Ski bagage in het vliegtuig

Hallo,

Een vraagje over het meenemen en veilig inpakken van mijn ski uitrusting. Komende winter wil ik met het vliegtuig richting Oostenrijk en ben van plan te boeken bij Transavia. De info over afmetingen en wat mee mag is prima te vinden. Nu is mijn vraag hoe pak je dat slim in? Hebben mensen hier ervaring mee qua bescherming? Wordt er voorzichtig genoeg omgegaan met je materiaal?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groet, Iris

Ik heb een Douchebags skitas. Ideaal ding. Heet tegenwoordig DB.

null

En zo is hij leeg 😉

null

Gevuld rol je m op tot de juiste maat.
Ook niet onbelangrijk: hij is licht.

*bericht bewerkt door DrPhil op 30 sep 2022 18:25

Er wordt niet voorzichtig mee omgegaan. Ga daar maar van uit. Als ik vlieg met ski uitrusting en handbagage stop ik mijn toilettas met iets beschermends bij mijn skischoenen in de tas…Sommige dingen zelfs in de de schoenen met een sok als afdichting. De ski’s bind ik aan elkaar en de stokken maak ik er ook aan de boven en onderkant aan vast. Bij Decathlon zijn daar bandjes voor te koop die heel handig zijn. Paar euro. Daarna vul ik de skitas nog op met opgerolde kledingstukken. Helm kan los mee als accessoire in de cabine.
Skijas aan en de rest in de handbagage koffer.
Na tig korte skitrips werkt dat voor mij het meest prettig. Bij aankomst de schoenentas op de koffer zodat je die niet hoeft te sjouwen.

*bericht bewerkt door Matthieu op 30 sep 2022 18:54

Aftellen maar!

Bedankt voor jullie antwoord! Ik probeer mijn spullen met iemand mee te krijgen die met de auto gaat, mocht dat niet lukken wordt het dus goed inpakken met kleding/handdoeken zie ik en hopen dat het de vlucht overleeft.

Ik heb al vele malen gevlogen met mijn wintersportbagage, gaat eigenlijk altijd prima.

Thank God summer is over!

Vaak is het een goed idee om je ski jas, broek, helm en vooral schoenen in je hand bagage te doen.
Als je bagage niet (op tijd) aankomt, kun je altijd nog ski’s huren, maar goede en, vooral goed passende, schoenen niet.
Dit geld des te meer als het een kort tripje is, en vooral als je moet overstappen.

Ski’s, stokken en allerlei opvul spul in een rollerbag. Om de bindingen een behoorlijke laag bubbelplastic. Ik gebruik ook van die grijze leidingisolatie om de kanten van m’n ski’s te beschermen. Gebruik ook plastic binders om de ski’s in de tas bij elkaar te houden. Als laatste zorg ik ervoor dat de voorkant en achterkant van de tas goed gevuld is. Tot op heden altijd prima vervoerd en aangekomen. Skischoenen bijvk. als handbagage, helm lekker opvullen en in je ruimbagage.

Hallo,

en vraagje over het meenemen en veilig inpakken van mijn ski uitrusting. Komende winter wil ik met het vliegtuig … Wordt er voorzichtig genoeg omgegaan met je materiaal? § irisjasmijnh op 30 sep 2022 11:04

🤣

Als je tas met de skies dan wel board erin gevoerd is komt het wel goed. Verder gewoon volpakken met de overige spullen die je tijdens de wintersport nodig hebt. Ik ben een stuk of 15x met het vliegtuig geweest voor de wintersport trip en nooit beschadigd materiaal gehad.

Nog even een vraag over vervoer van skispullen in het vliegtuig. Bij KLM wordt er gezegd dat je maar 1 paar ski’s + 1 paar stokken + 1 paar schoenen meemag. En het mag max 23 kg zijn.

Nu is mijn vraag: ik wil in mijn douchebags roltas 2 paar ski’s meenemen (die van mij en mijn partner) + 2 paar stokken en dan de 2 paar schoenen neem ik apart mee in de handbagage + helm. Heeft iemand dit gedaan? Volgens mij checkt KLM niet wat er in zo’n skitas zit. Althans, ik ben eerder al met mijn douchebags tas vanuit Zweden naar NL gevlogen en niemand keek, dit was wel met SAS. Gaan ze echt moeilijk doen als er 2 paar ski’s in zo’n tas zitten, ipv schoenen etc?

