Onzekerheid bij boeken 22/23

Ik zit al weer vol op te kijken naar wintersport accommodaties in mijn favoriete gebied, maar ik ben zeer afwachtend en terughoudend met boeken.
Waar ik voorheen allang had geboekt rijst er bij mij slechts een simpele vraag op…wat als de verplichte QR weer komt en (geen discussie beginnen ;) ) ik hier niet aan wil voldoen?
Ik heb zojuist Tui zelf gebeld en die zeiden dat ze in dit geval zeker met een verzekering bij hun dit zullen vergoeden zodat ik mijn geld terug krijg…al geeft dit positief gevoel…ik vertrouw het toch niet 100%.
Zulke bedrijven zullen er hun best op doen om het te kunnen voorkomen zoals ze altijd doen lijkt me…

Maar ik vraag me af hoe jullie hier tegen aan kijken en wat jullie eventuele onzekerheden zijn betreft het boeken van een wintersport en de verwachtingen rondom Corona etc?
Hier in NL is het langzaam duidelijk dat ze maar al te graag een permanente wet willen hebben voor Corona… @Rogier hoe zit dit momenteel in FR?
Zie jij nog scenario’s waarbij de overheid weer stappen zal nemen die invloed zullen hebben als reiziger?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 29 aug 2022 11:27

Niet alleen Corona maar ook de energieprijzen (prijs skipas duurder?), draaien alle liften wel, kunstsneeuw… etc.

En is het nog wel betaalbaar ivm de eigen kosten in NL die maar blijven stijgen.

Het lijkt me zelfs ondenkbaar dat er geen stappen gaan zijn die invloed hebben. En dat zou mij zeker tegenhouden om me vast te leggen. De uitspraak van TUI geloof ik zeker ook niet, die zou ik echt zwart op wit laten zetten, want dat is de voorgaande jaren ook nooit een reden geweest om te kunnen annuleren, want dat was een zogenoemde vrije keuze.

Ik zit al weer vol op te kijken naar wintersport accommodaties in mijn favoriete gebied, maar ik ben zeer afwachtend en terughoudend met boeken.
Waar ik voorheen allang had geboekt rijst er bij mij slechts een simpele vraag op…wat als de verplichte QR weer komt en (geen discussie beginnen ;) ) ik hier niet aan wil voldoen?
Ik heb zojuist Tui zelf gebeld en die zeiden dat ze in dit geval zeker met een verzekering bij hun dit zullen vergoeden zodat ik mijn geld terug krijg…al geeft dit positief gevoel…ik vertrouw het toch niet 100%.
Zulke bedrijven zullen er hun best op doen om het te kunnen voorkomen zoals ze altijd doen lijkt me…

Maar ik vraag me af hoe jullie hier tegen aan kijken en wat jullie eventuele onzekerheden zijn betreft het boeken van een wintersport en de verwachtingen rondom Corona etc?
Hier in NL is het langzaam duidelijk dat ze maar al te graag een permanente wet willen hebben voor Corona… @Rogier hoe zit dit momenteel in FR?
Zie jij nog scenario’s waarbij de overheid weer stappen zal nemen die invloed zullen hebben als reiziger?

Freerider op 29 aug 2022 09:35

Mocht heel dat gedoe met die QR-code terugkomen, dan kan er volgens mij perfect geskied worden in landen zoals Zwitserland en Zweden. Misschien niet op hotel, maar appartement/studio/lodge kunnen dan een oplossing bieden. Mijn ervaring is ook dat de (piste-)horeca in Zwitserland allesbehalve consequent met die QR-regels omging.

@captor op dat gebied maak ik me momenteel iets minder zorgen, de gebieden zullen allemaal open gaan en er alles aan doen om dit seizoen tot een succes te maken, ze hebben dit na alle ellendige jaren hard nodig en we zijn er nog niet eens…
Financieel gezien heb ik gelukkig geen zorgen of ik wel of niet kan gaan, ik heb geen top baan met een top salaris maar ik heb mezelf financieel zo sterk gemaakt dat de inflatie weinig invloed op mij heeft, sterker nog ben er op vooruit gegaan dit jaar…
Maar kan me voorstellen dat andere mensen hier momenteel anders tegenop kijken!

Maar dat het voor 6 skidagen altijd veel geld blijft dat is en blijft het altijd natuurlijk en ook ik geef er het liefst niet meer aan uit dan nodig is!

