Overnachting Frankrijk

Deze winter gaan we met 3 kinderen naar PdS en willen halverwege tussenstop met overnachting doen in Frankrijk, bij voorkeur ergens rond Dijon. Ik kan natuurlijk ook zelf op booking kijken (heb ik ook al gedaan), maar ben vooral benieuwd of er iemand met ervaringen/tips rondloopt die toevallig een leuk adresje/mooi hotel in die buurt weet…

Als het louter een tussenstop is, dan vind ik Novotel een geschikte formule met kinderen. Die slapen mee op de kamer en krijgen gratis ontbijt. Met 2+2 kan dat allemaal op 1 kamer, met 2+3 zal je waarschijnlijk 2 kamers nodig hebben. Hangt misschien ook van de leeftijd af. Ook voor het diner zijn die Novotels best wel ok. Het is natuurlijk geen idyllisch gelegen B&B, maar zeker een geschikte tussenstop.

Wij stoppen altijd rond Macon en pakken vaak deze:
https://www.chateau-de-salornay.fr/

Van die hotels doe ik zo min mogelijk.

Vorig jaar hier geslapen in Dijon. Prima hotel voor een nachtje. Novotel ook prima maar doen we meestal in de zomer omdat de meeste een zwembad hebben.
https://dijon-longvic.kyriad.com/fr-fr/

May the ski force be with you !!

Novotel of Ibis nemen wij meestal. Je kan er makkelijk laat inchecken en veelal vind je er wel een niet al te ver van een afrit.

Wij kiezen ook meestal voor novotel. Zij hebben vaak bewaakte en afgesloten parkeerplaatsen. Wel zo fijn als je al je spullen in de dakkoffer hebt liggen.

Zijn er nadelen/ervaringen om net voor Albertville te overnachten?
Plan voor La Plagne nieuwjaarsweek:
Vrijdag 30 Dec: Overdag rijden naar Saint-Pierre-d’Albigny, overnachten.
Zaterdag 31 Dec: Laatste 85 km naar La Plagne. In de morgen aankomen, parkeren, vanaf 12.30 ski met 6.5 dag pas. Vanaf 16.30 appartement in.

*bericht bewerkt door indesneeuw op 12 okt 2022 20:54

Als je bij de gekende ketens blijft (Novotel / Ibis / Ibis Styles / Kyriad / B&B) zit je normaal wel goed qua comfort en hygiëne (hoe duurder hoe luxueuzer natuurlijk).
Buiten de ketens kan het soms wat slechter aflopen (1 keer meegmaakt, dus ik heb mijn les geleerd).

Als je op zoek bent naar een “leuk adresje/mooi hotel” heeft dat volgens mij enkel zin als je ook de tijd hebt en niet enkel een route-hotel zoekt waar je om 21u aankomt om smorgens weer om 8u weg te rijden.
Een hele tijd geleden ben ik ik nog op doorreis in de zomer in Logis Hotel de la cloche in Beaunne blijven slapen.
Heel mooi stadje om te bezoeken, maar op doorreis naar de Alpen ligt het voor ons (vanuit België) te veraf van onze bestemming.
@indesneeuw als het puur als doorreishotel is kan je ook in de nieuwe Ibis Styles in Albertville terecht (met afgesloten parking). Dichter dan dat bij de skigebieden in de Isère vallei kan je moeilijk komen.
Als je vroeger aan kan komen en nog een stadje wil bezoeken, is de Novotel in het centrum van Annecy een aanrader (veel restaurantjes dichtbij in het historische centrum).

Glide on!

Zijn er nadelen/ervaringen om net voor Albertville te overnachten?
Plan voor La Plagne nieuwjaarsweek:
Vrijdag 30 Dec: Overdag rijden naar Saint-Pierre-d’Albigny, overnachten.
Zaterdag 31 Dec: Laatste 85 km naar La Plagne. In de morgen aankomen, parkeren, vanaf 12.30 ski met 6.5 dag pas. Vanaf 16.30 appartement in.

indesneeuw op 12 okt 2022 20:53

Wij overnachten vaak in de hoek Lyon - Chambéry - Grenoble. Dan is de eerste rit wat korter en kom je de dag erna tussen 10 en 11 aan in het gebied. Da’s ruim op tijd om nog een halve dag te skiën.

