Ski advies 2.0

Hoi allen,

enkele jaren geleden heb ik hier nog eens ski-advies gevraagd.
zie topic: https://www.wintersport.be/forum/topic/470643

Korte beschrijving van mezelf: Man, 82 kg, 1.80 m, 37jaar
Ski bijna 100% op piste.

Ik heb tot nu toe met de Fischer Progressor F18 geskied.
Qua techniek ben ik er wel wat op vooruit gegaan, maar zeker nog niet goed genoeg.
Moeilijk punt blijven de buckels en verse sneeuw.
Vorig jaar 2 keer gevallen en dat was net in die verse sneeuw.

Nu heb ik de voorbije weken veel zitten lezen over All Mountain ski’s
en/of bredere pisteski’s die hier wel wat aan zouden kunnen helpen.
Maar is dit zo?

Ik ben daarom eens naar een lokale skishop geweest en heb mijn verhaal daar gedaan.
Ook daar werden all mountain ski’s voorgesteld. Die zouden mij ‘makkelijker’ tot het einde van de dag kunnen helpen doorgaan.

En toeval of niet, ik had gelezen over de Elan Wingman 82 CTI en dat was ook degene die in de skishop werd voorgesteld. Samen met nog de Wingman 82 Ti en nog een Rossignol Experience 82 Ti

Ik zou uiteraard deze winter eens 1 of 2 dagen een all mountain ski kunnen huren
om te zien of dit een verschil zou zijn.

Maar toch wou ik graag eens jullie mening hierover horen.

  • Zouden deze ski’s een verbetering kunnen zijn?
  • Gaan deze mij wat minder energie kosten omdat het toch wat makkelijker zou gaan
  • En wat ik het verschil met de Wingman 82 CTI en TI. Ik weet dat het die carbon is, maar welk verschil zou dit voor mij zijn.
  • Hebben jullie nog andere voorstellen?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Een verbetering gaat training zijn. Ikzelf dacht hetzelfde, kocht bredere ski’s, maar skiën in de poeder vergt weer andere techniek; Ski’s dichter/naast elkaar. De ski’s geven mij wat meer vertrouwen omdat ze goed zouden zijn in de diepe sneeuw, maar ga trainen is mijn advies. Zit nu in Kaprun, ligt bovenin wat poeder en daar zijn we nu aan het oefenen. Onderin water, das weer anders ;-)

Verse sneeuw en poeder zijn twee andere dingen. Op hoeveel verse sneeuw doel je?

Gaat weinig verbetering zijn naar mijn idee. Die Fischer staat mij bekend als een goede all piste. Mijn broertje heeft de opvolger en die volgt mij (op all mountain skis) overal en altijd op de piste. Andersom kan hij op een normale/goede omstandigheden wat makkelijker van mij weg skien. Komt puur op techniek neer.
Een, qua breedte, minimale all mountain gaat niet veel toevoegen. Wil je daarvan profiteren moet je zoals Jochem zegt ook een andere techniek toepassen. Maar dan denk ik dat een 82mm all mountain eigenlijk gewoon een all piste is en je weinig soelaas gaat bieden.

Heb zelf overigens een smallere, dan jouw Fischer, race carver en een bredere, dan de Elan, all mountain. Bij normaal gebruik niet extreem veel verschil. Dus mocht je toch voor de Elan gaan, zul je er ook weinig nadeel van ervaren schat ik in. Carven kost wat meer moeite. Dus opletten dat je ski niet te stijf wordt door de carbon (chi / ti) inleg. Aangezien je op de piste zegt te blijven en wil carven.
Overigens is een all mountain vaak een maatje langer. Bij buckles vind ik dat zelf moeilijker. Maar ook dat is techniek (mijn doel voor dit jaar).

Het betere voorstel is trainen. En misschien de vraag: waarom ben je gevallen?

Ik heb de voorganger gehad, fischer progressor 8+ en ben overgestapt op een smalle all mountain ski (78mm onder de voet). Een jaar of 8 geleden (toen mijn techniek ook echt een stuk minder was). Voelde als een wereld van verschil. De Progressor was top op strak corduroy, maar bij buckels en losse sneeuw kreeg ik ze niet gewoon niet lekker goed onder controle. Op de all mountain ski’s kan ik dwars door en over buckels en dalafdalingen vol losse sneeuw na 15u. Misschien dat ik technisch niet direct beter ging skien, maar had veel meer controle en kon hogere snelheden veilig halen. Had 200% meer plezier in skiën gekregen. Ik kan me dus jouw overweging goed gebruiken. Ik verwacht dat de wingman 78 of 82 je wel gaat helpen. (Maar die mening is puur obv reviews, heb ze zelf nog niet geskied, maar ik ben er ook naar aan het kijken als opvolger van mijn Nordica Fuel ski).