Maar of er ook daadwerkelijk stappen zullen komen zoals de verplichte QR etc valt nog te bezien…het is allang geen pandemie meer en het virus is niet meer zo dodelijk, de scherpte van de regels zijn al vanaf januari tijdens de wintersport steeds minder geworden en deze zomer is het nihil, vorig jaar na dansen met jansen was het ook in de zomer een en al drama en nu helemaal niks…

  • Deel over QR-codes, vaccins etc onzichtbaar gemaakt -

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 31 aug 2022 14:49: Deel over QR-codes, vaccins etc onzichtbaar gemaakt

Paar dagen van tevoren boeken

Gang is alles

Zit je vast aan de vakantieperiodes? Zo nee, dan lekker afwachten met boeken. Ik moet ook maar zien wat er in elk land gaat gebeuren tegen die tijd. Hele dag met een mondkapje op de piste op bedank ik bijvoorbeeld ook voor. Enkele x in een gondel vind ik nog te overzien, maar dan zoek ik wel een gebied met zoveel mogelijk stoeltjesliften. En zo zijn er meer overwegingen.

Dit topic kan ook alleen een drama worden. Want zodra je aangeeft dat je je zorgen maakt en daar een onderbouwing voor geeft komen al gauw de dooddoeners die ik al 2 jaar hier hoor en verdwijnt je bericht.

Ik heb zelf echter geen noodzaak tot boeken en zou anders waarschijnlijk toch wel iets boeken omdat ik gewoon zó gek ben op skiën dat ik de gok zou nemen, maar als je QR-vrij op vakantie wilt lijken Frankrijk en Oostenrijk me geen zekerheden. Dit aangezien Frankrijk echt helemaal los ging/gaat met maatregelen die niet gestoeld leken op nut/noodzaak maar op politieke keuzes (remember het ‘we gaan ze pesten tot het einde’ van Macron) en dat Oostenrijk zich zeer onbetrouwbaar toonde (eerst een ladder met maatregelen introduceren om een paar weken later van trede 1 gelijk naar maatregelen zwaarder dan de bovenste trede te gaan en de booster verplichting net voor de Kerstvakantie terwijl de Omicron signalen daar niet bij pasten).

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 29 aug 2022 11:09

Je kunt toch ook gewoon iets boeken met gratis annuleren tot 1 week voor vertrek bijvoorbeeld? Dan heb je wel al iets vastgelegd (kosten kunnen echt wel fors gaan stijgen door hoge vraag en doorberekeningen energiekosten komende maanden) maar kun je er altijd onderuit. Ik sluit zeker niet uit dat ze weer met dingen op de proppen komen mocht het ineens flink oplaaien al denk ik net als jij dat het risico wel kleiner is geworden.

*bericht bewerkt door Amelm op 29 aug 2022 11:17

Als je QR-vrij wilt zou ik idd gokken op Zwitserland.
Ik verwacht in het najaar nog wel een coronagolfje, maar geen idee of en wat voor maatregelen andere landen dan gaan treffen.
Ik zou er ook geen vertrouwen in hebben dat er een verzekening komt om je kosten te vergoeden als je niet aan de QR code wilt voldoen ( als je niet kunt voldoen omdat de regels van een land vaccinaties eisen die niet beschikbaar zijn in NL, zoals vorig jaar, dan betaalt zo’n verzekering waarschijnlijk wel wel).

Overigens kun je denk ik als je boekt bij een niet al te grote organisatie best wat onderhandelen/afspraken maken. Ik heb de laatste maanden gemerkt dat (weliswaar veelal B2B gerelateerd) mijn ‘ik wil dit of dat van je afnemen maar we komen absoluut niet als er sprake is van enige vorm van QR-codes’ altijd ingewilligd werd. Wat de afweging aan de andere kant was weet ik uiteraard niet, maar dat is ook niet zo relevant in deze.

Dat is voor mij ook dat ik twijfel tussen de krokus en mei week . Heb ook geen zin in qr gedoe .
Maar merk bij de reisorganisaties dat ze ook wat langzamer zijn met aanbieden van appartementen ect .

Dit topic kan ook alleen een drama worden. Want zodra je aangeeft dat je je zorgen maakt en daar een onderbouwing voor geeft komen al gauw de dooddoeners die ik al 2 jaar hier hoor en verdwijnt je bericht.

MiKeZZa op 29 aug 2022 10:57

En toch reageert iedereen heel netjes op de vraag van TS, en ben jij de enige die dramatisch zit te doen x).

OT: als je flexibel bent is laat boeken natuurlijk het meest ideaal. Hoewel Zwitserland hier vaak wordt genoemd greep het ook afgelopen seizoen nog naar maatregelen. Mocht je nu al willen boeken lijken de Scandinavische landen de meest veilige keuze.