Als je bij de gekende ketens blijft (Novotel / Ibis / Ibis Styles / Kyriad / B&B) zit je normaal wel goed qua comfort en hygiëne (hoe duurder hoe luxueuzer natuurlijk).
Buiten de ketens kan het soms wat slechter aflopen (1 keer meegmaakt, dus ik heb mijn les geleerd).

Als je op zoek bent naar een “leuk adresje/mooi hotel” heeft dat volgens mij enkel zin als je ook de tijd hebt en niet enkel een route-hotel zoekt waar je om 21u aankomt om smorgens weer om 8u weg te rijden.

Vivace op 12 okt 2022 23:11

Gaat mij ook niet per se om een idyllische omgeving ofzo want daar zal inderdaad niet veel tijd voor zijn, maar bijvoorbeeld een klein zwembad voor de kids en een leuk restaurant in de buurt (dorpje ofzo) zou wel een dikke plus zijn.

Zijn er nadelen/ervaringen om net voor Albertville te overnachten?

Voorbij Albertville in Hotel Inn Design in Moutiers dit jaar een nachtje geslapen. Van buiten ziet het er niet uit (smaken verschillen) , maar binnen alles netjes en schoon.
In Albertville ook eens Budget hotel Albertville geslapen. Wat gehoorig soms, maar verder ook netjes en schoon. Kamer was kleiner dan die van in Moutiers. Zit op loop afstand van het centrum van Albertville

*bericht bewerkt door ducatif1 op 13 okt 2022 15:07

Wij slapen op vrijdagavond voordat we naar boven rijden naar bijv Les Menuires, La Plagne of Les Arcs altijd hier: http://www.lacabriere.com/
Niet te vinden via boekingssites, aardig hotelletje, goed eten…
Vervolgens op zaterdagochtend de eerste lift naar boven :-)

Paulr

Ik zou naar PdS persoonlijk wat verder rijden de eerste dag, anders sta je op zaterdagochtend alsnog in de file (ik ga er gemakshalve vanuit dat je op vridag rijdt…). Naar PdS is dit dan een mooie optie: https://findrol-savoie-leman.campanile.com/en-us/?sr=NBCAFR&…

Paulr

Deze winter gaan we met 3 kinderen naar PdS en willen halverwege tussenstop met overnachting doen in Frankrijk, bij voorkeur ergens rond Dijon. Ik kan natuurlijk ook zelf op booking kijken (heb ik ook al gedaan), maar ben vooral benieuwd of er iemand met ervaringen/tips rondloopt die toevallig een leuk adresje/mooi hotel in die buurt weet…

Phineas op 12 okt 2022 10:00

Ibis Budget Chalon sur Saone met als bijkomend voordeel voor de kinderen dat er op 400 meter een Buffalo Grill restaurant zit.
Ibis zit nog geen kilometer van de tolweg en in het tegenoverliggend Centre Commercial La Thalie kan je bij de Geant goedkoop tanken.

Bedant voor goede tips, nu al zin in sneeuw.

Zie mooie tips voorbij komen.
Bedankt voor alle info.

De genoemde locaties PdS en Paradiski veelvuldig bezocht maar nooit on route overnacht.
Wel in de Maurienne vallei vele malen geweest en goede ervaringen met dit prima prijs-kwaliteit hotel.

B&B HOTEL Saint Jean de Maurienne

Direct langs de snelweg, prima bewaakt parkeren, schone en nette kamer, simpel ontbijt (wij boeken het wel erbij maar dat kan ook elders). Het grote voordeel wat wij vinden: in 30 minuten staan wij boven. Le Corbier, Saint Francois des Longchamps, Valmeinier het is allemaal echt op een steenworp en een kwestie van de weg omhoog rijden. Dus fris en fruitig vroeg omhoog voor de meute uit zonder files de eerste ochtend (zaterdag) direct al op de piste.

Maar bedankt voor dit leuke lijstje en restaurant Buffalo, jaren reed ik er langs bij Nancy rond 01:00uur 's nachts en dacht altijd bij deze keten maar eens een keer eten. Bij Macon op de terugreis vanuit een gesloten laatste dag in Tignes (hevige sneeuwval) daar gestopt voor een goede afsluiter. Lekker en goedkoop maar smaken zullen altijd verschillen.