''Powder to the people''

@Bartvwg is geloof ik van de F18 naar de RCone 82GT (oid) all-piste overgestapt.

@Bartvwg is geloof ik van de F18 naar de RCone 82GT (oid) all-piste overgestapt.

Bennie op 27 okt 2022 11:46

Inderdaad en de RC One 82 bevalt me beter dan de F18. 🙂

Bla, bla, bla.
Bla, bla, bla.

Verse sneeuw en poeder zijn twee andere dingen. Op hoeveel verse sneeuw doel je?

DrPhil op 27 okt 2022 08:10

Het was 5 a 10 centimeter, maar als ik het mij nog goed herinner was er toch een hoop waarop ik de controle verloor.

Hier uitgelegd waarom: https://www.wintersport.be/forum/topic/525637?page=3…

bartvwg op 27 okt 2022 12:09

Ik heb je uitleg gelezen en kan mij hier goed mee vergelijken.
Ik neem ook geen lessen. Ik ga ook maar 1 keer per jaar een weekje naar de bergen. Ik heb een beperkte techniek, maar ik geraak nog relatief goed naar beneden.
Maar snelheid controleren is soms moeilijk. Ik ‘mis’ af en toe wel eens een bocht.
En ik hoef niet snel te gaan. Het gaat om het plezier.
En moest dit net wat beter kunnen met een andere ski, waarom dan niet.
Dus je review van die Fisher RC one 82 gt bevalt me zeker. En ook die conclusie van de review van Gigi spreekt mij wel aan.
Ik zag ook dat de 2021/2022 een zeer goede score kreeg, zoals DrPhil zei. Voor dit seizoen ligt de score wat lager. Is deze dan veel veranderd?
Ik ben zelf geen kenner, dus richt mij tot diegenen die er wel in thuis zijn.

Ik zag ook dat de 2021/2022 een zeer goede score kreeg, zoals DrPhil zei. Voor dit seizoen ligt de score wat lager. Is deze dan veel veranderd?
Ik ben zelf geen kenner, dus richt mij tot diegenen die er wel in thuis zijn.

JeankeJB op 30 okt 2022 22:24

Veel wijzigingen zullen er niet aan zijn, behalve dan de kleurtjes.
Maar indien mogelijk eens testen hè. ;)

Bla, bla, bla.

Hoi allemaal, ik wou de discussie nog even aanwakkeren.
Ik zit nog met de vraag dat als die Fischer rc one 82 GT technisch weinig of niet gewijzigd zou zijn tov vorig jaar, wat zou het verschil in scores van die skitests kunnen zijn?

En bijkomend nog even het voorgaande:
Wat is het verschil tussen de Wingman 82 CTI en TI. Ik weet dat het die carbon is, maar welk verschil zou dit voor mij kunnen zijn?

Tip; probeer de RC One GT eerst eens uit…

Ik heb een paar dagen op de RC One GT 86 geskied en ik vond het echt helemaal niets. Lomp. Weinig respons, geen lekkere kantengrip en voor mij een erg doodse “glijlat” als ik het zo mag stellen.

Ik probeerde meer druk te zetten en nog wat harder te knallen; maar het werd er allemaal niet beter van.
Gewisseld voor een paar X9S en daarna nog X9WB en beide waren een verademing.

Wat er nou mis ging weet ik nog steeds niet; maar de RC One GT en ik zijn gewoon echt geen vriendjes.

De Fischer Superior Pro van enkele jaren geleden (met die vissenstaart) was juist wel mijn vriendje. Het si dus niet perse een Fischer-mismatch.

Totales Vollidiot

@kdtl Fischer heeft nog wel eens de neiging heel uiteenlopende ski’s in één lijn te plaatsen. Waar de 86 lomp en log is, is de 82 juist weer licht en makkelijk in gebruik.
@jeankejb Elk jaar worden ski’s onderling vergeleken. Als er dan betere alternatieven zijn, of anders skiënde ski’s in die categorie, dan veranderd de beoordeling. Omdat menselijke ervaring nooit echt objectief is, wisselt je beoordeling elke keer.

Mbt de Elan met of zonder carbon: De CTi is tegelijkertijd wat stuiteriger (rebound-effect) en wat stugger. Dus heeft vooral meerwaarde als je hard erop wil skiën.

Ga testen op een van de test events in Snowworld Zoetermeer: https://shop.wintersport.nl/collections/boeken/tickets…
Dan kun je het zelf ervaren

5-10cm sneeuw lastig: dan kan een andere ski t je makkelijker maken. Maar zoals al een paar keer gezegd: geef je geld uit aan techniek les.

Plaats een reactie