*bericht bewerkt door VBas op 29 aug 2022 14:43

Dit topic kan ook alleen een drama worden. Want zodra je aangeeft dat je je zorgen maakt en daar een onderbouwing voor geeft komen al gauw de dooddoeners die ik al 2 jaar hier hoor en verdwijnt je bericht.

MiKeZZa op 29 aug 2022 10:57

En toch reageert iedereen heel netjes op de vraag van TS, en ben jij de enige die dramatisch zit te doen x).

OT: als je flexibel bent is laat boeken natuurlijk het meest ideaal. Hoewel Zwitserland hier vaak wordt genoemd greep het ook afgelopen seizoen nog naar maatregelen. Mocht je nu al willen boeken lijken de Scandinavische landen de meest veilige keuze.

VBas op 29 aug 2022 14:36

Dan zijn er in een paar maanden flink wat ogen (deels) geopend blijkbaar. Of de bezemwagen komt er nog aan ;)

Edit; overigens deed ik volgens mij verre van dramatisch.

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 29 aug 2022 15:30

De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.

De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.

DrPhil op 29 aug 2022 20:15 Idd.

Ik heb er nog geen eens over nagedacht, alleen de prijs van de skipassen ;) Hele zomer niets van corona of QR gemerkt, ook niet over horen speculeren in AT.
Maar als ts zich daar zorgen om maakt, last minuut boeken dan maar, geld terug krijgen ga je den ik nergens, dat is een illusie.

*bericht bewerkt door Elly3 op 30 aug 2022 01:02

Dienten Die Alte schule

Heb gisteren nog uitgebreid gechat met Tui maar de aap is uit de mouw, ze hebben het nu puur over een annuleringsverzekering die de mogelijkheid zou moeten bieden tot annulering…
ZELF doen ze helemaal niets als jij niet welkom bent in een land vanwege QR troep, boeken is in dit geval met alle onzekerheden voor mij nog een dikke No go!

Heb gisteren nog uitgebreid gechat met Tui maar de aap is uit de mouw, ze hebben het nu puur over een annuleringsverzekering die de mogelijkheid zou moeten bieden tot annulering…
ZELF doen ze helemaal niets als jij niet welkom bent in een land vanwege QR troep, boeken is in dit geval met alle onzekerheden voor mij nog een dikke No go!

Freerider op 30 aug 2022 06:06

Ik snap deze post niet zo goed Freerider. Als ze een annuleringsverzekering bieden die je kan gebruiken indien QR is het goed toch? Het gedeelte van zelf doen ze niets; bedoel je hiermee dat ze zelf iedereen hun vakantie moeten gaan annuleren indien er weer QR ingevoerd wordt?

Maar ik vraag me af waarom je per se via een reisorganisatie wil boeken? Als je zelf boekt bij een accommodatie met gratis annuleren zit je toch gewoon goed?

*bericht bewerkt door Amelm op 30 aug 2022 07:49

Heb gisteren nog uitgebreid gechat met Tui maar de aap is uit de mouw, ze hebben het nu puur over een annuleringsverzekering die de mogelijkheid zou moeten bieden tot annulering…
ZELF doen ze helemaal niets als jij niet welkom bent in een land vanwege QR troep, boeken is in dit geval met alle onzekerheden voor mij nog een dikke No go!

Freerider op 30 aug 2022 06:06

Ik snap deze post niet zo goed Freerider. Als ze een annuleringsverzekering bieden die je kan gebruiken indien QR is het goed toch? Het gedeelte van zelf doen ze niets; bedoel je hiermee dat ze zelf iedereen hun vakantie moeten gaan annuleren indien er weer QR ingevoerd wordt?

Maar ik vraag me af waarom je per se via een reisorganisatie wil boeken? Als je zelf boekt bij een accommodatie met gratis annuleren zit je toch gewoon goed?

Amelm op 30 aug 2022 07:48

Ik gok dat ze die niet bieden omdat die in mijn beleving niet bestaan. Tenminste mijn ervaring is dat het er vorig jaar niet leek te zijn. Ergens wel logisch ook natuurlijk, verzekeraars bieden bij voorkeur dingen aan die niet zo’n grote kans op uitkeren hebben en bij deze is dat wel een reëel risico, nog los van de onvoorspelbaarheid.

