Fischer Superior Pro, Salomon S/Max 8 en Salomon Stance 90.

Gister weer eens een paar ski’s geprobeerd in Snowworld Zoetermeer. We begonnen om half 3, en daarna vier uur geskied.
Om met de sneeuw te beginnen: ik heb de baan nog eerder niet zo slecht gezien. Bovenin (heel) veel ijsplaten en dat werd in de loop van de middag alleen maar erger.
Drie ski’s geskied, alle drie verrassend. Twee in positieve zin, één in negatieve zin.
Iets over mezelf: (net) niveau 7 en een hele sterke voorkeur voor korte bochten.

Nog een opmerking voor de sufferds onder ons. Als je een ongevoerde skibroek hebt, vergeet dan niet een thermobroek mee te nemen. Ik ben dus zo’n sufferd. Met skiën had ik er geen enkele last van (met -6!), maar de in lift werd het op den duur wat minder plezant. Koude stang tussen je benen!

En nog een enkele opmerking over het eten. We zijn tussendoor even gestopt om wat te eten. Bakje luxe friet stoofvlees en een fanta: € 12,40 😳😳😳😳🥴😳.
Dan de ski’s.

Fischer Superior Pro 1m75, cijfer 8,5.
Voor mijn doen wat lang (ik geef de voorkeur aan korte slalom ski’s), maar een onverwachte meevaller. Snijdt heel makkelijk op zijn kanten, stabiel, maar roetsjt even gemakkelijk. Korte bochten gingen ook verbazingwekkend makkelijk. Echt een allemansvriend. Ook goede grip. Ik wilde hem eerst een negen als rapportcijfer geven, maar na de derde ski (met zijn superieure grip) toch een 8,5 gegeven. (Richting 9 dus).

Salomon S/Max 8, 1m70, cijfer 7.
Ook een verrassing maar dan in negatieve zin. Ik heb zelf de S/Max 10, dus een goed referentiekader. Vanaf het eerste moment had ik er geen vertrouwen op. Misschien omdat de superior Pro de lat hoog had gelegd, maar vooral door het initiële gebrek aan grip, vooral op de ijsplaten. Ook buiten de ijsplaten moest ik veel meer druk zetten om goede grip te hebben. Dat was wel het laatste wat ik had verwacht. Misschien kwam het omdat de ski gewoon bot was. Ik zal deze ski niet meer aanraden aan iemand.

Salomon Stance 90, 1m82 rapportcijfer ??
Uit nieuwsgierigheid en zonder enige verwachting de Stance 90 geprobeerd, model 2021.
Eerste indruk: erg zwaar. Maar wat een verrassing!
Ik vond de ski kinderlijk eenvoudig te skiën. Vanaf de eerste meter had ik vol vertrouwen.
Ijsplaten? Waar? Alsof ze weg waren.
Uiteraard geen korte bochtenski, maar verder zeer stabiel. Gevoelsmatig een van de makkelijkste ski’s die ik ooit heb geskied.
Omdat ik geen idee heb hoe hij in de losse sneeuw skiet, geen rapportcijfer. Op basis van gisteren zou ik hem een 9 geven. Die grip op ijs!

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 08 sep 2022 14:14

Ik zie op de Salomon site dat het gewicht van de Stance 90 in 1m82 1845 gram is. Dat is helemaal niet zwaar. Radius 19m.

Altijd leuk een testverhaaltje lezen voor het slapen gaan😃
Mis nu wel de foto’s van de zeer slechte baan…?!
Dat de Salomon er zo subliem vanaf komt had ik in deze niet verwacht. Ik heb zelf gekeken om de Stance 96 te kopen maar durf het (nog) niet aan om hem blind te kopen, dus zonder te testen bedoel ik dan.
Nu is het niet dezelfde ski maar kan er niet bij dat deze dan ineens slecht beoordeeld zou worden.
Dat geld ook voor jouw ervaring nu met de S/Max 8, ik ga er op basis van jouw info eigenlijk vanuit dat deze bot geweest zijn maar zal het nooit weten😅

LA NORMA😍☃️

Ps Ben benieuwd of Snowworld de deuren op kan houden ivm hun energierekening, zwembaden en ijsbanen klagen nu ook…drama😭😡🥶

@piefke, ik meen dat de dame bij Duijvesteijn zei dat ze ook de 96 had, maar dat weet ik niet zeker. Even bellen met Duijvesteijn?
Als ze hem idd hebben, zou je de 90 en de 96 allebei kunnen proberen.