Nog even een vraag over vervoer van skispullen in het vliegtuig. Bij KLM wordt er gezegd dat je maar 1 paar ski’s + 1 paar stokken + 1 paar schoenen meemag. En het mag max 23 kg zijn.

Nu is mijn vraag: ik wil in mijn douchebags roltas 2 paar ski’s meenemen (die van mij en mijn partner) + 2 paar stokken en dan de 2 paar schoenen neem ik apart mee in de handbagage + helm. Heeft iemand dit gedaan? Volgens mij checkt KLM niet wat er in zo’n skitas zit. Althans, ik ben eerder al met mijn douchebags tas vanuit Zweden naar NL gevlogen en niemand keek, dit was wel met SAS. Gaan ze echt moeilijk doen als er 2 paar ski’s in zo’n tas zitten, ipv schoenen etc?

DaphneK op 13 feb 2023 10:28

Laatst met KLM gevlogen. Zat in totaal net onder de 23kg. Bij mij niets gewogen, bij sommige anderen wel. Zal ongeveer 50/50 geweest zijn.

Edwin van Riel

Nog even een vraag over vervoer van skispullen in het vliegtuig. Bij KLM wordt er gezegd dat je maar 1 paar ski’s + 1 paar stokken + 1 paar schoenen meemag. En het mag max 23 kg zijn.

Nu is mijn vraag: ik wil in mijn douchebags roltas 2 paar ski’s meenemen (die van mij en mijn partner) + 2 paar stokken en dan de 2 paar schoenen neem ik apart mee in de handbagage + helm. Heeft iemand dit gedaan? Volgens mij checkt KLM niet wat er in zo’n skitas zit. Althans, ik ben eerder al met mijn douchebags tas vanuit Zweden naar NL gevlogen en niemand keek, dit was wel met SAS. Gaan ze echt moeilijk doen als er 2 paar ski’s in zo’n tas zitten, ipv schoenen etc?

DaphneK op 13 feb 2023 10:28

Laatst met KLM gevlogen. Zat in totaal net onder de 23kg. Bij mij niets gewogen, bij sommige anderen wel. Zal ongeveer 50/50 geweest zijn.

evr66 op 13 feb 2023 10:41

Gewogen ok prima, dat doen ze bij alle ruimbagage normaal gesproken. Het gewicht is niet het probleem. Wel of ze moeilijk doen dat er dan 2 paar ski’s in zo’n tas zitten? Lijkt me eigenlijk krankzinnig als dat zo zou zijn, maar ja…

Er is geen tas open geweest bij ons in ieder geval. Ze hebben van KLM een hele nette app waar je met vragen terecht kunt. Zou het daar even neergooien en dan een print van de chat meenemen als het daar akkoord is. De mevrouw die ons incheckte wist het zelf ook niet precies en dat printje was voldoende.

Edwin van Riel

Onze ervaring met vliegen is dat er alleen naar de afmetingen en het gewicht van de ski-bagage wordt gekeken. Dus als je onder de toegestane afmetingen en gewichten blijft zal er niemand moeilijk doen.

Hou wel in de gaten dat je de ski-bagage vooraf via internet bijboekt, want als je dit bij het inchecken aan de balie doet is het bijna 2x zo duur.

Wordt inderdaad alleen naar gewicht en formaat gekeken, ze kijken niet in je tas of er 1 of 2 paar schoenen in zit. De meeste schoenen zijn tegenwoordig lichter, daar kunnen we tijdens de vlucht dan weer ons voordeel uit halen en dus maar 1x bijzonder bagage bijboeken. Zelfs heb ik mijn ski’s door iemand in de auto mee laten nemen laatst en mijn schoenen in schoenen tas los ingecheckt. bij veel maatschappijen mag je vanaf 20kg ruimbagage dit namelijk verdelen over meerdere tassen/koffers. skischoenen tas inchecken was geen probleem want deze viel ook nog binnen de afmetingen van een grote koffer.

KLM (of welke luchtvaartmaatschappij dan ook) mag niet kijken in je jouw bagage. Enige die daartoe zijn bevoegd zijn, zijn de douane en de bedrijven die de securitycheck van de ruimbagage doen.

Ik heb al vele malen met 2 sets ski’s in één tas gevlogen. Zoals gezegd wordt er vaak niet gewogen, maar ik zorgde dat ik er sowieso onder bleef om discussie te voorkomen.