Waar ga je heen in de PdS? Als het Chatel of omgeving is, zou ik via Straatsburg naar Basel rijden. F nagenoeg tolvrij, Ch vignet maar is goedkoper als tol in F. Zat hotelletjes in Straatsburg, Colmar, Mullhouse.
Vanuit Straatsburg dan nog ca 4 uur rijden

Ik zou naar PdS persoonlijk wat verder rijden de eerste dag, anders sta je op zaterdagochtend alsnog in de file (ik ga er gemakshalve vanuit dat je op vridag rijdt…). Naar PdS is dit dan een mooie optie: https://findrol-savoie-leman.campanile.com/en-us/?sr=NBCAFR&…

Paulr op 13 okt 2022 18:18

Bedankt voor de tip, ik zet hem op onze lijst! We komen oudejaarsdag aan en aangezien die week daarna geen Franse vakantie is verwacht ik dat het wel mee zal vallen met de files.

Waar ga je heen in de PdS? Als het Chatel of omgeving is, zou ik via Straatsburg naar Basel rijden. F nagenoeg tolvrij, Ch vignet maar is goedkoper als tol in F. Zat hotelletjes in Straatsburg, Colmar, Mullhouse.
Vanuit Straatsburg dan nog ca 4 uur rijden

Marco68 op 14 okt 2022 09:31

Daar zat ik inderdaad ook naar te kijken, sterker nog om helemaal via Duitsland te rijden en dan in de buurt van Mullhouse te overnachten. We gaan naar Les Gets maar zelfs dan is het nog interessant om via Basel te rijden, via DE is maar +30 minuten ongeveer ten opzichte van via Frankrijk. Wat ook nog meespeelt is dat we elektrisch rijden en daar maak ik me in Duitsland toch wat minder zorgen over dan in Frankrijk.

Afgelopen zomer ook via Duitsland bij Mulhouse de grens over gegaan naar Frankrijk. Hotel geboekt in Besançon, en om 4.30 vertrokken. Dit ging echter zo voorspoedig dat wij daar om 15.00 al waren.
Uiteindelijk nog 2 uren verder gereden naar Macon.
Ik vond deze route zeer aan te raden. Erg rustig, zelfs op zwarte zaterdag.
En qua hotels vind ik dat Ibis altijd zeer goede bedden heeft.

Wij boeken altijd via https://www.logishotels.com/nl/. Voor ons is het eten/keuken belangrijker dan de kamers maar je kunt hier op alles zoeken (zwembad…). M.n. in de Beaujolais zijn er mooie adressen te vinden, maar wellicht is het met kinderen net ietsje anders.

Ik snap de overweging om via DE te rijden ivm de peage, maar… het is ons altijd veel waard om gewoon de cruisecontrol op 130km te zetten en niet continue in files en wegwerkzaamheden terecht komen ! Je weet gewoon (bijna) altijd hoe lang je erover doet en dat je heerlijk, zonder stress of vertraging, rond een uur of 6 aan een koude Kronenbourg zit :-)

Paulr

Leuk hotel in Contrexéville: Les XII Apotres

Dirk - LIVE unITed

Ik snap de overweging om via DE te rijden ivm de peage, maar… het is ons altijd veel waard om gewoon de cruisecontrol op 130km te zetten en niet continue in files en wegwerkzaamheden terecht komen ! Je weet gewoon (bijna) altijd hoe lang je erover doet en dat je heerlijk, zonder stress of vertraging, rond een uur of 6 aan een koude Kronenbourg zit :-)

Paulr op 14 okt 2022 22:52

Moest even…😅 wij rijden vaak de nacht door en skiën de eerste dag. Afsluiten zoals het hoort.

null

Ik snap de overweging om via DE te rijden ivm de peage, maar… het is ons altijd veel waard om gewoon de cruisecontrol op 130km te zetten en niet continue in files en wegwerkzaamheden terecht komen ! Je weet gewoon (bijna) altijd hoe lang je erover doet en dat je heerlijk, zonder stress of vertraging, rond een uur of 6 aan een koude Kronenbourg zit :-)

Paulr op 14 okt 2022 22:52

Overweging DE rijden is niet vanwege peage maar vanwege snellaad infra maar dat terzijde. Met vriendengroep rijden we altijd op zaterdag door DE naar Oostenrijk en op 1 jaar na eigenlijk nooit vertraging gehad. Maar dat is zaterdag, geen idee of het op vrijdagen anders is.

Plaats een reactie