Ik weet niet of het iets voor jou is. Ik denk dat het verschil met een Atomic S9 niet groter kan zijn. De 90 had voor mijn gevoel 0 rebound en voelde meer als een goedmoedige lobbes, die zich van de omstandigheden niks aan trok. Ik sta nog steeds versteld van de grip op ijs. Ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder heb meegemaakt. Ik moet altijd opletten dat ik niet achterover ga hangen, maar daar had ik bij de 90 ook 0 last van. Een goedmoedige lobbes dus 😀.

Waarom wil je eigenlijk de 96? (En niet bv de Kore 93 of iets dergelijks).

Die Stance zou dan in de plaats van de X-drive komen. De S9 blijft ook natuurlijk🥳 Met een goedmoedige lobbes die wat breder onder de voet is door de sneeuw batsen lijkt mij wel wat☃️
Waarom geen kore of welke andere ski dan ook weet ik nog niet, ik heb destijds verschillende artikelen over de Stance 96 gelezen en dat leek mij wel een mooie ski als opvolger van. Maar daarom zou ik ook zelf juist wat ski’s in dat segment willen testen.
Ik weet alleen nog niet of ik morgen ga testen maar dat gaat zeker nog wel gebeuren.

LA NORMA😍☃️

Duivesteijn heeft ook nog een oud model Salomon QST 92 (van een paar jaar terug) die je kunt proberen. Moet je waarschijnlijk wel even om vragen omdat bij niet meer bij de reguliere testski’s staat denk ik. Dat model vond ik zelf erg stijf, ik heb een paar keer op de nog oudere (lichtgrijze) geskied. Dat was het eerste model van de QST 92 uit mijn hoofd. Dat vond ik een echte funski. Het nieuwere model was heel anders, veel stijver. Maar die zou je dus ook kunnen proberen als vergelijkingsmateriaal.

Ik heb nu ook de Salomon S-max 10. Tevreden mee, maar ik merkte afgelopen winter wel dat ik in de papsneeuw, dikke sneeuw en losse verse sneeuw minder goed uit de voeten kon (licht ook aan mijn techniek …). Ik zoek er daarom wat naast voor die omstandigheden en dacht aan de Stance 90 of 96. Zou dat een goede keuze kunnen zijn als vervanging van of uitbreiding naast mijn Salomon S-Max 10? Dan kan ik ze in Zoetermeer gaan testen, hoewel de omstandigheden daar (zeker nu) natuurlijk totaal anders zijn.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

@Nick_Lobé, ik heb zelf de Head Kore 93 naast mijn Smax 10. Daar ben ik zeer tevreden over. Die brede ski’s skiën echt wel totaal anders dan een S/Max 10. Op harde pistes hebben ze bv meestal veel minder grip. Behalve dus de Stance 90, die heeft zelfs nog meer grip. Maar ook dat is een totaal andere ski qua karakter dan de 10. Minder levendig en minder geschikt voor korte bochten. Dus voor erbij kan zeker, ter vervanging ook maar dan krijg je dus wel een ander soort ski.

Daar staat tegenover dat pap sneeuw, losse sneeuw en sneeuwhopen opeens appeltje eitje zijn. Overigens vind ik dat mijn 10 juist opmerkelijk makkelijk door papsneeuw heen lopen (al is dat geen vergelijk met een brede ski). Welke lengte heb je nu?

Ik vind de 10 ook goed onder een verrassend breed spectrum aan omstandigheden.
Dus enkele keuzes die je kan overwegen zijn het nemen van meer lessen om de techniek te verbeteren of het aanschaffen van een bredere, makkelijke ski voor de zachte dagen voor erbij. Je levert met zo’n ski wel in op dagen met strakke pistes. En zeker als je rustig op de piste skiet heeft een lossige all-mountain totaal geen meerwaarde.

