Slalomski keuze tss Fischer SC en Elan SLX (beiden model 19/20)

Hoi,

Gezien ik er niet kom met één paar (piste)ski’s voor het komende seizoen (2x per week training indoor + zelf lesgeven 6-8u per week indoor + nog een 6-8 weken id bergen = telkens tijdsgebrek-probleem als de ski’s op onderhoud moeten), toch last minute beslist om nog een slalom-ski erbij te kopen. Zou ze voor het einde vd maand moeten hebben, dus nog wat zitten uittesten zit er niet in.

In mijn zoektocht naar geschikte opties en goeie value for money kom ik uit bij;

optie 1: Fischer RC4 Worldcup SC - model 19/20 (laatste seizoen voordat ze veranderd zijn v vorm) - lengte 1m55

null

optie 2: Elan SLX Fusion - model 19/20 - lengte 1m60

null

Iemand ervaring op deze ski’s? Shoot!!
Beiden ski’s zouden - volgens wat ik her en der lees en hoor - genoeg power moeten hebben om slalomtraining op te doen, maar toch binnen de range van slalomski’s best veelzijdig zijn en een iets mindere focus en agressiviteit in het skiën niet meteen afstraffen?

Bovenstaande opties zijn bedoeld als aanvulling op mijn Nordica Dobermann Spitfire 76 RB FDT (lengte 1m68), dat zal mijn vakantie-ski bij uitstek wel blijven voorlopig. De slalom latten zijn vooral bedoeld voor techniektraining en beginners slalom-training (indoor, mr wrschlk ook al wel eens een gletsjer stage begin of einde seizoen de komende jaren) om ook de lat hoog te leggen en de techniek verder te verbeteren.
Ben 1m73 en 77kg, techniek dus op Anwärter niveau met ambitie voor slalomtechniek bij te trainen en vervolgens ook doorstromen tot Landes. (eens daar zal er ook nog wel een reuzenslalom ski bij moeten komen id collectie)

Als deze ski’s niet erg geschikt zijn om zelf les op te geven is dat niet zo heel erg, daarvoor kan ik nog mijn Nordica’s gebruiken of huurski’s vd indoorbaan/organisatie waarvoor ik les geef.

Mijn ervaring op slalom ski’s id recente geschiedenis beperkt zich tot Volkl Racetiger SC en SL.

SC eens als vakantieski gehad id verhuur, tof, maar te weinig uitdagend voor mee te trainen, lijkt me.
SL uurtje getest op de gletsjer afgelopen seizoen, maar kapotgeskiede pistes + vermoeide benen van een week techhniek-stage … vond de ski’s geweldig, maar ze straffen wel wat meer af dan ik gewoon was, als je even niet oplet (of de tank niet meer 100% vol is).

Dank voor alle input!!

Als je de Spitfires fijn vind zou ik de Fischer kiezen. Die is iets steviger dan de Elan, wat meer in lijn met die Nordica’s.
Mocht je nog een alternatief willen zou ik de Salomon S /Race Rush SL aanraden.

Laatste punt: waarschijnlijk heb je ergens tweedehandse opties gevonden. Toch vraag ik me af waarom niet door te zoeken naar een ski in 1.65? 1.55 is de damesmaat. Niets mis mee, maar natuurlijk wel wat komisch op de training.

Goedkope overjarige ski’s (fischer SC en Salomon SL vind je bij Sport Robl. Bel ze eens op voor de lengte en verzenden. Rond de €400 kosten ze).

*bericht bewerkt door Bennie op 08 okt 2022 10:50

Laatste punt: waarschijnlijk heb je ergens tweedehandse opties gevonden. Toch vraag ik me af waarom niet door te zoeken naar een ski in 1.65? 1.55 is de damesmaat. Niets mis mee, maar natuurlijk wel wat komisch op de training.

Bennie op 08 okt 2022 10:44

Thnx @Bennie!!

De lengte van 1m65 is de officiële FIS lengte voor mannen, klopt? Maar ik had begrepen dat voor beginnende slalommers met nog weinig technische bagage qua slalom-skiën (die ook niet van de grootste/zwaarste zijn, ben slechts 1m73 en met die 77kg mag er ook nog wel wat af, doelgewicht is 72kg) het misschien beter was om met een 1m60 of 1m55 lengte te skiën. (die Racetiger SL die ik getest heb vorig jaar was ook 1m60, die lengte werd me toen aangeraden dr de mensen op de stand van Volkl).

Merci voor de tip van Sport-Robl, … de Fischer SC is ook daar enkel in 1m55 verkrijgbaar zo te zien. Kan ze idd wel eens een bericht sturen of bellen of er nog van 1m60 of 1m65 zijn.

Is de Salomon SL niet nog meer race-georiënteerd en alleen volle bak - en op de kant - te skiën? (en dus ook wat minder bruikbaar naast de indoor trainingen, bvb niet echt bruikbaar in minder harde/minder strakke condities)

1.60 voldoet ook prima hoor. Ik ga er vanuit dat je snel sprongen vooruit maakt door de training. Dan zit je al vlot met net iets te weinig punch als de sneeuwkwaliteit minder wordt.
Als je een beetje gewend bent zou je slalomski zomaar eens je lesski van voorkeur kunnen worden ;)

Zolang je geen wedstrijden in de sneeuw doet hoef je je niet aan de maat van 165 te houden. Sterker, indoor is de kortere maat handiger.
Op de borstelbanen zijn er weinig mannen die aan de 165 vast houden. Wel als sneeuwski, niet als baanski.
Wel even opletten bij sommige merken is de 155 een junior versie en de 157 de officiele dames wedstrijd ski, maar dat gaat alleen op voor de fis / race department ski’s.
Zelf ski ik de Elan slx consumentenversie in 160 op de borstelbaan, maar mijn volgende ski gaat naar 157 fis.
Is voor de beginnende slalommer een prima ski. Fel genoeg en ook weer niet te agressief (al hangt dat ook vaak samen met tuning).

Plaats een reactie