@Amelm wat Mikezza al zei, verzekeringen vertrouw ik in deze corona tijd al helemaal niet, dat was vorig jaar al een bak ellende.
Het komt er dus op neer dat als je nu een vakantie boekt en de QR terug komt dat de verantwoordelijke partij (Tui) helemaal niets voor je vergoed, ondanks dat je, als je geen QR hebt niet het land in mag of de skilift.
Dat is makkelijk geld verdienen voor deze reisorganisatie! Geloof er niets van dat ze uitkeren aan de accommodatie of enkel kleine deel maar…
Ik ga nog bellen met verzekeraars waaronder de mijn eigenste maar geloof er niets van dat je dit kunt verzekeren!

Maar waar wil je heen @freerider? En wanneer?

Want ik denk dat hoogseizoen in zeer populaire gebieden misschien wat minder keuze geeft, maar laagseizoen i.c.m. een niet hotspot moet toch zat opties bieden voor een boeking met enigszins coulante annuleringsopties? Moet wel zeggen dat er minder opties waren de afgelopen jaren omdat eigenaren van appartementen ook een soort zekerheid zochten, maar 1 is genoeg…

We hebben al vrij gevraagd voor 7 januari naar les menuires, er zijn meerdere acco’s die we prima vinden.
We zitten dus in een van de goedkoopste en rustigste weken als ik de grafiek van de website mag geloven.
Als je 28 dagen van tevoren nog je reis mag wijzigen zou het nog een optie zijn op te boeken, lijkt mij dat als de QR terug mocht komen dat dit nog in dit jaar zal gebeuren…
Maar hoe mooi onze @DrPhil het ook zegt en zijn naam eer doet :P ik lijdt er niks onder maar ik kies eieren voor mijn geld ;)
Weet nog goed hoe dat in 2020 bijna 1400 euro in het putje dreigde te vallen wat gelukkig toch teruggestort is.

terker nog; men deed juist hoopvolle uitspraken. Ik heb gelezen dat men gestopt is met de illusie (verspreiden) dat je het virus wegtesten, wegprikken of zelfs wegisoleren. Zodoende wilde men daar mee gaan stoppen. § MiKeZZa op 30 aug 2022 07:25

Blij dat je toch die oproep hebt gedaan om er niet weer een politieke thread van te maken. Dat scheelt een hoop.

Er zijn ook zat annuleringsverzekeringen met clausules waarmee je zelf kan annuleren (met welke reden dan ook) en waarmee je gewoon 75% terugkrijgt. Als je dat nog te duur of te risicovol vindt, dan kun je iets boeken dat je lastminute kunt annuleren (dat is vaak wel te vinden in het laagseizoen, maar misschien niet in elk gebied). De laatste optie is lastminute boeken.

*bericht bewerkt door Roy83 op 30 aug 2022 10:23

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

7 januari is het na de kerstvakantie, ik zou in die periode lekker last minute gaan boeken.

Andere optie die een aantal al genoemd hebben is een accommodatie boeken die je redelijk last minute kan annuleren. Via booking.com heb je die optie vaak.

Ik zou juist niet via een reisorganisatie gaan boeken met alle onzekerheden.

Idd.

Ik heb er nog geen eens over nagedacht, alleen de prijs van de skipassen ;) Hele zomer niets van corona of QR gemerkt, ook niet over horen speculeren in AT.
Maar als ts zich daar zorgen om maakt, last minuut boeken dan maar, geld terug krijgen ga je den ik nergens, dat is een illusie.

Elly3 op 30 aug 2022 01:01

Ik ben nu in Oostenrijk en Corona is hier nu inderdaad geen enkel issue (net als in Nederland). Tegelijk: op veel plekken hangen de afstands en FFP2 stickers nog gewoon en zijn alle QR systemen bij liften ed nog gewoon aanwezig,

Ze zullen alles doen om weer zoveel mogelijk toeristen te kunnen ontvangen: als dat betekent dat ze met QR codes open kunnen blijven denk ik dat ze hun schouders ophalen over de kleine groep die dan niet meer kan of wil komen. Maar goed, dat is mijn interpretatie; ik weet niet er tussen locals onderling over gepraat wordt ;).

Dat gezegd hebbende denk ik dat er genoeg alternatieven voor @Freerider zijn :), zeker als ie ook nog flexibel wordt in zijn gebiedskeus (wat ik sowieso aan zou raden in die periode).

*bericht bewerkt door Roy83 op 30 aug 2022 10:32

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
terker nog; men deed juist hoopvolle uitspraken. Ik heb gelezen dat men gestopt is met de illusie (verspreiden) dat je het virus wegtesten, wegprikken of zelfs wegisoleren. Zodoende wilde men daar mee gaan stoppen. § MiKeZZa op 30 aug 2022 07:25

Blij dat je toch die oproep hebt gedaan om er niet weer een politieke thread van te maken. Dat scheelt een hoop.