Daar staat tegenover dat pap sneeuw, losse sneeuw en sneeuwhopen opeens appeltje eitje zijn. Overigens vind ik dat mijn 10 juist opmerkelijk makkelijk door papsneeuw heen lopen (al is dat geen vergelijk met een brede ski). Welke lengte heb je nu?

DrPhil op 10 sep 2022 14:11

Ik heb de S-Max 10 op 1m75. Ben zelf 1m90.
Echte natte papsneeuw ging idd nog wel deze winter in Le Grand Massif, maar in Kleinwalsertal had ik dikke pakken verse sneeuw waar ik echt moeite mee had. Idem in de zware sneeuw in de middagen in het voorjaar in Damüls. Ik zou voor nu dan eerder neigen naar in eerste instantie een brede ski ernaast voor deze omstandigheden. Thanks voor de reactie en tip!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Ik vind de 10 ook goed onder een verrassend breed spectrum aan omstandigheden.
Dus enkele keuzes die je kan overwegen zijn het nemen van meer lessen om de techniek te verbeteren of het aanschaffen van een bredere, makkelijke ski voor de zachte dagen voor erbij. Je levert met zo’n ski wel in op dagen met strakke pistes. En zeker als je rustig op de piste skiet heeft een lossige all-mountain totaal geen meerwaarde.

Bennie op 10 sep 2022 14:36

Die extra lessen voor techniek ga ik zeker volgen. Werk er in NL al hard aan om nig te verbeteren, maar komende winter ga ik ook in Damüls aanvullende off-piste training en ervaring op doen. Een brede ski ernaast is dan de beste optie voor nu. Misschien daar eerst huren of wellicht kom ik voor eind januari al iets moois tegen. Thanks Bennie!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Als je echt off piste wil gaan, is de Stance serie niet de beste keus, denk ik. De 96 weegt ruim 2kg, dat is wel zwaar. Voor off piste is de QST serie bedoeld. Ik weet niet hoe de huidige modellen daarvan skiën op de piste. Ik heb nog niet bij Duivesteijn gekeken, vroeger hadden de QST’s altijd in het testrek. Of dus iets als de Kore 93. Die is inmiddels tov de mijne ook vernieuwd.

Als je echt off piste wil gaan, is de Stance serie niet de beste keus, denk ik. De 96 weegt ruim 2kg, dat is wel zwaar. Voor off piste is de QST serie bedoeld. Ik weet niet hoe de huidige modellen daarvan skiën op de piste. Ik heb nog niet bij Duivesteijn gekeken, vroeger hadden de QST’s altijd in het testrek. Of dus iets als de Kore 93. Die is inmiddels tov de mijne ook vernieuwd.

DrPhil op 10 sep 2022

Ik zal binnenkort bij Duivesteijn eens kijken naar wat ik kan testen. Vanaf oktober heb ik een jaarabonnement (Club SnowWorld), dus dan zal ik daar regelmatig zijn. En ondertussen online de QST’s en Kore 93 alvast beter bekijken. Misschien komen er in het najaar ook weer testavonden van de NSkiV. Die waren afgelopen seizoen ook top.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Als je echt off piste wil gaan, is de Stance serie niet de beste keus, denk ik. De 96 weegt ruim 2kg, dat is wel zwaar. Voor off piste is de QST serie bedoeld. Ik weet niet hoe de huidige modellen daarvan skiën op de piste. Ik heb nog niet bij Duivesteijn gekeken, vroeger hadden de QST’s altijd in het testrek. Of dus iets als de Kore 93. Die is inmiddels tov de mijne ook vernieuwd.

DrPhil op 10 sep 2022 17:12

Ik heb gisteren uiteindelijk toch de Stance 96 gekocht voor naast de S Max 10. Mooie volgende stap voor mij om niet alleen op strak geprepareerde pistes uit de voeten te kunnen. Past goed bij mijn lengte, gewicht en niveau denk ik. Bindingen worden nog gemonteerd bij Duijvestein. Goede korting momenteel. Kan hem dan snel ophalen en weer eens proberen in SnowWorld. Vorig jaar op de testavond was ik al enthousiast. Komende winter in Damüls ook voorzichtig de eerste off-piste ervaring er mee op doen. Als ik dat leuk ga vinden komt er ook nog wel keer een 3e echte off-piste ski naast denk ik.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Plaats een reactie