessen waren prima geregeld. Beneden afzetten boven ophalen.

Wij gaan volgend jaar weer naar dezelfde accommodatie en gaan weer een week heerlijk skiën. Hoewel mijn twee oudste kinderen nu toch ook wel graag willen leren snowboarden.

Zwitserland is in het algemeen een rustigere bestemming dan de naburige Alpenlanden, maar weet wel dat de (Belgische) krokusvakantie het komende jaar samenvalt met de drukste vakantieweken in het buitenland en de vakantie in Zwitserland.

Dat gezegd zijnde, zou ik eerder opteren voor skigebieden die misschien minder eenvoudig bereikbaar zijn voor de gemiddelde dagtoerist. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het Engadin, waarvan Sankt Moritz uiteraard de aantrekkelijkste bestemming uitmaakt. Het deelgebied van Corviglia lijkt me dan uitgesproken aan jullie wensen te voldoen. Overwegend eenvoudige pistes (de rode en zwarte pistes zijn erg doenbaar), brede en uitmuntend geprepareerde pistes. Het omliggende decor is minstens majestueus te noemen.

Daarnaast zou je eventueel (zoals eerder vernoemd) ook Scuol kunnen overwegen. Onbekender, kleiner skigebied in het Unterengadin, maar ook met een uitgesproken familiaal karakter. De pistes zijn ook tamelijk toegankelijk voor verschillende niveaus, de dorpjes zijn schitterend (vooral Sent en Ftan) en het prijspeil is zeker naar Zwitserse normen acceptabel. Mocht het gebied toch te klein uitvallen, ligt Samnaun in ieder geval om de hoek.

Persoonlijk heb ik meerdere ervaringen met de gebieden, voornamelijk in de paasvakantie. De eerste dagen van de kerstvakantie brachten we ook eens door in Sankt Moritz, ik vond de drukte er toen meer dan meevallen. Alleen het opstappen vanuit Celerina zou ik mijden in de vakantieperiode. De Signalbahn vanuit Sankt-Moritz Bad is een aantrekkelijk alternatief: ruime openingstijden, een eenvoudige (blauwe) dalafdaling en gelegen aan de andere zijde van de Hahnenseepiste evenals een vlotte busverbinding naar Corvatsch.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 29 aug 2022 15:01

Voor een beginner heb je niet zo’n groot gebied nodig. Ik heb goede ervaringen met Grindelwald. Overzichtelijk gebied om mee te beginnen terwijl het ook voor de meer ervaren skiërs mogelijkheden biedt.

Aletsch arena is een prima beginners gebied. Riederalp of Bettermeralp, veel blauwe pistes em hele brede pistes. Ook niet heel druk. Jungfrau zou ik doen bij meer ervaring. Is prachtig maar vooral leuk als meters kunt maken.

Aletsch is gemoedelijk en goede sneeuw over jet algemeen

Beetje off-topic tip … je kan overwegen om vooruit te betalen wanneer je rechtstreeks in Zwitserland boekt of via een reisorganisatie een pakketreis met skipas te kiezen die je in euro’s kan betalen. Wij hebben ooit een flinke prijsstijging gehad door een wijziging in de wisselkoers tegen de tijd dat we de accommodatie en skipassen moesten betalen.
De Zwitserse Franc is recent hard gestegen en de verwachting is dat die nog verder kan versterken tov de Euro, al heeft niemand een glazen bol. Met een sterke CHF houden de Zwitsers de inflatie binnen de perken en de munt is momenteel populair bij beleggers als veilige haven.

*bericht bewerkt door Hupla op 29 aug 2022 16:57

CH-Grindelwald - skischool Wyss op Kleine Scheidegg, bereikbaar via trein vanuit Grindelwald en Wengen kan ik aanraden

Bedankt allen voor de antwoorden!! Scuol overwegen we nu zeer zeker. De te maken keuze zal zich beperken tot Flims; St. Moritz; Scuol; Grindelwald - al lijkt dit skigebied niet optimaal te zijn voor de pure beginner, zoals hierboven is aangehaald - en Obersaxen Mundaun.

*bericht bewerkt door Ushba1234 op 04 sep 2022 23:48

@Hupla: vroeg reserveren is inderdaad zeker aan te raden, gezien de economische tsunami die onze contreien onvermijdelijk hard zal raken.

*bericht bewerkt door Ushba1234 op 04 sep 2022 23:50

Obersaxen Mundaun is ook prachtig qua piste-aanbod. Zoek dan iets in de buurt van Meierhof / Miraniga. Dan kun je tot dicht bij je accomodatie skiën.
Let wel, de dorpen missen flair ten opzichte van je andere keuzes. Wel blinkt het gebied uit in wandelmogelijkheden.