Bens op 30 aug 2022 10:01

Allereerst deed ik die oproep niet. Ik constateerde juist dat er vermoedelijk geen ruimte voor bepaalde opmerkingen was.

Maar goed; je kunt heel bijdehand doen over wat ik zeg. De nieuwe opvattingen in Oostenrijk lijken me heel relevant voor de TO als hij Oostenrijk overweegt.

Beschrijving nieuwe opvatting; https://www.sueddeutsche.de/politik/corona-oesterreich-isola…. De letterlijke vertaling van de woorden van de minister van Volksgezondheid van Oostenrijk is: “We kunnen de pandemie niet weg testen, weg vaccineren en weg isoleren”

Als je dat zegt terwijl je een paar maanden geleden mensen nog weken/maanden wilde isoleren in hun huis en ze ging beboeten als ze geen spuitje haalden dan ben je toch letterlijk er achter gekomen dat het daarmee oplossen van de pandemie een illusie was?

Ps; ik blijf bewust weg bij het nut of de noodzaak van de prikjes en bepaalde maatregelen omdat dat toch niet geaccepteerd wordt hier. Ik geef alleen aan dat Oostenrijk zelf dus blijkbaar een forse omslag gemaakt heeft.

@MiKeZZa ik deel je mening en weet dat elke vorm van discussie over het virus en de vaccins hier geen enkele kritiek duid en uit ervaring moeten we ook samen eens met elkaar worden dat het op dit forum ook totaal geen nut heeft…het veranderd toch helemaal niets aan de situatie waar we allemaal collectief in zitten ;)

Laten we vooral dus ontopic blijven om het prettig te houden…nouja prettig het is me vrij duidelijk geworden dat zoals ik al dacht je geen poot hebt om op te staan, behalve dat je bij TUI 28 dagen van tevoren je reis kan wijzigen…als het hele circus weer van stal word gehaald zal dit al rond november gebeuren of begin december en dan kan ik het nog net wijzigen indien het nodig is.
Maar nog TUI nog een reisverzekering zal het bedrag vergoeden in geval geen QR code hebben!

Voor degene die het ook nog niet wisten bij deze een tip die ik kan geven na contact te hebben gehad met een verzekeraar…er is een pre en post corona tijdperk nu onder verzekeraars en dat houd een aantal flinke wijzigingen in!!
Stel dat een land jou als Nederlander niet binnen laat komen omdat er hier in NL een brandhaard is dan ben je…NIET verzekerd!
Het laat wederom zien hoe crimineel de verzekeraars zijn en het liefst enkel geld willen ontvangen i.p.v. eerlijk uitdelen…

Hoewel het Bizar klinkt dat het nog een mogelijkheid is gezien het feit dat het virus niet meer zo ernstig is en dat we nu in heel Europa zonder regels leven en het prima gaat, is het leven met dit virus enkel en alleen mogelijk als we het ook zo laten…er is al genoeg ellende en economische schade toe gericht en dat maakt de energie crisis er niet beter op lijkt me.

*bericht bewerkt door Freerider op 30 aug 2022 12:19

Zoals je zegt @Freerider is het voor jou een dikke no go.
Dat is prima natuurlijk, jouw keuze.
Het is namelijk niet realistisch om van reisondernemingen en verzekeraars te verwachten dat ze al jouw risico’s dragen, zeker als je zelf ook nog invloed kan hebben op die risico’s.
Of gewoon een reis boekt of een verzekeringsmaatschappij zoekt die annulering zonder opgaaf van reden tot op de dag van vertrek toestaat.
Voor de rest vind ik het onzinnig geneuzel, zeker als je teksten gebruikt als “hoe crimineel de verzekeraars zijn”.

Ik begrijp het niet, @freerider, help me even.
Je maakt een keuze, maar je wil de gevolgen daarvan niet accepteren?

@Hessel en @DrPhil ik dacht dat ik nog binnen de lijntjes had gekleurd gezien mijn mening maar blijkbaar toch een snaar geraakt bij beide tot op een punt dat men het nodig vind om op een “bepaalde” manier terug te reageren.
Ik zou normaliter geneigd zijn om inhoudelijk te gaan reageren op beide maar ik houd de eer aan mezelf, wat mij betreft heeft deze topic al deels antwoorden gegeven.
Ik trek mijn eigen conclusie hieruit en hoop dat er medegebruikers zijn die er wellicht ook iets van opgestoken zijn…

Plaats een reactie