*bericht bewerkt door havana op 13 feb 2023 16:30

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

thnx voor alle antwoorden. Ik heb zelf nog KLM gesproken en die blijven dus hameren op dat je maar 1 paar ski’s in 1 tas mag doen, en dus niet 2 paar in 1 tas. Beetje bijzonder maar goed. Ik zal wel kijken of ik het risico zal nemen (of bij betalen)

thnx voor alle antwoorden. Ik heb zelf nog KLM gesproken en die blijven dus hameren op dat je maar 1 paar ski’s in 1 tas mag doen, en dus niet 2 paar in 1 tas. Beetje bijzonder maar goed. Ik zal wel kijken of ik het risico zal nemen (of bij betalen)

DaphneK op 13 feb 2023 16:41

als je een extra tas hebt die je een beetje strak op kunt riollen zou ik het wel weten. Frommel die in tas 1 erbij en als het discussie geeft (kans lijkt vrij klein) kun je altijd verdelen over 2 tassen daar ;)

Edwin van Riel

Reeds vele malen gevlogen met ski of snowboard uitrusting. Meestal wel wegen maar nooit erin gekeken!
Stop er veel skikleding bij in ter bescherming, ze gooien er behoorlijk mee

Ok dus skitas vullen met ski’s, stokken en kleding. Dan als handbagage de aparte tas voor de skischoenen en helm? Inchecken bij de balie voor het label en dan afgeven bij odd size bagage?
Ik zit te kijken naar zo’n skitas: https://www.tradeinn.com/snowinn/en/fischer-alpine-race-ski-…

*bericht bewerkt door Fischer19 op 25 feb 2023 16:40

thnx voor alle antwoorden. Ik heb zelf nog KLM gesproken en die blijven dus hameren op dat je maar 1 paar ski’s in 1 tas mag doen, en dus niet 2 paar in 1 tas. Beetje bijzonder maar goed. Ik zal wel kijken of ik het risico zal nemen (of bij betalen)

DaphneK op 13 feb 2023 16:41

Zoals Havana al schreef mag een vliegmij niet in je tas kijken. Maar als je er onzeker door bent kan je ook de bindingen van je ski’s eraf halen (is vrijwel altijd een makkelijk schuif/kliksysteem) en ze evt. apart vervoeren. Niet vergeten foto’s te nemen van de originele positie, handig als je ze moet terugzetten. Scheelt een stukje in gewicht en vooral in formaat. De ski’s kan je makkelijk tegen elkaar vastzetten met tie wraps of klitteband. Knappe jongen die er dan nog problemen van maakt.

*keep cool and relax...*

thnx voor alle antwoorden. Ik heb zelf nog KLM gesproken en die blijven dus hameren op dat je maar 1 paar ski’s in 1 tas mag doen, en dus niet 2 paar in 1 tas. Beetje bijzonder maar goed. Ik zal wel kijken of ik het risico zal nemen (of bij betalen)

DaphneK op 13 feb 2023 16:41

Zoals Havana al schreef mag een vliegmij niet in je tas kijken. Maar als je er onzeker door bent kan je ook de bindingen van je ski’s eraf halen (is vrijwel altijd een makkelijk schuif/kliksysteem) en ze evt. apart vervoeren. Niet vergeten foto’s te nemen van de originele positie, handig als je ze moet terugzetten. Scheelt een stukje in gewicht en vooral in formaat. De ski’s kan je makkelijk tegen elkaar vastzetten met tie wraps of klitteband. Knappe jongen die er dan nog problemen van maakt.

DerGraf op 25 feb 2023 18:35

Thnx voor de tip! Mijn bindingen zijn echter erin geboord zonder plate eronder (freeride bindingen) en dus niet eraf te klikken. Maar het probleem is niet de grootte of het gewicht. Ik heb een Douchebags roltas waar echt mega veel in kan, sowieso 2 paar ski’s, stokken , 1 paar schoenen en helm en kleding. Het probleem is echter dat KLM niet wil dat je 2 paar ski’s in 1 tas doet. Wss zodat je extra gaat betalen om meer mee te nemen. Heb al paar keer eerder gevlogen met materieel bij andere luchtvaartmaatschappijen en daar nooit gezeur gehad, dus ik ga het proberen en ik zal t zien !

Ik heb een Douchebags skitas. Ideaal ding. Heet tegenwoordig DB.

null

DrPhil op 30 sep 2022 18:17

Klinkt al wat vriendelijker zo, douchebag zeg…

Plaats een reactie