Bedankt allen voor de antwoorden!! Scuol overwegen we nu zeer zeker. De te maken keuze zal zich beperken tot Flims; St. Moritz; Scuol; Grindelwald - al lijkt dit skigebied niet optimaal te zijn voor de pure beginner, zoals hierboven is aangehaald - en Obersaxen Mundaun.

Ushba1234 op 04 sep 2022 23:48

Ik zou Jungfrau/Grindelwald schrappen van het lijstje, als het criteria “geschikt voor beginners” echt belangrijk is.
Als je Grindelwald als uitvalsbasis hebt, heb je wel twee mooie nieuwe (gondel)liften het skigebied in aan de kant van Männlichen/Kleine Scheidegg, maar de dalafdalingen zijn beiden niet heel erg beginners vriendelijk.

Die vanaf Männlichen is rood (zou op enkele korte steilere stukken en paar smalle passages na ook wel blauw kunnen zijn) met lange uitloper onderaan die vrijwel vlak is na een steil stuk en met nog een kruising over een weg (dus zelfs als je vaart houdt op het laatste steile stuk ga je niet zonder prikken tot aan het dalstation geraken).

De dalafdaling vanaf Kleine Scheidegg is blauw, en best wel een leuke afdaling, maar einde vd dag een tikkeltje drukker. Dat vormt meestal geen probleem, op een paar smallere stukken na.

Verder zijn in het gebied ook maar 3 pistes die ik me kan herinneren die ik echt zou aanbevelen voor een absolute beginner.

Je zou ook je accomodatie in Wengen kunnen kiezen. De blauwe afdaling vanaf Kleine Scheidegg naar Wengen is wel heel erg leuk voor beginners. Omdat die best wel lang is en veel variatie in landschap ondanks een vrij gelijkmatige hellingshoek (het is geen straf om als beginner die piste alsmaar opnieuw te doen). Maar ofwel moet je dan de grote cabine naar boven nemen in Wengen naar Männlichen en dan van daaruit naar Kleine Scheidegg geraken (wat niet lukt zonder een paar rode - en ietwat steilere - pistes), ofwel zit je vast aan het treintje vanaf Wengen. En in dat laatste geval gaat toch de verhouding tijd id lift vs tijd op de piste serieus achteruit (heb één dag meegemaakt daar waar de gondels gesloten waren ivm. wind mr het treintje toch nog ging, denk dat we maar 6-7x omhoog zijn kunnen gaan op een hele dag tijd).

Binnen zelfde gebied heb je ook nog Grindelwald-First en Mürren-Schilthorn (op de pistekaart afgaande is die laatste zeker geen ideale optie voor beginners) maar daar ben ik zelf niet geweest, dus ga ik ook geen uitspraak over doen verder.

Succes ermee!

Ik zou ook eens kijken naar Val D’Anniviers, met als uitvalsbasis in Grimentz. Zeer sneeuwzeker en sfeervol, heerlijke pistes voor beginners en gevorderden. De verbinding met Zinal is top, ook de andere skigebieden in deze vallei zijn fantastisch (St Luc, Chandolin, Vercorin). Qua drukte is het mij altijd meegevallen (ook in het hoogseizoen). Ik woon in de buurt en kom hier maar al te graag.

Wat te denken van Hasliberg? Goed en snel aan te rijden, hoewel ik niet weet hoe druk het is in de krokusvakantie. Zal vast in weekend druk zijn met dagtoeristen, maar gebied is goed overzichtelijk, genoeg blauwe brede pistes om te oefenen en kan je er best een week vermaken.

Helemaal eens met Elveewee88! Voor beginners is Hasliberg top! Over het algemeen helemaal niet druk! Let wel even op wanneer de schoolvakanties in Zwitserland vallen!

Wat te denken van Hasliberg? Goed en snel aan te rijden, hoewel ik niet weet hoe druk het is in de krokusvakantie. Zal vast in weekend druk zijn met dagtoeristen, maar gebied is goed overzichtelijk, genoeg blauwe brede pistes om te oefenen en kan je er best een week vermaken.

Elveewee88 op 07 sep 2022 10:29
Menno skis… a lot!

Krokusvakantie en ‘in alle rust’ zijn imo 2 tegengestelden.
In alle wintersportgebieden is februari de drukste maand.
Als de rust belangrijk is kies je beter voor bv. een sneeuwzeker gebied met Pasen.

Plaats een reactie